Gå til innhold

Går ikke ned i vekt selv med kaloriunderskudd! - Ny tråd siden den andre ble stengt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS fra forrige tråd her. Jeg fikk mange gode råd i den andre tråden, så det irriterer meg veldig at den ble stengt. Synes overhodet ikke det var noen uforsvarlige råd der, selv om det ble snakket om 1400 kcal per dag. Det er ikke snakk om noen ansvarsløs slanking, men en overvektig person som prøver å gå ned 0,5-1 kg i uken. Synes trådene blir altfor lett stengt!...

Anyway... noen nevnte dette med lavkarbo. Er det egentlig effektivt? Er det ikke i det store og det hele kaloriene som teller? Kunne sikkert prøvd lavkarbo, men problemet er at jeg liker å ta meg en sjokoladebit til kaffen. Ikke mye, så det er ikke det som påvirker vekten. Vi snakker om en melkesjokoladebit til 25 kcal. Men dette kan man vel ikke gjøre på lavkarbo? Har det noen hensikt å gå på lavkarbo enkelte dager bare? Da kommer man vel ikke inn i denne ketosen som det snakkes om...

Anonymkode: 6cd95...a9c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mener ikke å være krass-men hvis du ikke er interessert i å droppe melkesjokolade, så kan du ikke være så gira på å gå ned. Du kan absolut spise sjokolade i moderasjon på lavkarbo, men helst sukkerfri og med høyt kakaoinnhold. Jo mer lavkarbo du velger å leve, jo strengere er det. Les litt om det- det finnes uendelige mengder informasjon om det. 

Anonymkode: 0968a...d5a

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Mener ikke å være krass-men hvis du ikke er interessert i å droppe melkesjokolade, så kan du ikke være så gira på å gå ned. Du kan absolut spise sjokolade i moderasjon på lavkarbo, men helst sukkerfri og med høyt kakaoinnhold. Jo mer lavkarbo du velger å leve, jo strengere er det. Les litt om det- det finnes uendelige mengder informasjon om det. 

Anonymkode: 0968a...d5a

Dette er bare bullshit. At man tar seg en firkant har ingenting å si så lenge man holder seg under kaloribehovet for dagen. Man kan til og med utelukkende spise sjokolade og fortsatt gå ned i vekt.

Selv ligger jeg meg på ca 1400-1600 kcal /dag som mann når jeg trener tre ganger i uken og skal ned i vekt og da går jeg stabilt ned ca 2 kg /mnd.

Anonymkode: 2e53b...69a

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

TS fra forrige tråd her. Jeg fikk mange gode råd i den andre tråden, så det irriterer meg veldig at den ble stengt. Synes overhodet ikke det var noen uforsvarlige råd der, selv om det ble snakket om 1400 kcal per dag. Det er ikke snakk om noen ansvarsløs slanking, men en overvektig person som prøver å gå ned 0,5-1 kg i uken. Synes trådene blir altfor lett stengt!...

Anyway... noen nevnte dette med lavkarbo. Er det egentlig effektivt? Er det ikke i det store og det hele kaloriene som teller? Kunne sikkert prøvd lavkarbo, men problemet er at jeg liker å ta meg en sjokoladebit til kaffen. Ikke mye, så det er ikke det som påvirker vekten. Vi snakker om en melkesjokoladebit til 25 kcal. Men dette kan man vel ikke gjøre på lavkarbo? Har det noen hensikt å gå på lavkarbo enkelte dager bare? Da kommer man vel ikke inn i denne ketosen som det snakkes om...

Anonymkode: 6cd95...a9c

Jeg prøver ut lavkarbo nå, men jeg kan ikke si at jeg merker noen forskjell sånn egentlig mellom lavkarbo og en helt vanlig "spise litt mindre diett" (jeg føler meg kanskje bittelitt mer mett på lavkarbo?). Jeg vil ikke tro det har noe for seg å gjøre det bare i noen dager her og der, men jeg er ingen ekspert på det. Lavkarbo er ikke det samme som "null-karbo", og jeg har sett mange prate om at man maks skal ha i seg 40g karbohydrater om dagen på en "ekte" lavkarbo diett, så der vil det være plass for en liten firkant sjokolade hvis alt det andre du har spist den dagen inneholder veldig få karbohydrater, men det er lett å komme over av sjokolade da det inneholder så veldig mye karbohydrater per 100g fra sukkeret.

Anonymkode: 2e53b...69a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forsket mye på de som ikke klarer å gå ned i vekt, det skrives logg over alt som inntas, trening, videodagbok etc. Det underrapporteres nesten 50% av kaloriene som de spiser. Det avsløres av en urinprøve dersom forsøkspersonen drikker veske med radioaktive isotoper hver dag og avlegger prøve hver dag. Det har også vært et Tv-program hvor de setter opp skjult kamera og fotfølger dem og inn på Burger King går de. Det er ikke mulig å være mye mer aktiv og spise mye mindre enn ellers og holde konstant vekt. Det er bare ikke mulig begrunnet i fysikkens lover. Kroppen kan ikke bli mer energieffektiv og plutselig klare samme jobben med mindre energi. Den gåten hadde løst hungersnød på verdensbasis. 

Tren vær aktiv. Spis mindre og spis mer riktig. 

Anonymkode: 7ca7c...8ee

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får få opp aktivitetsnivået! Gå flere og lengre turer om ikke annet!

Anonymkode: 7716d...fd7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det kun en sjokoladebit, kan du vel spise den på lavkarbo også - den «stjeler» bare plassen til noe nyttigere i karbohydratregnskapet ditt for dagen. På lavkarbo må man også telle kalorier i tillegg til karbohydrater. Alle innholdsfortegnelser må leses - tilsynelatende lik matvare fra ulike produsenter kan ha ganske store forskjeller i karbohydratinnhold.

Personlig synes jeg det er lettere å gå ned i vekt med lavkarbo, da jeg holder meg mett mellom måltidene. Føler også jeg har mer energi til fysisk aktivitet, etter den aller første slappheten («keto flu»), sover bedre og føler meg uthvilt om morgenen. For meg har det fungert godt, men jeg er i utgangspunktet ikke så glad i sukker/søtt, så jeg har ingen «sorg» over å forsake det, og dermed er det mindre sannsynlig at jeg «går på en smell».

Anonymkode: b7c30...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går i kaloriunderskudd så går du ned i vekt. Om du ikke gjør det er det fordi du lurer deg selv. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Khloe P.T skrev:
 

Dersom du går i kaloriunderskudd så går du ned i vekt. Om du ikke gjør det er det fordi du lurer deg selv. 

Dette. Du bør ikke gå under 1500 kalorier per dag, men om du bare går en times tur per dag så brenner du 400 - 500 kalorier på det alene. Om du ligger stabilt i vekt med nåværende kosthold vil du gå ned ca 0.5 kg per uke kun ved å gå tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns å huske fra den forrige tråden din, TS, at du er ganske overvektig? Nysgjerrig på hva du spiste før du bestemte deg for å gå ned i vekt. Dersom du ikke går ned i vekt på 1500 kcal og veier over 100 kg, gikk du da opp i vekt på typ 1800 kcal per dag?

Det må være veldig frustrerende for deg, og jeg anbefaler deg å ta en tur til legen for å sjekke stoffskiftet igjen.

Jeg har selv vært 20 kg overvektig, og gikk faktisk ned 0,5 kg hver uke på 2000 kcal i starten. Jeg prøvde å justere ned til 1500 et par ganger for å få en raskere vektnedgang, men opplevde at det var aaalt for lite mat. Om man teller riktig så tror jeg de fleste vil gjøre den samme erfaringen. Det er en grunn til at moderator opererer med 1500 kcal. Mindre enn dette er virkelig ikke nok mat for en voksen person som ikke er sengeliggende eller svært inaktiv. 

Anonymkode: 82c42...462

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser boken "Franske kvinner blir ikke fete", der anbefaler hun at man begynner med 3 uker der man spiser normalt, men skriver opp NÅR og HVOR man spiser. Hun er ikke for kaloritelling, men angivelsen ca, alltså "en porsjon, to porsjoner" (mer: fransk porsjon, ikke amerikansk…)

Og etter de tre ukene finne mønsteret og endre på dette, en ting om gangen. For eksempel aldri spise på farta, mens man leser, surfer, ser på tv. Spiser man 5 sjokolader i uka, endre det til 3 velvalgte tilfeller. To porsjoner dessert minskes til en osv.

 

Og boken har mantrat å legge til bra mat av god kvalitet, i stede for å ta bort all nytelse.

https://www.bokkilden.no/trening-og-kosthold/franske-kvinner-blir-ikke-fete-mireille-guiliano/produkt.do?produktId=1479115

 

Boken er definitivt ingen diett eller mirakel. Men gir nye perspektiver på mat, måltider, tradisjoner. For eksempel er ett eksempel at de ikke synes det er noe rart å drikke vin og champagne hver dag! Til lunsj! :ler: Uforståelig for oss nordboere. 

For meg gir boken aha-opplevelser rundt egen hets-spising, spise for å dempe følelser og ikke for å nyte mat av god kvalitet. Og dessuten det at man ikke behøver avstå for all framtid, men spise mindre og mer nytelsesfullt. Ideen er at det vi spiser for ofte blir en vane i stedet for å nyte, spesielt kaker, kjeks eller øl i mengder. Nytelsen og fornøydheten øker ved å spise 1 stykk to ganger i uka og ikke 3-4-5 en gang i uka.

 

Japanerne har litt av samme filosofien, at spise masse ulik mat skal balansere hverandre (dere vet yin yang), at alle måltider skal inneholde litt søtt, surt, salt, umami osv. Da kommer "balansen". Ikke for mye, ikke for lite.

 

 

Sorry, land avsporing!! :P 

Anonymkode: a7987...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi et eksempel på hva du spiser daglig? Bruker du kjøkkenvekt til å veie maten?

Anonymkode: 3d67b...e49

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, studerende skrev:
 

Dette. Du bør ikke gå under 1500 kalorier per dag, men om du bare går en times tur per dag så brenner du 400 - 500 kalorier på det alene. Om du ligger stabilt i vekt med nåværende kosthold vil du gå ned ca 0.5 kg per uke kun ved å gå tur.

Hva er dette slags tulleinformasjon? Brenne 4-500 kalorier på å gå en times tur??

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Hva er dette slags tulleinformasjon? Brenne 4-500 kalorier på å gå en times tur??

Hvorfor er det "tulleinformasjon"? En overvektig person vil lett kunne forbrenne dette på en times tur,

Anonymkode: 82c42...462

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 timer siden, Nuttery skrev:
 

Hva er dette slags tulleinformasjon? Brenne 4-500 kalorier på å gå en times tur??

Sjekk gjerne selv. Ts er ca 105 kg om jeg husker rett. Denne Kalkulatoren sier at en times tur vil forbrenne 350-400 kalorer. Denne sier 385. Denne artikkelen sier at en person på 90 kg forbrenner 200 kalorier på 25 minutter rask gange, eller da litt i overkant av 400 kalorier på en time.

Lyst til å prøve igjen?

Edit:

Ser nå at jeg kanskje var litt gretten i dette innlegget. Beklager det, driver med deffing for tiden.

Endret av studerende
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde lavkarbo for noen år siden, og det funket som ei kule med tanke på vektnedgang. Men det var ikke et kosthold jeg klarte å leve med i lengden, ble for mye planlegging av måltider. Når jeg til slutt klarte å nå målvekta mi (og den har jeg holdt i tre år), var det fordi jeg ble mye strengere med tanke på generelt kaloriinntak. Jeg spiste for mye før og var alt for opptatt av "kos" i helgene. Jeg var også livende redd for å bli ordentlig sulten før et måltid og var helt manisk på det å spise hver tredje time fordi jeg redd for "lavt blodsukker" og "sparebluss". Alt ble mye enklere da jeg innså hvor nøkternt et kosthold jeg faktisk måtte ha for å gå ned i vekt og bli der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
Jeg har selv vært 20 kg overvektig, og gikk faktisk ned 0,5 kg hver uke på 2000 kcal i starten. Jeg prøvde å justere ned til 1500 et par ganger for å få en raskere vektnedgang, men opplevde at det var aaalt for lite mat. Om man teller riktig så tror jeg de fleste vil gjøre den samme erfaringen. Det er en grunn til at moderator opererer med 1500 kcal. Mindre enn dette er virkelig ikke nok mat for en voksen person som ikke er sengeliggende eller svært inaktiv. 

Anonymkode: 82c42...462

Nettopp! Jeg er 100% sikker på at overvektige som claimer at de ikke går ned i vekt på et lavt kaloriinntak underrapporterer grovt. Ja, det er godt mulig at du spiser 1400 en dag, men om du spiser 2800 på den lørdagen du ikke teller så går vinning opp i spinning. 

Det er menneskelig natur å sile ut "informasjonsstøy" som de bitene av kaken man egentlig ikke skulle ta, men så var det bare noen få biter så det kan ikke være så farlig. Å telle kalorier er slitsomt, og det er så veldig fort gjort å nærmest underbevisst glemme eller la være å ta med alt. 

Det går ikke an å være 105 kg og ikke gå ned i vekt på 1500 kcal, hver dag, i uker og måneder. Det er rett og slett fysisk umulig. Beklager, ts, men dette er den brutale sannheten. Og jeg tror at du vet dette innerst inne.

Selvbedrag er reellt: 

 

Anonymkode: cf4e0...908

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare det at du virkelig tror at en bit sjokolade ikke gir mer enn 25 kcal....

Anonymkode: cf4e0...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...