Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Jeg leter etter et ord/begrep... "paranoid" med grunn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kom over et begrep en gang, men husker ikke hvor eller hva det var.

Noen er jo sykelig paranoide og kan tro f.eks at myndighetene er etter dem fordi de sitter på en eller annen hemmelighet (tror de) som de ikke skulle visst. Det å tro at myndighetene er etter deg og at du ser tegn til at nå kommer de, det er det ingen sjanse for at er sant og da er du sykelig paranoid.

Men så kan du ha en person som har vært spion, militære eller hva det måtte være, som på en eller annen måte har grunn til å frykte myndighetene. Ikke i Norge kanskje, men si i et land der sånt kunne skje da. At personen faktisk lever i skjul for myndigheten. Denne personen er også paranoid, fordi den tror alle kan være myndighetene i forkledning, nabo, butikkansatt, gammel dame osv.,  og at telefonen er avlyttet, maten forgiftet osv.

Den siste personen har jo en reell grunn til å være på vakt, det er ikke vrangforestillinger.

Det jeg lurer på er om noen vet ordet for "paranoid"/tilstanden i det siste tilfellet? Jeg mener  å ha lest at det heter noe spesielt, et eget begrep for det.

Anonymkode: cbffb...b78

Skrevet

Forfølgelsesvanvidd heter det vel på norsk?

Gjest Overrasket
Skrevet
3 hours ago, Million said:

Forfølgelsesvanvidd heter det vel på norsk?

Nei, det er jo også en vrangforestilling, men TS spør om når en person har et reelt grunnlag for frykten. Man har jo uttrykket "å se seg over skulderen", f.eks. "han må stadig se seg over skulderen". Men jeg vet ikke om det finnes ett enkeltord for situasjonen.

Skrevet

Er det "også paranoide har fiender" du tenker på? Det er så sant som det er sagt.

Anonymkode: a950b...b79

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det "også paranoide har fiender" du tenker på? Det er så sant som det er sagt.

Anonymkode: a950b...b79

Eventuelt "At du er paranoid betyr ikke at de ikke er ute etter deg". :fnise: 

Anonymkode: 83582...9d1

Skrevet

Jeg kjenner ikke til et ord eller uttrykk som ukvalifisert vil dekke dette, men "berettiget paranoia" er en mulighet. Da er "paranoia" riktignok fortsatt med, men det første ordet vil jo kansellere sykdomstilstanden og si at følelser og forbehold i denne situasjonen har sin berettigelse. 

Anonymkode: 7970f...a4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...