Gå til innhold

Overfører nevroner hormoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjelder biologisk psykologi, er ett innføringsfag men akkurat her syntes jeg det er litt komplisert å forstå. Jeg er ikke så god i biologi, så hadde vært fantastisk om noen enkelt ville forklart meg dette.

Jeg forstår ikke helt sammenhengen mellom nevroner og hormoner. Jeg vet at hormoner produseres i hypofysen, bukspyttkjertelen osv, og at nevroner overfører nevrotransmitter mellom hverandre via synapsen. Jeg bare klarer ikke helt å se forskjellen på disse to, hva er hva på en måte. Jeg skjønner også at hormoner tas opp i blodet, mens nevroner er nervesystemet sitt "kommunikasjonssystem".

Er det noen som kan forklare meg dette? Er det sånn at nevroner er hva som "fanger" hormoncellene og tar det til hjernen, eller sier nevroner ifra til hjernen hvilke hormoner som skal produseres? 

Hjelp!

Anonymkode: 35491...2e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Hormoner lages i spesifikke lokaliteter i kroppen mens de påvirker organer langt unna.

Hormoner er små kjemiske forbindelser som transporteres via blodsystemet. 

Neurotransmittere virker over svært korte avstander som i mellomet mellom to nerveceller. Signalet og responsen er svært rakst og forsvunnet lenge før sekundet er over. Hormoner virker sakte og lenge.

Hormoner og neurotransmittere har ikke direkte noe med hverandre å gjøre annet enn de begge overfører et "signal".

Edit:

Tenker det er slik at nerveceller sender signaler til hjernen som prosesserer og som respons han det gis beskjed at en mengde av et spesifikt hormon skal økes eller reduseres. 

Endret av Midgard
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen prossesserer informasjon om hva som må produseres eller reduseres av hormoner (eller du kan godt kalle det signalstoff for å forstå det bedre) og sender så informasjon via nervecellene om dette. Nervecellene våre har ikke en egen hjerne og gir naturlig nok ikke beskjed til hjernen vår om hva som må produseres og ikke. 

Anonymkode: 41db2...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt:

Nerver kommuniserer med hverandre over korte synapser, dette er en spesiell form for parakrin cellekommunikasjon: Én celle som kommuniserer med en eller flere helt spesifikke celler.

Hormoner er stoffer som slippes ut i blodet for å nå multiple målceller langt unna, dette er såkalt endokrin cellekommunikasjon.

Unntak:

Det finnes enkelte unntak som feks. adrenalin. Det er både et hormon og en nevrotransmitter. Nerveceller kan også produsere andre hormoner som feks oxytocin som blir produsert i neurohypofysen.

Litt basic info kan leses her:

https://nb.khanacademy.org/science/biology/cell-signaling/mechanisms-of-cell-signaling/a/introduction-to-cell-signaling

Dersom det var uklart: Et nevron er ikke et molekyl. Et nevron er bare et fancy navn på en enkelt nervecelle.

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...