Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg planlegger allerede å være med på neste tråd, men nå begynte jeg å gruble skikkelig på noe her! På «startvekt fra tidligere» hva skriver dere der? Høyeste vekt noen sinne? Vekten man hadde i starten av forrige tråd? Eller? Vet det er flere uker til, men jeg klarer bare ikke å la være å tenke på det😂

Videoannonse
Annonse
Skrevet
sminkebord skrev (1 time siden):

Jeg planlegger allerede å være med på neste tråd, men nå begynte jeg å gruble skikkelig på noe her! På «startvekt fra tidligere» hva skriver dere der? Høyeste vekt noen sinne? Vekten man hadde i starten av forrige tråd? Eller? Vet det er flere uker til, men jeg klarer bare ikke å la være å tenke på det😂

Jeg skriver den vekten som jeg hadde da jeg bestemte meg for at NÅ er det nok og innså at jeg ville ned i vekt. Altså da min livsstilsendring startet, og det er nå akkurat to år siden. Jeg har vært med i hver tråd her siden da, så det blir naturlige startvekt føler jeg. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare tipse dere om podcasten "Motiverende intervju".  De siste episodene følger ei dame som ønsker å gå ned i vekt. Veldig spennende og lærerikt.

"Not Fanny anymore" er også bra. Der deler Fanny tanker om det å gå ned i vekt. Selv har jeg ikke overvekt, og prøver ikke å gå ned i vekt, men synes hun har mange spennende refleksjoner. Ikke minst er det interessant fordi tankemønsteret hennes har endret seg veldig fra start - og det er fint å være med på den utviklingen. Flere flinke gjester innom også. 

Og "En tyngre podd".

:D  

Anonymkode: fa9c4...39e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fredag og helg. Dere andre som går ned i vekt, hvor mye utenfor den magre hverdagen legger dere rom for i helgen av mat og drikke?

Anonymkode: c444a...275

Skrevet

I helgen spiser jeg det jeg vil, men det blir ikke de store utskeielsene likevel. Lørdagen har vi alltid pizza i en eller annen variant og spiser 2-3 stykker av det, og da er det lite plass til annen snacks i grunn. Forsøker å holde godteri til lørdag only, men tar alltid litt sjokolade til kaffen på søndagsmorgen (mer enn ukedagene hvor det kun er én rute om dagen.

Er veldig glad i frukt og grønt da, og det vinner ofte over godteri om jeg tenker over nytteverdien for kroppen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Fredag og helg. Dere andre som går ned i vekt, hvor mye utenfor den magre hverdagen legger dere rom for i helgen av mat og drikke?

For meg personlig så varierer det, noen helger spiser jeg som jeg gjør i ukedagene, andre helger unner jeg meg litt ekstra. Jeg prøver å planlegge så jeg tar disse helgene samtidig med en eller annen happening; som da jeg hadde gjester til fastelaven, neste søndag skal jeg være med ei venninne på en samling for å feire Eid, jeg skal utveksle påskeegg med ei anna venninne til påske osv. Føler jeg ikke at jeg går glipp av noe:)

På jobb i dag var det ei SVÆR skål med smågodt på spiserommet! Henta meg kaffe og hastet tilbake til pulten :fnise:  Etterpå hadde jeg litt sukker-cravings, og jeg stod i butikken, så på godteri og talte kaloriene. Men det var 3 min til bussen skulle gå, og jeg fant ut at jeg klare å styre meg i 3 min, så jeg gikk igjen uten å kjøpe noe godteri :D

Som kos som ikke er noe spiselig skal jeg ha meg et fotbad og en ansiktsmaske:sminkedokke:

Anonymkode: 6e29d...8d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg vil si at jeg spiser "slankemat" 20 av ukens måltider.  Det 21. skeier jeg litt ut, men da er det ikke snakk om flere pizzastykker, hvitløksbrød, is med sjokoladesaus og potetgull, jeg velger en av delene.

Nå skal det sies at jeg er veldig tett på målet, går ned langsomt nå og må finne ut hvordan jeg skal spise for å vedlikeholde.  Teller ikke kalorier.

Anonymkode: b11d9...774

AnonymBruker
Skrevet

Hva med alkohol da, er dere ekstra forsiktig eller drikker dere som jevnt over året i helgene? (For dere som drikker ett glass eller mer hver helg).

AnonymBruker
Skrevet

Spiser ekstra når jeg skal ha mens, noen dager, så er ikke rom for å spise usunt hver helg i tillegg. Drikker heller ikke alkohol noe særlig. Blir 3 enheter i året kanskje. Regner de kaloriene da også selvfølgelig. 

Anonymkode: 4d021...2e1

Skrevet
Amatariel skrev (16 timer siden):

Jeg skriver den vekten som jeg hadde da jeg bestemte meg for at NÅ er det nok og innså at jeg ville ned i vekt. Altså da min livsstilsendring startet, og det er nå akkurat to år siden. Jeg har vært med i hver tråd her siden da, så det blir naturlige startvekt føler jeg. 

Ok, takk for svar :) Jeg har følt at det er nok flere ganger, men har aldri holdt ut så lenge som nå(fra januar). Det er ikke så lenge engang, men det føles liksom annerledes denne gangen. Føles ut som at nå er det ikke et alternativ å gi seg, og at jeg MÅ gjøre dette. Så mulig jeg tar den vekten jeg hadde 31.desember. Er uansett bare 2 kg mindre enn min høyeste vekt noensinne.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Når jeg ikke har planer spiser jeg nokså likt som i hverdagen. Hender jeg koser meg litt ekstra av og til selv uten planer. Bestiller av og til mat som kos. Jeg bor alene, så er ganske lett å holde meg til hverdagsmat da jeg ikke har tradisjoner/rutiner som fredagstaco og lignende med meg selv😅 Skal jeg noe sosialt koser jeg meg. Skal vi ut å spise, kjøper jeg akkurat det jeg har lyst på. Drikker alkohol 1-2 ganger i mnd. Da drikker jeg ganske mye(ca 1,5 liter vin+noen enheter på byen om jeg er der), og det fører som regel med seg hangovermat dagen derpå+vansker med å komme inn i rutiner igjen. De dagene jeg skal gjøre noe sosialt som innebærer mat eller alkohol så teller jeg ikke kalorier. Vil ikke bruke tid og energi på det når jeg er sammen med andre.

Endret av sminkebord
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg skeier ikke ut , men jeg har bestemt meg for å gå ned «fort og gæli», og så heller tenke å lage meg en god og mer langvarig livsstilsendring som jeg kan leve med på sikt. Gidder ikke sånn langvarig seigpining, og nyere forskning støtter jo også raskt vekttap. 

Anonymkode: 8660d...4de

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg skeier ikke ut , men jeg har bestemt meg for å gå ned «fort og gæli», og så heller tenke å lage meg en god og mer langvarig livsstilsendring som jeg kan leve med på sikt. Gidder ikke sånn langvarig seigpining, og nyere forskning støtter jo også raskt vekttap. 

Anonymkode: 8660d...4de

Jeg gjorde dette, gikk ned fort og gæli. Orker heller ikke seigpining, da mister jeg motivasjonen.

Anonymkode: 77c13...0e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

ENDELIG kom jeg under 68kg! 67,9 i morres. Hatt 2 uker der det ikke har skjedd noe som helst. Har jeg gjort noe annerledes? Niks :fnise:  Håper bare trenden fortsetter ellers tror jeg at jeg kommer til å bli skikkelig cranky ass. 

Tiktoken min er full av baked oats som skal smake alt fra eple- og gulrotkake, til snickers, så jeg vurderer å lage for å ha til uka til lunsj.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.44):

ENDELIG kom jeg under 68kg! 67,9 i morres. Hatt 2 uker der det ikke har skjedd noe som helst. Har jeg gjort noe annerledes? Niks :fnise:  Håper bare trenden fortsetter ellers tror jeg at jeg kommer til å bli skikkelig cranky ass. 

Tiktoken min er full av baked oats som skal smake alt fra eple- og gulrotkake, til snickers, så jeg vurderer å lage for å ha til uka til lunsj.

Spratt rett opp til 68,1 igjen i dag:sur:

Jeg har "hardballed" meg ned i vekt på denne måten før, ved å rett og slett bare ikke gi meg, kjørte på med lite kalorier til kroppen ble tvunget til å gi etter, og det gikk sååå treegt! Det frister ikke til gjentakelse for å si det sånn.

Jeg begynte å lure på om jeg er i såkalt "sparemodus" hvor kroppen motsetter seg videre fett-tap fordi jeg har ligget for lavt, for lenge. Jeg har hørt noe som heter Refeeding som løsning på dette, men jeg har aldri prøvd det. Det er mulig det er litt ulike fremgangsmåter, men man skal rett og slett spise mer en periode for å fortelle kroppen at neida, vi sulter ikke. Og da er kroppen villig til å gi slipp på fett igjen. Litt enkelt forklart.

Så jeg har benyttet AI til å planlegge dette. Den foreslår måltider basert på hva jeg har tilgjengelig, regner ut makro, justerer om du ikke har ett eller annet, eller om du har en grytebase + greier du har oppi. Det er som å ha en personlig assistent:) Så jeg skal ha refeed dager onsdager og lørdager, og jeg skal ta inn litt ekstra tirsdager og torsdager når jeg trener. Mens de andre dagene, altså mandag, fredag og søndag er tilnærmet som før. Jeg burde visstnok se resultater innen 3-4. april. Så det blir spennende å se om dette faktisk virker! Jeg må innrømme jeg ikke helt holder pusten, men det er verdt et forsøk. Alternativet over frister i hvertfall ikke.

Noe annet som jeg har oppdaget er hvor mye feil det faktisk er i kaloritellings appen min! Både at det er mer kalorier i ting enn den oppgir, selv på disse grønne verifiserte valgene(My fitnesspal). Det er definitivt ikke 17kcal i 1ss med chia:P Når jeg har logget den ene biten sjokolade jeg har spist på kveldene i enkelte perioder, så har jeg logget kalorier tilsvarende TRE biter, ikke en! Rett og slett fordi oppføringen er feil. Så nå sammenligner jeg det AI'en oppgir og det jeg logger.

AnonymBruker
Skrevet

Ble operert på fredag og er altså så ekstremt sulten i etterkant. Var ikke forberedt på det gitt, hører jo bare om alle som blir kvalme....

Men her er jeg sulten som aldri før, kjenner det kan bli hardt å holde vekta denne uka :hoho:

Anonymkode: c7119...1e2

AnonymBruker
Skrevet

Huff, blåmandag her 🤯

Jeg forbrenner lite til vanlig fordi jeg er liten- trenger vel ikke mer 😅 Men jeg er veldig aktiv i hverdagen og "redder" jo da inn litt ekstra kalorier. Nå har jeg klart å få en betennelse i foten som bare MÅ avlastes, medisiner har ikke effekt, og klarer jeg ikke stoppe den nå ved hvile så kan det bli et langvarig problem. Må da gå/ stå/ belaste minst mulig, lengst mulig. Har litt jeg må på jobb så jeg må på et vis spare gåing til det og hvile hjemme. Dette må jo da selvfølgelig justeres med enda mindre mat, og det like før 3 ulike feiringer. Prøver å redde litt inn med styrketrening, men det begrenser seg kraftig det også når jeg ikke kan legge ekstra vekt på foten. 

Blir tøffe tak, allerede planlagt ukemeny med lett mat, men i helgen vet jeg det blir mye mat jeg ikke har kontroll over, så neste ukes veiing kan bli trist 😬 Bare å skrape sammen siste rest av viljestyrke 😂🦾

Anonymkode: 75803...b3e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huff, blåmandag her 🤯

Jeg forbrenner lite til vanlig fordi jeg er liten- trenger vel ikke mer 😅 Men jeg er veldig aktiv i hverdagen og "redder" jo da inn litt ekstra kalorier. Nå har jeg klart å få en betennelse i foten som bare MÅ avlastes, medisiner har ikke effekt, og klarer jeg ikke stoppe den nå ved hvile så kan det bli et langvarig problem. Må da gå/ stå/ belaste minst mulig, lengst mulig. Har litt jeg må på jobb så jeg må på et vis spare gåing til det og hvile hjemme. Dette må jo da selvfølgelig justeres med enda mindre mat, og det like før 3 ulike feiringer. Prøver å redde litt inn med styrketrening, men det begrenser seg kraftig det også når jeg ikke kan legge ekstra vekt på foten. 

Blir tøffe tak, allerede planlagt ukemeny med lett mat, men i helgen vet jeg det blir mye mat jeg ikke har kontroll over, så neste ukes veiing kan bli trist 😬 Bare å skrape sammen siste rest av viljestyrke 😂🦾

Anonymkode: 75803...b3e

Har maten kontroll over deg? Eller har DU kontroll over maten? Ditt valg.

Anonymkode: 77c13...0e3

Skrevet

Etter fire uker uten småspising og godtesug så er jeg helt gåen i dag! Har så lyst på sjokolade! Fant noen rester fra lørdag, men det hjelper ikke det grann. Blæh! 😒 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har spist i godt underskudd de siste dagene og trent hver dag, og nå begynner kroppen å rope veldig høyt at den vil ha mer energi! Men så kan den jo ikke få det hvis jeg skal gå ned litt. Men jeg har lyst på hvetebakst, smågodt, is og cheese doodles 😟

Anonymkode: b5902...e4f

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...