Gå til innhold

Julegave til gudbarn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er min første jul som gudmor, og jeg er veldig usikker på hva som er normalt å gi. Det er datteren til mitt søskenbarn, og jeg og min kusine står egentlig ikke hverandre særlig nært -så det ville ikke vært naturlig for meg å gi julegave om jeg ikke var gudmor.

Jeg spurte om de hadde noen ønsker til jul, og så for meg å få en liten ønskeliste med diverse forslag i forskjellige prisklasser. Men fikk bare link til en ulldress fra nøstebarn, med hvilke farge og størrelse de ville ha. På spørsmål om det var andre ting de kanskje ønsket seg så fikk jeg: "nei😊". 

For det første så er jeg student med det økonomiske grunnlaget det gir, og for det andre så synes jeg det er ganske storforlangende å forvente en julegave til verdi av nærmere 800kr, gudbarn eller ei. Eller er jeg helt på bærtur? Jeg hadde tenkt rundt en 200kr nå som student, og så etterhvert øke opp til en 350-400kr når barnet blir eldre og jeg får bedre råd. Samme til bursdager..

Hva bør man minimum legge seg på når man er gudmor? Uavhengig av økonomisk situasjon. 

(Et tilleggsspørsmål: er det normalt å gi julegave til alle søsken? Er første jula jeg gir gave inn i den familien. Barnet har en storebror, og jeg regner med hun hvertfall får en lillesøster/lillebror de neste årene.)

Anonymkode: 2ac86...3cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du er overhode ikke på bærtur. De kan ønske seg hva de vil - men det betyr ikke at de kan forvente noe som helst. Kjøp noe klær/leker/annet i den prisklassen du tenker. Det er helt innafor å gi gave til 200 kr. Du er tross alt student. Jeg er selv student og tenker å bruke rundt 200 kr på gudbarn og tantebarn :) 

Anonymkode: fc35e...3cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir for mellom 200 og 300 til fadderbarn, og litt mindre til søskenene deres. Har veldig god råd og kunne gitt mer uten problemer, men er litt obs på å ikke ta helt av med gaver. Synes det begynner å bli høye summer rundt omkring, vi har internt i familien en grense på ca 500 til våre voksne søsken også. Hadde vært underlig om fadderbarnet skulle fått like mye som en i min nærmeste familie. 

Anonymkode: 639dc...4f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du trenger ikke å gi gave til søsken, det er julaften, så de får sikkert masse uansett.

Jeg gir for 4-500 kr til mitt fadderbarn, men jeg er ikke student og jeg vet at familien har det trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten ville jeg sett om jeg fant en pent brukt ulldress fra Nøstebarn til salgs på finn.no eller lignende, eller bare gitt beng i ønsket og kjøpt noe DU vil i passende prisklasse. Når de er såpass frekke, ville jeg vurdert å kjøpe en billigere gave enn du opprinnelig tenkte, bare for å være litt kjip ...

Anonymkode: 12d78...877

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud så frekt! 800 er jo en dyrt for en gave med noen du ikke har så god kontakt med. 200 er nok.

Anonymkode: 34473...744

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ull er gull! :)Jeg har strikket en strikkedress til mitt gudbarn i gave i år. Kan du strikke?

Nei, ikke begynn å gi til søsken også, da har du det gående og må fortsette i videre år. Sett standarden nå. Noen av våre barns faddere gir til søsken og andre ikke, begge deler like vanlig - og vi og barna bryr oss ikke om dette. Så for å spare deg fra å senere år måtte "slanke" julegaveliste - gi bare til fadderbarnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper sølvtøy - har lyst til å gi noe varig gudbarnet kan få glede av hele livet. Leker & klær har barn nok (og det er veldig forgjengelige verdier) - dessuten er det foreldrenes oppgave å sørge for at disse behovene fylles: de får barnetrygd av en grunn. 

 

Endret av Lotty1978
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...