Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

På 20.11.2018 den 8.35, AnonymBruker skrev:

Kan noen hjelpe meg her? Begynner nærmest å bli litt desperat.

Saken er den; jeg har en fettprosent på 34% (målt ved tre ulike tidspunkt) og jeg trenger å gå ned i vekt. De siste 4 ukene har jeg endelig tatt tak i dette! Jeg har inntatt 1600 kcal daglig (målt så nøyaktig som mulig med Lifesum). Jeg har hatt fokus på sunn mat, men når kaloriregneskapet har tillatt det har jeg spist sjokolade innenfor disse rammene på 1600 kcal. Denne mengde kcal er basert på mål om underskudd på 500 kcal, da jeg har antatt at jeg forbrenner ca 2000-2100 (tall fra div kalkulatorer på nett og min egen pulsklokke). Jeg har trent styrke 40-44 min X 3 pr uke + 20 min kondisjon hver gang. Og i tillegg 1 økt med gå/jogg på 8 km. PROBLEMET er at jeg har gått opp i vekt på disse 4 ukene - ca 2 kg - og jeg har heller ikke minket i cm på kroppen. Dette er forøvrig ikke musklelvekst, da det er fysisk umulig på så lite styrketreningsvolum. Hva gjør jeg galt? Må jeg spise enda mindre? Har tidligere forsøkt 1500 kcal, men da blir jeg så slapp. Håper noen kan hjelpe meg! Kvinne 32 år.

Anonymkode: e5330...788

Styrketrening kan gjøre at kroppen binder vann, kanskje det er det du opplever? Det har bl.a. sammenheng med at musklene trenger glykogen til resitusjonen, og er visstnok ganske vanlig spesielt når man begynner å trene. Dehydrering under trening kan også føre til at kroppen "holder" på vann, så det er viktig å få i seg nok væske. Det kan også være ubalanse og mangel på elektrolytter (blodsalter), som blant annet natrium, kalium, kalsium, magnesium og fosfat som bidrar til at kroppens væskenivå kommer ut av balanse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at hvis vektnedgang er hovedmålet, så gjør trening at du blir mer sulten...

Anonymkode: 41fe6...9e3

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette merker jeg veldig. Trener derfor ikke under slankingen. Planen er å begynne å trene når jeg når idealvekten (som er veldig snart).

Anonymkode: bd484...310

Hvis man overhode ikke trener når man er i kaloriunderskudd, vil det føre til at forbrenningen senkes ganske drastisk i kroppen, og fører dermed til at det kan ta lenger tid. Ja, trening gjør deg mer sulten, men spiser man riktig trenger det ikke bety at man går rundt og er sulten hele dagen. Jeg trener tung styrketrening tre ganger i uka, og klarer å ligge i underskudd hele uka :)  

Anonymkode: 6a151...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvis man overhode ikke trener når man er i kaloriunderskudd, vil det føre til at forbrenningen senkes ganske drastisk i kroppen, og fører dermed til at det kan ta lenger tid. Ja, trening gjør deg mer sulten, men spiser man riktig trenger det ikke bety at man går rundt og er sulten hele dagen. Jeg trener tung styrketrening tre ganger i uka, og klarer å ligge i underskudd hele uka :)  

Anonymkode: 6a151...ceb

Det går helt fint for meg, går ned 0,5-1kg i uken. Tror ikke forbrenningen senkes så veldig akkurat. Tror trening er oppskrytt når det kommer til vektnedgang, det gjør meg bare sulten. Ikke forbrenner man mange kalorier heller.

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, hobbykokken skrev:

Teller du ikke kalorier heller i form av å bruke apper som feks lifesum?

Jeg teller ingenting. Nå har jeg grunnleggende kunnskap om mat og næringsinnhold, så jeg vet jo til en viss grad hva som er lurt/ikke lurt å spise. Har nå gått ned 12 kg siden slutten av september. 

En vanlig dag spiser jeg til frokost 2 knekkebrød med div pålegg som leverpostei, syltetøy uten sukker, makrell i tomat, paprika, agurk etc. Kaffe eller te. Samme til lunsj. Et par frukter går også nedpå om formiddagen. Middag er som regel fiskekaker, kyllingfilet, laks etc. Samme to knekkebrødene til kvelds. Og et par kopper te. Te med melk og suketter metter og demper søtsuget hos meg. Er jeg sulten når jeg legger meg tar jeg en frukt da også, men jeg kjenner i all hovedsak ikke på sult når jeg spiser som jeg gjør. 

Lørdager spiser jeg kake og annet godt jeg måtte ønske. Og dersom jeg er bedt bort spiser jeg alltid normalt. 

Jeg har som sagt ikke telt kalorier, men dette er supereffektivt for meg. Det er deilig å se at klærne "vokser" på meg :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Litt usikker på om jeg allerede har skrevet her, men melder meg inn i tråden. Har som mål å gå ned til 75 kg før jul, begynte på 78 kg nå nylig. Har gått ned til ca 77,3, men står litt stille nå. Tror det skyldes flere ting, men hovedsakelig at karbohydratene har blitt litt flere og treningen mindre. Har hatt en 2-ukers periode med sykdom og pms, i tillegg til utskeielser ifm bursdagsfeiring. Jeg var så godt i gang med kosthold og trening og gikk gradvis nedover (litt sakte men), så litt kjipt når jeg har skeiet ut og det stopper opp. Men nå er jeg back on track! Trente pilates i går og aerobic i dag, skal holde meg til disse hver uke, er planen nå. Det er disse to timene jeg har likt mest og kommet tilbake til, etter å ha prøvd ulike ting. Trener jeg mer er det en bonus, men jeg må holde fokuset på noen få ting, hvis ikke gir jeg litt opp og føler det blir overveldende. Kostholdet er i grunn normalt, men måteholdent (bortsett fra siste tiden..), men mest knekkebrød og minst mulig vanlig brød, minst mulig poteter/pasta/ris, og i stedet bruke squash, aubergine og blomkål. Har tenkt å bruke shaker innimellom til bla frokost (rekker ikke alltid spise skikkelig på morgenen likevel), og synes måltidsshaker smaker utrolig godt. Synes det er spennende med plantebasert mat, så prøver å få litt mer av det inn i kostholdet. Så nå er jeg spent på om jeg klarer å nå målet til slutt, men har ikke mange ukene på meg nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare dele, da jeg er så glad!! Jeg har følt at vekten har stagnert, at jeg blitt større og større i det siste. På grunn av en veldig stressende jobb, så har jeg vært oppblåst og i dårlig humør. 

Så kom moren min på besøk i går, og i dag ville hun spandere en ny kjole til jul på meg. Jeg hadde virkelig ikke lyst til å prøve et eneste plagg. Sist jeg kjøpte meg klær, for kanskje 7-8 måneder siden, så var jeg på vei opp i størrelse 40. 40 er definitivt ikke en størrelse jeg burde være, da jeg er en petit dame. Jeg ble skikkelig trist, og har for det meste gått i koseklær det siste halvåret. 

Jeg fant en nydelig blå kjole, og tok med meg størrelse 40 inn på prøverommet. Og den var ALT for stor! Prøvde 38 - for stor!! Jeg måtte ned i 36, og jeg trodde jeg skulle dåne. Tenkte at det kanskje var kjolen som var sydd slik, så jeg prøvde litt flere klær. Jeg måtte ha 36 og small i samtlige klær, og jeg er så glad! Jeg har ikke vært nede i 36 på 8 år, og jeg kunne vært mer fornøyd. 

Nå skal jeg bruke denne gleden til å gjøre noe jeg ikke har turt på 10 år. Jeg skal veie meg, og få skikkelig kontroll på vekt og helse igjen. 

Anonymkode: c50bc...7a5

  • Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.11.2018 den 13.59, AnonymBruker skrev:

Det går helt fint for meg, går ned 0,5-1kg i uken. Tror ikke forbrenningen senkes så veldig akkurat. Tror trening er oppskrytt når det kommer til vektnedgang, det gjør meg bare sulten. Ikke forbrenner man mange kalorier heller.

Anonymkode: bd484...310

Enig. Jeg har gått ned snart 80 kg uten å trene veldig (riktignok gått minst 10 000 skritt daglig). 

På 23.11.2018 den 2.19, AnonymBruker skrev:

Jeg må bare dele, da jeg er så glad!! Jeg har følt at vekten har stagnert, at jeg blitt større og større i det siste. På grunn av en veldig stressende jobb, så har jeg vært oppblåst og i dårlig humør. 

Så kom moren min på besøk i går, og i dag ville hun spandere en ny kjole til jul på meg. Jeg hadde virkelig ikke lyst til å prøve et eneste plagg. Sist jeg kjøpte meg klær, for kanskje 7-8 måneder siden, så var jeg på vei opp i størrelse 40. 40 er definitivt ikke en størrelse jeg burde være, da jeg er en petit dame. Jeg ble skikkelig trist, og har for det meste gått i koseklær det siste halvåret. 

Jeg fant en nydelig blå kjole, og tok med meg størrelse 40 inn på prøverommet. Og den var ALT for stor! Prøvde 38 - for stor!! Jeg måtte ned i 36, og jeg trodde jeg skulle dåne. Tenkte at det kanskje var kjolen som var sydd slik, så jeg prøvde litt flere klær. Jeg måtte ha 36 og small i samtlige klær, og jeg er så glad! Jeg har ikke vært nede i 36 på 8 år, og jeg kunne vært mer fornøyd. 

Nå skal jeg bruke denne gleden til å gjøre noe jeg ikke har turt på 10 år. Jeg skal veie meg, og få skikkelig kontroll på vekt og helse igjen. 

Anonymkode: c50bc...7a5

Så gøy, gratulerer! :) 

----

Jeg føler meg skikkelig flink. Forrige uke, foruten å telle kalorier og gå 10 000 skritt daglig, har jeg trent ganske mye. Er i en fin treningsmodus om dagen. Forrige uke ble det 3 økter på tredemølla her hjemme, denne uka har jeg trent fire dager (dvs mandag, tirsdag, onsdag og torsdag), og det blir ny økt i dag (valgte å ta meg fri fra trening i går). Merker at det fungerer godt. Får så mye godt overskudd av det merker jeg, og jeg sover godt om natta også. Nydelig! :) Og jeg er også stolt av meg selv fordi jeg faktisk klarer å ta godt i. På mandag hadde jeg styrketrening, og jeg tok så i at det er ikke før i dag lørdag at stølheten begynner å faktisk gå bort. 

Så en klapp på skulderen til oss alle! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Vært helt håpløs siste ukene med sykdom og utskeielser, bursdager osv. Nå syk igjen og sykt barn så får trent fint lite og slurver med maten. Får heller ikke trene pilates denne uken så er litt sur. Håper jeg får tatt en aerobic i slutten av uken, men samtidig livredd for å bli syk igjen. Men, så gikk jeg på vekten i dag bare for morro skyld, og den viser at det går nedover. Så da ble jeg bare sykt glad og føler at det går riktig vei, selv om det går sakte 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir så frustrert av å fortsatt være på sykehuset. Får ikke trent, og merker hvor mye det har hatt å si for vektnedgangen. Jeg spiser fortsatt sunt, til tider kanskje litt lite, men det er jo ikke mye kroppen trenger i liggende tilstand heller 🙄

Men til sammenligning da, så gikk jeg ned fra 90 kg til 69,5 kg fra 1. mai til 31. august.

Og fra august og til nå har jeg kun gått ned et par kg.. :rasende:

Dagens utblåsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.11.2018 den 12.50, Superchips skrev:

Blir så frustrert av å fortsatt være på sykehuset. Får ikke trent, og merker hvor mye det har hatt å si for vektnedgangen. Jeg spiser fortsatt sunt, til tider kanskje litt lite, men det er jo ikke mye kroppen trenger i liggende tilstand heller 🙄

Men til sammenligning da, så gikk jeg ned fra 90 kg til 69,5 kg fra 1. mai til 31. august.

Og fra august og til nå har jeg kun gått ned et par kg.. :rasende:

Dagens utblåsning.

Uansett, flink, men skjønner du blir frustrert! :klem: 

---

OOOOOG; jeg har nå gått ned 80 kg, ikke bare nesten. :hoppe: Jeg er så stolt over meg selv.

De siste ukene har virkelig vært fine uker. Forrige uke trente jeg 5 dager, uka før der 3 økter, og denne uka 2 økter så langt. Veldig glad, endelig liksom, etter jeg har bikket mellom -75 og -80 kg såpass lenge. :danser: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Uff skeiet ut igjen.. så forkjølet i dag og veldig fysen på god mat, av en el annen grunn. Ikke fått trent noe denne uken og er så lei av at alt stopper opp pga sykdom. Og så er jeg så lei av å spise knekkebrød, blæh, tror jeg må ta en pause denne helgen. Får stramme inn neste uke med shaker til noen måltid. Venter på proteinpulver til shaker som er bestilt, men ikke kommet ennå, tar jo ukesvis 😑 har så lyst til å spise normal mat og ikke tenke mer på vekt.. trene er greit nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mitt nyttårsforsetter er i år: Slutte å veie meg hver dag. 
Tror dette har sabotert meg mer enn jeg har vært klar over. Om jeg har en god dag på vekten så unner jeg meg automatisk mer mat, fordi jeg har så "mye" å gå på. Og i alle fall om det er tidlig i uken. Heretter kommer jeg kun til å veie meg fredager, og kanskje mandager, kun for å sjekke ståa etter helgen. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Mayoo skrev:

Mitt nyttårsforsetter er i år: Slutte å veie meg hver dag. 
Tror dette har sabotert meg mer enn jeg har vært klar over. Om jeg har en god dag på vekten så unner jeg meg automatisk mer mat, fordi jeg har så "mye" å gå på. Og i alle fall om det er tidlig i uken. Heretter kommer jeg kun til å veie meg fredager, og kanskje mandager, kun for å sjekke ståa etter helgen. 

Tror det kan være lurt. Selv veier jeg meg ytterst sjeldent, rett og slett fordi jeg ikke har godt av å se på vekta hele tida. Har allikevel klart å ta av 80 kg+. Jeg merker det heller på klærne, og hvis jeg merker at "nå må jeg ha gått ned en del" så kan det hende jeg sjekker vekta. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vektgang går sakte... har gått ned 15-20 kg siden 2015. Det er ganske lite på snart 4 år føler jeg. I 2018 gikk jeg bare ned 4 kg.

Men nå vet jeg at jeg har trent mye styrke og har fått større muskelmasse i samme slengen. Jeg ser jo spesielt at lårene mine og rumpa har blitt strammere så noe gjør jeg riktig! Haha

Vanskelig å miste fettet rundt magen. Noen flere som har dette som problemområde? Føler de fleste kvinner jeg kjenner sliter med fett rundt lår og hofter, jeg har mye av det og, men for meg har magen alltid vært stor og en skam for meg...Frister ikke lenger å bli spurt hvor mange måneder jeg er på vei 😂

 

 

Anonymkode: adfcb...b36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som er sukkeravhengige her?

Har fra jeg var barn av vært mer glad i godteri enn mat. Kunne levd på godteri om jeg kunne valgt! Nå er jeg på mindre andre dag uten sukker og jeg føler meg seriøst som en narkoman med det store suget! Det lengste jeg tidligere har klart å gå uten godteri er 6 uker. 

Hvordan er det med dere når dere drikker alkohol under diett? Hvis jeg skal ta meg noen glass vin så syntes jeg ikke det smaker så godt som det ellers gjør når ikke er på diett. I tillegg føler jeg at de ekstra kaloriene da er så bortkastet, at jeg mye heller skulle hatt noen matkalorier jeg nyter i tillegg. Også blir jeg jo dessverre mer sulten av alkohol også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 2.1.2019 den 11.21, AnonymBruker skrev:

Min vektgang går sakte... har gått ned 15-20 kg siden 2015. Det er ganske lite på snart 4 år føler jeg. I 2018 gikk jeg bare ned 4 kg.

Men nå vet jeg at jeg har trent mye styrke og har fått større muskelmasse i samme slengen. Jeg ser jo spesielt at lårene mine og rumpa har blitt strammere så noe gjør jeg riktig! Haha

Vanskelig å miste fettet rundt magen. Noen flere som har dette som problemområde? Føler de fleste kvinner jeg kjenner sliter med fett rundt lår og hofter, jeg har mye av det og, men for meg har magen alltid vært stor og en skam for meg...Frister ikke lenger å bli spurt hvor mange måneder jeg er på vei 😂

 

 

Anonymkode: adfcb...b36

Men du har jo en fantastisk vektnedgang! Tommel opp for deg 😀

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 20 kg siden 2016. Først en runde med knekkebrød og strengt kaloriunderskudd + trening, da gikk jeg ned 15 kg, men det var utrolig vanskelig og jeg var sulten hele tiden. Gikk da opp igjen 5 kg før neste gang jeg prøvde. Da var det lavkarbo, gikk ned igjen 10 kg, syns det var mye enklere. Begynte å trene igjen, og tenkte at jeg da kunne "unne meg" litt poteter og vanlig brød igjen, og vipps gikk jeg opp 5 kg igjen.

Har lagt på meg 5 kg i jula også, fant jeg ut i dag når jeg veide meg. Det er så utrolig ergelig at kroppen suger til seg kiloene bare jeg er uoppmerksom et øyeblikk; og så er det så utrolig seigt å gå dem samme kiloene av seg igjen.

Nå er jeg 20 kilo under første gang jeg begynte, og denne gangen tenker jeg å kombinere litt: Det blir lavkarbo, siden kroppen min tydeligvis ikke tåler karbohydrater, men uten store mengder fett. Heller et normalt fettinntak, og en del sunt fett fra avocado og nøtter osv. Og det blir lavkarbo-brødskiver med makrell i tomat eller kalkunpålegg. Mye grønt til middag, gresskarsuppe, kylling med blomkål. Foreløpig har jeg laget en to-ukers middags-meny som inneholder fisk nesten annenhver dag. Den ser sånn ut:

Mandag: Gresskarsuppe

Tirsdag: Kokt torsk, blomkål, agurk

Onsdag: Kyllingfilet, salat, blomkålris

Torsdag: Gresskarsuppe

Fredag: Torsk med bacon, blomkålmos, agurk

Lørdag: Biff med salat, brokkoli/pastinakk

Søndag: Laks, salat, agurk

Er avhengig av å lage middager hver dag, som kan kombineres med poteter/saus for andre i familien. Så får vi se hvordan det går denne gang, denne middagsmenyen er på den meget slanke siden, men jeg spiser frokost, lunsj og kvelds i tillegg. Det er typisk 2 lavkarbo-brødskiver med makrell i tomat, kalkunskinke eller egg. Prøver å spise 1 kokt egg hver dag, til ett av brødmåltidene. Ellers har jeg noen go-to mellommåltider hvis jeg blir sulten imellom: Hjemmelagde nøttestenger med kunstig søtning, grønn smoothie med spinat og chiafrø, omelett, avokado, etc. Hvis jeg fyser på noe søtt, lager jeg en nøtteblanding med knuste nøtter og dadler, evt en liten bit 70% sjokolade.

I tillegg drikker jeg vann, kun vann, og kaffe til frokost da. Har hele tiden stående en mugge med vann i kjøleskapet, med skiver av lime/sitron og grapefrukt oppi, det blir kjempegod smak syns jeg.

Så får vi se hvordan det går denne gangen, da. Hadde vært artig å kommet langt ned på 60-tallet igjen ihvertfall.

 

Endret av etnavn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg hadde lagt på meg 1.5 kg. Var oppe på 60-tallet. Har riktignok mensen så håper det er snakk om litt vann i tillegg til økt fettmasse. Målet mitt nå må være å komme ned til hvor jeg var for to uker siden. Mulig jeg må inn i vi som skal ned i vekt-tråden denne gangen også, selv om jeg hadde tenkt til å stå over en runde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...