Gå til innhold

Vurderer å si opp en venn som leier hos meg - hva syns du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg vurderer å si opp en kompis som leier hos meg. Jeg er i midten av tyveårene og jobber, han i starten av tyveårene og student på andreåret. Han har leid hos meg siden august, etter jeg før sommeren spurte om han ville flytte inn hos meg da ene rommet mitt ble stående tomt. Hadde i forkant av dette leid til en annen kompis noen måneder, som bare skulle bli ferdig med masterstudiet hvor vi begge gikk. Han var en klassekamerat som var lei av bråk på sitt kollektiv, og jeg hadde nettopp kjøpt leilighet og trengte pengene. Dette gikk fint.

Problemet nå er at jeg ikke føler det går fint. Med forrige leieboer som bodde her 3 måneder, så gikk vi i klasse, spiste lunsj i samme gjeng hver dag, dro på arrangement sammen og hadde felles venner. Det var hyggelig å bo sammen. Det er ikke slik nå. Kompisen min er veldig andreårsstudent. Drar med ulike damer hjem i stua, tar seg godt til rette ved å bruke mine ting som om de er hans (greit nok på noen områder, siden han betaler for å bo her) og gamer hver kveld hvor han hyler og skriker, og haster ut til kjøkkenet for å hente Cola mens han smeller med alle dører. Kanskje mest irriterende er at vi ikke klarer å ha noen meningsfylte samtaler. Føles mest som han snakker til meg, og ikke med meg, da han tilsynelatende bare vil fortelle om sitt liv. De siste månedene har jeg og hatt kyssesyken og måttet være mye hjemme, samtidig som det har vært mye krangling og nylig slutt med dama. En av tinga dama nevnte var at jeg åpenbart ikke trivdes med kompisen som bor med meg. Det har vært mye motgang, og nå kjenner jeg at jeg er lei og vil ha leiligheten min for meg selv. Har tenkt en stund på å si opp kompisen min, men syns det er dårlig gjort mot noen som sa opp hybelen sin i et studentkollektiv og flyttet inn med meg. Han er ellers halvveis ryddig og virker ut til å ha gode intensjoner til tross for at han ofte virker ut til å tenke lite over sin fremtreden. Har i utgangspunktet 2 måneder oppsigelse, men tenker at om jeg lar han bo til ut februar så bør han ha rikelig tid til å finne seg et sted, selv om eksamensperioden begynner nå, og at dette bør kompensere noe av de ulempene som dukker opp ved flytting

Det juridiske er ikke et problem og har forhørt meg om dette med fagforeningen allerede. Hvordan ville du reagert om du ble sagt opp av en kompis og måtte flytte ut et halvår etter du flyttet inn? Bør jeg si opp denne personen? Han har aldri vært en veldig nærme venn, men vi hadde en stor felles vennegjeng en gang i tiden.

Føler ikke jeg kan mistrives i egen bolig lenger, så heller veldig mot å si han opp. Hva tenker dere?

Anonymkode: 1a225...444

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At fyst bør du snakke med han om det som ikkje fungerer. Velg ut dei mest irriterende tinga som gaming og stadig nye damer, samt at det som er ditt er ditt. Dialog er fint på generelt grunnlag 😉

• Liker 5
Skrevet

Si opp, null stress, bare begrunn det rett. Men hva har fagforeningen med dette å gjøre? 

Anonymkode: 0265f...d87

Skrevet
56 minutter siden, attegløyma said:

At fyst bør du snakke med han om det som ikkje fungerer. Velg ut dei mest irriterende tinga som gaming og stadig nye damer, samt at det som er ditt er ditt. Dialog er fint på generelt grunnlag 😉

Mye av problemet er at vi ikke har noen særlig dialog, innrømmer det, får bare så lite lyst når hver samtale handler om livet hans eller omhandler helt meningsløse ting. Forrige leieboer var det så og si ingen problemer, vi spurte hverandre om hva som var beste løsning, han nå bare gjør som han vil og så og si hver gang jeg møter han utenfor rommet (gamer mye) så må jeg si fra om noe.. Vet jeg må høres som nazi utleier, men er ikke det

Fagforening tilbyr hjelp i boligforhold. Å nevne fagforening var nok bare forvirrende, men har fått juridisk hjelp ihvertfall.

Anonymkode: 1a225...444

• Liker 1
Skrevet

Dette er risikoen ved å leie ut rom i egen leilighet. Og selvfølgelig veldig kjipt når det er en venn man leier ut til. Den som flytter inn  vil jo også se dette som sitt hjem og bruke av utstyr osv som finnes i fellesrom i leiligheten. Og har man ikke husregler angående rydding, støy etter klokken 23, besøk, osv osv, så ender man opp med å være snill siden det er en kompis. 

Det er først når man bor sammen at man ser alle sidene til en person. Og da kan selv venner bli monstre. Nå er det på tide å ta en prat, sette opp regler og være ærlig om at trivselen ikke er på topp. Jeg tror jeg først ville gitt fyren en sjanse, om praten går fint, men samtidig satt meg en frist for hvor lang tid jeg holder ut om ingen ting endrer seg. 

Anonymkode: 895db...4d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...