Gå til innhold

Folk som hevner de er miljøengasjement, men flyr verden rundt..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det føles på en måte feil å skrive dette innlegget, men også rett.. feil fordi det er jo bra å kjøpe brukte klær, kildesortere osv, men riktig fordi det å fly mye er noe av det verste man gjør for miljøet. Jeg har flere venner som stemmer MDG og hevder at de er veldig bekymret for klimaforandringene, men å reise utenlands stadig vekk er likso  helt greit. Noen av dem er på flere utenlandsreiser i året, også på tvers av kontinentene.. selv føler jeg meg ganske midt på treet mtp miljøet. Jeg kildesorterer, kaster nesten aldri mat, kjøper ganske mye gjenbruk og reiser kollektivt til jobb, men jeg bruker bilen når jeg trenger den, har aldri prøvd ut tøybleier til babyen min og kjøper av og til nye klær også, både til meg og baby.Jeg bryr meg om miljøer, og er opptatt av å holde antall flyreiser på et minimum (har flydd en kort flytur i år feks).

Paradokset er at det er så mange som hevder å være så veldig miljøengasjerte, men som jeg mener egentlig er noen miljøsvin pga mange og lange flyreiser. Jeg syns feks ikke man er miljøvennlig når man flyr til Thailand og kjøper en tannbørste i bambus? (For så å skryte masse av det) Er dere med meg? Er det flere som mener det samme som meg?

Anonymkode: ecc93...caa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krampus

Jeg mener ingen er perfekte, og ingen kan gjøre alt, og at folk som bevisst gjør noe, selv om det er lite, fortjener fremsnakk så de blir inspirert til å gjøre mere. Så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det slik at man enten må leve i skogen eller eller være miljøsvin? Kan man ikke bare være oppmerksom på et par ting i hverdagen man kan gjøre for å bedre miljøet? 

Jeg antar at du, og de fleste andre, ikke støtter barnearbeid - men shoppe på H&M og kjøpe iPhone skal dere! 🙄

Anonymkode: 194e0...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg skjønner dere litt.. Men hvis man virkelig er bekymret for klimaforandringer og miljøet (og kaller seg miljøvennlig!), er det da "greit" å fly mye så lenge man resirkulert? Mange av de jeg snakker om flyr mer enn snittet og dermed mer forurensende enn snittet..

Anonymkode: ecc93...caa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Herregud, er det slik at man enten må leve i skogen eller eller være miljøsvin? Kan man ikke bare være oppmerksom på et par ting i hverdagen man kan gjøre for å bedre miljøet?

Hvis man bare vil ha noe å skryte av og ikke bryr seg om totalregnskapet kan man det. Det hjelper lite å bruke bæreposer om igjen hvis man forurenser mer enn 10000 poser med en flytur.

Anonymkode: df8ed...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis man bare vil ha noe å skryte av og ikke bryr seg om totalregnskapet kan man det. Det hjelper lite å bruke bæreposer om igjen hvis man forurenser mer enn 10000 poser med en flytur.

Anonymkode: df8ed...bb3

Så da spør jeg igjen, hva er alternativet? Er det bedre at Kari fortsetter å bidra til plastforurensing for å ikke være hykler da hun flyr til Spania en gang i året? 

Anonymkode: 194e0...6b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da få lov til å være fornøyd med det man gjør for miljøet. Virker da ut som du selv mener du er flink? Spiser du kjøtt? Og hvorfor kjører du bil? Man finner alltid noe å kritisere. Er vel bedre å se på det man gjør riktig, og håpe man med tiden blir flinkere.

Jeg sorterer, kjøper brukt, bruker handlenett, har ikke bil, er veganer, men jeg kjører fly. Reiser til utlandet 1-2 ganger i året, er i Europa da. Så nei, jeg er ikke perfekt, men jeg prøver der jeg kan.

Anonymkode: 3f90e...b55

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, AnonymBruker said:

Tja, jeg skjønner dere litt.. Men hvis man virkelig er bekymret for klimaforandringer og miljøet (og kaller seg miljøvennlig!), er det da "greit" å fly mye så lenge man resirkulert? Mange av de jeg snakker om flyr mer enn snittet og dermed mer forurensende enn snittet..

Anonymkode: ecc93...caa

Nei, det er selvfølgelig ikke greit i det hele tatt. Flyreiser forurenser noe kolossalt, så blir direkte komisk når folk skryter av bambustannbørsten sin når man vet at de flyr til Thailand og USA flere ganger i året. Jeg klarer ikke å ta det helt på alvor når for eksempel kronprinsparet eller Stordalens moraliserer i miljøspørsmål. Jeg synes nesten det er litt frekt av dem. Folk som ferierer med luksusyachter og flyr flere ganger i uka kan i grunnen holde munn om hva andre skal gjøre. Man bør leve som man lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Så da spør jeg igjen, hva er alternativet? Er det bedre at Kari fortsetter å bidra til plastforurensing for å ikke være hykler da hun flyr til Spania en gang i året? 

Anonymkode: 194e0...6b3

Alternativet er å slutte å late som man er mer miljøvennlig enn man er.

Anonymkode: df8ed...bb3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke et alternativ å fly mindre, og heller skryte av at man flyr lite? (Hvis man vil påvirke andre og virkelig gjøre en stor forskjell?)

For å svare på spørsmålet lenger oppe: jeg kjører bil til butikken og for å komme meg på sosiale ting. Jeg har en liten baby (heller ikke "miljøvennlig") og er avhengig av bil for å få hverdagen til å gå rundt. Jeg spiser litt kjøtt, men ikke mye. Jeg skryter ikke av at jeg er spesielt miljøvennlig, men jeg kan gjerne poengtere til folk at grunnen til at jeg reiser lite er fordi jeg ønsker å fly minst mulig pga miljøet. 

Til dere som misforstår med vilje: SELVFØLGELIG er det bedre enn alternativet å resirkulere, bruke tøybleier, ha bambustannbørste osv, men det store forskjellen gjør man ved å redusere flyreiser.

TS

Anonymkode: ecc93...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 20.41, AnonymBruker skrev:

Herregud, er det slik at man enten må leve i skogen eller eller være miljøsvin? Kan man ikke bare være oppmerksom på et par ting i hverdagen man kan gjøre for å bedre miljøet? 

Jeg antar at du, og de fleste andre, ikke støtter barnearbeid - men shoppe på H&M og kjøpe iPhone skal dere! 🙄

Anonymkode: 194e0...6b3

Jeg er enig i at litt er bedre enn ingenting. Jeg er ingen helgen selv. Jeg har kuttet ut fly, bil og buss. Men vi kommer til å slippe den største miljøbomben vi og, som er å få barn. Sikkert flere enn ett og! 

Men barnearbeid er jeg faktisk for. Og det er kun fordi så mange familier er avhengig av denne inntekten, og alternativet er ofte barneprostitusjon eller sult.

Jeg er enig med deg ts, på den måten at jeg synes at alle kan bli mer bevisst på hvor ofte, og hvor langt, de flyr i løpet av et år. Men jeg synes hele cruiseturismen kan avvikles. Å flyte på havet når du soler deg og spiller bingo er unødvendig. Det er sjeldent at skipet er i havnen hvor man bor, så man flyr jo til og fra havner i tillegg. Fly er ofte et nødvendig onde ifbm. jobb da. Selv jobber jeg med samhandlingsteknologi, og vi må jo leve etter de prinsippene. Så vi flyr aldri for møter, tar de kun over skjerm. Dette jobber vi for å spre. 

 

Anonymkode: d3b81...ca9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...