Gå til innhold

Tips ønskes til Thailand i 2 uker


LeneXCII

Anbefalte innlegg

Bodde i Thailand i et år med barna når de var 1 og knapt 4 år gamle. Vi bodde hovedsakelig på den lille øya Koh Tao, men har også vært mye rundt å reist i Thailand både med og uten barn. Stedene som er nevnt over her er alle kjempegode forslag. Selv har jeg mer sansen for de mindre, "hemmelige" stedene i Thailand, men over årene er det blitt vanskeligere å finne sine egne steder. 

Har vært på nesten alle stedene som er nevnt over, og av favoritter vil jeg trekke frem Koh Tao (selvfølgelig!), og Ao Railay (egentlig Ao Phra Nang, men hele området er ganske magisk!). Fly går til Samui for minibuss og båt til Koh Tao, og fly til Krabi for minibuss og båt til Phra Nang.

Det er mange eksklusive og fantastiske steder på Phra Nang der dere vil bo godt og kan både nyte opplevelser, vakre strender, varmt vann og de vakreste solnedganger. Var der 14 dager i påsken når jentene var 6 mnd og 3 år, og de elsket det like mye som oss. Hadde en herlig og stor bungalow for oss selv med utendørs (privat) dusj og aper som lekte på verandaen. 

Skrev en blogg da vi bodde i Thailand, den er noen år gammel nå, men du kan finne litt info om ting å gjøre i Bangkok og en god del om Koh Tao her: http://www.reisendefamilie.com 

Ha en fantastisk tur - Thailand er et herlig land å reise til med barn, og jeg er sikker på at dere kommer til å elske det!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

@Turfamilien Høre fantastisk ut! Som førstegangs Thailand reisende er jeg litt redd for å gape over for mye, og i utgangspunktet håpet på et sted uten for lang lokalt transport fra flyplass. Men det er mulig jeg tenker feil? Det er jo en lang reise og litt redd for å gjøre den lengre enn nødvendig.. 

(PS når jeg googlet Koh Tao var det første treffet "death island", det har visst vært en del turistdrap der, er det et utpreget backpacker sted med fyll&stoff?)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, LeneXCII skrev:

@Turfamilien Høre fantastisk ut! Som førstegangs Thailand reisende er jeg litt redd for å gape over for mye, og i utgangspunktet håpet på et sted uten for lang lokalt transport fra flyplass. Men det er mulig jeg tenker feil? Det er jo en lang reise og litt redd for å gjøre den lengre enn nødvendig.. 

(PS når jeg googlet Koh Tao var det første treffet "death island", det har visst vært en del turistdrap der, er det et utpreget backpacker sted med fyll&stoff?)

Du skal ikke bli for skremt av alle det skremmende det står og lese om Ko Tao. Ja, det var et to som ble brutalt drept, men de andre kan det stilles spørsmålstegn ved. Noen har nok tatt livet sitt, det skjer ulykker osv. Jeg har vært på Ko Tao tre ganger og aldri vært borti noe skummelt. Første gangen var 14 dager etter dobbeltdrapet. Jeg elsker Ko Tao. Det er mange backpackere der (som alle andre steder i Thailand) som er det for å ta dykkerlappen, men det er alle slags folk der. Dere trenger ikke bo midt i festløypa på Sairee beach. Ulempen med øya er at den ligger litt kronglete til og det tar derfor litt tid å komme seg dit. 

Anonymkode: 30945...65f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere er i Bangkok en helg, ville jeg lagt inn en dag på Chatuchak weekend marked.  Det er helt fantastisk,  og morsomt for både barn og voksne.  Mye god mat der også! I Bangkok må dere ha basseng på hotellet! 

Styr for all del unna Hua Hin! Der har jeg vært en gang,  og det var et høl!

Hvis dere flyr med Qatar,  har dere en opplevelse å glede dere til Business class der er fantastisk! 

Endret av tirben
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tilføye at noe av det vi liker godt på Lamai Beach på Samui, er at hotellet ligger helt inntil stranden! Det er ikke noen vei eller noe i mellom. Det er veldig praktisk og fint synes vi. :) Samt at det er 7eleven på hjørnet rett ved så man får tak i det mest nødvendige ;) 

Endret av Missfitness
lagt til tekst
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 14.17, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke bli for skremt av alle det skremmende det står og lese om Ko Tao. Ja, det var et to som ble brutalt drept, men de andre kan det stilles spørsmålstegn ved. Noen har nok tatt livet sitt, det skjer ulykker osv. Jeg har vært på Ko Tao tre ganger og aldri vært borti noe skummelt. Første gangen var 14 dager etter dobbeltdrapet. Jeg elsker Ko Tao. Det er mange backpackere der (som alle andre steder i Thailand) som er det for å ta dykkerlappen, men det er alle slags folk der. Dere trenger ikke bo midt i festløypa på Sairee beach. Ulempen med øya er at den ligger litt kronglete til og det tar derfor litt tid å komme seg dit. 

Anonymkode: 30945...65f

Jo ass, mange flere drap enn 2! En som liksom hadde tatt livet sitt som ble funnet hengt med hendene knytt? En som liksom druknet i bassenget på hotellet og en som liksom døde fordi hun hadde drukket alkohol mens hun gikk på antibiotika? Mhm.. har vært en del drap på turister der, noe myndighetene gjerne prøver å snakke bort. Faktum er at thaifolk ikke er særlig hyggelige med mindre du bruker penger hos dems butikk/restaurant. Bare Google det, er mye vold mot turister i noen deler av Thailand.

Allikevel ville jeg reist til Koh tao uansett, ihvertfall en dagstur fra koh samui. Har selv aldri oppleve noe skummelt. Bare en god del drittslenging og rett og slett mobbing fra thaifolk. De sosiale kodene er absolutt ikke de samme som i vesten. 

Anonymkode: 2121e...4d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Allikevel ville jeg reist til Koh tao uansett, ihvertfall en dagstur fra koh samui. Har selv aldri oppleve noe skummelt. Bare en god del drittslenging og rett og slett mobbing fra thaifolk. De sosiale kodene er absolutt ikke de samme som i vesten. 

Hvilken drittslenging og mobbing har du møtt, mener du? Kan du utdype? Jeg har aldri opplevd det. Vært mye i Thailand. 

Anonymkode: 30945...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives godt i Thailand. Og har gjennom flere reiser blitt godt kjent med thaier. Og bakom smil og service innstilling ulmer det godt av andre ting også. Når jeg har kommet litt på innsiden har jeg hørt flere sin sanne mening om «falan» ( utlendinger-både kvinner og menn ) bla annet. 

Anonymkode: 522e0...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte meg godt i Ko tao, men det er kanskje mer for par som reiser på utflykter og kjøre rundt med scooter. Jg var der sammen med samboeren!

Anonymkode: 494d9...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 1.54, AnonymBruker skrev:

Koh tao skal være fint og det går turer hit, men turen vår ble avlyst pga dårlig vær.

Vær glad for det. Øya er også kjent som "Death Island".

Sitat

Bangkok er varmt og stinkende. Forrige gang tok vi 1 natt i Bangkok bare for å shoppe. De har sykt store kjøpesentre, blant annet ett med 7 etasjer med butikker som er mer som markeder. Ville ikke hatt mer enn Max 2 netter her. Thailand er badeferie for oss, ikke by

Man må jo få med seg familievennlige turistattraksjoner som Soi Cowboy i Bangkok også.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt forslag:

Når dere ankommer Bangkok, ta inn på et fint hotell ved flyplassen. Dette er pga av at flyplassen er stor og kaotisk, så når dere er igjennom kontroller og henter bagasje, så er det deilig å slappe av på et fint hotell.

Dagen etterpå reiser dere til koh Chang. Ikke for mye turister og mas, men med mange fine øyer rundt som man kan utforske over mange dager. Men husk å møt opp tidlig på flyplassen, thai er ikke flinke i engelsk, så ting kan ta litt tid. 

Koh Samui er turistmaskin, men du kan få mye fine opplevelser der med datteren deres, og mange fine strender og andre aktiviteter. 

Så forslaget er; en uke på koh Chang, og resten på koh Samui. Anbefaler også en natt i Bangkok dagen før hjemreise, og oppmøte tidlig på flyplassen, da immigrasjonen alltid er underbemannet, og kinesere bryr seg ikke om kø. De gjør som de selv vil 😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var på Koh Samui i sommer, og har vært på alle de andre stedene du nevner i åpningsinnlegget tidligere. Eller, steder og steder, det er jo ganske store områder, med mye variasjon.

Innledningsvis, jeg elsker Thailand. Ikke først og fremst pga sol, strand og god mat (Selv om jeg er veldig glad i det også), men det landet gjør noe med oss som familie. Vi har det så utrolig koselig der, sammen som familie, uten at jeg egentlig kan sette fingeren på akkurat hva det er. Vi har reist med baby, småbarn, skolebarn og nesten tenåring, ikke noe problem med noen av delene. 

Koh Samui var nydelig. Vi bodde på tre forskjellige steder på de 14 dagene vi var der: Lamai, Choeng mon og Bophut. Lamai var mye turisme, men fortsatt sjarmerende. Vi bodde rett i utkanten av sentrum, men det florere av taxier som koster småpenger, så det var ikke noe sak. 

I Choeng Mon bodde vi i bungalow på stranda. Ekstremt avslappende og deilig, men ville nok blitt kjedelig over tid. Vi var der i tre dager.

Bophut er mer hipt, og litt mindre sjarme. Stort utvalg av restauranter og mer shopping, ikke kun Thai. 

Øya er ikke stor så det å flytte rundt er ikke noe problem. Det gir også en veldig fin variasjon, synes vi. Fra Samui kan man ta dagsturer til Koh Tao.

Det er nydelig strender på øya, men det har vært tilfeller der folk har blitt brent av maneter ( Box jellyfish ) og det la litt demping på lysten til å bade i havet.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, Lily_88 skrev:

Her er mitt forslag:

Når dere ankommer Bangkok, ta inn på et fint hotell ved flyplassen. Dette er pga av at flyplassen er stor og kaotisk, så når dere er igjennom kontroller og henter bagasje, så er det deilig å slappe av på et fint hotell.

Dagen etterpå reiser dere til koh Chang. Ikke for mye turister og mas, men med mange fine øyer rundt som man kan utforske over mange dager. Men husk å møt opp tidlig på flyplassen, thai er ikke flinke i engelsk, så ting kan ta litt tid. 

Koh Samui er turistmaskin, men du kan få mye fine opplevelser der med datteren deres, og mange fine strender og andre aktiviteter. 

Så forslaget er; en uke på koh Chang, og resten på koh Samui. Anbefaler også en natt i Bangkok dagen før hjemreise, og oppmøte tidlig på flyplassen, da immigrasjonen alltid er underbemannet, og kinesere bryr seg ikke om kø. De gjør som de selv vil 😶

Dette synes jeg var et dårlig råd.  Bangkok er en fantastisk storby som virkelig fortjener et besøk. Der er det mye å se,  mye å oppleve og fantastisk mat! Legger alltid inn noen netter der når vi reiser i Asia. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tirben skrev:

Dette synes jeg var et dårlig råd.  Bangkok er en fantastisk storby som virkelig fortjener et besøk. Der er det mye å se,  mye å oppleve og fantastisk mat! Legger alltid inn noen netter der når vi reiser i Asia. 

Har du vært der med barn? 

Vi hadde noen dager der første gangen vi reiste, da barna var 1 og 7 år. Selv om jeg synes byen var spennende, så opplevde vi at det ble mye stress i en såpass stor og kaotisk by. 

Jeg hadde stemt for å droppe Bangkok, men min opplevelse av byen kan nok være preget av at både mannen og jeg hadde et snev av matforgiftning da vi var der, så opplevelsen er litt preget av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig vi velger å skippe Bangkok, usikker. Jeg tenker at etter kanskje 10 dager med strand og sol og sand mellom tærne, kan det være godt med litt storby og mer "ordna forhold", i den grad en kan si noe slikt om Bangkok/Thailand.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, tirben said:

Dette synes jeg var et dårlig råd.  Bangkok er en fantastisk storby som virkelig fortjener et besøk. Der er det mye å se,  mye å oppleve og fantastisk mat! Legger alltid inn noen netter der når vi reiser i Asia. 

Bangkok er fantastisk, men det er utrolig slitsomt hvis man har med et barn. Og det er ufattelig mye mygg i Bangkok, og hun reiser i mars, da er det kjempevarmt inni bykjernen. Men såklart; det er jo opp til henne å bestemme 😊

Jeg må bare si: Koh Chang er nydelig! Trivelige folk som er laidback og deilige strender. De arrangerer utflukter som er tilpasset barnefamilier, og det er såklart mye streetfood der 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser flere er negative til Bangkok. Jeg har vært der mange ganger og elsker byen. En av mine favorittbyer faktisk! 

Anonymkode: 30945...65f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.11.2018 den 13.32, LeneXCII skrev:

@Turfamilien Høre fantastisk ut! Som førstegangs Thailand reisende er jeg litt redd for å gape over for mye, og i utgangspunktet håpet på et sted uten for lang lokalt transport fra flyplass. Men det er mulig jeg tenker feil? Det er jo en lang reise og litt redd for å gjøre den lengre enn nødvendig.. 

(PS når jeg googlet Koh Tao var det første treffet "death island", det har visst vært en del turistdrap der, er det et utpreget backpacker sted med fyll&stoff?)

Hei! 
Jeg er enig i at dere ikke trenger å reise for mye rundt når dere er på familieferie i Thailand i knappe to uker!

Tror derfor Phra Nang er et supert alternativ for dere. Det er bare å google og se bilder :) Veldig laidback her, og selv om området ser mange turister, er de fleste på besøk fra Ao Nang og Krabi på dagtid, på kveldene har dere strendene og solnedgangene for dere selv. Et virkelig paradis på jord!

Er også gode muligheter til utflukter herifra, avhengig av hva dere ønsker. Klatring, grottevandring, snorkling, dykking, båtturer, besøk til nærliggende øyer osv. Og sikkert mye, mye mer! 

Ang Koh Tao:

Vi bodde på Koh Tao da dette ryktet begynte å spre seg. Det oppstod etter et brutalt mord på et britisk par, og jeg husker selv den morgenen jeg kom på jobb og så de tildekte likene på stranda utenfor Sairee. Utrolig grusomt, helt ubeskrivelig å være så nært en så forferdelig hendelse.

I etterkant av dette har det vært et mediesirkus uten like, og hva som virkelig skjedde er det ingen som vet. I ettertid var fokuset på Koh Tao stort, og mange ønsket å sverte denne vakre øya ved å gi den navn som "Death Island". Statistisk sett er det fremdeles mindre ulykker, ran og drap på Koh Tao enn noe annet sted i Thailand, men dette er en sak som er blitt blåst ut av proporsjoner.

Uansett er Koh Tao en fredelig og nydelig øy, og selv om det er mindre dyreliv her enn i andre steder av Thailand, er det et fantastisk sted å være enten du liker å bare slappe helt av, eller om du er eventyrsugen. Jeg tror likevel det er enklere for dere å besøke Phra Nang for den luksuriøse og "ekte" opplevelsen av vakre Thailand!

Gjør som folk sier her, ta inn på et bra hotell i Bangkok om dere lander sent på kvelden, eller book et hotell i for eks Krabi om dere flyr videre dit. Det er mye herligere å komme uthvilt frem til endelig destinasjon, det vil alltid være litt ekstra reising forbundet med å komme seg til disse paradisstedene i Thailand, og det gjøres best over to dager! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...