Gå til innhold

Gå ned i vekt selv med stort inntak av raske karbohydrater?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er sikkert et spørsmål som får folk til å tenke litt diverse, men jeg stiller det likevel. Jeg vet at det å spise masse karbohydrater i form av sjokolade og masse hvitt brød ikke har en heldig effekt på kroppen. Tarmene får lite og jobbe med (med tanke på mangelen på fiber) og man blir ofte slapp og sliten. Men mitt spørsmål er: La oss si at jeg spiser 1500 kcal på en dag, og mesteparten av dette er karbohydrater (raske karbohydrater) - vil jeg da fortsatt gå ned i vekt og få en strammere kropp? Nå har det seg sånn at jeg er nektet å trene på noen måneder siden jeg har vært syk, så jeg prøver å holde øye med hvor mange kalorier jeg putter i meg. I det siste har jeg virkelig cravet karbohydrater og spist mye av det, men aldri oversteget 1800 kcal totalt på en daglig basis. Jeg har skjønt at så lenge jeg spiser under 2000 kcal per dag så vil jeg gå sakte, men sikkert ned i vekt. Men vil jeg fortsatt gå ned om jeg spiser mye dårlig mat? Selv om kalorimengden er under 2000? Jeg vet at huden kan bli dårlig, at humøret blir ustabilt og at det har en rekke andre negative innvirkninger - men i perioder hvor jeg har så lyst på karbohydrater så må jeg bare gi etter. 

Anonymkode: ea62f...6c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kaloriinntak som bestemmer om du går ned eller ikke, men om du ikke inntar en hvis grad av proteiner samt trener litt styrke så risikerer du at kroppen bryter ned eget muskelvev. Du vil altså gå ned i vekt, men det vil være lite trolig at kroppen blir "strammere". En "stram" kropp er ikke noe annet enn en kropp med høy muskelmasse og lav fettmasse.

Men for all del, du kan slanke deg på utelukkende ostepop og smågodt så lenge du spiser mindre energi enn du bruker.

Edit:

En anekdote: Jeg driver faktisk med slanking selv nå og i forbindelse med dette logger jeg kalorier. Forrige uke var jeg ekstremt aktiv grunnet jobb (over 20 000 skritt/dag) og jeg hadde vanlige styrkeøkter i tillegg. Jeg hadde på forhånd satt opp en diett der jeg skulle innta 2800 kalorier/dag, men pga en hektisk arbeidsdag misset jeg måltider enkelte dager. Jeg satt meg ned og regnet på det og kom frem til at jeg kunne spise en stor ferdigpizza, en banan og en proteinshake til kvelds og likevel ligge i kaloriunderskudd på to av dagene (samt nå proteinmål på 1.8 gram per kilo). Som tenkt, så gjort. Resultatet av uken er en vektnedgang på  godt over 1 kg.

Endret av studerende
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil gå ned i vekt, men kroppen blir gjerne mer dvask. Altså det motsatte av stram.. 

Anonymkode: 055d3...5ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs på kroppen din. Det kan gå an, men det er ikke lurt. En kalori er ikke en kalori for kroppen vår. Kroppen er et avansert maskineri, ikke en simpel forbrenningsovn. Hva du spiser påvirker hvor mye kroppen bruker. Forskjellig makronæring krever forskjellige prosesser i kroppen for å forbruke. Et høyt inntak av karbohydrater starter prosesser som gjør at kroppen vil lagre fett og ikke bruke det lagrede fettet. Det blir som å kjøre bil med håndbremsen på. 

Anonymkode: 00d2e...d63

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er sikkert et spørsmål som får folk til å tenke litt diverse, men jeg stiller det likevel. Jeg vet at det å spise masse karbohydrater i form av sjokolade og masse hvitt brød ikke har en heldig effekt på kroppen. Tarmene får lite og jobbe med (med tanke på mangelen på fiber) og man blir ofte slapp og sliten. Men mitt spørsmål er: La oss si at jeg spiser 1500 kcal på en dag, og mesteparten av dette er karbohydrater (raske karbohydrater) - vil jeg da fortsatt gå ned i vekt og få en strammere kropp? Nå har det seg sånn at jeg er nektet å trene på noen måneder siden jeg har vært syk, så jeg prøver å holde øye med hvor mange kalorier jeg putter i meg. I det siste har jeg virkelig cravet karbohydrater og spist mye av det, men aldri oversteget 1800 kcal totalt på en daglig basis. Jeg har skjønt at så lenge jeg spiser under 2000 kcal per dag så vil jeg gå sakte, men sikkert ned i vekt. Men vil jeg fortsatt gå ned om jeg spiser mye dårlig mat? Selv om kalorimengden er under 2000? Jeg vet at huden kan bli dårlig, at humøret blir ustabilt og at det har en rekke andre negative innvirkninger - men i perioder hvor jeg har så lyst på karbohydrater så må jeg bare gi etter. 

Anonymkode: ea62f...6c7

Hvordan syk er du? Hvis det er spiseforstyrrelser, vil jeg sterkt anbefale deg å prøve å få et normalt kosthold med faste måltider fremfor å gjøre en ny "rar" ting med mat. 

Anonymkode: 4b76f...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du spiser bare raske karbohydrater over lengre tid vil du sannsynligvis vil du være sugen på å spise noe hele tiden, tviler på at du klarer holde deg til 1500. Du vil også bli sløvere, ha lavere motivasjon og lite ork, derfor ikke orke bevege deg noe særlig. Over lengre tid vil du i verste fall begynne miste hår, få styggere hud og redusert konsentrasjon. Du vil også sannsynligvis bli skinnyfat, dvs fett legger seg på magen, for den type mat oppfordrer til at fett legger seg der, i forhold til om du spise mer grønt. 

Å spise det en dag iblant om du trener styrke vil gå helt fint, da har kroppen høyere fobrenningsbehov og tar unna det du spiser. 

Du kan alltids spise en porsjon pomfri med noe sunt den dagen du har lyst på noe dårlig, som fisk. Eller hvitløksbaguetter sammen med et sunt måltid

 

 

Anonymkode: 76abd...039

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er kalori inntaket som avgjør om du går ned ja, men strammer blir av trening og proteiner. Proteiner hjelper og på søtsuget 

Anonymkode: 1a58f...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 14.44, AnonymBruker skrev:

Det spørs på kroppen din. Det kan gå an, men det er ikke lurt. En kalori er ikke en kalori for kroppen vår. Kroppen er et avansert maskineri, ikke en simpel forbrenningsovn. Hva du spiser påvirker hvor mye kroppen bruker. Forskjellig makronæring krever forskjellige prosesser i kroppen for å forbruke. Et høyt inntak av karbohydrater starter prosesser som gjør at kroppen vil lagre fett og ikke bruke det lagrede fettet. Det blir som å kjøre bil med håndbremsen på. 

Anonymkode: 00d2e...d63

Jeg hadde tenkt å like innlegget ditt frem til du sa at det var karbohydratene som var problemet. Man kan godt spise høykarbo og fortsatt gå ned i vekt og få en stram kropp, men da kan man ikke leve på boller og sjokolade. Da vil man antagelig ikke se så veldig bra ut etterhvert. Jeg lever på høykarbo og har faktisk problemer med å holde vekten, men jeg spiser hverken boller eller sjokolade. 

TS, det stemmer at en kalori ikke er en kalori. Du vil antagelig gå ned i vekt om du ligger lavt nok, men du vil ikke bli stram. Du kan også ende med å legge på deg på problemområder som mage og lår, men likevel gå ned i vekt andre steder. Om du har tenkt å beholde muskelmassen din til tross for at du ikke kan trene kan du ikke leve på raske karbohydrater i form av sukker og i tillegg fett som i sjokolade. Spis mer protein og trege karbohydrater, da vil du heller ikke crave de raske på samme måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at en kalori er ikke det samme som hvilken som helst kalori. På noen måter, selvsagt. Det er like mye energi feks 60 kalorier i en advokado og 60 kalorier i en håndfull saltet chips med olje eller 60 kalorier i noen ruter melkesjokolade.

Men spiser man sunne næringstoffer over tid går man mer ned i vekt enn hvis man spiser samme kaloriinntaket i mat med raske karbohydrater som hvitt sukker, tebrød osv.

Kanskje de første ukene vil man gå ned i vekt på lik linje med hva man spiser bare det er samme kalori inntak. Men over tid med bare spising av mat med dårlig næringsinnhold og tomme kalorier, vil det skje en del med kroppen. Det kan være mye. Ts er inne på litt av det. Det "bremser" fordøyelsen og man blir tregere kvitt maten som bla hoper seg opp i follikler i tarmene og ellers i fordøyelsen. For ikke å nevne at det minker farten i blodomløpet, og man orker mindre, som igjen reduserer forbrenningen. 

 

Endret av exictence
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du vil bli tynnere samme hvor du henter kalorier fra så lenge du ligger i kaloriunderskudd. Men du får ikke strammere kropp om du ikke trener, fordi du tærer på muskler også når du er i energiunderskudd. Men det er selvsagt mye sunnere for kropp og helse å gå ned på vanlig sunn mat. En hel stor sjokoladeplate (200g) har ca 1000 kalorier. Sier seg selv at om man velger slanke seg med å spise 1.5 plater melkesjokolade og drikke vann og kaffi, blir man raskt slapp og får mangel på en mengde næringsstoffer. 

Anonymkode: 183f5...03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri forstått folk som med vilje ikke gir kroppen de næringsstoffene den trenger. Det må jo være en form for selvskading? 

Man trenger omega 3 for å prdodusere hjerneceller, kalsium for å få et sterkt skjelett og unngå beinskjørhet osv. De forskjellige vitaminene og mineralene har oppgaver i kroppen, og hva hvis de oppgavene ikke blir gjort? Da fårr du det jævlig, både fysisk og psykisk. Folk lever på potetgull og cola og blir uføretrygdet på oss andres regning. Også forstår de ikke hvorfor de har vondt over alt og mangler energi... oppgitt.no

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekt er en ting, men så var det helsa da. Dessverre tar vi den for gitt helt til den begynner å svikte. Man kan være både slank og veltrent og like herlig utvikle diabetes. Høykarbo er som russisk rulett med mange kuler.

Anonymkode: 420d9...79b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Du sier du er syk og likevel vil du behandle kroppen som dritt? 

Ja, du vil gå ned i vekt, men du kan i samme slengen gjøre sykdomsforløpet lenger hvis du bare spiser sukker hele døgnet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spiser du alle disse raske karbohydratene i ett måltid så er det ikke noe problem, så lenge du klarer å la være å spise de neste 23 timene, men om kostholdet ditt er basert på masse raske karbohydrater så vil det gjøre det vanskeligere.

Anonymkode: ed9df...5dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vekt er en ting, men så var det helsa da. Dessverre tar vi den for gitt helt til den begynner å svikte. Man kan være både slank og veltrent og like herlig utvikle diabetes. Høykarbo er som russisk rulett med mange kuler.

Anonymkode: 420d9...79b

Gidder du forklare hva du mener? :klo:

Anonymkode: ce472...018

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man "kjører" på glukose kan man bli insulinresistent, aka pre-diabetes, selv om man trener og er slank. Man kan få fettlever og økt visceralt fett, såkalt innfeit. Det kan ta mange år før man utvikler diabetes (T2). 

Anonymkode: 420d9...79b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Dersom man "kjører" på glukose kan man bli insulinresistent, aka pre-diabetes, selv om man trener og er slank. Man kan få fettlever og økt visceralt fett, såkalt innfeit. Det kan ta mange år før man utvikler diabetes (T2). 

Anonymkode: 420d9...79b

Hei litt avsporing her.. jeg har kranglet meg til metformin, har ikke diabetes men pcos og vanskelig for å gå ned kan du forklare hvordan tilførsel av insulin kan føre til vektnedgang (jeg tror Metformin er insulin ? :klo: ) hvis man har insulinresistens ? (Som ofte de med pcos har) 

fårtår du har peiling :) 

Anonymkode: a8ea9...845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Metformin er IKKE insulin. Det øker cellenes respons til insulin (som kroppen selv produserer), reduserer kroppens egenproduksjon av glukose og reduserer litt på opptaket av glukose fra tarmen. Man vet ikke helt hvorfor det fører til vektnedgang, men det reduserer appetitten litt.

Det er ingen erstatning for fysisk aktivitet. Helsefremming krever faktisk litt jobb. En pille kommer ikke til å magisk endre dette.

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, studerende skrev:

Metformin er IKKE insulin. Det øker cellenes respons til insulin (som kroppen selv produserer), reduserer kroppens egenproduksjon av glukose og reduserer litt på opptaket av glukose fra tarmen. Man vet ikke helt hvorfor det fører til vektnedgang, men det reduserer appetitten litt.

Det er ingen erstatning for fysisk aktivitet. Helsefremming krever faktisk litt jobb. En pille kommer ikke til å magisk endre dette.

Enig. Hardt arbeid. Hver dag. Sunt kosthold. Solide rutiner. Selvkontroll.

Anonymkode: dd314...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei litt avsporing her.. jeg har kranglet meg til metformin, har ikke diabetes men pcos og vanskelig for å gå ned kan du forklare hvordan tilførsel av insulin kan føre til vektnedgang (jeg tror Metformin er insulin ? :klo: ) hvis man har insulinresistens ? (Som ofte de med pcos har) 

fårtår du har peiling :) 

Anonymkode: a8ea9...845

Kort sagt: insulin hindrer nedbrytning av lagrede næringsstoffer (lipolyse). Men dersom man er resistent, hjelper det jo ikke med insulin. Man må se på insulinrespons, hvordan det fungerer. Overforenklet: karbohydrater inn gir insulinutskillelse- hindrer nedbrytning av fett (samt stimulerer til fettlagring m.m). Så hvordan kan man hindre dette? Jo, la være å fylle på med karbohydrater. Jeg må på det sterkeste anbefale deg å sette deg inn i hvordan dette henger sammen, det er en investering i helsa. Kunnskap er makt. Et godt sted å begynne https://www.dietdoctor.com/low-carb/benefits/pcos

:smilyblomst:

Anonymkode: 420d9...79b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...