Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med kaloriunderskudd! - Ny tråd siden den andre ble stengt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, studerende said:

Du stoler på en fyr som vil selge deg ting som sier at alle andre leger, biokjemikere og fysikere tar feil?

Fung selger ikke en damn shit, utenom en bok, men all informasjonen som står i boken kan man lese seg til selv, gratis.

Faste er en av de eldste og mest effektive verktøyene vi mennesker har utviklet for å bekjempe sykdommer, både livstilsykdommer (som i de fleste tilfeller er et resultat av å spise for ofte!) og andre sykdommer, men problemet er at faste er helt graits, og ingen tjener penger på det, og derfor er det ingen som promoterer det!

Anonymkode: 6139d...334

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du tenker på et hormoner som ghrelin og leptin, så stemmer det at en ubalanse av disse vil gjøre vektnedgang vanskelig pga økt sultfølelse. Men det har ingenting med kalorier inn og ut å gjøre. Man vil fremdeles gå ned i vekt med et kaloriunderskudd selv om det oppleves som vanskelig.

Anonymkode: cf4e0...908

Insulin. 

Anonymkode: d1457...588

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Fung selger ikke en damn shit, utenom en bok, men all informasjonen som står i boken kan man lese seg til selv, gratis.

2. Faste er en av de eldste og mest effektive verktøyene vi mennesker har utviklet for å bekjempe sykdommer, både livstilsykdommer (som i de fleste tilfeller er et resultat av å spise for ofte!) og andre sykdommer, men problemet er at faste er helt graits, og ingen tjener penger på det, og derfor er det ingen som promoterer det!

Anonymkode: 6139d...334

1. Jeg antar at det abonnementet til nettsiden hans på 400 kr per måned også er noe han er interessert i å selge. Eller coachingen som han reklamerer for til pakepriser mellom 800-1200 dollar. 

2. [Citation needed]

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, studerende said:

1. Jeg antar at det abonnementet til nettsiden hans på 400 kr per måned også er noe han er interessert i å selge. Eller coachingen som han reklamerer for til pakepriser mellom 800-1200 dollar. 

2. [Citation needed]

Hvilken nettside? Han har en blog, eller hva nå enn man kaller det, via denne idm.ettellerannet hvor jeg har lest det meste som han skriver om i boken sin også, bare via oppdelte poster. Jeg kjøpte likesågodt boken også jeg da, men fant ut at det egentlig bare er en sammenfatning av det han skriver ellers.

Jeg har ikke betalt noe som helst for å lese postene på siden hans, de er tilgjengelige for alle.

I forhold til informasjon om faste generelt så finnes det masse, hvis man bare er interessert og gidder å lete.

Fung, som sagt, har mye fornuftig å si, og også Valter Longo, selv om hans "hjertebarn" er en såkalt "fasting mimicking diet", men han er mer fokusert på å minimere protein, og ikke bare mat generelt, fordi han, riktig nok, har funnet ut at folk flest ikke er i stand til å faste totalt.

Derfor har han kommet opp med en "diett" hvor man minimerer protein (som er den største aktivereren av den såkalte mTOR-pathwayen, og som har en kaskade av andre funksjoner som aktiveres nedover), for å imitere en total faste, med mange av fordelene, uten at folk faktisk må faste.

For folk liker jo å spise, må du vite.. Å be folk om å slutte å spise så jævla ofte, det faller ikke i god jord..

Men jeg driter egentlig i det. Om andre folk vil spise seg syke og fete så syns jeg de fortjener det, om de ikke er smarte nok til å forstå forskningen rundt det.

Naturlig seleksjon på sitt beste.. :)

Anonymkode: 6139d...334

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke en diett. Det er flere dietter som går under lavkarbo, blandt annet ketogen diett. Selv spiser jeg ketogent og går trutt ned i vekt. Jeg heller ikke i meg fett. Spiser masse grønnsaker, fisk, egg og kjøtt. Passer også på å få i meg det jeg skal av mikronæringsstoffer inform av tilskudd. 

Lavkarbo funker for meg, og jeg har gode blodprøver. Det er ikke sikkert det passer for deg. Man må nesten finne ut hvilken diett som passer for seg selv. På lavkarbo er det noen som ikke går ned i vekt om de spiser meieriprodukter, mens andre gjør det. Vi er forskjellige alle mann, så det handler om å finne sin egen vei. 

 

Noe som er ganske universielt er kalorier ut vs. Kalorier inn. Man må faktisk passe på hva man spiser uansett hvilken retning man går og det finnes mange apper som lar deg tracke det du spiser per dag. Men må også holde ut mer enn en uke. 

 

For meg er det viktig at jeg har kontroll på det jeg spiser, men jeg vêt godt hva jeg kan spise. Når folk sier at jeg må unne meg noe fordi jeg har vært flink, så styrer jeg unne å belønne meg med mat. Jeg er jo ikke en hund, så hvorfor skal jeg det? 

Stå på! 

Tips:

vær konsekvent

hold ut mer enn et par dager.

ha tålmodighet 

stol på prosessen. 

Søk hjelp hos lege/ ernæringsfysiolog/ personlig trener etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som har funket veldig fint på meg er lavkarbo med periodisk faste 😊 Spiser da kun i tidsrommet 11-19. Klarer meg helt fint med å droppe frokost, men man kan selvfølgelig regulere det 8 timers spisevinduet man har til det som passer en best. 

Unner meg også sjokolade en gang iblant, men velger da mørk sjokolade over 70%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trener du? Husk 30-40 min fysisk aktivitet hver dag, i tillegg til å alltid ta trapper, gå/sykle til jobb, eller i det minste et stykke osv. To kondisjonsøkter i uker, hvor en er intervall og den andre er en lengre kondisjonsøkt. Legg til en treningsøkt hvor du trener ordentlig styrkeøkt. Hvis du får til det, i tillegg til kontroll på matinntak og fremdeles verken går ned i vekt eller blir smalere rundt livet, så må du kontakte lege. 

Anonymkode: 3ec55...3b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Grønncaps skrev:

Når folk sier at jeg må unne meg noe fordi jeg har vært flink, så styrer jeg unne å belønne meg med mat. Jeg er jo ikke en hund, så hvorfor skal jeg det? 

 

Dette!! Det er ikke rart vi blir overvektige når vi hele tiden skal "unne oss noe godt" og bruker mat som belønning, kos og trøst.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Roci said:

Dette!! Det er ikke rart vi blir overvektige når vi hele tiden skal "unne oss noe godt" og bruker mat som belønning, kos og trøst.

Problemet er jo at et eller annet sted har vi lært dette fra, som oftest fra foreldrene våre (mat som substitutt).

Slike mønstre er vanskelig å avlære...

Anonymkode: 6139d...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du spiser mer enn det jeg gjør uten at jeg slanker meg 

Anonymkode: 40020...ed5

Og hun spiser mye mindre enn meg som også går ned i vekt. Hva forteller det oss? At vi trenger forskjellig antall kalorier basert på vekt, muskelmasse og aktivitetsnivå. 

Veier du over 100 kg? 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er jo at et eller annet sted har vi lært dette fra, som oftest fra foreldrene våre (mat som substitutt).

Slike mønstre er vanskelig å avlære...

Anonymkode: 6139d...334

Nja, det er jo bare å la vær. Om du ikke klarer det er det noe psykisk eller en avhengighet inne i bildet, og selvfølgelig gjør det det kan jeg se det er vanskelig. Jeg har også vokst opp i et hjem der mat brukes som trøst, underholdning og kos, jeg fortsatte med dette da jeg flyttet hjemmefra, tilslutt veide jeg rundt 130 kg. Så bare ga jeg meg, jeg elsker fortsatt mat, men er jeg ikke sulten spiser jeg ikke bare fordi jeg er lei meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Inwe said:

Og hun spiser mye mindre enn meg som også går ned i vekt. Hva forteller det oss? At vi trenger forskjellig antall kalorier basert på vekt, muskelmasse og aktivitetsnivå. 

Veier du over 100 kg? 

Nja, det er jo bare å la vær. Om du ikke klarer det er det noe psykisk eller en avhengighet inne i bildet, og selvfølgelig gjør det det kan jeg se det er vanskelig. Jeg har også vokst opp i et hjem der mat brukes som trøst, underholdning og kos, jeg fortsatte med dette da jeg flyttet hjemmefra, tilslutt veide jeg rundt 130 kg. Så bare ga jeg meg, jeg elsker fortsatt mat, men er jeg ikke sulten spiser jeg ikke bare fordi jeg er lei meg. 

Been there, done that...

Jeg kom "bare" opp i 110, på det verste, men jeg klarte etterhvert å avlære meg med dårlige vaner (men jeg "belønner meg selv fremdeles med mat, shame on me), og klarte ved kosthold- og livsstilsendring å komme meg ned til rundt 70, og der har jeg vaket de siste årene.

Men lett er det ikke, det er fremdeles mat jeg først tenker på når ting ellers i livet går til helvete, eller bare jeg føler meg litt utafor...

Anonymkode: 6139d...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? At dette er fy-mat?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Ingen ting er i utgangspunktet fy-mat. I prinsippet kan du spise hva du vil og likevel gå ned i vekt, så lenge du holder deg innenfor "kaloribudsjettet". Når det gjelder matvarer som ligger i olje, så vil du nøvendigvis få med deg noe av oljen selv om du siler den av. Jeg sjekket kaloriene for fetaost i olje, fetaost i blokk uten olje og fettredusert fetaost 3%, og det er forskjeller. Kalorimengden er for 100g:

Fetaost i olje 300 - 320 kcal

Fetaost naturell (uten olje) 268 kcal

Fetaost 3% 100 kcal.

Nå har man neppe 100 g fetaost i en enkelt salat, så den største "gevinsten" får du hvis du velger den med 3% fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Been there, done that...

Jeg kom "bare" opp i 110, på det verste, men jeg klarte etterhvert å avlære meg med dårlige vaner (men jeg "belønner meg selv fremdeles med mat, shame on me), og klarte ved kosthold- og livsstilsendring å komme meg ned til rundt 70, og der har jeg vaket de siste årene.

Men lett er det ikke, det er fremdeles mat jeg først tenker på når ting ellers i livet går til helvete, eller bare jeg føler meg litt utafor...

Anonymkode: 6139d...334

Ingen shame i å ty til mat, men da ligger det noe mer bak (i større eller mindre grad). Jeg koser meg med mat selv, jeg elsker å prøve nye ting, men det er ikke noe must at det må være mat for at jeg skal kose meg. Veier nå 66 og klarer ikke spise på den måten lenger, men det krevde en stor livsstilsendring. Hele livet mitt er snudd på hodet og jeg vil ikke se meg tilbake. Jeg er nok en av de heldige som ikke hadde noe psykisk bak vektoppgangen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Inwe skrev:

Og hun spiser mye mindre enn meg som også går ned i vekt. Hva forteller det oss? At vi trenger forskjellig antall kalorier basert på vekt, muskelmasse og aktivitetsnivå. 

Veier du over 100 kg? 

 

99 kg. 

Anonymkode: 40020...ed5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

99 kg. 

Anonymkode: 40020...ed5

Ja okey, da er det merkelig om du ikke går ned på 1500 kcal om du ikke har noen andre utfordringer da. Veier selv 66 og spiser rundt 2000-2500 kcal hver dag og går ned i vekt, stillesittende jobb, men sitter omtrent aldri stille ellers. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Inwe skrev:

Ja okey, da er det merkelig om du ikke går ned på 1500 kcal om du ikke har noen andre utfordringer da. Veier selv 66 og spiser rundt 2000-2500 kcal hver dag og går ned i vekt, stillesittende jobb, men sitter omtrent aldri stille ellers. 

Min utregning av det ts skrev hun/Han skrev er langt over 1500 kalorier.

Gikk ned 20 kg på 1500 kalorier. Er høy og har muskler, derfor høy vekt når jeg er normalvektig.

Anonymkode: 40020...ed5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, Roci skrev:

Ingen ting er i utgangspunktet fy-mat. I prinsippet kan du spise hva du vil og likevel gå ned i vekt, så lenge du holder deg innenfor "kaloribudsjettet". Når det gjelder matvarer som ligger i olje, så vil du nøvendigvis få med deg noe av oljen selv om du siler den av. Jeg sjekket kaloriene for fetaost i olje, fetaost i blokk uten olje og fettredusert fetaost 3%, og det er forskjeller. Kalorimengden er for 100g:

Fetaost i olje 300 - 320 kcal

Fetaost naturell (uten olje) 268 kcal

Fetaost 3% 100 kcal.

Nå har man neppe 100 g fetaost i en enkelt salat, så den største "gevinsten" får du hvis du velger den med 3% fett.

Men jeg tenker at når jeg bruker 5 terninger i salaten og siler av det jeg kan av olje, så kan ikke dette være krise. Da veier dette 10 gram, som utgjør 30 kalorier? Eller tenker jeg feil nå?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men jeg tenker at når jeg bruker 5 terninger i salaten og siler av det jeg kan av olje, så kan ikke dette være krise. Da veier dette 10 gram, som utgjør 30 kalorier? Eller tenker jeg feil nå?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Nei, du tenker ikke feil. Det eneste som betyr noe, er jo at du regner riktig kalorimengde. Så lenge du er innafor kaloribudsjettet, er det ikke noe problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Roci skrev:

Nei, du tenker ikke feil. Det eneste som betyr noe, er jo at du regner riktig kalorimengde. Så lenge du er innafor kaloribudsjettet, er det ikke noe problem. 

Ja, men det var noen over her som skrev at fetaosten inneholder myyye mer enn vi tror, fordi den trekker oljen til seg. Men 5 terninger (med så mye som mulig av oljen silt bort) veier 10 gram. Risikerer man at det er MER enn 30-40 kalorier da?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, men det var noen over her som skrev at fetaosten inneholder myyye mer enn vi tror, fordi den trekker oljen til seg. Men 5 terninger (med så mye som mulig av oljen silt bort) veier 10 gram. Risikerer man at det er MER enn 30-40 kalorier da?

Anonymkode: 6cd95...a9c

Nei, ikke hvis det står på pakken at 100 gram er 400 kcal. Da er 10 gram 40 kcal. De regner selvsagt inn oljen i det, men feks fetaost som ikke lå i olje ville kanskje bare vært 300 kcal per 100 gram.

Anonymkode: 2e53b...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...