Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Etter å ha slanket meg i 10.mnd og gått ned 20+ kg, så sprakk jeg skikkelig i hele januar. Ble mye sjokolade, boller og brødskiver med masse pålegg. Heldigvis så hadde jeg dager hvor jeg holdt kaloribudsjettet. I tillegg så trente jeg hver dag, så skaden ble ikke så stor. Men gikk opp ca 2,2 kg. I tillegg så følte jeg at magen spratt ut og jeg fikk litt store lår. Vet ikke om jeg innbiller meg dette eller om det faktisk har skjedd. Har liksom klart å spise nærmere 10.000 kalorier på to dager, og kun i form av sukker. Det har vært alt fra berlinerboller, kanelboller, sjokoladeboller til happy hippo og kinder bueno. Har bare spist og spist, men nå er jeg tilbake igjen og skal gå ned de to kg jeg la på meg i tillegg 3 kg til. Så er det oppstramming av kropp, litt mer definisjon og etter det kun vedlikehold. Tanken på at jeg snart har drevet med dette i ett års tid, gjør meg SÅ glad! 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere her som har belønninger underveis?

Så blir det noe annet å glede seg over en mat og godteri kos :) 

Anonymkode: f185a...efd

Jeg skal nå en viss vekt, så blir det belønning! Synes du er raus med deg selv, og det inspirerer. Skal sannelig se om jeg ikke gir meg litt flere små-belønninger underveis.

 

Jeg var på god vei mot et delmål, men.. er opp igjen. Litt over ett kilo til jeg skal unne meg noe.

På'an igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha slanket meg i 10.mnd og gått ned 20+ kg, så sprakk jeg skikkelig i hele januar. Ble mye sjokolade, boller og brødskiver med masse pålegg. Heldigvis så hadde jeg dager hvor jeg holdt kaloribudsjettet. I tillegg så trente jeg hver dag, så skaden ble ikke så stor. Men gikk opp ca 2,2 kg. I tillegg så følte jeg at magen spratt ut og jeg fikk litt store lår. Vet ikke om jeg innbiller meg dette eller om det faktisk har skjedd. Har liksom klart å spise nærmere 10.000 kalorier på to dager, og kun i form av sukker. Det har vært alt fra berlinerboller, kanelboller, sjokoladeboller til happy hippo og kinder bueno. Har bare spist og spist, men nå er jeg tilbake igjen og skal gå ned de to kg jeg la på meg i tillegg 3 kg til. Så er det oppstramming av kropp, litt mer definisjon og etter det kun vedlikehold. Tanken på at jeg snart har drevet med dette i ett års tid, gjør meg SÅ glad! 

Anonymkode: c9410...02d

Hva er greia med happy hippo?

Anonymkode: 50449...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser mye skrekkhistorier her.

Kjerneproblemet i dag er jo feil kosthold, spise feil næring. Samt feil mengde, i tillegg er vi mennesker mye mindre aktive enn vi var før. Det er synd butikker har lov til å selge mat som ødelegger helsen til mennesker.

Dere som skal ned i vekt bør få hjelp av en mental trener, er alltid det mentale som svikter ved vektnedgang. Dette er fordi man har lært seg å "kose" seg med søtsaker, alkohol og annet søppel som kroppen ikke trenger. Tarmen og tarmbakteriene henger sammen med hjernen, når du forer bakteriene som liker søppelmaten så blir hjernen din glad. Det er som å være avhengig av heroin. Kose-seg psykologien er noe du MÅ jobbe med før du i heletatt tenker på å gå ned i vekt, det er den vanlige næringsrike maten du skal kose deg med. 

Hjernen må omprogrammeres, hold deg unna alt av søtsaker, kaker, kjeks, brus, alkohol og annet søppel. Etter 3-4uker så slipper suget litt i hjernen. Da er det bare å fortsette! Neste gang du står i butikken å se på søppla som drepte livet ditt; jobb mentalt. Ikke bruk søppelmaten som belønning! Største fellen du går i.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere her som har belønninger underveis?

Jeg har: minus 1 kg -nye sko

minus 2 kg - øredobber

minus 3 kg - tur til frisør

minus 4 kg nye bukser

minus 5 kg nytt undertøy 

Så blir det noe annet å glede seg over en mat og godteri kos :) 

Anonymkode: f185a...efd

Nei, jeg gleder meg og over å kunne bruke de andre klærne mine igjen 😄

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, nå må vi slutte å ødelegge oss fordi vi går på en smell! Javel, smellen er begått, i morgen er en ny dag og da kan man ta opp igjen den gode tråden! 

Ikke kritisere dere når ting går galt, ros dere heller når ting går bra!🌷

 

Jeg har begynt å tenke litt på hva jeg skal gjøre med klesskapet mitt når jeg går ned i vekt... Da vil ikke ting passe, kjente jeg ble litt stresset over å måtte bytte ut alle de fine klærne mine😅 Skjer heldigvis ikke over natten at jeg går ned en størrelse eller to.

Føler ting går veldig bra! Jeg drikker litt Zeroh saft, og det hjelper veldig mye på søtsuget! Går helt sikkert an å lage gele av den saften, og da vil det være 0 kalorier. Sånn hvis noen trenger noe å kose seg med😊 

 

-M

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke kritisere dere når ting går galt, ros dere heller når ting går bra!🌷

JAAAAA!!!! Er med på den :hoppendeglad:

- - -

 

Har forøvrig, etter inspirasjon av en annen i tråden, gitt meg enda en delmålsbelønning. Først, om ca. ett kg, så fem kg ned derfra igjen. Det er en skikkelig dyr belønning, og noe jeg tviler på jeg hadde unnet meg ellers.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere, nå må vi slutte å ødelegge oss fordi vi går på en smell! Javel, smellen er begått, i morgen er en ny dag og da kan man ta opp igjen den gode tråden! 

Ikke kritisere dere når ting går galt, ros dere heller når ting går bra!🌷

Jeg har begynt å tenke litt på hva jeg skal gjøre med klesskapet mitt når jeg går ned i vekt... Da vil ikke ting passe, kjente jeg ble litt stresset over å måtte bytte ut alle de fine klærne mine😅 Skjer heldigvis ikke over natten at jeg går ned en størrelse eller to.

Føler ting går veldig bra! Jeg drikker litt Zeroh saft, og det hjelper veldig mye på søtsuget! Går helt sikkert an å lage gele av den saften, og da vil det være 0 kalorier. Sånn hvis noen trenger noe å kose seg med😊 

-M

Anonymkode: 26c46...516

Men det er jo ikke noen god tråd. Ting har allerede gått galt, ved at man har feil innstilling, og velger feil strategi. Jojo-slankere tror at de saboterer seg selv, men i virkeligheten saboterer de den umulige planen de prøver å følge. Bare noe å tenke over.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo ikke noen god tråd. Ting har allerede gått galt, ved at man har feil innstilling, og velger feil strategi. Jojo-slankere tror at de saboterer seg selv, men i virkeligheten saboterer de den umulige planen de prøver å følge. Bare noe å tenke over.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Du er inne på noe. Det er leit å se, med alle disse slanketrådene her inne, hvor mange som sliter så mye, hovedsaklig på grunn av gjennomgående manglende kunnskap om og ikke dette ikke minst feilinformasjon om hvordan kroppen fungerer. 

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag veide jeg en halvkilo mer enn før helgen. Var på hyttetur hos noen venner uten mulighet til å veie maten, men har holdt meg sånn ca innenfor kalorigrensen min. Satser på at jeg er mer fornøyd med vekten i morgen. 

Det er jo egentlig teit å henge seg så opp i grammene, men det gir meg motivasjon og godfølelse når vekta går nedover, selv om jeg vet at den kan variere med flere kilo pga vann og andre faktorer.. andre som har det sånn? 

Jeg synes det er vanskelig å måle meg rundt lår osv, for klarer ikke å måle på samme sted/like stramt hver gang. Motivasjon når klærne føles løsere også da! 🤗

Har snart gått en måned uten sukker og alkohol for min del. Har faktisk ikke noen cravings etter det heller, så er fornøyd med det. 

Ha en fin uke, alle! 👏🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nixnick skrev:

I dag veide jeg en halvkilo mer enn før helgen. Var på hyttetur hos noen venner uten mulighet til å veie maten, men har holdt meg sånn ca innenfor kalorigrensen min. Satser på at jeg er mer fornøyd med vekten i morgen. 

Det er jo egentlig teit å henge seg så opp i grammene, men det gir meg motivasjon og godfølelse når vekta går nedover, selv om jeg vet at den kan variere med flere kilo pga vann og andre faktorer.. andre som har det sånn? 

Jeg synes det er vanskelig å måle meg rundt lår osv, for klarer ikke å måle på samme sted/like stramt hver gang. Motivasjon når klærne føles løsere også da! 🤗

Har snart gått en måned uten sukker og alkohol for min del. Har faktisk ikke noen cravings etter det heller, så er fornøyd med det. 

Ha en fin uke, alle! 👏🏻

Jeg veide meg i dag tidlig, og noen timer etterpå gikk jeg på do og veide meg etter. Gått ned en halv kilo på rekordtid ;) det er nok ingenting å tenke på! 

Anonymkode: 50449...a1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Flere her som har belønninger underveis?

Jeg har: minus 1 kg -nye sko

minus 2 kg - øredobber

minus 3 kg - tur til frisør

minus 4 kg nye bukser

minus 5 kg nytt undertøy 

Så blir det noe annet å glede seg over en mat og godteri kos :) 

Anonymkode: f185a...efd

Synes dette høres ut som ei positiv greie! Selv om jeg tidligere også har hørt "er ikke vektnedgang og en sunnere livsstil belønning nok i seg selv", og argumenter om at man unner seg ting uten å måtte ha gått ned i vekt først. Men jeg synes egentlig at det å "time" belønninger sammen med tidspunkter man har oppnådd mål man har satt for seg selv er kjekt og motiverende, men jeg må bare bite i det sure eplet at jeg ikke har økonomi til noe sånt! :P

(Dessuten kan jeg jo skylde på at jeg vil være forbruksbevisst og miljøbevisst!) 

Det jeg har dog er masse gamle klær som er i mindre størrelser. For en glede å få litt nytt å gå med etter hvert! Prøver også å sette av litt penger regelmessig slik at når (!) jeg oppnår normalvekt så kan jeg kjøpe meg nytt til garderoben. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 20.42, AnonymBruker skrev:

Smør og fett fra dyr er sunt fett. Usunt fett er frøoljer og plantefett unntatt fra oliven, kokos og avocado. At et søtningsstoff er kunstig fremstilt betyr ikke at den nødvendigvis er dårlig/usunn, alkurat som det at noe er naturlig ikke nødvendigvis gjør det bra/sunt. (Bordsukker er heller ikke naturlig, forresten).  

Du illustrerer hva jeg mener med å venne seg av med å spise søtt ofte, det har en tendens til å ødelegge fordi det trigger lyst på mer. Det er vanskelig å vinne over biokjemien i lengden, dessverre. Hvis du tar en-to uker helt uten kaker/søtsaker, men heller spiser mer fett til måltidene, så vil søtsuget gi seg. Det handler om å normalisere "smaksløkene", reseptorene i hjernen og hormonene. Blir det helt krise underveis kan du ta deg en te/kaffe med smør/fløteskvett, litt pisket fløte/seterrømme, uten tilsatt søtning, med feks litt revet sjokolade eller bringebær på, eller eggedosis med litt revet mørk sjokolade. (86% kakao). Husk også å få i deg nok salt. Dette er kjempeviktig på lavkarbo. Cravings på karbs er typisk tegn på saltmangel. :) 

 

Anonymkode: 1cdd9...694

Ja, enig i det du skriver her. Jeg er litt "for" naturlig fremstilte ting, derfor daddelsirup (hjemmelaget, så består kun av dadler og vann). Men med en glukemisk indeks på over 60 er det nok lurt å vente med slike ting til evt vektstabiliseringsfasen, med henhold til stabilisering av blodsukkeret og søtsug.

Nå er jeg tre uker ut i lavkarbo-runden for andre gang. Da jeg prøvde i fjor manglet jeg mye kunnskap og gjorde en del ting feil. Føler jeg er på riktig spor denne gang. Har som sagt litt matallergier, samt problemer med stoffskiftet, så dette er like mye en måte for meg å gjøre kroppen frisk på, som å gå ned i vekt. Jeg ønsker meg en lykkeligere kropp som er mer i balanse, og nå, tre uker ut i lavkarbo-livsstilen, har søtsuget sluppet og energien kommet. Har et par brød (hjemmebakt) som jeg er veldig fornøyd med, har funnet en god erstatning for potet/chips: Sellerirot! Kjempegodt. Og begynner å få en ganske tykk bok med gode oppskrifter nå. I tillegg leser og lærer jeg fremdeles om kosthold og kroppens funksjoner, jeg er langt ifra utlært, men begynner å få en god pekepinn på hvordan min kropp fungerer etter veldig mye utprøving.

Jeg syns denne teorien, om at et blodsukker i balanse gir en balansert kropp,  er veldig fornuftig. For min del gir det meg også gode helsefordeler, da det påvirker stoffskiftet på en god måte. Naturlige produkter, mye fisk og grønt i kostholdet, og holde litt tilbake på karbohydratene i forhold til aktivitet, det gir mye mening, spør du meg. Gluten må jeg holde meg unna uansett, så det er den kunsten å spise riktig i forhold til sin egen kropp, og forståelsen av hvordan forskjellig mat påvirker kroppen, som er poenget. Og å få dekket alt av næringsbehov, vitamin og mineralbehov gjennom et balansert, variert kosthold. Sist jeg gikk på lavkarbo var jeg til legen og sjekket dette, og da hadde jeg ikke mangel på noen ting. Ikke engang D-vitamin-mangel, noe som er veldig vanlig hos folk med stoffskifteproblemer, og for oss i nord. Jeg gjorde riktignok en del andre ting feil i forhold til min kropp og trening, og innføring av flere karbohydrater etterhvert. Jeg tenkte at når jeg begynte å trene hardere igjen, kunne jeg spise en del mer karbohydrater uansett hvor karbohydratene kom fra. Det kan jeg ikke. Denne gangen blir det innføring av karbohydrater fra langt sunnere kilder, når den tid kommer.

Det er en læringsprosess det her, føler jeg. Overgangen fra det "tradisjonelle" norske kostholdet, som var myntet på en mye mer aktiv og fysisk hardtarbeidende person enn folk vanligvis er i dag. Samt at samtidig som man blir eldre, forandrer kroppen seg. De kjørereglene man kunne følge før, da man var yngre og hadde både høyere aktivitetsnivå og høyere forbrenning, samt et stoffskifte som fungerte, de reglene gjelder ikke lenger. Ikke for meg, hvertfall. Så det er en læringskurve. Og føler endelig at jeg er inne på rett spor.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, etnavn skrev:

 er jeg tre uker ut i lavkarbo-runden for andre gang. Da jeg prøvde i fjor manglet jeg mye kunnskap og gjorde en del ting feil. Føler jeg er på riktig spor denne gang. Har som sagt litt matallergier, samt problemer med stoffskiftet, så dette er like mye en måte for meg å gjøre kroppen frisk på, som å gå ned i vekt. Jeg ønsker meg en lykkeligere kropp som er mer i balanse, og nå, tre uker ut i lavkarbo-livsstilen, har søtsuget sluppet og energien kommet. 

Bra for deg! Tomler opp :)  Husk nok salt. 

(Tips: dietdoctor.com, masse inspirasjon og nyttige artikler. (Gratis)).

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker siden jeg startet prosjektet mitt, og det går fremdeles veldig bra. Det er en lettelse at jeg føler det går så bra. Tror kanskje at det går så bra fordi jeg tillater å drikke sukkerfri saft og sukkerfri brus. Søtsuget blir ikke like sterk som om jeg skulle droppet det også. 

Er litt slitsomt å bli så opphengt i kalorier og mat, men skal jeg nå målet mitt så har jeg ikke noe annet valg. 

Har tatt meg lang tid å mentalt komme meg dit jeg er nå for å klare å begynne å gå ned i vekt. Det har vært en stor prosess for å si det sånn. Er veldig glad for at jeg fant den psykiske styrken for å klare å starte dette nå. Det kommer til å ta tid, og jeg ser for meg ihvertfall 1 år før jeg er der jeg vil. Det er helt greit, selvom jeg begynner å bli litt utålmodig *ler*

 

-M

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke slit noe særlig meg å holde meg på kaloriunderskudd. Men disse to siste dagene har jeg vært sulten! Men kanskje det kan ha en sammenheng med at de månetlige røde dagene står for tur 😅😂😤

En ting som overraska meg helt sinnsykt! Er hvor mye man kan «gå ned» over natta. Var 83,4 å går kveld, når jeg sto opp i dag var jeg 82,1! Over 1 kg på en natt! (Vet at vekta svinger opp og ned altså, men !! 🙀😵). 

I dag skal jeg både kose meg og holde meg innfor kaloriene. Jeg elsker kylling alfredo! 😍 Og for dem som er kjent med dette vet at den sausen har veldig mange kcal! Masse fløte og smør 😍 men og maaaange kcal! 

Jeg skal prøve meg på en blomkål-alfredosaus. Håper det kommer til å smake. Og bytte ut pastaen med «erte-pasta», er ikke en gigantisk forskjell i kalorier akkurat der, men noe 👍🏻

Sausen jeg elsker gir 425kcal pr 100gram, denne sausen jeg skal prøve meg på i dag er 25kcal pr 100gram 😍 håper bare den smaker! 

Men med vekta 82,1kg har jeg til nå siden 02/01 gått ned 4,6 kg 😄 men ser og at vekta går en del opp og ned, var 82,4 før forige helg og 83,1 på mandag 😅 burde kanskje holde meg til kun 1 gang i uka på vekta, men er litt kjekt å se at jeg går jevnt nedover 😄 kanskje ikke like fort som jeg skulle ønsket da, for jeg skulle jo ønske at jeg kunne knipser fingrene og bare «tada» 🎉🎉 65 kg 😂😂

Endret av Ariana807
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Ariana807 skrev:

jeg skulle jo ønske at jeg kunne knipser fingrene og bare «tada» 🎉🎉 65 kg 😂 😂

Hvis du finner den derre tada-knappen, kan du slenge’n hit? 🤩

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det 0,1kg ned fra sist uke, men føler på meg at noe fett har forsvunnet, og at det er vannvekt som jeg mister snaart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første sprekk på 4 uker i går. Ikke mye, men mer enn nok til å føle meg helt elendig og totalt oppblåst og stappmett. Det kommer ikke til å skje igjen, for den følelsen var ikke god i det hele tatt.

Jeg faster, sprekken bestod i å spise litt gele når jeg egentlig skulle ha fastet. Jaja, det utgjorde 3-400 kcal. Har på andre måltidsrytmer hatt langt verre sprekker. Denne var i grunn ganske mild. Enda noen dager til veiedagen :)

 

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2019 den 15.22, Ariana807 skrev:

😅😂😤

🙀😵

😍😍

👍🏻

😍

Men med vekta 82,1kg har jeg til nå siden 02/01 gått ned 4,6 kg 😄 men ser og at vekta går en del opp og ned, var 82,4 før forige helg og 83,1 på mandag 😅 burde kanskje holde meg til kun 1 gang i uka på vekta, men er litt kjekt å se at jeg går jevnt nedover 😄 kanskje ikke like fort som jeg skulle ønsket da, for jeg skulle jo ønske at jeg kunne knipser fingrene og bare «tada» 🎉🎉 65 kg 😂😂

Du kan jo legge inn vekta på et sted som viser deg trenden på vekta di, da er variasjonene lagt inn. f.eks http://www.weightgrapher.com/

Jeg har en app som er koblet opp mot vekta mi, den viser også trenden. My weight heter appen. Jeg har fitbit-vekten. Aria eller noe slikt heter den.

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...