Gå til innhold

Hvorfor i H*'vete kan menn ha flere koner i Islam?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hva synes dere muslimer om det? er dere glade i konen deres? evner de egentlig å være det siden de kan ha flere koner? mens konen /kvinnen kan ikke flørte med andre menn ?? 
 

Anonymkode: 48720...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.11.2018 den 1.22, AnonymBruker skrev:

hva synes dere muslimer om det? er dere glade i konen deres? evner de egentlig å være det siden de kan ha flere koner? mens konen /kvinnen kan ikke flørte med andre menn ?? 
 

Anonymkode: 48720...b26

Bibelens historier er full av flerkoneri, så det er ikke noe forskjell. Rent praktisk så kan man se at flerkoneri er ikke normalen i muslimsk verdens til tross loven

Anonymkode: d088f...e8a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest dagbladet i det siste? Det har vært flere historier om kvinner som lever med flere menn, fremstilt i rosenrøde vendinger.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Horten Market skrev:

Har du lest dagbladet i det siste? Det har vært flere historier om kvinner som lever med flere menn, fremstilt i rosenrøde vendinger.

dette har jeg ikke sett. link?

Anonymkode: 48720...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

dette har jeg ikke sett. link?

Anonymkode: 48720...b26

Du kan bare google Polysmorøse. Blir nok mer vanlig etterhvert. Har ingenting med religion å gjøre.

Anonymkode: fee72...950

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

siden du skriver "dere muslimer" ønsker du kanskje først og fremst svar fra muslimer, men jeg tillater meg å svare alikevel.

i samfunnet islam oppstod var det et stort overskudd av kvinner fordi så mange menn døde i krig. ekteskap ble sett på som en kontrakt og familien var en institusjon der alle hadde sin rolle å fylle, der den ene rollen utfylte den andre. det var vanlig å kunne gifte seg med flere enn en. profeten inkorporerte regler rundt dette, ved å begrense antallet man kunne gifte seg med til 4. han oppfordret også sterkt til å gifte seg med enker, om man skulle ta flere koner, slik at disse ikke ble gående uten familie og beskyttelse. emnn ble også pålagt å være i stand til å behandle alle konene likt, hvis ikke ble de frarådet å gifte seg med flere. 

kvinner kan i ekteskapskontrakten kreve underskrift på at mannen ikke skal ta flere koner en henne. hvor utbredt/aksptert en slik prakis er vil variere fra kultur til kultur, økonomisk bakgrunn osv. 

håper dette var noe oppklarende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2018 den 0.45, AnonymBruker skrev:

Du kan bare google Polysmorøse. Blir nok mer vanlig etterhvert. Har ingenting med religion å gjøre.

Anonymkode: fee72...950

Men spørsmålet var jo om flerkoneri innen Islam, der kun menn kan ha flere ektefeller. Det har unektelig noe med religion å gjøre. 

I Koranen står det i Surah an-Nisa (Kvinnene, surah 4), vers 3: «Hvis dere er redde for ikke å gjøre rett mot de foreldreløse, ta til ekte det som passer dere av kvinner, to, tre eller fire. Men hvis dere er redde for ikke å kunne gjennomføre full likhet, så nøy dere med én, eller med deres slavinner. Det er det mest nærliggende for å unngå å gjøre urett.»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På ‎08‎.‎11‎.‎2018 den 1.22, AnonymBruker skrev:

hva synes dere muslimer om det? er dere glade i konen deres? evner de egentlig å være det siden de kan ha flere koner? mens konen /kvinnen kan ikke flørte med andre menn ?? 
 

Anonymkode: 48720...b26

Hei du, jeg er muslim og er ikke enig i polygamy, men bare for å si ifra så er det flere religioner som gjør det, så vennligst hvis du ikke er enig i det ikke bruk bare islam men bruk også flere religioner som et eksempel, her er sitat og bare les i vei !

Og kanskje les litt mer får du lager den slags innleg, nok med at islam er i dårlig lys, men mennesker som deg liker å peke før dere leser fakta først ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy#Contemporary_religious_attitudes_to_polygamy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 1.22, AnonymBruker skrev:

hva synes dere muslimer om det? er dere glade i konen deres? evner de egentlig å være det siden de kan ha flere koner? mens konen /kvinnen kan ikke flørte med andre menn ?? 
 

Anonymkode: 48720...b26

Historisk sett har flerkoneri vært normativ i mange samfunn. Gud har i Koranen begrenset det til maks fire.

Hilsen en muslim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, omarel skrev:

Historisk sett har flerkoneri vært normativ i mange samfunn. Gud har i Koranen begrenset det til maks fire.

Hilsen en muslim

ja, men hvorfor kan ikke kvinner ha flere menn? hvorfor skal kvinnen vær fanget mens mannen kan gjøre som han vil? hva synes du om at kvinner omskjæres i enkelte land?

Anonymkode: 48720...b26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AfricanQueen skrev:

Hei du, jeg er muslim og er ikke enig i polygamy, men bare for å si ifra så er det flere religioner som gjør det, så vennligst hvis du ikke er enig i det ikke bruk bare islam men bruk også flere religioner som et eksempel, her er sitat og bare les i vei !

Og kanskje les litt mer får du lager den slags innleg, nok med at islam er i dårlig lys, men mennesker som deg liker å peke før dere leser fakta først ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Polygamy#Contemporary_religious_attitudes_to_polygamy

 

Jeg liker ikke å peke før jeg har fakta, men det er faktisk veldig vanskelig å få tak i fakta når man er omringet av andre nordmenn som er imot islam. De tror alle muslimer er like og innerst inne er onde. jeg vet jo ikke. 
 

Anonymkode: 48720...b26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi islam, som de fleste religioner, ble oppfunnet av menn.

Anonymkode: 42492...cb8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

ja, men hvorfor kan ikke kvinner ha flere menn? hvorfor skal kvinnen vær fanget mens mannen kan gjøre som han vil? hva synes du om at kvinner omskjæres i enkelte land?

Anonymkode: 48720...b26

Hilde1302 har allerede svart utmerket på spørsmålet om flerkoneri. At kvinner har flere menn, har aldri vært nødvendig fordi det på profetens tid var underskudd av menn, og ikke omvendt. Jeg vet ikke om det andre spørsmålet ditt viser til ekteskap, mener du at en kvinne som gifter seg er fanget? I så fall må jeg si meg uenig, i hvert fall i utgangspunktet. Mannen kan ikke "gjøre som han vil", i alle fall ikke ifølge islam. Det er klare regler og oppfordringer for menns bekledning, oppførsel, moral og levesett, men mange har inntrykk av at det ikke er slik, fordi det er mange muslimske menn som ikke følger disse reglene. 

Og bare så det er sagt: kvinnelig omskjæring har absolutt ingen forankring i islam. Koranen oppfordrer alle foreldre til å behandle sønner og døtre likt, og være rettferdig med dem. Å skade et barn så alvorlig ville bli ansett som en synd på linje med all annen praksis som permanent forandrer eller ødelegger Guds verks unødvendig. De fleste land hvor dette praktiseres er ikke muslimske, det har som regel sin rot i et ønske om å kontrollere jenters seksualitet. I islam blir derimot seksuallivet sett på som en gave, det er faktisk ingen skam knyttet til seksualitet, i motsetning til hva mange tror. Jeg har aldri i hele mitt liv møtt en muslim som syntes omskjæring av jenter er greit. 

Anonymkode: 14ebd...c72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, men hvorfor kan ikke kvinner ha flere menn? hvorfor skal kvinnen vær fanget mens mannen kan gjøre som han vil? hva synes du om at kvinner omskjæres i enkelte land?

Anonymkode: 48720...b26

Er du fanget når du er i en relasjon? Og kan virkelig en muslim gjøre som han vil i henhold til islamsk lov? Tror du virkelig at islam ikke gir begrensinger til menn?

Gud forbyr ikke noe for menn eller kvinner uten grunn. Gud forbyr samleie og utenom ekteskapslige relasjoner mellom menn og kvinner. Ekteskap er til å sikre begge prates rettigheter ved brudd, sikre inngående formuer, samvær, forsørgelse av kvinnen i seperasjonsperioden med mer.

Leser du Det gamle testamentet, Evangeliet og Koranen så er det gjennomgående sedvane at menn giftet seg med en eller flere. I Koranen som er den siste skriften til menneskeheten så har Gud begrenset flerkoneri til fire og satt vilkår.

Omkjæring av kvinner er forbudt i de fleste land.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, omarel skrev:

Leser du Det gamle testamentet, Evangeliet og Koranen så er det gjennomgående sedvane at menn giftet seg med en eller flere. I Koranen som er den siste skriften til menneskeheten så har Gud begrenset flerkoneri til fire og satt vilkår.

I Det nye testamentet omtales bare ekteskap mellom én mann og én kvinne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Testosteron skrev:

I Det nye testamentet omtales bare ekteskap mellom én mann og én kvinne.

 Det var derfor jeg skrev: 

2 minutter siden, Testosteron skrev:

Leser du Det gamle testamentet, Evangeliet og Koranen så er det gjennomgående sedvane at menn giftet seg med en eller ....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, omarel skrev:

 Det var derfor jeg skrev: 

Du skrev "en eller flere", noe som er feil når det gjelder Det nye testamentet. I Det nye testamentet omtales bare ekteskap mellom én mann og én kvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sånn at muslimske menn kan ha 4 koner uten videre. Det må være ok for konen FØRST OG FREMST, er det ikke det, og det vil såre henne så er det faktisk forbudt. Det er lett å høre "4koner" og se bort fra den faktiske forklaringen. 

Dessuten så er det så mye utroskap, åpne forhold og mye drit i alle kulturer. Dersom kona samtykker at mannen kan ha en annen kone så er det på lik linje som en dame i ett åpent forhold synes det er okat mannen knuller en annen/flere andre. Eneste forskjellen her er at man gjør det formelt i stedet for å pule rundt. 

 

Anonymkode: 9a5b1...292

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke velger ektefelle selv, men giftes bort vil mange kvinner således ha et sexliv kun bestående av å måtte stille opp, frivillig eller ei. Dvs at mange lever med at de regelmessig må ha tvungen sex med ektefellen - dvs la seg voldta.

Da er det sannsynligvis ikke bare OK, men en lettelse for mange kvinner om han skaffer seg flere koner. (Har forøvrig lest at mange arabiske kvinner har lesbiske relasjoner fordi det er kun hos kvinner de får omsorg og varme og ettersom det er eneste arena de kan unngå mannens haukeblikk). En syk syk kultur. 

Anonymkode: 21073...148

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...