Gå til innhold

Må ned i vekt - hvor starter jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg MÅ ned i vekt pga helse, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal begynne! Jeg har så mange kilo ekstra at det føles helt uoverkommelig å komme meg ned til akseptabel vekt. Jeg bør gå ned 20 kilo (😱), men hvordan? Jeg skjønner jo at det handler om mindre kalorier inn ift ut, at raske karbohydrater må unngås, og at mager og mettende mat er riktige valg. Men jeg trenger noe mer å gå etter! Finnes det er detaljert matplan jeg burde følge? Motiverende podcaster? Eller noe på Spotify? Må jeg ty til Nutrilett og lignende? Jeg har full jobb, små barn og et hus som krever sitt, det sier jo seg selv at jeg ikke har mulighet til å trene daglig. Er det noen av dere spreke, sunne damer som har noen gode tips? 

Anonymkode: 428aa...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg MÅ ned i vekt pga helse, men jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal begynne! Jeg har så mange kilo ekstra at det føles helt uoverkommelig å komme meg ned til akseptabel vekt. Jeg bør gå ned 20 kilo (😱), men hvordan? Jeg skjønner jo at det handler om mindre kalorier inn ift ut, at raske karbohydrater må unngås, og at mager og mettende mat er riktige valg. Men jeg trenger noe mer å gå etter! Finnes det er detaljert matplan jeg burde følge? Motiverende podcaster? Eller noe på Spotify? Må jeg ty til Nutrilett og lignende? Jeg har full jobb, små barn og et hus som krever sitt, det sier jo seg selv at jeg ikke har mulighet til å trene daglig. Er det noen av dere spreke, sunne damer som har noen gode tips? 

Anonymkode: 428aa...c1a

Fokuser på kaloriinntaket i første omgang. Trening fungerer best for vedlikehold, og har i grunnen lite betydning for vektnedgang. 

Finn ut hvor mange kalorier du trenger for å gå ned i vekt. Jeg liker denne siden her: https://www.melk.no/bmi (du må regne ut bmi først) Jeg, som er i slutten av trettiåra og har en stillesittende jobb, må spise under 1300 kcal for å gå ned i vekt. Vedlikehold er 16-1700 kcal. 

Finn en app eller nettside som regner ut kalorier, og vei maten. 

Finn ut hvilken mat som gjør at du holder deg mett lenge, for meg er det moderat lavkarbo. 

Vei deg ofte. Det funker for meg. Da ser jeg med en gang om jeg har gått opp en kg (etter f. eks. en helgetur eller lignende) og kan justere deretter. 

Det finnes ingen snarveier, bare langvarig "jobbing" når du skal ned i vekt. 

Lykke til! 

Anonymkode: 5e4bf...a96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 12kg vha appen Lifesum. Den regner ut hvor mye du trenger daglig for å nå målet ditt, og du registrerer det du spiser. Jeg trente ingenting.

Anonymkode: d7135...999

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes kostplaner å få kjøpt på nett. 

Jeg går ned i vekt ved å spise: 

knekkebrød til frokost, salat m/ skinke/egg/salatkylling/fullkornspasta til lunsj, vanlig middag med familien (mye grønnsaker og begrenset av usunnhetene) og en brødskive til kvelds. 

Jeg har også en stillesittende jobb, og prøver derfor å holde meg aktiv hjemme. Det er mye god mosjon i husarbeid, jeg bretter tøy på vaskerommet og legger det fra meg sånn at jeg må gå litt for hvert plagg. Jeg tar med ungene på tur, gjerne til parken og så henter mannen oss igjen (lite motiverende for små barn og gå hjem igjen). Mosjon er ikke avgjørende på vektnedgang, men det motiverer til å holde dietten. Tre økter a ti minutt til dagen er kjempebra. 

Anbefaler også et aktivitetsarmbånd a la Fitbit, det er veldig motiverende. 

Lykke til :) 

Anonymkode: 666cb...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du starter ikke alene. Du starter med fastlege som henviser deg til ernæringsfysiolog. H*n vil hjelpe deg videre.

Anonymkode: c23ea...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skriver alder, kjønn, høyde, vekt og aktivitetsnivå ( antarall ganger der du trener og har forhøyet puls i over 30 min per uke) i denne tråden så kan det hende jeg har noen matplaner liggende for ditt behov.

Anonymkode: a0d2a...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen tusen takk for fine tips dere! Bare kom med det om det er noen flere der ute😍 Info om meg:

Kvinne, 31 år, 110 kilo, 175cm, «trener» 1-2 ganger i uka, da i hovedsak en times kjapp gåtur så jeg blir både svett og andpusten. Tar gjerne alt av aktuelle matplaner og tips😘

Anonymkode: 428aa...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd mye, men lavkarbo er det som funger best for meg. Har prøvd lavkarbo tidligere også, men hadde ikke nok kunnskap den gangen. Nå har jeg klart å regulere vekta dit jeg ønsker ved å sette meg bedre inn i denne filosofien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tusen tusen takk for fine tips dere! Bare kom med det om det er noen flere der ute😍 Info om meg:

Kvinne, 31 år, 110 kilo, 175cm, «trener» 1-2 ganger i uka, da i hovedsak en times kjapp gåtur så jeg blir både svett og andpusten. Tar gjerne alt av aktuelle matplaner og tips😘

Anonymkode: 428aa...c1a

Ok, dette blir ikke verdens bestebest kostplan, men du kan bruke den som inspirasjon. 

Jeg kommer frem til at du trenger ca. 2500 kalorier for å vedlikeholde nåværende kroppsvekt. For å gå ned 0.5 kg i uka må du altså spise ca. 2000 kalorier per dag gitt dagens aktivitetsnivå.

Dersom jeg har regnet rett blir dette ca. 2000 kalorier per dag, men gjerne dobbelsjekk det selv.

Frokost:

40 g havregryn

250 ml skummet melk

Et eple i havregrøten

1 ss tran

Lunsj:

150 gram kyllingfilet. 

1 ss olivenolje

75 gram Jasmin ris

Kokte eller rå grønnsaker Grønnsaker - så mye du vil.

Middag:

200 g kjøttdeig (10% fett) (ikke bruk stekefett)

Jasminris 75 gram

Grønnsaker - samme som lunsj.

Kveldsmat:

Dansk rugbrød 100 g

15 g smør

36 gram skinke (3skiver)

2 egg - kokte, store

 

Dette er bare et eksempel og det trenger nok litt finjustering. Jeg kjører et lignende kosthold, men ned litt andre mengder.

Steker 1 kg kylling i stekepose fra knorr på søndagen så har jeg lagd lunsj til hele uka. Kjøttdeigen lige så. På middagen jukser jeg litt og spiser den med hjemmelagd tomatsaus, selv om jeg ikke har talt med de kaloriene (0.5 boks knuste tomater, 1 selleristang (skivet), 1 gulrot (skivet) + div krydder per 200 g kjøttdeig.

Som sagt burde du dobbeltsjekke om disse tallene stemmer før du evt begynner på denne dietten.

Anonymkode: a0d2a...174

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...