Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg laget bruker kun for å være med i vektnedgangstråden. Etter ei jul med helt ekstremt mye og dårlig mat, startet jeg i dag en liten detox-kur som skal vare ut uka. Etter det følger normalt kosthold uten begrensninger på hva jeg får lov til å spise (utenom godteri i ukedager som er helt unødvendig uansett), men med kaloritelling. Jeg er ikke overvektig, men siste svangerskap ga meg 5 nye kg som jeg aldri har hatt før, og jeg vil helst gå tilbake til mitt gamle jeg. Heia meg og oss!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg på her. Kostholdet synes jeg at jeg har jobbet bra med i 2018; det er verre med treningen. Ønsker å føle meg sprek. Skal basere meg på hjemmeøvelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som over her, ble medlem, etter å ha kikket og lest rundt i forumet lenge, kun  for å være med i vektnedgangtråden. Og der akter jeg å bli. Har pga kronisk sykdom gått jevnt og trutt opp de siste 3 årene ca fra 58/59 kg til nå 78.8 på vekten idag. Nå er jeg lei og har bestemt meg. Har i utgangspunktet vært superglad i trening og fysiskaktivitet, men dette er ikke mulig nå. Kosthold er det jeg skal jobbe med fremover. Skal etter beste evne holde meg til maks en dag i uka med litt kos og ellers sunn og vanlig mat. Gleder meg til ukene fremover, Heia oss!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke helt, men jeg tror jeg er ca fem kilo tyngre nå enn jeg var i fjor på samme tid. Fremdeles normalvektig hvis man legger BMI til grunn, men i øvre sjikt. Det som virkelig gjør at jeg vil gjøre noe for å kvitte meg med de kiloene er 1) kiloene er ikke ekstra mat, de er først og fremst godterier/sjokolade/snacks 2) jeg trives ikke med ekstravekten,  ekstrakiloene plasserer seg ganske så sentrert midt på kroppen 3) jeg har en haug med klær jeg ikke har lyst å ta på meg fordi det strammer litt her og der.

 

Motviasjonen er på topp akkurat nå, men jeg vet at den kommer til å svinge. Har laget meg noen "regler" som jeg tror vil fungere for meg sånn til hverdags:

  • teller ikke kalorier, men vet hva jeg kan spise. Til hverdags fordeler jeg det på fire måltider.
  • middag; spiser det jeg får(sjeldent meg som lager maten hjemme), men jeg kan sette sammen middagstallerkenen slik at kaloriinntaket reduseres
  • kutte godterier/sjokolade; i første omgang ut januar, så får jeg se. Spiser for mye av det, klarer ikke å bare ta en bit. Kan spise MYE uten å bli kvalm! Ikke spist noe hittil i 2019. Kaker er lov, det spiser jeg lite av uansett og der stopper jeg etter et stykke. Litt chips er også ok og rødvin i helgen er greit. I helgen som var spiste jeg noen oliven og litt ost. Mye kalorier i det også, men jeg spiser en langt mindre mengde enn om jeg får tilgang til en svær godteskål. Dessuten er det hakket sunnere enn alt sukkeret.
  • bevegelse; trener et par ganger i uken (allerede innarbeidet) , men skal forsøke å holde meg mer aktiv utenom trening. Har aktivert skrittelleren min. Tenker at det er bedre med litt tur enn ingenting, da blir det lettere å komme seg ut når jeg er trøtt ,og det er mørkt og surt ute. En planlagt liten tur på ti minutter blir oftest lenger når jeg først kommer meg ut, og om den ikke blir mer en ti min - ja så er det bedre enn ingenting.

Jeg er vant til å holde disse punktene sånn noenlunde, men etter at det sklei ut så har altså vekten økt med 5-6 kilo. På tide å sette på reversen. Det med sjokolade er utfordringen og har alltid vært. Akkurat nå ser jeg litt på sjokolade/godteri som jeg ser på røyking, ja det blir et savn, men jeg må slutte med det anyway. Har ikke vært i nærheten av å sprekke ila den føste uken, så da må jeg vel kunne klare hele måneden. Ny vurdering når februar kommer, kanskje jeg må forlenge frem til normalvekten min er oppnådd. Kanskje lenger. Kanskje kutte godteri for å gi plass til andre ting, kanskje jeg kan øve meg på å være mindre glad i sjokolade?

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, gikk på McDonalds smellen igjen i går. Hvorfor er jeg så svak. Eneste trøsten er at det kom istedenfor middag, og ikke i tillegg som det ofte pleier å bli. 
Vel, tilbake på trening i dag. Var om mulig, enda verre enn i går. 
Heia oss! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Binge-eater ekstremt mye, og da mener jeg ekstremt når jeg først gjør det. På lørdag for eksempel, så spiste jeg 5 sjokoladeboller, to kanelsnurrer med masse nutella, en pizza og en pizzatwist, pluss happy hippo og melkesjokolde. 

Prøver å bryte med den sirkelen, og har begynt å spise mer kalorier (spiste tidligere kun 1200), nå spiser jeg 1500, og tar heller yoghurt med bær eller propud om jeg er skikkelig fysen. Trener i tillegg mye. Løper 30 min hver dag og forbrenner 500 kalorier. Så føler jeg kan spise 1500 kalorier? Ja ja, skal veie meg på fredag, så får se da. 

Flere som sliter med binge-eating?

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Binge-eater ekstremt mye, og da mener jeg ekstremt når jeg først gjør det. På lørdag for eksempel, så spiste jeg 5 sjokoladeboller, to kanelsnurrer med masse nutella, en pizza og en pizzatwist, pluss happy hippo og melkesjokolde. 

Prøver å bryte med den sirkelen, og har begynt å spise mer kalorier (spiste tidligere kun 1200), nå spiser jeg 1500, og tar heller yoghurt med bær eller propud om jeg er skikkelig fysen. Trener i tillegg mye. Løper 30 min hver dag og forbrenner 500 kalorier. Så føler jeg kan spise 1500 kalorier? Ja ja, skal veie meg på fredag, så får se da. 

Flere som sliter med binge-eating?

Anonymkode: c9410...02d

Høres lite sannsynlig ut at du forbrenner 500 kalorier på en halvtime. Hva gjør du?

Anonymkode: e857a...100

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Høres lite sannsynlig ut at du forbrenner 500 kalorier på en halvtime. Hva gjør du?

Anonymkode: e857a...100

Åja 

C96D60CF-D56F-437A-8328-9D8CACD890EE.jpeg

Anonymkode: c9410...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åja 

C96D60CF-D56F-437A-8328-9D8CACD890EE.jpeg

Anonymkode: c9410...02d

134 er en ganske lav puls. Det der viser alt for mye kalorier. 

Anonymkode: e857a...100

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Åja 

C96D60CF-D56F-437A-8328-9D8CACD890EE.jpeg

Anonymkode: c9410...02d

Tror nok dette tallet er kunstig høyt, og hadde nok ikke stolt helt blindt på det. 

Anonymkode: 14ae8...5b0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre treningsøkt dette året gjennomført i dag. Begynner å verke i kroppen nå. Kommer til å bli en vond dag i morgen merker jeg.(..)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om klokka bikka 22, fikk jeg jammen til en times styrkeøkt! Det var såå deilig! Hoppet i dusjen etterpå og la meg i helt rent sengetøy :nori::sove:

ny dag og nye muligheter i morgen folkens, vi er rå!! :5:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest supernova_87

HVORFOR!? 

Hva skjedde nå? Hvorfor har jeg spist meg kvalm og dårlig? Hvorfor går hånda på automatikk til munnen, og når jeg stopper opp og tenker "hva driver du med?" så greier jeg ikke å slutte likevel. Og nå har jeg vondt i magen. Jeg blir så fortvilet! 

I morgen skal jeg snakke om mat og spising til behandleren min selv om det er 1000 andre ting jeg også tenkte jeg trengte å ta opp. 

Ser dårlig ut med tanke på å gå ned 0,5 til 1 kg denne uka. :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror nok dette tallet er kunstig høyt, og hadde nok ikke stolt helt blindt på det. 

Anonymkode: 14ae8...5b0

Det går bra. Du må få lov til å si hva du vil til deg selv for å føle deg bra. Jeg har gått ned 23 kg i 2018, og skal ned 5 kg til i 2019. Jeg er stolt av hva jeg har klart og heldigvis så er jeg ikke en av de som blir så bitter på hva andre klarer. Da jrg har som mål å fokusere på meg. 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går bra. Du må få lov til å si hva du vil til deg selv for å føle deg bra. Jeg har gått ned 23 kg i 2018, og skal ned 5 kg til i 2019. Jeg er stolt av hva jeg har klart og heldigvis så er jeg ikke en av de som blir så bitter på hva andre klarer. Da jrg har som mål å fokusere på meg. 

Anonymkode: c9410...02d

Du spurte om hjelp til hvor mange kalorier du spiser, og jeg tipset deg om at du estimerer for mye kalorier på treningene dine. Så derfor er jeg bitter? 

Anonymkode: e857a...100

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Haha, den detox-kuren jeg nevnte. Den varte i én dag. Målet var å ikke spise noe hvete, sukker (frukt var lov), poteter/pasta/ris, melkeprodukter, e-stoffer, salt, samt ingen koffein, i 1 uke. Dag 1 var helt jævlig pga. kaffe-abstinenser, så jeg ga meg selv lov til å drikke kaffe på dag 2, og da tok jeg like godt ei brødskive i samme slengen. Og så bestemte jeg meg for at kalsium er så viktig at det var greit å ha ost på den skiva. Og så hadde jeg litt vondt i halsen på kvelden, så jeg heiv i meg noen sukkerfylte halsdrops. Resten av uka satser jeg på å holde meg til ikke poteter/pasta/ris, lite e-stoffer, lite salt og ingen godteri, men en detox-kur er det ikke lenger. Jaja 🙂 Har ellers kontroll på kaloritellinga, da, og det er jo det som er det viktigste for meg framover!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, janeikanskje skrev:

Haha, den detox-kuren jeg nevnte. Den varte i én dag. Målet var å ikke spise noe hvete, sukker (frukt var lov), poteter/pasta/ris, melkeprodukter, e-stoffer, salt, samt ingen koffein, i 1 uke. Dag 1 var helt jævlig pga. kaffe-abstinenser, så jeg ga meg selv lov til å drikke kaffe på dag 2, og da tok jeg like godt ei brødskive i samme slengen. Og så bestemte jeg meg for at kalsium er så viktig at det var greit å ha ost på den skiva. Og så hadde jeg litt vondt i halsen på kvelden, så jeg heiv i meg noen sukkerfylte halsdrops. Resten av uka satser jeg på å holde meg til ikke poteter/pasta/ris, lite e-stoffer, lite salt og ingen godteri, men en detox-kur er det ikke lenger. Jaja 🙂 Har ellers kontroll på kaloritellinga, da, og det er jo det som er det viktigste for meg framover!

Å droppe salt er det dummeste du gjør. Du trenger salt hver dag. Ofte er matcravings også et symptom på saltmangel.

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.1.2019 den 13.41, AnonymBruker skrev:

Å droppe salt er det dummeste du gjør. Du trenger salt hver dag. Ofte er matcravings også et symptom på saltmangel.

Anonymkode: 1cdd9...694

Det forstår jeg, og takk for at du passer på, men jeg får definitivt i meg nok salt selv når jeg er moderat. I knekkebrød med skinke på, for eksempel. I smør som jeg steker maten i. Når jeg spiser fisk. Når jeg spiser kylling. Når jeg drikker Farris. Det er ikke mye som skal til for å dekke det daglige behovet. Uansett så var dette en detox, som jo skal være litt ekstrem. Mye vann i kroppen etter ei veldig salt jul = å kutte ned på salt er ikke "det dummeste jeg gjør". Matcravings sliter jeg heller ikke med, heldigvis :) 

Endret av janeikanskje
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/8/2019 at 12:46 PM, AnonymBruker said:

Binge-eater ekstremt mye, og da mener jeg ekstremt når jeg først gjør det. På lørdag for eksempel, så spiste jeg 5 sjokoladeboller, to kanelsnurrer med masse nutella, en pizza og en pizzatwist, pluss happy hippo og melkesjokolde. 

Prøver å bryte med den sirkelen, og har begynt å spise mer kalorier (spiste tidligere kun 1200), nå spiser jeg 1500, og tar heller yoghurt med bær eller propud om jeg er skikkelig fysen. Trener i tillegg mye. Løper 30 min hver dag og forbrenner 500 kalorier. Så føler jeg kan spise 1500 kalorier? Ja ja, skal veie meg på fredag, så får se da. 

Flere som sliter med binge-eating?

Anonymkode: c9410...02d

Sliter med binge-eating selv ja. Tidvis også bulimi. Det eneste som hjelper meg å komme ut av de verste periodene er nettopp å spise nok kalorier. Heller tenke at det viktigste er å bli frisk, og så får vektnedgang vente. Uansett aldri for lavt på kalorier, for da kommer behovet for å "binge".

Anonymkode: a16ef...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...