AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #1 Skrevet 5. november 2018 Jeg ble inspirert av tråden om tips for leietakere, med utleiere som nekter både gardinstang og bilder. Men boligmangel så er det desverre utleiere som utnytter desperate leietakere eller som bare er generelt idioter, og jeg lurer på om du har møtt på noen av dem? Jeg har leid i mange år og har møtt mye rart, vi hadde en som gikk i den felles søppeldunken og reiv opp søppelposene mine for å sjekke om jeg sorterte.. En dag fant han noe som var sortert feil og det virket som at han ble lettet for endelig fikk han "lønn for strever" for å ha inspisert søpla mi i ukesvis 🙄 Jeg var på visning en gang for det som ble annonsert som et lite hus, når jeg kommer frem så viser det seg at det er et skur som er bygd om. Ikke vann, ikke strøm men utleier skrøt veldig av at han hadde etterisolert 🤣 (Jeg takket nei) Den siste gjelder katten min. Utleier hadde godkjent at jeg skulle ha med katt, selv om det i utgangspunktet ikke var ønskelig med dyr. På visningen var jeg helt ærlig på at jeg hadde en liten katt og utleier aksepterte dette. Et par dager etter innflytting spør utleier meg hvordan det går med katten i leiligheten (hun er innekatt) og jeg svarer at joda, nå har hun inspisert høyt og lavt, og virker til å ha slått seg til ro. Hva? Har du ikke katten i bur? Jeg ble så paff at jeg måtte le og si nei, katten er kun i bur dersom vi skal reise, katter er ikke i bur hjemme. Utleier virket overrasket og spurte ved senere anledning om jeg i det minste kunne ha katten i bur når jeg ikke var hjemme? Jeg svarte høflig at nei det er ikke normalt og jeg har ingen planer om det. Utleier var oppriktig overrasket over at katten fikk gå hvor den ville i leiligheten, selv når jeg ikke var hjemme.. Jeg bodde der bare i ett år og det tror jeg både jeg og utleier var fornøyd med 🤣 Er det fler som har historier? Anonymkode: b0b81...218 8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #2 Skrevet 5. november 2018 Kom igjen da, jeg vil lese morsomme historier 🤣 Anonymkode: b0b81...218 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #3 Skrevet 5. november 2018 Syntes ikke det er noe rart at utleiere nekter leietakere hull i veggen. Det har vi også nektet Etter at vi pusset opp, det er dritkjipt med en vegg som etterhvert blir full av spikerhull! Hadde en leietaker en gang som tok seg friheten i å montere TVen opp på veggen med store skinner, det ble store kratere igjen i veggen etter at han flyttet. Han så ikke problemet, for han tenkte ag der ville sikkert neste mann ha TV en også. Det han ikke tenkte på var at det ville vært mer hull enn vegg igjen om 4-5 leietakere skulle gjort det samme. Anonymkode: 168b3...da0 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #4 Skrevet 5. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke det er noe rart at utleiere nekter leietakere hull i veggen. Det har vi også nektet Etter at vi pusset opp, det er dritkjipt med en vegg som etterhvert blir full av spikerhull! Hadde en leietaker en gang som tok seg friheten i å montere TVen opp på veggen med store skinner, det ble store kratere igjen i veggen etter at han flyttet. Han så ikke problemet, for han tenkte ag der ville sikkert neste mann ha TV en også. Det han ikke tenkte på var at det ville vært mer hull enn vegg igjen om 4-5 leietakere skulle gjort det samme. Anonymkode: 168b3...da0 I kontrakten min står det at jeg kan ha opp hva jeg vil på veggen , så lenge det sparkles og males ved utflytting. Så lett kan det gjøres. Anonymkode: 64109...d19 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #5 Skrevet 5. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke det er noe rart at utleiere nekter leietakere hull i veggen. Det har vi også nektet Etter at vi pusset opp, det er dritkjipt med en vegg som etterhvert blir full av spikerhull! Hadde en leietaker en gang som tok seg friheten i å montere TVen opp på veggen med store skinner, det ble store kratere igjen i veggen etter at han flyttet. Han så ikke problemet, for han tenkte ag der ville sikkert neste mann ha TV en også. Det han ikke tenkte på var at det ville vært mer hull enn vegg igjen om 4-5 leietakere skulle gjort det samme. Anonymkode: 168b3...da0 Forskjell på pyntespiker og oppheng til tv da. Vanlige små hull i vegg går jo som slitasje som man ordner opp i ved utflytting. Ja det koster litt men man tjener jammen godt nok på å leie ut så noen hundrelapper til flekking ved utflytting burde ikke være noe problem , vil dere ikke at leietaker skal trives hos dere? Selv leier jeg i et verneverdig hus og selv her får jeg lov å henge opp, men med restriksjoner som små hull og så få som mulig. Her skjønner de nemlig at de leier ut et hjem og ikke en oppbevaringsplass. Anonymkode: b0b81...218 7
Forundret.. Skrevet 5. november 2018 #6 Skrevet 5. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke det er noe rart at utleiere nekter leietakere hull i veggen. Det har vi også nektet Etter at vi pusset opp, det er dritkjipt med en vegg som etterhvert blir full av spikerhull! Hadde en leietaker en gang som tok seg friheten i å montere TVen opp på veggen med store skinner, det ble store kratere igjen i veggen etter at han flyttet. Han så ikke problemet, for han tenkte ag der ville sikkert neste mann ha TV en også. Det han ikke tenkte på var at det ville vært mer hull enn vegg igjen om 4-5 leietakere skulle gjort det samme. Anonymkode: 168b3...da0 Vi leier ut og selvfølgelig skal leietaker få henge opp bilder o.l for å få det hjemmekoselig. Vi har selvsagt bedt dem bruke skjønn så det ikke blir unødig med hull. Det skal tross alt ikke så mye til for å fikse det etterpå... 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #7 Skrevet 5. november 2018 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: I kontrakten min står det at jeg kan ha opp hva jeg vil på veggen , så lenge det sparkles og males ved utflytting. Så lett kan det gjøres. Anonymkode: 64109...d19 Så skal huseier stå og vurdere da, om deres sparkling og maling er god nok. Leietaker driter jo i hvordan det ser ut, «her har jeg sparklet og malt, gi meg depositumet.» så står du i den kleine situasjonen der du må klage til leietaker, som du nå kanskje kjenner godt og man ønsker ikke å være kjip, så man sier det er greit selv om de har gjort det selv og de gikk tom for maskeringstape halvveis. så kommer neste leietaker på visning og ikke vil ta leiligheten for veggene er stygge. Anonymkode: 168b3...da0 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #8 Skrevet 5. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forskjell på pyntespiker og oppheng til tv da. Vanlige små hull i vegg går jo som slitasje som man ordner opp i ved utflytting. Ja det koster litt men man tjener jammen godt nok på å leie ut så noen hundrelapper til flekking ved utflytting burde ikke være noe problem , vil dere ikke at leietaker skal trives hos dere? Selv leier jeg i et verneverdig hus og selv her får jeg lov å henge opp, men med restriksjoner som små hull og så få som mulig. Her skjønner de nemlig at de leier ut et hjem og ikke en oppbevaringsplass. Anonymkode: b0b81...218 Det er den holdningen der da «jammen tjener du godt nok, så det er helt rimelig at du skal bruke dine egne sparepenger på å pusse opp samme leilighet hver 6. Mnd.» Jeg leier ut en liten sentral hybel, dette er ikke et sted folk bor lenge, vi har ikke leietakere som bor i år etter år. De flytter fort, hvis alle skulle spikre hull som de vil, så måtte vi hatt klippekort på maler. Anonymkode: 168b3...da0 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #9 Skrevet 5. november 2018 Signerte leieavtale på 5år på et hus pga jobb, 4 uker etterpå dukket det opp som forslag på finn.no, til slags! Ringte fortvilet og spurte utleier hva i alle dager, de sa at "vi har prøvd å selge huset i mange år, så det tar sikkert noen år nå og" Jeg spurte hva i helvete gjør jeg hvis huset selges neste uke, jeg signerte for 5 år! "Du kan bare bo der til det blir solgt, nye eiere vil kanskje leie det ut videre" Jeg flyttet og avbrøt kontrakten, heldigvis sa de ikke noe på det. Det er 3 år siden og huset står både til leie og til salgs med jevne mellomrom. Synd for dem, i meg hadde de hatt 5 år fast inntekt. Anonymkode: 0213a...c9e 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #10 Skrevet 5. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Syntes ikke det er noe rart at utleiere nekter leietakere hull i veggen. Det har vi også nektet Etter at vi pusset opp, det er dritkjipt med en vegg som etterhvert blir full av spikerhull! Hadde en leietaker en gang som tok seg friheten i å montere TVen opp på veggen med store skinner, det ble store kratere igjen i veggen etter at han flyttet. Han så ikke problemet, for han tenkte ag der ville sikkert neste mann ha TV en også. Det han ikke tenkte på var at det ville vært mer hull enn vegg igjen om 4-5 leietakere skulle gjort det samme. Anonymkode: 168b3...da0 Normal slitasje må du påregne dersom du leier ut. Leietaker betaler som regel en ganske stor sum penger, og skal kunne bruke leiligheten som om det var hens egen. Sliter du med stor gjennomtrekk av leietakere leier du antakelig ut for dyrt. Jeg hadde en gang en utleier som klagde på at gardinene mine var for stygge, ifølge utleier var dette den store snakkisen blant aaaallllllleeeee naboene våre. Bortsett fra at jeg leide et lite hus, innerst i en lang vei, og den eneste som noen gang så gardinene var utleier, når de kom for å hente ting i uthuset. Samme utleier satte også i gang en baksnakkingskampanje da jeg flyttet, med en historie om at jeg hadde stukket av med depositumet. Eneste problemet var at jeg aldri hadde noe depostitum. (Morsomt i bo i små bygder, ja...) Anonymkode: 1976b...489 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #11 Skrevet 5. november 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Normal slitasje må du påregne dersom du leier ut. Leietaker betaler som regel en ganske stor sum penger, og skal kunne bruke leiligheten som om det var hens egen. Sliter du med stor gjennomtrekk av leietakere leier du antakelig ut for dyrt. Jeg hadde en gang en utleier som klagde på at gardinene mine var for stygge, ifølge utleier var dette den store snakkisen blant aaaallllllleeeee naboene våre. Bortsett fra at jeg leide et lite hus, innerst i en lang vei, og den eneste som noen gang så gardinene var utleier, når de kom for å hente ting i uthuset. Samme utleier satte også i gang en baksnakkingskampanje da jeg flyttet, med en historie om at jeg hadde stukket av med depositumet. Eneste problemet var at jeg aldri hadde noe depostitum. (Morsomt i bo i små bygder, ja...) Anonymkode: 1976b...489 Normal slitasje er ikke hull i veggene. Hadde jeg åpnet for det måtte jeg helsparklet innen et par år. Man kan fint henge opp ting med tackit. Er ikke for dyrt, men «for lite». Jeg har jo bodd der selv, og det er et klassisk mellomstopp mellom kollektiv og bo for seg selv. Vi har 0 problem med å leie ut, alltid masse interessenter. Gjør ikke meg noe å skifte leietakere litt ofte, forsåvidt. Da får vi kommet inn i leiligheten og sett hvordan det står til der, eventuelt justert leien, 0 stress. Anonymkode: 168b3...da0
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #12 Skrevet 5. november 2018 Det hadde vært mye gøyere å åpne denne tråden og lese historier om utleiere enn å lese dere kverulere om hva som er slitasje eller ikke... kan dere lage en egen tråd om det? Anonymkode: 0213a...c9e 11
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #13 Skrevet 5. november 2018 Jeg er maler, spikerhull og skruehull ordnes med litt fugemasse. Man sparkle ikke slikt! Jeg ville aldri leid hos noen som ikke tillot meg å henge opp bilder o.l. Normen er den at hvis man henger opp tyngre ting, gardindtenger o.l. Så gjør man det i samråd med utleier og så lar man det henge igjen når man flytter. Øk leia med en liten slant for å dekke en patron med fugemasse og no maling samt en rull med maskeringstape til å beskytte gulvlister da. Det er ikke no hokus pokus å ordne. Noen få timer å fikse no sånt. Er man litt taktisk så har man vegger i en hvitfarge slik at man kan fylle i småhull med fugemasse uten å måtte male veggen hver gang. Eg uggen utleier får som oftest ugne leietakere.. Anonymkode: 45cdd...2e5 2
Puny Skrevet 5. november 2018 #14 Skrevet 5. november 2018 (endret) 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er maler, spikerhull og skruehull ordnes med litt fugemasse. Man sparkle ikke slikt! Jeg ville aldri leid hos noen som ikke tillot meg å henge opp bilder o.l. Normen er den at hvis man henger opp tyngre ting, gardindtenger o.l. Så gjør man det i samråd med utleier og så lar man det henge igjen når man flytter. Øk leia med en liten slant for å dekke en patron med fugemasse og no maling samt en rull med maskeringstape til å beskytte gulvlister da. Det er ikke no hokus pokus å ordne. Noen få timer å fikse no sånt. Er man litt taktisk så har man vegger i en hvitfarge slik at man kan fylle i småhull med fugemasse uten å måtte male veggen hver gang. Eg uggen utleier får som oftest ugne leietakere.. Anonymkode: 45cdd...2e5 Feil tråd. Endret 5. november 2018 av Puny
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #15 Skrevet 5. november 2018 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er maler, spikerhull og skruehull ordnes med litt fugemasse. Man sparkle ikke slikt! Jeg ville aldri leid hos noen som ikke tillot meg å henge opp bilder o.l. Normen er den at hvis man henger opp tyngre ting, gardindtenger o.l. Så gjør man det i samråd med utleier og så lar man det henge igjen når man flytter. Øk leia med en liten slant for å dekke en patron med fugemasse og no maling samt en rull med maskeringstape til å beskytte gulvlister da. Det er ikke no hokus pokus å ordne. Noen få timer å fikse no sånt. Er man litt taktisk så har man vegger i en hvitfarge slik at man kan fylle i småhull med fugemasse uten å måtte male veggen hver gang. Eg uggen utleier får som oftest ugne leietakere.. Anonymkode: 45cdd...2e5 Det spørs jo om man har lyst og evne til å jobbe som vaktmester da. Har aldri hatt noen «uggne» leietakere bortsett fra han som boret hull til TVen. Har hatt masse gode leietakere og ingen har problemer med å la vær med å lage hull i veggen. Anonymkode: 168b3...da0 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #16 Skrevet 5. november 2018 Hele denne tråden er en eneste lang avsporing, jo. 15 innlegg, og bare HI og ett til som holder seg til tema. Er det ny KG-rekord? Anonymkode: 22c65...f67 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2018 #17 Skrevet 5. november 2018 For å bidra litt: I studietiden hadde jeg en "klassisk" hybelvert av typen som valset inn uanmeldt når det skulle være. Han håpet vel å overraske oss uten klær, grisen. Men dette er jo ikke så uvanlig at det er noe å fortelle om. Men han var også så redd for at sluket på badet skulle gå tett, at han lurte på om ikke vi leietakerne (stort sett jenter med langt hår) kunne vaske håret i ei bøtte. Da sparte vi jo en del varmtvann også ... (Har for meg at jeg har skrevet dette i en liknende tråd før. I så fall: Beklager reprisen.) Anonymkode: 22c65...f67 4
Gjest Lily_88 Skrevet 5. november 2018 #18 Skrevet 5. november 2018 Jeg leide leilighet. Hadde soverom, kjøkken på eget rom, stue på eget rom, bad og do i ett rom og gang. Stort walk - in rom til å lagre yttertøy, kofferter og slikt. Ganske lite,35 kvm og skråtak, gammelt hus hvor jeg leide en liten del av. Etter 5 måneder kom husverten inn med en jente på 16 år og hadde henne på visning! Jeg ble skikkelig på gråten (var 17) og spurte hva gærent jeg hadde gjort,siden hun skulle kaste meg ut! Men det viste seg at jeg ikke skulle kastes ut, kjerringa hadde leid ut stua mi! Så nå skulle jeg dele med en fremmed uten å bli spurt! Pappa tok affære, men dama sa opp kontrakten min, så når det var siste skoledag, så måtte jeg ut. Helt absurd.
Fiskegrateng Skrevet 5. november 2018 #19 Skrevet 5. november 2018 4 minutter siden, Lily_88 said: Jeg leide leilighet. Hadde soverom, kjøkken på eget rom, stue på eget rom, bad og do i ett rom og gang. Stort walk - in rom til å lagre yttertøy, kofferter og slikt. Ganske lite,35 kvm og skråtak, gammelt hus hvor jeg leide en liten del av. Etter 5 måneder kom husverten inn med en jente på 16 år og hadde henne på visning! Jeg ble skikkelig på gråten (var 17) og spurte hva gærent jeg hadde gjort,siden hun skulle kaste meg ut! Men det viste seg at jeg ikke skulle kastes ut, kjerringa hadde leid ut stua mi! Så nå skulle jeg dele med en fremmed uten å bli spurt! Pappa tok affære, men dama sa opp kontrakten min, så når det var siste skoledag, så måtte jeg ut. Helt absurd. Men stod det i hverft fall i kontrakten at du leier/disponerer bare ditt rom?
Gjest Lily_88 Skrevet 5. november 2018 #20 Skrevet 5. november 2018 En annen hybelleilighet jeg bodde i som 18-åring, var helt ok. Litt rare løsninger på lys, knapper og skap, men helt greit for 2400,- i måneden. Problemet var at de jeg leide av, festet faen meg hver helg, fredag til søndag. Siden jeg ikke hadde jobb, så var jeg helt utslitt på mandager når jeg måtte på skolen, mange jeg kjente var opptatt, og jeg var ikke opptatt med å feste, og våkne opp med ekle fulle 50 - årige menn i gangen var irriterende. En gang prøvde en å bryte seg inn, han så det var lammelår innenfor, han måtte jo prøve seg 🤢 Jeg flyttet etter 5 måneder, da fikk jeg leid en campingvogn 1 måned før jeg fant en leilighet med kjæresten min (han bodde i et knøttlite kollektiv med 5 andre gutter) 🙈🙉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå