Gå til innhold

Deprimert fordi jeg ser mer enn mange andre hvordan ting henger sammen? Dette er mine tanker. kanskje flere kjenner seg igjen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Rotemor skrev:
 

Du har en narsissistisk idé om at andre folk er mer uvitende enn deg. Det er jo feil! Du har ikke delt en eneste tanke som ikke mange andre har tenkt før deg.... 

Nå skrev jeg jo at jeg ikke ser på folk som dumme. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

55 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nå skrev jeg jo at jeg ikke ser på folk som dumme. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Nei, men du opphøyer egne tanker som om du har mer dybde og innsikt enn andre og det har du virkelig ikke!!

Du er ikke spesielt intelligent selv om du har noen spørsmål rundt egen eksistens. Du er destruktiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Rotemor skrev:
 

Nei, men du opphøyer egne tanker som om du har mer dybde og innsikt enn andre og det har du virkelig ikke!!

Du er ikke spesielt intelligent selv om du har noen spørsmål rundt egen eksistens. Du er destruktiv.

Hvordan vet du det? Det finnes faktisk folk som har det. Jeg kan ikke si at jeg har det, for jeg er ikke andre og kan derfor ikke vite. Jeg tenker at folk har innsikt i forskjellige ting, mer eller mindre. 
Merkelig at en skal måtte ta innover seg ting bare når det er negativt? Er aldri noen som skriver "Du er spesielt intelligent siden du er ........". 

Har du mer innsikt enn andre da, siden du kan skrive til meg og være så sikker på at jeg ikke har det? 
Det lukter litt slik "du skal ikke tro du er noe"  av svaret ditt, og dette handler ikke om å være bedre enn andre for meg. Jeg skulle veldig gjerne vært foruten denne depresjonen. Dessuten har jeg lest mange andre deprimert-tråder her, og det er mange som skriver at det kan komme av at de ser sammenhengen i ting for hva de er, og ikke lever i ei boble slik som veldig mange gjør.

Anonymkode: 8510e...3aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke nødvendigvis deprimert fordi du liker å gruble og filosofere over livet. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Nihilisme

Livet har ingen mening. Alle materielle goder har ingen mening. Memento Mori osv. 

Men er ikke det fryktelig befriende å tenke på da? Livet HAR ingen mening. Så du kan gjøre akkurat hva du vil med det uten å ha dårlig samvittighet for at du lever på feil måte. Sosial status, høystatus/lavstatus jobb, utdanning/uten utdanning, gift med 2 barn eller singel - det har ikke en dritt å si. Om 200 år er vi alle i bakken, råtten og glemt for lenge siden - for alltid. 

Denne tankegangen gjør at jeg er fri til å gi 100% faen og det er søren meg greit. Jeg driter i hva andre tenker om meg og hvor i livet samfunnet sier jeg burde vært. At the end of the day så koser jeg meg med livet uten stress og angst for noe som helt - for ingenting betyr noe som helst. 

 

Anonymkode: eaa67...363

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan vet du det? Det finnes faktisk folk som har det. Jeg kan ikke si at jeg har det, for jeg er ikke andre og kan derfor ikke vite. Jeg tenker at folk har innsikt i forskjellige ting, mer eller mindre. 
Merkelig at en skal måtte ta innover seg ting bare når det er negativt? Er aldri noen som skriver "Du er spesielt intelligent siden du er ........". 

Har du mer innsikt enn andre da, siden du kan skrive til meg og være så sikker på at jeg ikke har det? 
Det lukter litt slik "du skal ikke tro du er noe"  av svaret ditt, og dette handler ikke om å være bedre enn andre for meg. Jeg skulle veldig gjerne vært foruten denne depresjonen. Dessuten har jeg lest mange andre deprimert-tråder her, og det er mange som skriver at det kan komme av at de ser sammenhengen i ting for hva de er, og ikke lever i ei boble slik som veldig mange gjør.

Anonymkode: 8510e...3aa

Du er så fordømmende og lite reflektert!

Filosofer som har studert eksistensielle temaer hele livet sitter ikke og depper over meningen med livet! De tenker heller ikke at folk sim ikke sturer lever i bobler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Rotemor skrev:
 

Du er så fordømmende og lite reflektert!

Filosofer som har studert eksistensielle temaer hele livet sitter ikke og depper over meningen med livet! De tenker heller ikke at folk sim ikke sturer lever i bobler. 

Huff. jeg skrev aldri at folk som ikke studerer lever i bobler.

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Huff. jeg skrev aldri at folk som ikke studerer lever i bobler.

Anonymkode: 8510e...3aa

Filosofer!!!! Du tar ikke enkle poenger. Du er for opptatt av å forsvare din dystre tenkemåte; ikke oppløftet og spesiell, men dyster og fordomsfull.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:
 

Filosofer!!!! Du tar ikke enkle poenger. Du er for opptatt av å forsvare din dystre tenkemåte; ikke oppløftetnog spesiell, men dyster og fordomsfull.

men hvorfor skal jeg være oppløftende? jeg tråkker ikke ned folk og sier "du kommer aldri til å klare" o.l. folk skal få gjøre det de vil uten at jeg skal sitte og si hva de kan og ikke kan. men jeg føler selv jeg er omringet av nettopp de som gjør det.
Men hvordan bli kvitt dysterheten, hvis dette faktisk er virkeligheten min? hvem sa at man må være så himla positivt??

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

men hvorfor skal jeg være oppløftende? jeg tråkker ikke ned folk og sier "du kommer aldri til å klare" o.l. folk skal få gjøre det de vil uten at jeg skal sitte og si hva de kan og ikke kan. men jeg føler selv jeg er omringet av nettopp de som gjør det.
Men hvordan bli kvitt dysterheten, hvis dette faktisk er virkeligheten min? hvem sa at man må være så himla positivt??

Anonymkode: 8510e...3aa

Du er så lite lærd at du ikke engang forstår en psykologs rolle. Personen har tillært seg en rekke verktøy for å hjelpe folk; det er ikke et krav at psykologen er smartere som du skriver. Ettersom du anser ditt tankesett for å være så unikt og det selv for p være for smart så vet ikke jeg.

Jeg skrev OPPLØFTET som i betydningen opphøyet, reflektert..... Enda noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rotemor skrev:
 

Du er så lite lærd at du ikke engang forstår en psykologs rolle. Personen har tillært seg en rekke verktøy for å hjelpe folk; det er ikke et krav at psykologen er smartere som du skriver. Ettersom du anser ditt tankesett for å være så unikt og det selv for p være for smart så vet ikke jeg.

Jeg skrev OPPLØFTET som i betydningen opphøyet, reflektert..... Enda noe...

Jeg har ikke skrevet at det kreves at psykologen er smart! det var en som svarte meg! leser du i det hele tatt ab kodene her? 

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har ikke skrevet at det kreves at psykologen er smart! det var en som svarte meg! leser du i det hele tatt ab kodene her? 

Anonymkode: 8510e...3aa

Beklager at jeg blingset der.

Du selekterer ut det som blir skrevet. Du svarer ikke ordentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rotemor skrev:
 

Beklager at jeg blingset der.

Du selekterer ut det som blir skrevet. Du svarer ikke ordentlig.

mulig ikke, ellers er det din måte å forklare på jeg ikke skjønner. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

mulig ikke, ellers er det din måte å forklare på jeg ikke skjønner. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Prøver igjen;

Filosofer har tenkt og de har forstått at man må leve etter beste evne. Det finnes ikke tanker om eksistensialitet som ikke har vært tenkt. Du stiller deg over dette og hevder at du forstår mer.... Det gjør du jo ikke. Jeg tenker du er tidlig i tyveårene og har en klassisk «bli voksen» depresjon 

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Rotemor skrev:
 

Prøver igjen;

Filosofer har tenkt og de har forstått at man må leve etter beste evne. Det finnes ikke tanker om eksistensialitet som ikke har vært tenkt. Du stiller deg over dette.

Men hvordan vet man at man lever etter beste evne?
Det finnes uendelig mange tanker i forskjellige folk, så jeg tror nok man kan tenke tanker som ikke har vært tenkt. men siden vi er såpass mange mennesker på kloden så er det ikke engang vits i gruble på nettopp dette.
Jeg tenker at JEG blir styrt av mine omgivelser. Jeg savner noe. Jeg har latt andre styre valgene mine og jeg klarer bare ikke å gi opp dette ønsket. 

Jeg prøver jo å være lykkelig, tenke at ting er slik jeg vil og at det ordner seg til slutt. men så kommer realiteten inn og jeg må innse at ting ofte bare er ønsketenking, urealistisk og alt slik. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Men hvordan vet man at man lever etter beste evne?
Det finnes uendelig mange tanker i forskjellige folk, så jeg tror nok man kan tenke tanker som ikke har vært tenkt. men siden vi er såpass mange mennesker på kloden så er det ikke engang vits i gruble på nettopp dette.
Jeg tenker at JEG blir styrt av mine omgivelser. Jeg savner noe. Jeg har latt andre styre valgene mine og jeg klarer bare ikke å gi opp dette ønsket. 

Jeg prøver jo å være lykkelig, tenke at ting er slik jeg vil og at det ordner seg til slutt. men så kommer realiteten inn og jeg må innse at ting ofte bare er ønsketenking, urealistisk og alt slik. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Man må finne gledene selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2018 den 2.47, Rotemor skrev:

Man må finne gledene selv.

Hva om gledene er å ødelegge livet sitt? Narkotika? Voldelige menn? Hvem skal da bestemme at dette er feil? Nå illustrerer jeg her, men folk har et bilde av hva som er lov og riktig..og mener alle andre skal rette seg deretter. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/6/2018 at 4:29 PM, AnonymBruker said:

Takk for mange svar. Men faktisk så ser jeg ikke hvofor jeg skal være lykkelig. jeg ser ikke på glade mennesker som dumme altså, jeg bare føler at de kanskje går i en slags boble. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Man kan lett utnytte livet selv om man innser hvor mye dritt som eksisterer. At du sitter og sutrer er teg på lav evne til å gjøre det beste ut av ting, lav intelligens til å benytte de mulighetene du har. En intelligent person innser at livet er meningsløst og gjør det den ønsker og liker, da den forstår at livet er begrenset og at det ikke har en hensikt å sutre i 50 år mens man venter på å dø

Anonymkode: 2cc32...ade

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om gledene er å ødelegge livet sitt? Narkotika? Voldelige menn? Hvem skal da bestemme at dette er feil? Nå illustrerer jeg her, men folk har et bilde av hva som er lov og riktig..og mener alle andre skal rette seg deretter. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Gleder er ikke ekstreme. Det blir for dumt for meg dette her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

En del av det du beskriver handler om eksistensiell angst. Livet er fullstendig meningsløst, og man kan godt bli deprimert av det. Hva er poenget med noe som helst? Jo før du innser at det ikke er noe poeng, og aksepterer det, jo raskere vil du komme deg av depresjonen. 

Jeg synes metakognitiv terapi er nyttig. F.eks har mange av oss (når vi er deprimerte) en positiv meta-antagelse om at den depressive grublingen er viktig, f.eks: "Jeg må finne ut av meningen før jeg kan bli frisk.". Vi bruker derfor mye tid på depressiv grubling, og vi tror til og med at det er nyttig. Men vi blir jo ikke friskere av det, tvert i mot, vi bruker evigvarende med tid på et av symptomene av vår lidelse. Med metakognitiv terapi lærer man seg å selv velge hva man vil bruke tankekraft på. "Åja, nå har jeg begynt med den depressive grublingen igjen, det er kjedelig, men det gidder jeg ikke bruke tid på nå, jeg går og vasker gulvet". Du tror det er viktig å finne ut hva poenget er, du tror det er viktig å finne ut akkurat hvor meningsløst livet er, men hvorfor det? 

Jeg fikk det mye bedre når jeg fikk hjelp til å innse at jeg selv kan velge hva jeg bruker tankene mine på. Jeg kan ikke velge hvilke tanker som kommer inn i hodet mitt, men jeg kan velge om jeg vil engasjere meg i dem. Det er vanskelig, men det er mulig. Livet er fullstendig meningsløst, og nå lever jeg godt med den vissheten. Jeg lever likevel ikke godt med livet mitt, fordi mitt liv fremdeles er ganske meningsløst, derfor jobber jeg med å fylle dette livet jeg har med ting som for meg oppleves subjektivt meningsfylt. Ulike teorier peker på selvbestemmelsesrett, mestringsfølelse, og fellesskap som grunnleggende for et godt liv, andre snakker om flow. Hva kan du gjøre i ditt liv for å få fellesskap eller mestringsfølelse? Kan du bruke noe av tiden du bruker på å fundere på hvor meningsløst alt er til å oppnå fellesskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 8.11.2018 den 2.45, AnonymBruker skrev:

Men hvordan vet man at man lever etter beste evne?
Det finnes uendelig mange tanker i forskjellige folk, så jeg tror nok man kan tenke tanker som ikke har vært tenkt. men siden vi er såpass mange mennesker på kloden så er det ikke engang vits i gruble på nettopp dette.
Jeg tenker at JEG blir styrt av mine omgivelser. Jeg savner noe. Jeg har latt andre styre valgene mine og jeg klarer bare ikke å gi opp dette ønsket. 

Jeg prøver jo å være lykkelig, tenke at ting er slik jeg vil og at det ordner seg til slutt. men så kommer realiteten inn og jeg må innse at ting ofte bare er ønsketenking, urealistisk og alt slik. 

Anonymkode: 8510e...3aa

Men du kan jo ikke bare velge sånn ut fra tynne lufta at du skal være lykkelig? 

Hva er det du mangler? Hva kan du gjøre for å oppnå det? Hva vil du med livet ditt? Det ER meningsløst, man kan velge å dø, eller man kan velge å leve. Og hver dag man ikke velger å leve så forblir jo alt fullstendig meningsløst. Hver dag du ikke velger å leve så er du egentlig litt død likevel. En tanke jeg får nå er all den tiden jeg i depresjonen brukte på å vurdere om det kanskje var best å dø. All den tiden jeg leste side opp og side ned om meningsløshet. Jeg fant litt ro i absurdismen: Livet er meningsløst, du kan velge 1) dø 2) religion eller 3) akseptere meningsløsheten, men LEVE med det. Per nå så velger jo du dø. 

Hvis du tenker gjennom ditt liv, har du hatt noen øyeblikk der du har hatt en god følelse? Hva førte til den gode følelsen, og kan du oppsøke dette igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...