Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med kaloriunderskudd! - Ny tråd siden den andre ble stengt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, men det var noen over her som skrev at fetaosten inneholder myyye mer enn vi tror, fordi den trekker oljen til seg. Men 5 terninger (med så mye som mulig av oljen silt bort) veier 10 gram. Risikerer man at det er MER enn 30-40 kalorier da?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Tipper det er mer 100kcal. En spiseskje med olivenolje er 120 kcal, og hvordan vet du hvor mye olje du får bort? 

Men hvorfor velge de mest fettrike og unødvendige matvarene? Spis en linsesuppe med grønnsaker istedet, eller havregrøt med bær, wokkede grønnsaker osv. Disse nutrilettbarene, fetaosten, sjokolade, mye fett osv er helt unødvendig og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Spis mer grønnsaker slik at du får i deg mer volum, mer vitaminer og metter deg på næring og ikke tomme kalorier

For emg virker det som om du lurer deg selv. Nutrilettbar er "sunt" og kalorifattig, du siker av oljen på fetaosten så den skal ha mindre kalorier osv osv. Istedetfor å bare spise mer grønt og sunt, spise gode og næringsrike matvarer istedetfor dette fjolleriet

Anonymkode: 51cf9...941

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er mer 100kcal. En spiseskje med olivenolje er 120 kcal, og hvordan vet du hvor mye olje du får bort? 

Men hvorfor velge de mest fettrike og unødvendige matvarene? Spis en linsesuppe med grønnsaker istedet, eller havregrøt med bær, wokkede grønnsaker osv. Disse nutrilettbarene, fetaosten, sjokolade, mye fett osv er helt unødvendig og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Spis mer grønnsaker slik at du får i deg mer volum, mer vitaminer og metter deg på næring og ikke tomme kalorier

For emg virker det som om du lurer deg selv. Nutrilettbar er "sunt" og kalorifattig, du siker av oljen på fetaosten så den skal ha mindre kalorier osv osv. Istedetfor å bare spise mer grønt og sunt, spise gode og næringsrike matvarer istedetfor dette fjolleriet

Anonymkode: 51cf9...941

Jeg er delvis enig med deg, men det er ikke nødvendig å unngå fett totalt, man trenger sunne fettsyrer i kostholdet sitt. Sunt fett hindrer ikke vektnedgang dersom man holder seg innenfor "kaloribudsjettet" sitt. For min egen del opplever jeg bedre og mer langvarig metthetsfølelse om jeg f.eks. bruker 1/2 ss kaldpresset olivenolje på salaten/grønnsakene, eller en ts peanøttsmør i havregrøten :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første jeg tenker er at du TS gir oss en oversikt over hva du spiser på en god dag. Men så kommer alle de dårlige dagene, eller dagene du bare skal unne deg litt, eller må spise ute. Det er faktisk NULL verdi i å fortelle oss hva du spiser EN dag. 

Se på hva du har spist HVER dag i en HEL måned. ALT som går i munnen skal noteres, ingenting skal slippe unna. Har du på den måneden ikke gått ned, så er løsningen enkel (men likevel vanskelig): Spis færre kalorier den neste måneden totalt sett, eller forbrenn flere kalorier. Uansett hva kaloritallet du har regnet ut sier. Du kan ha regnet feil, vekta kan være dårlig osv. Det er ikke selve tallet som betyr noe, men hvordan du bruker det. Hvis et tall ikke gir resultater i løpet av en måned må du innta mindre eller forbrenne mer. Så lett, så vanskelig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper det er mer 100kcal. En spiseskje med olivenolje er 120 kcal, og hvordan vet du hvor mye olje du får bort? 

Men hvorfor velge de mest fettrike og unødvendige matvarene? Spis en linsesuppe med grønnsaker istedet, eller havregrøt med bær, wokkede grønnsaker osv. Disse nutrilettbarene, fetaosten, sjokolade, mye fett osv er helt unødvendig og gjør det vanskeligere å gå ned i vekt. Spis mer grønnsaker slik at du får i deg mer volum, mer vitaminer og metter deg på næring og ikke tomme kalorier

For emg virker det som om du lurer deg selv. Nutrilettbar er "sunt" og kalorifattig, du siker av oljen på fetaosten så den skal ha mindre kalorier osv osv. Istedetfor å bare spise mer grønt og sunt, spise gode og næringsrike matvarer istedetfor dette fjolleriet

Anonymkode: 51cf9...941

Er det jeg prøvde å si. Regn med en ts olje i hver fetabit. Så teller man da heller litt for mye enn for lite, da er de 5 bitene plutselig 400kalorier. 

Derfor spiser man ikke blandinsprodukter når man teller kalorier. Samme med tomatene i olje. Da kan man regne 400kalorier ekstra der også og vips, 800 kalorier ts mener ikke blir spist.

Anonymkode: 40020...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trener du? Husk 30-40 min fysisk aktivitet hver dag, i tillegg til å alltid ta trapper, gå/sykle til jobb, eller i det minste et stykke osv. To kondisjonsøkter i uker, hvor en er intervall og den andre er en lengre kondisjonsøkt. Legg til en treningsøkt hvor du trener ordentlig styrkeøkt. Hvis du får til det, i tillegg til kontroll på matinntak og fremdeles verken går ned i vekt eller blir smalere rundt livet, så må du kontakte lege. 

Anonymkode: 3ec55...3b5

Her ville jeg gjort omvendt; to styrkeøkter og en intervalløkt. Dropp lengre kondisjonsøkt. 

Anonymkode: d8480...1be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her ville jeg gjort omvendt; to styrkeøkter og en intervalløkt. Dropp lengre kondisjonsøkt. 

Anonymkode: d8480...1be

Hvorfor det? Spør siden jeg har fått råd om det jeg skrev, for å gå ned i vekt. Nå har jeg en styrkeøkt, en sirkeløkt (type utfall, øvelse med medisinball o.l. i høyt tempo) og en intervalløkt. 

Anonymkode: 3ec55...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finns mange skjulte kalorier ja. Smør til steking, oljer til steking, dressing, melk i kaffe og te, en halv skive brød ekstra, 

 

1 ss olje har for eksempel over 100 kalorier.

En oversikt over mange "småsaker" som mange tenker er så lite at det ikke spiller noen rolle:

https://forum.greteroede.no/topic/6568-kcal-i-en-spiseskje/

 

Mens forbruket er ofte mindre enn man tror.... Forskjellen mellom minimumsbehovet og behovet en "vanlig dag" er ofte ikke særlig stor hos de fleste.

3 ganger i uka på gymmet veier IKKE opp for dessert en gang i uka, lass med pasta en dag, kake til lunsjen en dag. De færreste trener så intensivt at de forbrenner så mye. De færreste av oss har kondisjon til å holde energien oppe i 1 time for å gå raskt. 

Anonymkode: a7987...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Albbas skrev:

Det første jeg tenker er at du TS gir oss en oversikt over hva du spiser på en god dag. Men så kommer alle de dårlige dagene, eller dagene du bare skal unne deg litt, eller må spise ute. Det er faktisk NULL verdi i å fortelle oss hva du spiser EN dag. 

Se på hva du har spist HVER dag i en HEL måned. ALT som går i munnen skal noteres, ingenting skal slippe unna. Har du på den måneden ikke gått ned, så er løsningen enkel (men likevel vanskelig): Spis færre kalorier den neste måneden totalt sett, eller forbrenn flere kalorier. Uansett hva kaloritallet du har regnet ut sier. Du kan ha regnet feil, vekta kan være dårlig osv. Det er ikke selve tallet som betyr noe, men hvordan du bruker det. Hvis et tall ikke gir resultater i løpet av en måned må du innta mindre eller forbrenne mer. Så lett, så vanskelig. 

 

Dette. Jeg opplevde det også som vanskelig da jeg begynte å gå ned i vekt. Jeg telte kalorier, men ikke alle kaloriene (typ "aner ikke hva middagen jeg får servert i selskap inneholder så jeg skriver bare det samme som en "gjennomsnittsmiddag" jeg lager selv. Tror jeg tok brød til maten, men husker ikke helt etter to (eller var det tre?) glass vin....)

Etter hvert lærte jeg en del triks som funket. Jeg hadde ikke lyst til å slutte å være sosial, og ville spise hva jeg fikk servert, men da jeg noterte det i kaloriregnskapet så ville jeg ta ekstra godt i og gjerne registrere en kveld ute som 1200-1500 kcal. Da var jeg sikker på at jeg hadde dekket alt. 

Jeg overestimerte heller å underestimere. Tok jeg en bit sjokolade en gang i blant ville jeg registrere den som 80 kcal, en kaffe med melk som 100 kcal ect. 

Ingen er dømt til å ha en BMI på 35. Det er ikke noe man bare skal akseptere. Noen kropper er litt større enn andre, og det er greit, men ingen kropper er naturlig godt over i fedme kategorien. Vi er ikke skapt for en slik overvekt. 

Og det er ikke lett. Det er supervanskelig. Til tider føles det umulig. Men dersom man går inn i det med en dette skal jeg faen meg klare holdning så er man langt på vei. Og vektnedgang skjer ikke alltid skjematisk og forutsigbart. Noen måneder følte jeg at kroppen tviholdt på fettet, andre måneder så rant kiloene av. Dette er og noe man bare må akseptere i veien mot bedre helse. 

Anonymkode: 82c42...462

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Roci said:

Jeg er delvis enig med deg, men det er ikke nødvendig å unngå fett totalt, man trenger sunne fettsyrer i kostholdet sitt. Sunt fett hindrer ikke vektnedgang dersom man holder seg innenfor "kaloribudsjettet" sitt. For min egen del opplever jeg bedre og mer langvarig metthetsfølelse om jeg f.eks. bruker 1/2 ss kaldpresset olivenolje på salaten/grønnsakene, eller en ts peanøttsmør i havregrøten :) 

Nei, jeg sier ikke at man skal unngå fett, tvert imot er jeg mer fan av å spise "skikkelig" fett i motsetning til light produkter, fordi jeg tenker da får ma på sikt et mer ærlig forhold til hva man spiser. Samt at jeg tipper at det ikke er bare bare med alle lettproduktene heller, i noen tilfeller kan de ha stoffer i seg som for eks er dårlig for magen/ magebakteriene. Men man må da spise med måte, og så lenge TS driver på slik hun gjør, så lurer hun seg til å tro at hun spiser mindre enn hun gjør. Hun kan for eks ta på 1-2 ss olje på salaten og da vet hun hva han begir seg innpå. Det er en mer ærlig sak, enn å tro at man drastisk reduserer kalorier om man bruker lettprodukter eller siker av oljen

Jeg er helt for å spise nøtter, avokado osv. Samme med sukker. Drikk heller en cola med sukker og innse at det er "sukkerkvoten" din for ca 2 eller 3 dager, heller enn å drikke bøtter etter bøtter med lightbrus. 

Anonymkode: 51cf9...941

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Spør siden jeg har fått råd om det jeg skrev, for å gå ned i vekt. Nå har jeg en styrkeøkt, en sirkeløkt (type utfall, øvelse med medisinball o.l. i høyt tempo) og en intervalløkt. 

Anonymkode: 3ec55...3b5

Muskler er viktigere for spesielt vektnedgang enn kondisjontrening. Sistnevnte er bra for hjertet, mens styrketrening er bra for skjelett, hvileforbrenning, generell styrke og helse, og mye mer. Ja, man får muskler av å trene kondis, men bevisst styrketrening gjør så mye for kroppen!

Tren styrke full kropp minst 2 ganger i uka, og eventuelt høyintensitet en gang i uka :) Jeg trener styrke 3 ganger i uka, og tar kondisjonsøkta minst 1 gang etter en av styrkeøvelsene.

Anonymkode: f0231...f4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Muskler er viktigere for spesielt vektnedgang enn kondisjontrening. Sistnevnte er bra for hjertet, mens styrketrening er bra for skjelett, hvileforbrenning, generell styrke og helse, og mye mer. Ja, man får muskler av å trene kondis, men bevisst styrketrening gjør så mye for kroppen!

Tren styrke full kropp minst 2 ganger i uka, og eventuelt høyintensitet en gang i uka :) Jeg trener styrke 3 ganger i uka, og tar kondisjonsøkta minst 1 gang etter en av styrkeøvelsene.

Anonymkode: f0231...f4e

Da er det visst litt ulike oppfatninger ute og går. Var derfor jeg lurte 😊

Jeg skal ha minst to treningsøkter i uken, målet er tre. Har to små barn, så tiden (og energien) strekker ikke alltid til 🙄 Men jeg tenker at veldig mange som skal ned i vekt ofte tenker bare kosthold, mens trening og daglig aktivitet går i glemmeboken. Syklet til og fra jobb to-tre dager i uken i høst, en tur på 35 min hver vei. Merket fort resultat på både vekt og generell velvære 😊

Anonymkode: 3ec55...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 "kalori" fra hhv fett/protein/karb metaboliseres på forskjellig måte, gir ulik insulinrespons, og det er cluet til fettlagring&reduksjon.

Kalorimodellen er rett og slett ikke særlig nyttig hva menneskelig metabolisme gjelder. Valutaen som gjelder i kroppen, er insulin.

 

 

 

Anonymkode: d1457...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.11.2018 den 12.50, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Spør siden jeg har fått råd om det jeg skrev, for å gå ned i vekt. Nå har jeg en styrkeøkt, en sirkeløkt (type utfall, øvelse med medisinball o.l. i høyt tempo) og en intervalløkt. 

Anonymkode: 3ec55...3b5

Du forbrenner mer iløpet av en kondisjonsøkt enn en styrkeøkt, men en styrkeøkt vil øke muskelmassen din. Jo høyere muskelmasse, jo høyere forbrenning. I tillegg forbrenner du mer i timene etter økta når du trener styrke. I tillegg til det faktum at økt muskelmasse vil gjøre at du ser slankere ut til tross for samme vekt, du vil bli strammere rett og slett. 

Hvem har anbefalt deg det du kjører i dag? 

Jeg ville kanskje kjørt styrke på alle øktene og heller løpt intervaller etter øktene, da vil du få litt i pose og sekk. Høy forbrenning under økten og økt forbrenning pga muskelmasse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener med PT. Går ikke veldig ned i vekt, men merker på klær at jeg blir mindre. Noe av problemet er at jeg ikke har tid til lange økter, så styrke først og så intervaller er litt uaktuelt. Målet mitt nå er en sunn BMI og midjemål. Og så er det digg å kjenne at jeg blir i bedre form! 

Anonymkode: 3ec55...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...