Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

På 21.3.2019 den 22.25, Vigdis82 skrev:

Hei! Er det noen av dere som har prøvd metoden mee fasting? Jeg har sett på andre forum at noen har god effekt av å spise hver 36 time. Jeg jobber og trener, så har selvfølgelig ikke tenkt på noe så drastisk som dette. Har noen prøvd å faste i færre timer og fått noen effekt av det? 

Jeg spiser etter periodisk faste. Har gjort det en måneds tid, syns selv jeg har gått ned ganske mye. Veier meg ikke, men kan allerede se på både klær og i speilet at jeg har blitt slankere.

Faster fra 22 på kvelden til 14 dagen før. Endrer spisemønster på lørdager til første måltid 16 og siste kl 12, så jeg får spist litt lørdagsgodt på kvelden 😀 

Spiser 2-3 måltider. Var litt sulten i lunsjtider første uken, men etter det har det gått fint. Kan fint leve etter et sånt spisemønster resten av livet, er det som er så greit med den metoden. Jeg slipper å tenke på mat store deler av dagen, og jeg spiser like mye til middag, kvelds og mellommåltid som før, bare at jeg dropper frokost og lunsj.

Noen starter med lunsj 11 og avslutter med kvelds/middag kl 19, når du velger å ha spisevindu er opp til deg.

Men det er ikke for alle. Anbefaler å prøve det i 14 dager, om du sliter fremdeles da bør du nok vurdere noe annet.

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser etter periodisk faste. Har gjort det en måneds tid, syns selv jeg har gått ned ganske mye. Veier meg ikke, men kan allerede se på både klær og i speilet at jeg har blitt slankere.

Faster fra 22 på kvelden til 14 dagen før. Endrer spisemønster på lørdager til første måltid 16 og siste kl 12, så jeg får spist litt lørdagsgodt på kvelden 😀

Anonymkode: ad3e6...e24

Så interessant, takk til dere som deler! Det virker jo som det er noe som blir mer og mer populært, og tror det kan fungere bra for mange av oss som har blitt vant til å småspise mye - med litt strengere rammer blir det lettere å begrense seg.

Jeg har ikke selv prøvd periodisk faste, men for en uke eller to siden kuttet jeg ut frokosten, så nå spiser jeg lunsj 11:30, mellommåltid 16:00 og middag mellom 20 og 21, og det jeg har likt best med det er at jeg da kan spise litt mer til hvert måltid, sånn at jeg føler meg god og mett. (Så fastevinduet blir jo ikke så veldig langt, men kanskje jeg kan kalle det periodisk faste light, hehe.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i dag, og enda litt ned, så det var deilig! Har nesten nådd målet for påsken og kommer til å fortsette med nytt mål til 17. mai. Har holdt på i en måned nå og synes selv jeg har vært disiplinert og flink, bortsett fra et par-tre dager. I går var en sånn dag - mye fristelser på jobben - men rodde det i land med en middag som var lav på kalorier. I gjennomsnitt, i følge LifeSum, har jeg vært på 1460 kalorier daglig (skal ligge på 1490 for å være 500 i underskudd) så det er jeg godt fornøyd med. Og nå som vinteren har gitt slipp så er det lettere å være aktiv ute også, og det hjelper.

Også hjelper det MASSE å skrive/rapportere her og i vekttråden!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.3.2019 den 13.23, Aranciata skrev:

Så interessant, takk til dere som deler! Det virker jo som det er noe som blir mer og mer populært, og tror det kan fungere bra for mange av oss som har blitt vant til å småspise mye - med litt strengere rammer blir det lettere å begrense seg.

 Jeg har ikke selv prøvd periodisk faste, men for en uke eller to siden kuttet jeg ut frokosten, så nå spiser jeg lunsj 11:30, mellommåltid 16:00 og middag mellom 20 og 21, og det jeg har likt best med det er at jeg da kan spise litt mer til hvert måltid, sånn at jeg føler meg god og mett. (Så fastevinduet blir jo ikke så veldig langt, men kanskje jeg kan kalle det periodisk faste light, hehe.)

Ja, jeg opplever det ihvertfall veldig positivt, og det kjennes ikke som en diett for jeg går ikke rundt sulten eller med cravings. Spiser det jeg vil, men rekker ikke å spise for mye i spisevinduet.

Kan fint ha periodisk faste som livsstil, men med noen unntak, for det er jo ikke alltid det passer seg å faste helt til kl 14 på dagen, f.eks. ved spesielle anledninger hvor man skal spise frokost med familie/venner e.l..

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 11.37, AnonymBruker skrev:

Har gått ned 8 kg siden romjula. Trener på morgen (da fastet i omtrent 12 timer) eller før fasten brytes. 

Drikker vann og kaffe så mye jeg ønsker, og gidder. Blir som oftest bare 2-3 kopper kaffen om dagen, resten vann. Smakstilsetter av og til med sitron. 

Anonymkode: 40bfc...059

Hvordan opplever du treningen når man ikke har så mye å gå på som før? Jeg er redd for å miste mye muskelmasse når jeg kutter så mye ned på matinntaket. Ønsker kun å miste fett. Hva er din erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser etter periodisk faste. Har gjort det en måneds tid, syns selv jeg har gått ned ganske mye. Veier meg ikke, men kan allerede se på både klær og i speilet at jeg har blitt slankere.

Faster fra 22 på kvelden til 14 dagen før. Endrer spisemønster på lørdager til første måltid 16 og siste kl 12, så jeg får spist litt lørdagsgodt på kvelden 😀 

Spiser 2-3 måltider. Var litt sulten i lunsjtider første uken, men etter det har det gått fint. Kan fint leve etter et sånt spisemønster resten av livet, er det som er så greit med den metoden. Jeg slipper å tenke på mat store deler av dagen, og jeg spiser like mye til middag, kvelds og mellommåltid som før, bare at jeg dropper frokost og lunsj.

Noen starter med lunsj 11 og avslutter med kvelds/middag kl 19, når du velger å ha spisevindu er opp til deg.

Men det er ikke for alle. Anbefaler å prøve det i 14 dager, om du sliter fremdeles da bør du nok vurdere noe annet.

Anonymkode: ad3e6...e24

Takk for tilbakemeldingen. Har prøvd noen dager nå. Det fungerer greit helt til jeg skal trene. Føler jeg har lite å gå på og at treningen ikke blir optimal. Samtidig sliter jeg med å vri spisevinduet slik at det holder til lunsj, trening og middag. Ødelegger jeg hvis jeg tar noe i forkant og etterkant av trening dersom jeg ikke er i spisevinduet? Snakker om en banan eller en proteinshake, eller preworkout?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Vigdis82 skrev:

Hvordan opplever du treningen når man ikke har så mye å gå på som før? Jeg er redd for å miste mye muskelmasse når jeg kutter så mye ned på matinntaket. Ønsker kun å miste fett. Hva er din erfaring?

Det er en vanesak. Opplever ikke noe spesielt. Tar en kopp kaffe før treningen og trener normalt. 

Det er mye lettere for kroppen å bruke fett som energi enn muskler, så du trenger ikke bekymre deg nevneverdig for at det skal skje. 

 

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Vigdis82 skrev:

Hvordan opplever du treningen når man ikke har så mye å gå på som før? Jeg er redd for å miste mye muskelmasse når jeg kutter så mye ned på matinntaket. Ønsker kun å miste fett. Hva er din erfaring?

Jeg kan bare svare for meg selv. De siste 5 månedene har jeg trent styrke samtidig som jeg har ligget på mellom 1700 og 2000 kalorier. Har ikke gått ned mye i vekt, men endel i fettprosent og jeg har blitt sterkere (altså lagt på meg muskler). Det ER mulig, men etter en stund vil jo kroppen bli "godt vandt" med det, så et par dager hvor du spiser i vedlikehold/overskudd har du godt av. Tren tung styrketrening og spis riktig! Selv i kaloriunderskudd vil du ikke miste muskler :) 

Nå har jeg stått på stedet hvil siden jul dessverre :( men nå har jeg bestemt meg å prøve på nytt. De dagene jeg snakket om? De ble det alt for mange av til slutt, så nå må jeg kutte helt ut en periode, men jeg er helt for å kose seg av og til 😄 

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.3.2019 den 15.17, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser etter periodisk faste. Har gjort det en måneds tid, syns selv jeg har gått ned ganske mye. Veier meg ikke, men kan allerede se på både klær og i speilet at jeg har blitt slankere.

Faster fra 22 på kvelden til 14 dagen før. Endrer spisemønster på lørdager til første måltid 16 og siste kl 12, så jeg får spist litt lørdagsgodt på kvelden 😀 

Spiser 2-3 måltider. Var litt sulten i lunsjtider første uken, men etter det har det gått fint. Kan fint leve etter et sånt spisemønster resten av livet, er det som er så greit med den metoden. Jeg slipper å tenke på mat store deler av dagen, og jeg spiser like mye til middag, kvelds og mellommåltid som før, bare at jeg dropper frokost og lunsj.

Noen starter med lunsj 11 og avslutter med kvelds/middag kl 19, når du velger å ha spisevindu er opp til deg.

Men det er ikke for alle. Anbefaler å prøve det i 14 dager, om du sliter fremdeles da bør du nok vurdere noe annet.

Anonymkode: ad3e6...e24

Jeg har også gode erfaringer med periodisk faste. Det er som du sier, ikke for alle, men jeg har aldri hatt noe særlig matlyst på morgenen og følte dette var noe jeg kunne leve med. Mitt spisevindu er fra 12-19. For meg så var det lurt å sette et tidligere tidspunkt på kvelden fordi jeg har hatt en tendens til å småspise helt ubevisst i kveldstimene. Så den biten krevde i starten mer viljestyrke enn å ikke spise før lunsj.

Men nå, 2 måneder inn i opplegget, så er det som om apetitten har skrudd seg av på kvelden, og ikke våkner før utpå dagen.

Føler meg mer skjerpet på morgenen, og har gått ned 5 kg på denne tiden.

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt inspirert av periodefaste diskusjonen, så har hevet meg på jeg også, Dag to nå. Har spisevindu 11-19, da jeg jobber med brukere som spiser lunsj 11 ca og jeg sammen med de.

Men er veldig sulten og slapp, er jo vant med frokost for så skrubbsulten til lunsj igjen! Kan dette gå seg til?

 

Noen med magekatarr som har gått på periodisk faste, synes jeg kjenner det mer i magen nå, enn før....

Anonymkode: 75305...d81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar av flere her inne! Da skal jeg gå ordentlig inn for å faste i løpet av dagen og finne et spisevindu som passer for meg. Sliter med å få bort de siste kiloene jeg vil bli kvitt, så håper dette funker for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg holder på med lavkalori nå. Problemet mitt er at jeg etter noen dager blir "for flink" til å kutte ned på kaloriene. Nå har jeg spist frokost, lunsj og middag til halvparten så mange kalorier som jeg burde få i meg (har spist yoghurt med granola, bananpannekaker med bær og blomkålpizza).

Er fortsatt skrubbsulten, men orker ikke å lage mat lenger. Har laget så mye i dag og er så lei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og sambo har bestemt oss for å prøve oss på 1200 kcal dietten som ble nevnt for et par uker tilbake i praktisk info på tv Norge. Vi startet i forrige uke og jeg gikk ned hele 4 kg første uka. Er spent på denne uka vi er i nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom nettopp over denne her, og det kan kanskje forklare det jeg føler for tiden:

https://www.businessinsider.com/how-to-lose-weight-brain-body-effects-2017-10?utm_content=buffer3b392&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer-ti&r=US&IR=T&IR=T

med de kiloene jeg har gått ned, har jeg mistet ca 10%. 

Jeg har etter endt røde blodige dager denne gangen ikke kommet meg over hele «jeg er sulten hele tiden og vil spise alt jeg ser og kan tenke på». Jeg har lyst på muffins, kake, lapper, så mye godt! Men sier jo nei, hadde meg litt Nyt Dobbel Sjoko i dag for å ha noe! 

I følge det jeg leser her, er faktisk dette ikke en unormal respons på å gå ned i vekt 😅😭 men jeg må bare stå i det! Jeg får se akkurat nå tenker jeg kanskje å forflytte «beholde vekta» økta jeg så for meg i sommer frem til nå etter jeg har vært i konfirmasjoner. Hovedmotivasjonen min var bunaden. Jeg tror jeg nå er rundt 2 kg lettere enn forrige gang jeg hadde på bunaden, så krysser fingrene for at jeg får den på, men det blir fortsatt trangt 😅 

Men kanskje jeg kunne trenge en liten periode med å ikke være fult så streng med meg selv, samtidig som jeg ikke ønsker å slutte heller 😅 må bare komme meg gjennom 1 mnd til. Det er jo alltid kaker i konfirmasjoner, så kanskje masse kake kan hjelpe med å få meg ut av denne dumpa jeg er i! 😅 for da har jeg ikke tenkt å holde igjen, det er nermest en belønning jeg har lagt inn for å ha vært flink frem til da 😄

Denne vektnedgangen er virkelig en skikkelig berg og dalbane med følelser! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nettopp veid meg og det har gått riktige veien, deilig! Har nådd målet jeg hadde satt for påsken, så nå har jeg et nytt mål til 1. mai, får se hvordan det går. Da skal jeg fem dager til Bologna (velkjent for den gode maten) så da blir det frie tøyler. (Samtidig tror jeg jo at etter å spist relativt magert og tilbakeholdent i et par måneder så kommer jeg nok ikke til å ta heeeelt av, for jeg tror jeg kommer til  å få vondt i magen hvis jeg plutselig spiser veldig store måltider. Men gleder meg masse til is og bakerier og pizza...)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg med jeg. Jeg vil gå ned 10 kg, gjerne 15 kg. Veide 84 i midten av januar og nå veier jeg ca 77 kg. Mannen min blir vekke på jobb i ca en måned og jeg vil så gjerne ha finere kropp når han kommer hjem. Vi har hatt noen tøffe måneder i ekteskapet og jeg går på antibiotika som gjør meg veldig kvalm. Planen er å gå på lavkarbo (virket bra på meg før), drikke mer vann/grønn te, ikke alkohol utenom når vi har besøk, bevege meg mer og trene noe. Bevege blir det vanskeligere pga mobilitet utfordringer. Det var derfor jeg la på meg også. Målet er å gå 10000 skritt (stor utfordring), 30 day squat challenge (hehe), 10 minutt med rockering og 20 minutt med romaskin. Noen her med lignende mål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jaja, jeg bestemte meg for å ikke logføre vekta denne uken før tirsdagen. Beviset på at natthelg bare fucker opp hele kroppen, vekta steg sakte men sikkert hele helga, jeg gikk fra å være 78,1kg på torsdag, og var 79,5kg mandag når jeg sto opp, er ~tilbake der jeg var før helga, 78,3 kg i dag :) det betyr at jeg ikke rikker meg nedover 😫 men har heldigsvis ikke reelt gått opp 1,5kg! 

Greit nok at det kan være vanskelig å ligge på 1600kcal når det er 12x3 nattevakter, men det får være grenser hvor mye jeg har spist! 

Godt å se 78 tallet i dag, håper bare at kanskje jeg endelig kan fast begynne å se 77 tallet snart, er lei av å stå fast her altså 😕 

Men som vektklubben informerte meg «det er ikke uvanlig å begynne å stå stille, det er kroppen som prøver å vende seg til vektnedgangen». Og det virker jo virkelig sant, da jeg i 2 uker nå har gått rundt å vært sulten konstant! Håper kroppen stiller seg om snart! Men er jo kjekt å tenke at jeg veier 10% mindre nå enn hva jeg gjorde i januar :) 

Endret av Ariana807
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Ariana807 skrev:

 

Jaja, jeg bestemte meg for å ikke logføre vekta denne uken før tirsdagen. Beviset på at natthelg bare fucker opp hele kroppen, vekta steg sakte men sikkert hele helga, jeg gikk fra å være 78,1kg på torsdag, og var 79,5kg mandag når jeg sto opp, er ~tilbake der jeg var før helga, 78,3 kg i dag :) det betyr at jeg ikke rikker meg nedover 😫 men har heldigsvis ikke reelt gått opp 1,5kg! 

Greit nok at det kan være vanskelig å ligge på 1600kcal når det er 12x3 nattevakter, men det får være grenser hvor mye jeg har spist! 

Godt å se 78 tallet i dag, håper bare at kanskje jeg endelig kan fast begynne å se 77 tallet snart, er lei av å stå fast her altså 😕 

Men som vektklubben informerte meg «det er ikke uvanlig å begynne å stå stille, det er kroppen som prøver å vende seg til vektnedgangen». Og det virker jo virkelig sant, da jeg i 2 uker nå har gått rundt å vært sulten konstant! Håper kroppen stiller seg om snart! Men er jo kjekt å tenke at jeg veier 10% mindre nå enn hva jeg gjorde i januar :) 

Ser vi veier omtrent det samme. Hvor mye har du planer om å gå med? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, RoNo skrev:

Ser vi veier omtrent det samme. Hvor mye har du planer om å gå med? 

Jeg har til nå gått ned fra 86,7kg-78,3. Det er 8,4kg :) 

Planen er 13,3 kg til, der jeg ender opp på 65kg. Jeg er kvinne, 27 år, 164cm. Tror det er på 67kg jeg treffer linja og går fra overvektig til normalvektig i forhold til bmi.

Men selv om målet er 65kg, kan det hende jeg ender opp på et sted mellom 70-65kg, da jeg kan se for meg at jeg kommer til å være veldig fornøyd med «størrelsen i speilbildet» da :) jeg ser ikke kun på bmi, men kjenner og mye på hvordan jeg føler meg. Jeg kjenner disse 8,4kg jeg har gått ned til nå, da jeg ikke lengre føler jeg har «vinger» under armene :) og det utgir 3 buksestørrelser i arbeidsklær 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Ariana807 skrev:

Jeg har til nå gått ned fra 86,7kg-78,3. Det er 8,4kg :) 

Planen er 13,3 kg til, der jeg ender opp på 65kg. Jeg er kvinne, 27 år, 164cm. Tror det er på 67kg jeg treffer linja og går fra overvektig til normalvektig i forhold til bmi.

Men selv om målet er 65kg, kan det hende jeg ender opp på et sted mellom 70-65kg, da jeg kan se for meg at jeg kommer til å være veldig fornøyd med «størrelsen i speilbildet» da :) jeg ser ikke kun på bmi, men kjenner og mye på hvordan jeg føler meg. Jeg kjenner disse 8,4kg jeg har gått ned til nå, da jeg ikke lengre føler jeg har «vinger» under armene :) og det utgir 3 buksestørrelser i arbeidsklær 😄

Flott resultat du har fått så langt. Jeg er litt høyere enn deg så min vektnedgang utgjør en buksestørrelse og armene er fortsatt tykk (fjeset mitt også). Jeg kler best å være slank og har smal benbygning... Så vektmålene våre er omtrent det samme. Jeg lagrer fett på overkroppen. Jeg er ikke mange kilo før jeg når normalvekt på bmi, men trives best når jeg har en bmi på ca 22. Håper jeg klarer å nærme meg det til sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...