Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

I dag har jeg klart å dra ræva mi på trening. Føler jeg kan begynne å se en liten endring på kroppen, noe som betyr at endringen nok er godt i gang. Jeg har jo trent relativt heftig siden oktober, så skulle egentlig bare mangle. Er bare frustrerende at det ikke viser så godt på vekten. Uansett, i dag skal jeg ut å spise. Plager meg faktisk litt at jeg da ikke har fullstendig oversikt over kcal inntaket mitt, men er overbevist om at jeg klarer å ligge i minus selv om. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kantineordning på jobb. Er det flere som har en slik ordning, og som greier å holde styr på kaloriinntak på jobb? Aner ikke hvor mange kalorier jeg spiser til lunsj, som er et lite problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, SPOCA skrev:

Heia heia! :nordvesta:

:hoppendeglad: Gikk en lengre tur i dag. Takk for støtten!

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Super innstilling :trene:

Anonymkode: f57b9...47f

:lillesky:Takk for godord! 🚶‍♀️  <- meg som er ut på tur. Jeg har forøvrig manualer hjemme. Det er lenge siden de har blitt luftet..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn i tråden. 😊 Lei av å være overvektig, så jeg har meldt meg inn i vektklubben og begynt med kaloritelling. Ikke min favorittaktivitet, da den avslører alle gamle synder, men jeg har klart å skjerpe meg og kuttet ut søtsaker. Det jeg er litt overrasket over, er at ifølge vektklubben skal jeg bare spise 1330 kcal pr dag. Jeg er sulten hele tiden! Selv om jeg føler jeg spiser riktig mat og ofte nok. Er det bare meg, eller er dette lite?

Jeg skal ned 1 kg pr uke, er 178cm og 101 kg. Jeg trener styrke og kondisjon fast 2-3 ganger pr uke, og går turer ute i tillegg. Har allerede gått ned 6 kg alene, men over lang tid. Har gått opp i muskler og ned i fettprosent. Grunnen til at jeg meldte meg inn i vektklubben var at selv om vekten gikk ned og jeg har fått større muskler, sliter jeg med kostholdet. Ifølge pulsklokken forbrenner jeg fra 2600 til over 3000 kcal pr dag, alt etter hvor mye jeg trener. De ekstra kaloriene jeg forbrenner pga trening må jeg spise opp fordi jeg suuuulter! 😄 

Flere som sikler på gulrøtter og knekkebrød for tiden..? 😄 

Anonymkode: 26435...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått ned 5,2 kg siden 2 januar. Målet er 5 kg til. Da er jeg 58 kg. 

For ca 6 år siden var 50 kg (og altfor tynn), men ble alvorlig syk etter svangerskap. Måtte derfor bruke medisiner som ga meg ulvehunger, og visstnok gjorde et eller annet med insulinet. Kunne slutte med disse medisinene for 2 år siden, og da startet jeg på prosjekt vektnedgang. Jeg var da 88 kg. Jeg har tatt det sakte i perioder, for å la kroppen stabilisere seg og venne seg til vekten, og kaloriinntaket (jeg teller kalorier), og har i perioder holdt opp med kaloriunderskudd for å venne kroppen til «normal» kaloritilførsel (altså de kaloriene jeg skal ha for å holde vekten). Har hatt stabil vekt med 1-2 kg +- det siste året, og det er da jeg får mest suksess med vektnedgang, når vekten har vært stabil en stund. Jeg har totalt gått ned 24,2 kg. Jeg begynner å ane den kroppen jeg tidligere hadde, og DET gjør meg så glad. Kroppen har vært fremmed for meg i snart 6 år, men nå begynner jeg å «komme hjem» 😊

Anonymkode: 6e79a...852

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Puffaris skrev:

Jeg har kantineordning på jobb. Er det flere som har en slik ordning, og som greier å holde styr på kaloriinntak på jobb? Aner ikke hvor mange kalorier jeg spiser til lunsj, som er et lite problem. 

Vi har kantine på jobb, ja. Hender innimellom jeg kjøper noe derfra. Jeg har vekt på jobb, så jeg tar med maten til pulten min, veier den, og spiser. Men jeg sitter ikke i selve kantina og spiser da. ;)

Skal sies, jeg har blitt ekstremt flink til å gjette hva mat veier, så det går ganske greit å ta ting på "gefühlen".

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 uker er gått siden jeg begynte prosjektet mitt.

Hadde en planlagt cheat dag sist helg, og det var veldig godt. Har bestemt meg for å ha en sånn dag en gang i måneden.

Ellers har denne uken vært veldig preget av forverring i helsen min (som ikke har noe med vektnedgang å gjøre), så har valgt å ikke telle kalorier. Har nok lagt innenfor mengden jeg skal ha i løpet av en dag, så det kjenner jeg at jeg ikke stresser over.

Utover forverring i helsen, så har denne uken også gått veldig bra. Jeg er fremdeles overrasket over hvor mye enklere der er å gjennomføre enn jeg hadde trodd. 

Merker små endringer på kroppen, klær som passer litt bedre/sitter litt løsere. Det er veldig gøy! Men det går ikke fort, og det er frustrerende for den utålmodige sjelen som jeg er.

 

-M

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Melder meg inn i tråden. 😊 Lei av å være overvektig, så jeg har meldt meg inn i vektklubben og begynt med kaloritelling. Ikke min favorittaktivitet, da den avslører alle gamle synder, men jeg har klart å skjerpe meg og kuttet ut søtsaker. Det jeg er litt overrasket over, er at ifølge vektklubben skal jeg bare spise 1330 kcal pr dag. Jeg er sulten hele tiden! Selv om jeg føler jeg spiser riktig mat og ofte nok. Er det bare meg, eller er dette lite?

Jeg skal ned 1 kg pr uke, er 178cm og 101 kg. Jeg trener styrke og kondisjon fast 2-3 ganger pr uke, og går turer ute i tillegg. Har allerede gått ned 6 kg alene, men over lang tid. Har gått opp i muskler og ned i fettprosent. Grunnen til at jeg meldte meg inn i vektklubben var at selv om vekten gikk ned og jeg har fått større muskler, sliter jeg med kostholdet. Ifølge pulsklokken forbrenner jeg fra 2600 til over 3000 kcal pr dag, alt etter hvor mye jeg trener. De ekstra kaloriene jeg forbrenner pga trening må jeg spise opp fordi jeg suuuulter! 😄 

Flere som sikler på gulrøtter og knekkebrød for tiden..? 😄 

Anonymkode: 26435...103

 

Jeg syntes at det var veldig lite! Hadde jeg bare spist 1330 kalorier per dag hadde jeg gått på en smell rimelig fort. Jeg ville økt kaloriinntaket til et nivå der du føler deg mett og har nok energi. Det er mye bedre å gå ned litt mindre per uke og slippe å sulte. Da vil det også bli lettere å holde ut i lengden

Anonymkode: 473c3...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes at det var veldig lite! Hadde jeg bare spist 1330 kalorier per dag hadde jeg gått på en smell rimelig fort. Jeg ville økt kaloriinntaket til et nivå der du føler deg mett og har nok energi. Det er mye bedre å gå ned litt mindre per uke og slippe å sulte. Da vil det også bli lettere å holde ut i lengden

Anonymkode: 473c3...711

Men så er vel ikke poenget å holde ut i lengden, men å ha noe å fortelle om - hvor mye man sulter og hvor fælt man sliter?

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gjelder det å være sterk. Røde dager står for tur og det er et rent hel@$te!!! Det eneste jeg ønsker er å trykke i trynet! Hjelper ikke med kramper, tarmer som protesterer og et hode som ønsker å eksplodere! Overlevde forrige mnd. uten å skeie ut.m 👍🏻Men gud om jeg nå har en stor fristelse foran meg. Må gå 4 timer overtid i dag, og kantina har gulrotkake. En fantastisk saftig og god gulrotkake, som jeg for vann i munnen av å tenke om. 

Her sitter jeg med mitt «mellomåltid»; yt proteinpudding og et glass vann ☹️

Har allerede 200kcal for mye planlagt i dag, har ikke råd til et kakestykke. Gi meg styrke!

4timer til helg!! 

Har lagt inn for å prøve den nye Nyt Dobbelsjokko iskremen, som har kun 320kcal i 500ml :) skal kun ha en skål med 100 gram ala 120kcal :) Håper den smaker like godt som den kaka jeg er sterk og sier nei til! 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2019 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Dra en tur til fastlegen. 

Anonymkode: e857a...100

Herregud. Jeg er 174 og 59 kg, trives best på 56. Folk er forskjellig.

Anonymkode: 03e59...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg syntes at det var veldig lite! Hadde jeg bare spist 1330 kalorier per dag hadde jeg gått på en smell rimelig fort. Jeg ville økt kaloriinntaket til et nivå der du føler deg mett og har nok energi. Det er mye bedre å gå ned litt mindre per uke og slippe å sulte. Da vil det også bli lettere å holde ut i lengden

Anonymkode: 473c3...711

Enig. Min erfaring er ihvertfall det at for å klare en varig endring kan man ikke drive på å sulte seg. Jeg har aldri spist under 1500 kalorier i perioden jeg har gått ned 80 kg, stort sett har jeg ligget på mellom 1800-2000 kalorier daglig. Nå ligger jeg på alt mellom 1800-2500 kalorier daglig, alt ettersom om det er ukedag eller helg. Skulle jeg gått under dette ville jeg gått rundt og vært sulten, og da hadde jeg gått på en smell rimelig raskt. ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.2.2019 den 8.54, Nixnick skrev:

På mandag var jeg 72 kg og innenfor normal BMI. I dag er jeg 72.6kg, og selv om jeg vet at vekten svinger naturlig, så er det litt irriterende, spesielt siden jeg er supernøye på all mat og drikke, og spiser færre kalorier enn jeg trenger. 

I tillegg skal jeg på en konferanse i morgen der det blir god middag, hotellfrokost og noe alkohol, så vekten går nok opp innen fredag.. samtidig så tenker jeg at livet skjer hele veien, og av og til må det være rom for litt utskeielser.

Ikke vei deg for ofte! En dag i uken er ok.

Anonymkode: 03e59...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vei deg for ofte! En dag i uken er ok.

Anonymkode: 03e59...ff7

hvorfor sier du det? Er det en grunn, eller gjentar du en gammel sannhet? Det er mange som anbefaler å veie seg hver dag.

Anonymkode: fc0ab...a64

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke vei deg for ofte! En dag i uken er ok.

Anonymkode: 03e59...ff7

Jeg synes det er greit å følge med daglig, nettopp fordi vekten varierer fra dag til dag. Da får jeg muligheten til å se helheten over tid. 😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

hvorfor sier du det? Er det en grunn, eller gjentar du en gammel sannhet? Det er mange som anbefaler å veie seg hver dag.

Anonymkode: fc0ab...a64

Det er sikkert mange som anbefaler dette men det er vanskelig å forstå hvorfor.

Jeg anbefaler en gang hver måned (maks.), men bare dersom man er veldig opptatt av vekt. Det kan f.eks. være en fordel å holde litt kontroll på vekta hvis man driver en idrett med vektklasser, særlig i månedene før store konkurranser.

Hvis man er opptatt av utseende og helse bør man kaste badevekta. Vekt er noe av det siste man bør ha fokus på dersom målet er å forbedre kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor sier du det? Er det en grunn, eller gjentar du en gammel sannhet? Det er mange som anbefaler å veie seg hver dag.

Anonymkode: fc0ab...a64

Hvem er mange?

Grunnen er at man blir veldig opphengt i tallet. Veier du deg en dag og det viser 65.7 kg på vekten, du blir fornøyd siden nå hadde du gått ned masse. Du veier deg neste dag og er oppe i 66.3 kg. Du blir opphengt i tallet og lurer på hva du har gjort galt, du begynner å spise mindre. Det er virkelig ikke sunt å veie seg hver dag, det er sykt. 

Anonymkode: 03e59...ff7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem er mange?

Grunnen er at man blir veldig opphengt i tallet. Veier du deg en dag og det viser 65.7 kg på vekten, du blir fornøyd siden nå hadde du gått ned masse. Du veier deg neste dag og er oppe i 66.3 kg. Du blir opphengt i tallet og lurer på hva du har gjort galt, du begynner å spise mindre. Det er virkelig ikke sunt å veie seg hver dag, det er sykt. 

Anonymkode: 03e59...ff7

Jeg burde ikke svare brukere som slenger ut slikt vås, men likevel.

Jeg veier meg hver dag, og det er et nyttig verktøy for å gå ned i vekt. Jeg legger dagens vekt inn i et regneark som regner ut snittvekten for de siste 7 dagene, og det gir et mye bedre inntrykk av den reelle vekten og vektnedgangen enn jeg ville fått med veiing bare en gang i uken. Jeg skal ned 30 kilo, og det er et langvarig prosjekt der den største utfordringen er å holde motivasjonen oppe. Ved å gjøre det på denne måten holder jeg motivasjonen oppe, og jeg henger meg IKKE opp i en enkelt dag som er litt høy, fordi jeg ser gjennomsnittet over tid og stoler på det. Hvis jeg veiet meg bare en gang i uken, og det tilfeldigvis var en dag som viste en ekstra høy vekt f.eks pga vann i kroppen, ville det knust motivasjonen min.

 

Anonymkode: fc0ab...a64

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg burde ikke svare brukere som slenger ut slikt vås, men likevel.

Jeg veier meg hver dag, og det er et nyttig verktøy for å gå ned i vekt. Jeg legger dagens vekt inn i et regneark som regner ut snittvekten for de siste 7 dagene, og det gir et mye bedre inntrykk av den reelle vekten og vektnedgangen enn jeg ville fått med veiing bare en gang i uken. Jeg skal ned 30 kilo, og det er et langvarig prosjekt der den største utfordringen er å holde motivasjonen oppe. Ved å gjøre det på denne måten holder jeg motivasjonen oppe, og jeg henger meg IKKE opp i en enkelt dag som er litt høy, fordi jeg ser gjennomsnittet over tid og stoler på det. Hvis jeg veiet meg bare en gang i uken, og det tilfeldigvis var en dag som viste en ekstra høy vekt f.eks pga vann i kroppen, ville det knust motivasjonen min.

 

Anonymkode: fc0ab...a64

Så enig. 

Jeg bruker forøvrig en app til det, hvis noen syns regneark høres avansert ut. Heter Libra. Den viser trenden over tid, nettopp for å sikre at gode eller dårlige enkeltdager skal påvirke så mye. 

Anonymkode: 811a8...9e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt å gå på vekta i dag. Jeg ble deprimert når vekta viste 81 tallet igjen i går. Jeg har hatt en litt krevende uke. Oppvarming til røde dager og røde blodige dager gir store cravings, og jeg har kost meg med pølse i lompe. (Gjør at jeg lurer på om dette hadde vørt lettere om jeg var mann uten slike grusome berg-og-dalbane dager!). Jeg har telt kalorier, og ikke gått noe særlig over 1600kcal, men har ikke følt meg særlig sunn, men utrolig delig med fantastisk grillpølse! Man skal jo klare å gå ned i vekt med et generelt vanlig kosthold (er nå det de sier 😅). 

Vekta i dag 80,2. Ned 0,6 kg fra 80,8 på mandag 🎉 Fantastisk fornøyd, om bare vekta viser 80 blank på mandag, ja da blir det ny belønning på meg 🎉🎉 Harry Potter merch 🎉🎉 

Og for dem som meg som virkelig holder på å bli gal på disse blodige dagene, den nye isen fra hennig olsen; Nyt dobbelsjokko, den var fantastisk god! Smakte sjokolade 😍 og som det står utenpå boksen med 500ml is, kun 320kcal i hele boksen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...