Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Spiste 10.000 kalorier på to dager, jeg da. 

Dette er noe av det jeg inntok: 

- 5 sjokoladeboller

- 1 skolebrød 

- 3 berlinerboller med vaniljekrem 

- 2 pizzasnurrer

- 1 muffins 

- 1 Happy Hippo

- 1 kinder bueno 

- 2 Lion king sjokolader 

- 1 Twix

- 1 Firkløver 

- 1 pakke Gifflar kanel 

- 1 pakke Gifflar vanilje 

- 3 brødskiver med masse ost og kalkunpålegg 

- 1 pakke biler 

- 1 pakke smurf 

og ja masse annet. Jeg er helt ekstrem, følt meg oppblåst, hatt diaré og føler meg både kvalm og ekkel. Men fikk trent skikkelig i dag, spist bedre. Så er noe happy nå

 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiste 10.000 kalorier på to dager, jeg da. 

Dette er noe av det jeg inntok: 

- 5 sjokoladeboller

- 1 skolebrød 

- 3 berlinerboller med vaniljekrem 

- 2 pizzasnurrer

- 1 muffins 

- 1 Happy Hippo

- 1 kinder bueno 

- 2 Lion king sjokolader 

- 1 Twix

- 1 Firkløver 

- 1 pakke Gifflar kanel 

- 1 pakke Gifflar vanilje 

- 3 brødskiver med masse ost og kalkunpålegg 

- 1 pakke biler 

- 1 pakke smurf 

og ja masse annet. Jeg er helt ekstrem, følt meg oppblåst, hatt diaré og føler meg både kvalm og ekkel. Men fikk trent skikkelig i dag, spist bedre. Så er noe happy nå

 

Anonymkode: c9410...02d

Jeg spiser også sånn hvis jeg ikke passer på å planlegge hva jeg skal spise av ordentlig mat, og setter av tid og ork til å lage og spise måltider. Ikke bare småspise godis hele dagen, som jeg gjorde før.

Anonymkode: 50449...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg med her igjen! Etter en desember med mye snop og godsaker omtrent daglig, startet jeg januar med å kutte alt godteri, samt holder meg til 1300 kcal pr dag. Bruker Myfitnesspal, og har ganske god kontroll på det. Har gått ned 3 kg siden 2.1, og er fornøyd med det. Kjenner selvsagt på sulten innimellom, men det skulle bare mangle når kroppen er vant med alt for høyt inntak!

Jeg er opptatt av å spise sunn og variert mat, slik at jeg får i meg greit med proteiner, fett og karbs, vitaminer, mineraler, og synes det går veldig greit i grunnen. Spiser det meste av det jeg har lyst på, men i mindre porsjoner. 

Jeg skal ned minst 5 kg til, og vet at det vil gå tregere videre. Jeg trener noen ganger i uken, siden det gir meg energi og godt humør, og jeg vil bevare mest mulig muskelmasse under slankekuren. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.1.2019 den 14.08, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo+lavfett klarer du ikke lenge, som du sikkert skjønner.. Mulig du har misforstått poenget med lavkarbo? Fettdryppende burgere, dressinger og saus er derimot ting du kan spise på lavkarbo, såfemt det ikke inneholder sukker. Det er slett ikke usunt. I begynnelsen (de første ukene) er det lurt å ikke rasjonere på fettet, da blir det lettere å følge kostholdet. Du kan også spise litt mørk sjokolade, minst 70% kakao. 

Du skriver i et annet innlegg om daddelsirup, dette har da ikke noe med lavkarbo å gjøre? Det beste er å venne seg av med å spise søtt til stadighet, men om du ikke vil det, tagetesse, sukrin og stevia kurante søtningsmidler på lavkarbo. (Om du liker marsipan har jeg følgende oppskrift: 400 g malte mandler, ca 50g tagatesse, 2 eggehvitter og evt smakstilsetning(1-2 ss konjakk feks). 

 

Anonymkode: 1cdd9...694

Har gått på lavkarbo i over et år, så det går fint. Det er innkjøringsfasen de første ukene som kan være litt krevende, og der er jeg nå, etter et par måneder med mer karbohydrater enn jeg har godt av. Jeg følger absolutt ikke noen "lavkarbo-lavfett" diett. Men jeg prøver å spise sunt fett som nøtter, avokado etc isteden for mengder med stekesmør, som enkelte på lavkarbo gjør.

Alle må finne det kostholdet som passer for seg. Det har for min del handlet om litt forskjellig utprøving, da jeg har noen matallergier i tillegg (gluten og laktose). Har heldigvis ikke nøtteallergi, så hjemmelagde kransekakestenger, da med tagatesse som du nevner, er noe av det jeg har laget opp og koser meg med iblant.

Nå har jeg ikke mest tro på kunstig søtning heller, derfor daddelsirup. Det fungerer for meg i enkelte oppskrifter. Men bruker enten tagatesse eller sukrin, evt kokossukker iblant, alt etter hva jeg skal lage. Tagatesse er f eks veldig fint å karamellisere, i motsetning til sukrin. Kokossukker og sukrin gold fungerer best i kransekake, etter hva jeg har prøvd meg frem til. Men dette er jo litt av problemet mitt; litt for glad i baking og matlaging, så jeg kan fint legge på meg på lavkarbo-kosthold fordi jeg lager for mye lavkarbo-kaker og det totale kaloriinntaket blir skyhøyt. Derfor må jeg prøve å passe meg litt mht kunstig søtning og lavkarbo-kaker/godteri, og holde øye med totalt kaloriinntak i tillegg. Vi er alle forskjellige, og jeg lærer om kroppen min enda :-) Men takker for oppskrift på lavkarbo-marsipan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, etnavn skrev:

Har gått på lavkarbo i over et år, så det går fint. Det er innkjøringsfasen de første ukene som kan være litt krevende, og der er jeg nå, etter et par måneder med mer karbohydrater enn jeg har godt av. Jeg følger absolutt ikke noen "lavkarbo-lavfett" diett. Men jeg prøver å spise sunt fett som nøtter, avokado etc isteden for mengder med stekesmør, som enkelte på lavkarbo gjør.

Alle må finne det kostholdet som passer for seg. Det har for min del handlet om litt forskjellig utprøving, da jeg har noen matallergier i tillegg (gluten og laktose). Har heldigvis ikke nøtteallergi, så hjemmelagde kransekakestenger, da med tagatesse som du nevner, er noe av det jeg har laget opp og koser meg med iblant.

Nå har jeg ikke mest tro på kunstig søtning heller, derfor daddelsirup. Det fungerer for meg i enkelte oppskrifter. Men bruker enten tagatesse eller sukrin, evt kokossukker iblant, alt etter hva jeg skal lage. Tagatesse er f eks veldig fint å karamellisere, i motsetning til sukrin. Kokossukker og sukrin gold fungerer best i kransekake, etter hva jeg har prøvd meg frem til. Men dette er jo litt av problemet mitt; litt for glad i baking og matlaging, så jeg kan fint legge på meg på lavkarbo-kosthold fordi jeg lager for mye lavkarbo-kaker og det totale kaloriinntaket blir skyhøyt. Derfor må jeg prøve å passe meg litt mht kunstig søtning og lavkarbo-kaker/godteri, og holde øye med totalt kaloriinntak i tillegg. Vi er alle forskjellige, og jeg lærer om kroppen min enda :-) Men takker for oppskrift på lavkarbo-marsipan.

Smør og fett fra dyr er sunt fett. Usunt fett er frøoljer og plantefett unntatt fra oliven, kokos og avocado. At et søtningsstoff er kunstig fremstilt betyr ikke at den nødvendigvis er dårlig/usunn, alkurat som det at noe er naturlig ikke nødvendigvis gjør det bra/sunt. (Bordsukker er heller ikke naturlig, forresten).  

Du illustrerer hva jeg mener med å venne seg av med å spise søtt ofte, det har en tendens til å ødelegge fordi det trigger lyst på mer. Det er vanskelig å vinne over biokjemien i lengden, dessverre. Hvis du tar en-to uker helt uten kaker/søtsaker, men heller spiser mer fett til måltidene, så vil søtsuget gi seg. Det handler om å normalisere "smaksløkene", reseptorene i hjernen og hormonene. Blir det helt krise underveis kan du ta deg en te/kaffe med smør/fløteskvett, litt pisket fløte/seterrømme, uten tilsatt søtning, med feks litt revet sjokolade eller bringebær på, eller eggedosis med litt revet mørk sjokolade. (86% kakao). Husk også å få i deg nok salt. Dette er kjempeviktig på lavkarbo. Cravings på karbs er typisk tegn på saltmangel. :) 

 

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske så fornøyd nå. Etter ca en uke har jeg gått ned 1 kg. Har mye mindre lyst på kaker og godteri. I går var vi i Sverige for blant annet handle inn  til en barnebursdag, og det gikk fint å handle det jeg skulle av godteri som barna skal ha, uten å ta med ekstra til meg selv. Det hadde jeg ikke trodd for en uke siden! Blir en utfordrende helg nå,med to bursdager (og rester) ,men det går nok fint. Spiser litt kake i selskapet og  sender ekstra kake med de gjestene som vil ha, så sitter igjen med minst mulig etterpå. Stoler ikke helt på meg selv enda.. 

Anonymkode: f185a...efd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En uke er gått, og jeg syntes ting går veldig bra så langt! 

Ble overrasket over at jeg kunne spise en McDonald's, og likevel holde meg til den dagens kalorier. Uten om den dagen med McDonald's, så har jeg lagt i kaloriunderskudd med vilje helt siden jeg startet for en uke siden. Litt for å sjekke hvor lite kroppen faktisk trenger og litt for å få en kickstart. Veldig spent på hvordan helgen blir, sist helg så var det bursdag og da ble det kake. Denne helgen og de 4 neste helgene er det ingen som har bursdag, ergo ingen kake. Skal prøve å finne noe annet godt og kalorifattig som jeg kan kose meg med.

Planen er å holde et så lavt kaloriinntak som mulig i en måneds tid. Ikke så lavt at jeg føler meg sulten hele dagen, eller at jeg blir uggen, så det er en balansegang. Deretter er planen å ligge på anbefalt mengde kalorier.Tipper jeg uansett vil ha best effekt av at jeg kutter godteri, snack og brus.

Har som tidligere skrevet ikke veid meg, så vet ikke om jeg har gått ned i vekt eller ikke. Føler meg ikke like dvask da, men det kan være mentalt også. 

Gleder meg faktisk til å fortsette dette prosjektet mitt! 

-M

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av gjestfrihet ble jeg nødt til å befri huset for overskytende godheter. To dagers utskeielser etterfølges nå av en dag viet gulrotens fortreffelighet.

Og litt suppe.

Og te.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Smør og fett fra dyr er sunt fett. Usunt fett er frøoljer og plantefett unntatt fra oliven, kokos og avocado. At et søtningsstoff er kunstig fremstilt betyr ikke at den nødvendigvis er dårlig/usunn, alkurat som det at noe er naturlig ikke nødvendigvis gjør det bra/sunt. (Bordsukker er heller ikke naturlig, forresten).  

Anonymkode: 1cdd9...694

Ikke all fett fra dyr er sunt fett, ikke saboter menneskers livsstilendringer med kostholdspropoganda som fremmer visse kosthold for å tjene penger

Anonymkode: 56770...d2c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.1.2019 den 0.04, etnavn skrev:

Nå har jeg ikke mest tro på kunstig søtning heller, derfor daddelsirup. 

Daddelsirup fungerer sikkert fint å bruke i div bakverk, men inneholder dessverre 88 % sukker, noe som påvirker blodsukkeret en god del. Sukrin, tagatesse og kokossukker er alle naturlige søtningsmiddel fra naturen. :)  Aspartam og sorbitol, f.eks, er kunstig fremstilt i laboratorium. Det er ofte misforstått dette med søtning. Folk flest antar at alle er kunstige, og det er ikke tilfelle, heldigvis. :) 

Anonymkode: 9516c...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke all fett fra dyr er sunt fett, ikke saboter menneskers livsstilendringer med kostholdspropoganda som fremmer visse kosthold for å tjene penger

Anonymkode: 56770...d2c

Hva mener du? Og Hvilket fett fra dyr skal være usunt?

Anonymkode: 1cdd9...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poden er syk, igjen! Hadde en uke frisk i barnehagen, etter å ha vært syk rundt nyttår, før det var på'n igjen. Denne gangen er det influensa, og han har vært skikkelig sjuk. Han sover dårlig, så jeg sover dårlig, og jeg klarer ikke være flink med maten når jeg har sovet alt for lite. Hjelper heller ikke at han ikke har matlyst, og vi prøver å friste med alt mulig godt. 

Så konklusjonen er at jeg ikke en gang orker å veie meg denne uka. Og så lurer jeg på hvor lenge dette skal vare? Hvor lenge må de små gå i barnehagen før de slutter å bli syke HELE tida?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2018 den 23.38, SPOCA skrev:

Jeg logger absolutt alt av inntak, dvs teller kalorier.

Jeg har Fitbit, og den beregner antall kalorier jeg må ha i løpet av en dag. Ligger på ca 1800 kalorier om dagen for å være 1000 kalorier i minus. Så ligger jeg rundt 250 kalorier i minus i helgene, så det blir til sammen ca 500 kalorier for uka. Og sånn går jeg sakte men sikkert ned i vekt. ;) 

Og så går jeg minst 10 000 skritt om dagen. Og det er i grunn det jeg gjør. Jeg nekter meg ingenting, men jeg følger kaloribudsjettet. Har jeg 300 kalorier igjen, kan jeg fint spise en liten sjokolade, f.eks. :) 

Enig. Av alle dietter er kaloritelling den beste å leve med. Så lenge regnskapet går i pluss så er alt lov. Det blir ikke vanskelig å dra på besøk feks. Jeg kan ta litt sjokolade om jeg får lyst på det. Riktignok noen få biter og ikke hele posen slik jeg har lyst til... Men litt er også noe. 

Anonymkode: c14bc...e68

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.1.2019 den 15.16, kanelsnurr skrev:

Poden er syk, igjen! Hadde en uke frisk i barnehagen, etter å ha vært syk rundt nyttår, før det var på'n igjen. Denne gangen er det influensa, og han har vært skikkelig sjuk. Han sover dårlig, så jeg sover dårlig, og jeg klarer ikke være flink med maten når jeg har sovet alt for lite. Hjelper heller ikke at han ikke har matlyst, og vi prøver å friste med alt mulig godt. 

Så konklusjonen er at jeg ikke en gang orker å veie meg denne uka. Og så lurer jeg på hvor lenge dette skal vare? Hvor lenge må de små gå i barnehagen før de slutter å bli syke HELE tida?

Hvor lenge skal du gå og finne unnskyldninger til å ikke orke å gå ned i vekt? Forstår at det er tungt når man sover lite, men det er alikevel ingen unnskyldning. Mener ikke å kritisere, men kanskje du må gå en liten runde med deg selv om hvor viktig vekttapet er for deg.

Og hvis dere absolutt MÅ friste med «alt mulig godt», så betyr ikke det at du må forsyne deg av hans «godt».

Lykke til og god bedring til gutten din! 

Anonymkode: 4942e...976

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal du gå og finne unnskyldninger til å ikke orke å gå ned i vekt? Forstår at det er tungt når man sover lite, men det er alikevel ingen unnskyldning. Mener ikke å kritisere, men kanskje du må gå en liten runde med deg selv om hvor viktig vekttapet er for deg.

Og hvis dere absolutt MÅ friste med «alt mulig godt», så betyr ikke det at du må forsyne deg av hans «godt».

Lykke til og god bedring til gutten din! 

Anonymkode: 4942e...976

Du er ikke så støttende, akkurat. 

Anonymkode: 2479a...aae

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal du gå og finne unnskyldninger til å ikke orke å gå ned i vekt? Forstår at det er tungt når man sover lite, men det er alikevel ingen unnskyldning. Mener ikke å kritisere, men kanskje du må gå en liten runde med deg selv om hvor viktig vekttapet er for deg.

Og hvis dere absolutt MÅ friste med «alt mulig godt», så betyr ikke det at du må forsyne deg av hans «godt».

Lykke til og god bedring til gutten din! 

Anonymkode: 4942e...976

Jøss, så hyggelig du er da. Jeg trodde dette var en tråd der det er lov å lufte litt frustrasjon. 

Og, gå en runde med meg selv? Hele problemet er jo at motivasjonen svinger med overskuddet. Det er vel ikke noe man trenger en runde med seg selv for å innse? Noen dager føles det superviktig (når kjolen jeg trodde jeg kunne ta på sitter som et pølseskinn, og jeg kjenner på å mistrives i egen kropp). Mens når jeg er helt på felgen etter flere dårlige netter og stress over at man ikke kan ta sykt barn dag fra en masteroppgave, så føles det ikke like viktig. I alle fall ikke viktig nok til å lage 2 middager, når man skal friste ungen med noe ekstra godt og kaloritett (så ja, jeg spiser da av samme middagen). 

Og det er jo nettopp derfor jeg skriver her. For jeg trodde poenget med tråden var å hjelpe hverandre med motivasjonen?

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Oppmuntrende :klemmer: til deg, @kanelsnurr

Del for all del frustrasjon her, og ikke la deg irritere.

Mangel på søvn forstyrrer hormoner som har med sulten/mett å gjøre; får man ikke sove, drives kroppen til å spise istedenfor! Et godt slankeråd er faktisk å passe på å få nok søvn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zenobia skrev:

Oppmuntrende :klemmer: til deg, @kanelsnurr

Del for all del frustrasjon her, og ikke la deg irritere.

Mangel på søvn forstyrrer hormoner som har med sulten/mett å gjøre; får man ikke sove, drives kroppen til å spise istedenfor! Et godt slankeråd er faktisk å passe på å få nok søvn.

Det stemmer, søvnmangel reduserer insulinsensitiviteten vesentlig. (Jo lavere insulinsenitiviteten er, jo lettere for å legge på seg/ vanskeligere å gå ned i vekt dersom man spiser endel karbohydrater). 

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere her som har belønninger underveis?

Jeg har: minus 1 kg -nye sko

minus 2 kg - øredobber

minus 3 kg - tur til frisør

minus 4 kg nye bukser

minus 5 kg nytt undertøy 

Så blir det noe annet å glede seg over en mat og godteri kos :) 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere her som har belønninger underveis?

Jeg har: minus 1 kg -nye sko

minus 2 kg - øredobber

minus 3 kg - tur til frisør

minus 4 kg nye bukser

minus 5 kg nytt undertøy 

Så blir det noe annet å glede seg over en mat og godteri kos :) 

Anonymkode: f185a...efd

Jeg gjør samme som deg! Synes det er fint fokus i stedet for å tenkte at jeg "straffer" meg selv ved å ikke spise usunn (men akk så god) mat, så belønner jeg meg selv når jeg når målene mine. Slik blir fokuset mer positivt :) Jeg hadde tre kilo ned = klesshopping. Det tok meg to måneder å nå målet, så jeg har faktisk hatt shoppestopp og spart penger i tillegg 😂 Nå derimot er målet endelig nådd og jeg trenger ett nytt mål - inspirert av deg blir det nytt undertøy når neste kilo forsvinner!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...