Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Har nå gått ned 10 kg uten å egentlig gjøre noe spesielt annet enn å prøve å være bevisst på å spise mindre. Har slitt mye med overspising i tillegg til at jeg lett ender opp med å kjøpe mye usunt i løpet av uka, bl.a potetgull, sjokolade, is og burger på mcdonalds. Har snakket litt med psykologen om det (går egentlig dit for andre ting) og da hun spurte om jeg spiste følelsene mine så fikk jeg en liten vekker, for det er jo akkurat det jeg gjør. Det har vel egentlig en slags mestringsstrategi for å takle følelser. 

Er veldig motivert til å gå "all in" nå. Har begynt å registrere alt jeg spiser i lifesum i tillegg til å ta mye sunnere valg og være mer aktiv. Har også tatt mål og bilder så jeg har noe å se tilbake på, tenker det nok er lettere å se enn bare på vekta 🙂
Har fortsatt minst 30 kg å gå ned før jeg er tilbake der jeg var før vektoppgangen, men jeg har troa 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe merkelig, hadde spart kalorier hele dagen i går slik det var rom for å kose seg. Det ble pizza og litt spekemat... Fortsatt innenfor kaloriregnskap. I dag veide jeg 2 kg mer enn i går. Fikk litt hakeslepp. Selv om jeg veier mer enn før koronatiden ser jeg store forandringer på kroppen. Det meste er strammere. Magen er nå tilnærmet flat og midjen er smalere, selv om det er en del å gå på i forhold til omkrets. Så om man har en nedtur og vekten peker feil vei, ta en titt i speilet. Prøv på en bukse som du ønsker å få på når målet er nådd og se om du er nærmere. Jeg har liggende en sommerbukse som jeg trodde jeg aldri skulle få på igjen, nå får jeg den på.... Selv om det er et stykke igjen før den sitter pent. De som sier de har gått ned ti kg og ikke ser noe forskjell, gi det tid for det kan hende kroppen trenger litt tid på å stramme seg. :) Og et kulinarisk funn... Selleri stang med Kavli mager jalapeno ost er skikkelig digg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det en bra app for vektmål? Jeg har både Garmin sin og Helse-appen med apple watch, men ingen av dem viser såvidt jeg kan se noe totalt vekttap, så jeg må regne hver gang og sette egne mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, RoNo skrev:

Noe merkelig, hadde spart kalorier hele dagen i går slik det var rom for å kose seg. Det ble pizza og litt spekemat... Fortsatt innenfor kaloriregnskap. I dag veide jeg 2 kg mer enn i går. Fikk litt hakeslepp. Selv om jeg veier mer enn før koronatiden ser jeg store forandringer på kroppen. Det meste er strammere. Magen er nå tilnærmet flat og midjen er smalere, selv om det er en del å gå på i forhold til omkrets. Så om man har en nedtur og vekten peker feil vei, ta en titt i speilet. Prøv på en bukse som du ønsker å få på når målet er nådd og se om du er nærmere. Jeg har liggende en sommerbukse som jeg trodde jeg aldri skulle få på igjen, nå får jeg den på.... Selv om det er et stykke igjen før den sitter pent. De som sier de har gått ned ti kg og ikke ser noe forskjell, gi det tid for det kan hende kroppen trenger litt tid på å stramme seg. :) Og et kulinarisk funn... Selleri stang med Kavli mager jalapeno ost er skikkelig digg.

Vektgreia skjer meg også om jeg spiser noe salt på kvelden. Det er trolig bare svært midlertidig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må dele en opptur! 🎉

har hatt lite energi denne uka pga dårlig form/helse. Men har klart å slepe meg ut på en times gå tur hver dag allikevel. Virker som om ting virkelig begynner å løsne nå, forrige uke ned 1kg, denne uka ned 1,1 + ned 0,3 fra i går til i dag🤩 Virker som om kroppen nå endelig jobber med meg etter flere uker i vår hvor jeg gikk ned 200-300 gram i uka.

har startet opp på medisiner igjen (kronisk sykdom som må medisineres innimellom) og håper formen blir bedre i løpet av uka slik at jeg kan starte opp med trening igjen i tillegg til turene. 

I dag viste vekte 73,7 - del mål 1 er 68 i løpet av sommertråden + 65 til jul. 😊 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Leanne skrev:

Må dele en opptur! 🎉

har hatt lite energi denne uka pga dårlig form/helse. Men har klart å slepe meg ut på en times gå tur hver dag allikevel. Virker som om ting virkelig begynner å løsne nå, forrige uke ned 1kg, denne uka ned 1,1 + ned 0,3 fra i går til i dag🤩 Virker som om kroppen nå endelig jobber med meg etter flere uker i vår hvor jeg gikk ned 200-300 gram i uka.

har startet opp på medisiner igjen (kronisk sykdom som må medisineres innimellom) og håper formen blir bedre i løpet av uka slik at jeg kan starte opp med trening igjen i tillegg til turene. 

I dag viste vekte 73,7 - del mål 1 er 68 i løpet av sommertråden + 65 til jul. 😊 

Du er kjempeflink :hoppe: Sliter selv med kronisk sykdom som tar energien, og det er ikke gøy. Husk å være snill med deg selv til medisinene kicker inn ❤️ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
1 time siden, Zoey skrev:

Vektgreia skjer meg også om jeg spiser noe salt på kvelden. Det er trolig bare svært midlertidig! :)

Jaaa fy søren! En skål micro popkorn er en kilo opp 😂😂😂😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Tirius skrev:

Finnes det en bra app for vektmål? Jeg har både Garmin sin og Helse-appen med apple watch, men ingen av dem viser såvidt jeg kan se noe totalt vekttap, så jeg må regne hver gang og sette egne mål. 

Libra og Yazio ❤️ Har hjulpet meg igjennom 30 kilo ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Navani skrev:

Du er kjempeflink :hoppe: Sliter selv med kronisk sykdom som tar energien, og det er ikke gøy. Husk å være snill med deg selv til medisinene kicker inn ❤️ 

Takk🥰 Veldig kjedelig når det er sykdom som stopper en... Sliter litt med å akseptere at kroppen ikke alltid henger med, har nok en tendens til å pushe meg litt for langt. Skal prøve å ikke pushe for langt nå, for om jeg gjør det så tar det lenger tid å komme ovenpå.. Men jeg vet det er lett å si det, vanskeligere å holde det 🤪😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev vekten min i denne tråden for et par uker siden(?). Fra januar til midten av juni gikk jeg ned fra 96 til 85.5 kilo. Veide meg igjen i dag og da viste vekten 82.9! 😄 Har gått på et par smeller men velten har likevel gått ned. Grunnen til at jeg skriver vekt her er fordi jeg ikke veier meg fast. Har bestemt meg for å kun veie meg hos moren min slik at jeg ikke blir besatt av tallene på vekta hjemme hos meg 😂 

Anonymkode: bee63...7fc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er så rart at ingen av appene... Myfitnesspal, lifesum og lignende har rockering som alternativ når man skal logge trening. De har jo alt mulig rart av alternativ. Rockering er jo ganske vanlig trening. Hvordan logger andre dette? Har jo lyst å gjøre det mest mulig nøyaktig, nå når jeg har tatt meg sammen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella

64,4 kg på mandagsmorgen, en god start! Hadde usunn lørdag med sjokolade og pølser, denne gangen taklet jeg sukker helt greit, pleier jo å få mega sug etterpå.

Har fokus på å hvile i dag. Kroppen og hodet trenger det. 
Slik det ser ut nå er det mulig jeg veier 63 kg neste uke noe jeg synes er veldig rart. Jeg trodde jeg var fanget av overvekten men nå er det straks over??? 
Ønsker dere alle en god uke og lykke på veien 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, RoNo skrev:

Synes det er så rart at ingen av appene... Myfitnesspal, lifesum og lignende har rockering som alternativ når man skal logge trening. De har jo alt mulig rart av alternativ. Rockering er jo ganske vanlig trening. Hvordan logger andre dette? Har jo lyst å gjøre det mest mulig nøyaktig, nå når jeg har tatt meg sammen. 

 

Hvis jeg skal gjøre noe som ikke er mulig å logge, så bruker jeg "sirkeltrening" i samsung health (har samsung klokke). Har brukt den når jeg gjør tungt hagearbeid for eksempel :P

Se etter noe som er ganske åpent, f.eks styrketrening eller lignende, da måles egentlig bare pulsen din såvidt jeg har forstått :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fallabella
13 minutter siden, RoNo skrev:

Synes det er så rart at ingen av appene... Myfitnesspal, lifesum og lignende har rockering som alternativ når man skal logge trening. De har jo alt mulig rart av alternativ. Rockering er jo ganske vanlig trening. Hvordan logger andre dette? Har jo lyst å gjøre det mest mulig nøyaktig, nå når jeg har tatt meg sammen. 

 

Dropp logging av trening, det er som oftest minimalt å hente ved vanlig aktivitet. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg kommer til å logge det som "spille gitar stående" haha. Tenk at det er et alternativ men ikke rockering. Det blir ikke mange kalorier, men vil logge for å arbeide inn gode vaner. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fallabella skrev:

Dropp logging av trening, det er som oftest minimalt å hente ved vanlig aktivitet. 
 

Jeg logger trening (gåtur, styrkeøkt) for å huske at jeg har trent og kikke tilbake i tid, ikke for å telle kalorier :) Det er ikke noe galt i å logge for den grunnen.

Det har mye for seg for helsa å bevege seg, men kanskje ikke for fintelling av kalorier om det var det du mente :) Jeg liker å logge uansett, litt gøy å se at "ah jeg klarte målet om 4 økter denne uka!" 😄 Anbefales jo å være aktiv i 30 minutter om dagen, og da er det greit å se konkret at det er gjort. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, RoNo skrev:

Tror jeg kommer til å logge det som "spille gitar stående" haha. Tenk at det er et alternativ men ikke rockering. Det blir ikke mange kalorier, men vil logge for å arbeide inn gode vaner. :)

SPILLER GITAR STÅENDE 😂😂

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, RoNo skrev:

Tror jeg kommer til å logge det som "spille gitar stående" haha. Tenk at det er et alternativ men ikke rockering. Det blir ikke mange kalorier, men vil logge for å arbeide inn gode vaner. :)

Btw hvis det er yazio du bruker så kan du legge inn tilpasset aktivitet men da krever det nok at du har en aktivitetsklokke som har tracket det du har gjort mtp at du skal legge inn antall kalorier forbrent osv. Det er også noe som heter så pent som atletikk generell 😂 også kan du jo logge sex aktiv og sex passiv 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, addict skrev:

Btw hvis det er yazio du bruker så kan du legge inn tilpasset aktivitet men da krever det nok at du har en aktivitetsklokke som har tracket det du har gjort mtp at du skal legge inn antall kalorier forbrent osv. Det er også noe som heter så pent som atletikk generell 😂 også kan du jo logge sex aktiv og sex passiv 😂

Haha. Flirte godt når jeg oppdaget sex passiv som alternativ. Ikke få gullkorn. Har slik Fitbit :) og det er helt knall. Men tror nok ikke den er helt nøyaktig, for da hadde jeg nok gått mer ned, men fantastisk kjekt å se alt mulig... Spesielt søvn. :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fallabella
28 minutter siden, Navani skrev:

Jeg logger trening (gåtur, styrkeøkt) for å huske at jeg har trent og kikke tilbake i tid, ikke for å telle kalorier :) Det er ikke noe galt i å logge for den grunnen.

Det har mye for seg for helsa å bevege seg, men kanskje ikke for fintelling av kalorier om det var det du mente :) Jeg liker å logge uansett, litt gøy å se at "ah jeg klarte målet om 4 økter denne uka!" 😄 Anbefales jo å være aktiv i 30 minutter om dagen, og da er det greit å se konkret at det er gjort. 

Ja, sånn sett logger jeg også for å følge egen fremgang eller tilbakegang, men da altså ikke pga kalorier. Det er jo så lite uansett.. Helsemessig kjenner man det jo på energien og ser det på vektene man løfter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...