Gå til innhold

Tips ønskes til Thailand i 2 uker


LeneXCII

Anbefalte innlegg

Vi har en stund snakket om å reise til Thailand. I går kom gubben hjem og fortalte han hadde ordnet flybilletter til oss i mars, t/r Bangkok (i business class :duskedame:). Siden jeg vanligvis er reisebyrået i familien, har jeg tatt jobben å ordne resten, dvs hvor vi skal være, hotell etc. Vi er ganske reisevant, men ikke vært i Thailand før så ønsker tips.  

Det jeg har tips av hittil er at man bør ha et par tre dager i Bangkok samt blitt anbefalt Ko Samui av et vennepar, Ko Lanta av andre og så vet jeg jo om Krabi og Phuket og litt til. "Vi" består av oss to samt datteren som nettopp har begynt på skolen. Er i utgangspunktet ute etter avlappende strand og badeferie, med ok hotellstandard. Trenger ikke være luksus, men vi er ikke på back packer nivå heller akkurat. Mulighet til noe opplevelser/utflukter er fint. Tenkte kanskje å være på et sted i 9-10 dager, så ta 2-3 dager i Bangkok på hjemveien? Ønsker ikke mer transport i Thailand enn nødvendig, helst fly.

Edit: Det sier seg vel selv, men vi ønsker et rolig sted.

Endret av LeneXCII
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare vært i Phuket, men der vil jeg anbefale Kata.  Flott strand, rolig plass men likevel kort vei med taxi til Patong ( shopping). Big Buddha, Karon wiew point og Promtep cape ( tempel og en fantastisk utsikt) er også severdigheter verdt å dra til. 

Fine dagsturer er også til Nui beach ( nydelig strand, men bare et spise sted så vidt jeg husker. Fint å snorkle der) og Nai Harn beach( litt større strand, små bod butikker og flere spisesteder) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Long Beach Cha Am hotel , se link.  Cha Am ligger 3 timer fra Bankok og 20 minutter fra Hua Hin.   Dette er en rolig liten by med en flott strand og mange koselige restauranter. 

Jeg bodde selv en måned på ovenfornevnte hotel og kan trygt anbefale dette .  Fantastisk personale, nydelig frokost,  rent og pent og mange gode og rimelige restauranter rett utenfor.

De kan hente på flyplassen om man ringer  og der er mange gode utflukter man kan melde seg på.

Blandt annet kan man ta en to dagers tur til Bankok med egen guide og sjåfør og hotel .  Det gjorde vi og fikk med oss mye på de 2 dagene.

Av andre turer er det mulighet for å besøke  nasjonalparker, se ville elefanter, besøke grotter, templer, og mye mere.  Det kommer en dame hver dag og er tilgjengelig i egen disk der man booker turene man ønsker å bli med på.

Taxi kan man få rett utenfor døren og det er trygge omgivelser og trygt å ta drosje der.

Som sagt,  Vi var der hele februar og trivdes veldig godt.

 

 

 

http://www.booking.com/Share-yknmjl

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar alltid ca 4 uker i Thailand, men det steder vi er lengst når vi bare skal «chille» på badeferie er Kata beach i phuket. Absolutt den fineste stranda i dette området. Greit tilholdssted også for dagsturer og 1-2 timer (husker ikke helt) med ferge til phi phi.

Jeg mener man må til phi phi når man er i Thailand, men er kanskje for mye festing med barn? Kan bo roligere plasser av øya da. Phi phi og området rundt har absolutt de peneste strendene/vannet. 

Ko lanta er veldig stille og koselig. Her trenger man ikke mer enn et par dager. Helt ærlig syns jeg strendene her er stygge. Langgrunne og ikke veldig klart vann. Det vi gjør på Ko lanta er å leie scooter og kjøre rundt fordi trafikken er veldig rolig her. Også booker vi også «4 day tour» som er en snorkeltur fra båt. Veldig fine rev og fisker, gjort denne turen begge gangene vi var der. 

Koh samui var vi 5 dager sist gang. Kjedet oss egentlig. Leide scooter og kjørte rundt. Ikke mye dagsturer herifra, Koh tao skal være fint og det går turer hit, men turen vår ble avlyst pga dårlig vær. 

Krabi (ao nang) var kjedelig. Dro ikke tilbake dit på tur nr 2. Skitne strender, veldig lite å gjøre. Eneste positive var railey beach. 

Bangkok er varmt og stinkende. Forrige gang tok vi 1 natt i Bangkok bare for å shoppe. De har sykt store kjøpesentre, blant annet ett med 7 etasjer med butikker som er mer som markeder. Ville ikke hatt mer enn Max 2 netter her. Thailand er badeferie for oss, ikke by ✈️

Anonymkode: 2121e...4d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skal dere gjøre det med datter som er skoleelev? Flott eksempel dere setter for datter, skolen er viktig men ikke når vi vil på ferie. Håper dere får godkjent permisjonen da. Dette synes jeg er utrolig uansvarlig mtp barnet, men alt for å spare penger på billige billetter ikkesant? 

Anonymkode: e40ee...c9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, LeneXCII skrev:
 

Vi har en stund snakket om å reise til Thailand. I går kom gubben hjem og fortalte han hadde ordnet flybilletter til oss i mars, t/r Bangkok (i business class :duskedame:). Siden jeg vanligvis er reisebyrået i familien, har jeg tatt jobben å ordne resten, dvs hvor vi skal være, hotell etc. Vi er ganske reisevant, men ikke vært i Thailand før så ønsker tips.  

Det jeg har tips av hittil er at man bør ha et par tre dager i Bangkok samt blitt anbefalt Ko Samui av et vennepar, Ko Lanta av andre og så vet jeg jo om Krabi og Phuket og litt til. "Vi" består av oss to samt datteren som nettopp har begynt på skolen. Er i utgangspunktet ute etter avlappende strand og badeferie, med ok hotellstandard. Trenger ikke være luksus, men vi er ikke på back packer nivå heller akkurat. Mulighet til noe opplevelser/utflukter er fint. Tenkte kanskje å være på et sted i 9-10 dager, så ta 2-3 dager i Bangkok på hjemveien? Ønsker ikke mer transport i Thailand enn nødvendig, helst fly.

Edit: Det sier seg vel selv, men vi ønsker et rolig sted.

Går fly fla Bankok til Phuket. Tror også det er meget fint i Hua Hin og gor lokalfly til området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan skal dere gjøre det med datter som er skoleelev? Flott eksempel dere setter for datter, skolen er viktig men ikke når vi vil på ferie. Håper dere får godkjent permisjonen da. Dette synes jeg er utrolig uansvarlig mtp barnet, men alt for å spare penger på billige billetter ikkesant? 

Anonymkode: e40ee...c9f

For en dustekommentar!

På vår skole får vi hver høst skjema med hjem i sekken, skjema vi skal bruke når vi skal søke fri på inntil 2 uker.  Det er ikke noe problem. 

I tillegg så går hun i 1.klasse, så det er ikke 2 uker med rakettforskning hun går glipp av. Man klarer fint som foreldre å følge opp leselekser i de ukene. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan skal dere gjøre det med datter som er skoleelev? Flott eksempel dere setter for datter, skolen er viktig men ikke når vi vil på ferie. Håper dere får godkjent permisjonen da. Dette synes jeg er utrolig uansvarlig mtp barnet, men alt for å spare penger på billige billetter ikkesant? 

Anonymkode: e40ee...c9f

Ehhh...hva var det for et svar? Ja skole er viktig...men barn kan lære mye av å reise og oppleve verden og;) Vi har og tatt barna ut av skolen ved flere anledninger når de har vært i barneskolen, vi har hatt med lekser og fulgt opplæringsplanen og fått gjort alle lekser. Lærer har t.o.m vært positive..;) 

Anonymkode: 9b8e0...530

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Thailand flere ganger med barna...men er nå 8 år siden sist vi var der da.. Men Vi har likt oss veldig godt på Ko Lanta med unger, strendene er fine. Klong Dao er langgrunn, men litt lenger sør er de ikke så langgrunne. Ko Ngai og Ko Kradan er og nydelig. Har ikke vært på Ko Lipe, men den er på ønskelista:) Ligger helt på grensen til Malaysia. 

Ellers kan Ko Samet anbefales, nydelig strender og lett tilgjengelig fra Bangkok. Ko Chang er og flott..masse små øyer rundt som er verdt å utforske.

https://vagabond.no/reportasjer/2018-03/guide-til-oyhopping-med-barn-i-thailand

 

Anonymkode: 9b8e0...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for alle råd og anbefalinger så langt, ser det er mange som har vært i Thailand ja! Jeg skal bruke de og lese meg opp på de forskjellige stedene og så får jeg sikkert noen oppfølgings-spørsmål etterhvert. 

Hvis vi f. eks. skal videre med fly med en gang vi kommer til Bangkok (på separate billetter), hvor mye tid ville dere hatt mellom flygingene? Regner med at flyplassen er stor og ting kan ta litt tid? Immigrasjon gjøres i Bangkok forstår jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan skal dere gjøre det med datter som er skoleelev? Flott eksempel dere setter for datter, skolen er viktig men ikke når vi vil på ferie. Håper dere får godkjent permisjonen da. Dette synes jeg er utrolig uansvarlig mtp barnet, men alt for å spare penger på billige billetter ikkesant? 

Anonymkode: e40ee...c9f

Uansvarlige? Nei vet du hva, nå synes jeg du overdriver en smule!  Synes faktisk du bør vise oss den respekten at du ikke stiller spørsmål ved om vi vet hva barnet vårt har godt av eller ikke. 8 dager ut av skolen ser jeg ikke på som spesielt problematisk (vi reiser i slutten på vinterferien).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker Thailand og har vært der flere ganger med 2 barn, både vinter og sommer.

Vært på Phuket (Karon), Koh Samui, Koh Pagnan, og Kao Lak. Og selvsagt Bangkok. Det koker jo ned til hva en liker å gjøre på ferie, vi liker å variere litt gjennom ferien og er typisk på 2 feriesteder i tillegg til noen dager i Bangkok. Noen er fornøyd med et liv på solsengen andre vil ha opplevelser. Skjønner det slik at dere liker litt av hvert! Med tanke på barn, anbefaler jeg å finne et hortell med bra basseng, og veldig praktisk om det er slik at bassenget er nærme sjøen. Det kan være litt bølger, og med et såpass lite barn må det jo passes hele tiden. Selvsagt også i basseng, men jeg synes det er litt lettere å følge med på barna der. :) 

Rent konkret tror jeg kanske Koa Lak kan være et godt tips til dere, jeg opplevde stedet som relativt stille og behagelig, fine strender! Ca en 1 time med bil fra flyplassen i Phuket. Anbefaler dagstur med båt til Similan Islands ut i det indiske hav, magisk å bade, og evt dykke der, sammen med svære havskilpadder! 

Anonymkode: 1a266...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rent konkret tror jeg kanske Koa Lak kan være et godt tips til dere,

Takker, skal se på det. Høres kult ut med havskilpadder, det hadde nok vært midt i blinken for datteren også, skilpadder er virkelig populært! 🐢🐢

Personlig er jeg typen som langt på vei kunne klart meg med en solseng 😎, men jeg er jo ikke alene samt at det vil være litt synd å ikke oppleve mer når vi først reiser så langt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, LeneXCII skrev:

Hvis vi f. eks. skal videre med fly med en gang vi kommer til Bangkok (på separate billetter), hvor mye tid ville dere hatt mellom flygingene? Regner med at flyplassen er stor og ting kan ta litt tid? Immigrasjon gjøres i Bangkok forstår jeg?

Det spørs hvilket selskap dere flyr videre med fra Bangkok. BKK er en stoooooooor flyplass og du kan regne med å gå noen kilomenter. Hvis dere flyr videre med et lokalt billigselskap som AirAsia, så må dere til en annen flyplass (Don Mueang, DMK) med busstransfer og det tar en stund. Men hvis dere reiser videre med Thai Airways eller Bangkok Airways, så slipper dere å bytte flyplass. Immigrasjon kan gå relativt raskt, eller det kan ta laaaang tid. Sist jeg var der sto det ca 200 000 kinesere foran meg i køen. 

Anonymkode: 30945...65f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere skal reise i mars. Da er det helsikes varmt, så det er bare å stålsette seg! :) 

Anonymkode: 30945...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ser dere skal reise i mars. Da er det helsikes varmt, så det er bare å stålsette seg! :) 

Anonymkode: 30945...65f

Ja, vet det er varmt da, men vi klarer varmen ganske godt. Men jeg innser at det kanskje legger en demper på behovet for aktivitet, man blir fort lat i varmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 2 siste sommerferiene har vi tilbragt i Thailand, begge gangene ca 3 uker i juni/juli på samme sted på Lamai Beach på Samui. Booket neste års sommerferie til samme sted der vi har funnet vårt lille paradis hvor vi liker oss veldig godt! Med stamrestauranten kun et steinkast unna :). Vi er ikke spesielt kravstore og gjør egentlig ikke så mye annet enn å slække på solsengen, spise godt, samt prøve å få trent litt. Vi valgte stedet dels pga at det skal være gunstig vær med tanke på at det er regntid om sommeren. Vi har stort sett hatt fint vær!

Første gang var vi innom Bangkok, og selv om jeg likte byen, ble det i overkant varmt (og fuktig!) for byferie for meg. Ble til at vi stort sett tilbragte dagene i hotellets bassengområde før vi gikk en tur ut på kvelden. Mye artig å se på, men kanskje ikke like passende med barn... Mange kule skybar'er og restauranter! Har spist bedre sushi der enn her hjemme! Virker som en kan få veldig flotte hotell (ren luksus i min målestokk) til en rimelig pris!  Nettopp for at vi synes dette var en såpass god opplevelse, blir det 3 netter der til sommeren. 

Vedr. reise, vi har hatt ca 2,5t i Bangkok før fly til Samui med Bangkok Airways. Jeg skrev at vi ikke er kravstore, men når det gjelder lange flyreiser bruker vi litt ekstra penger og prøver vi å få kjøpt business på tilbud. Vi har fått tur retur med Qatar Airways fra Gardermoen for ca 12.000,- Mye penger, men da føler vi at ferien virkelig starter med reisen! Siden vi har business, får vi gå "priority lane" i immigrasjonen og der er det ingen kø. :) 

Lamai har nydelig strand og det passer oss som sagt utmerket, men er dere ute etter opplevelser, som snorkling, et variert utvalg av turer og spennende natur og slikt, er det kanskje ikke det mest spennende stedet. 

Gled deg, dere kommer sikkert til å få en kjempeferie!  

Endret av Missfitness
skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Missfitness skrev:

Gled deg, dere kommer sikkert til å få en kjempeferie!  

Takk for det! Setter stor pris på at du og alle dere andre deler deres erfaringer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom hjem fra en ferie i Thailand igår. Denne gangen besøkte vi Koh Chang og det var flott ettersom vi var veldig heldige med været. Vi hadde fint hotell, solnedgangene var nydelige, det var ganske rolig, vi hadde nydelig sjømat hver dag, dro på snorkling etc. Du kan se noen bilder som jeg har postet på Instagram: https://www.instagram.com/gardkarlsen/ . En kommer seg til Koh Chang med å ta Bangkok Airways til Trat flyplassen og deretter er det en kort tur til øya.

Gi beskjed hvis du har noen spørsmål 🙂

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...