Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Soleil70 skrev (På 20.6.2024 den 15.07):

Ligger på ca 1300 kcal i ukedagene.  Spiser det jeg føler for den dagen, men har begynt å bytte ut noe av karbohydratene med "ordentlig" mat. Har plutselig begynt å få en reaksjon på for mye sukker, blir svimmel og uvel, har nok med for høy blodsukkerstigning å gjøre. 

Kan ta med at jeg er mye i aktivitet, 1-2,5 timer 4-5 ganger i uka. Markaturer, styrketrening og jogging. 

Ja det har nok noe å bety at du er så aktiv som du er! 😊

Anonymkode: 07e24...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det helt i sluttinspurten på "vi som skal ned i vekt før sommeren"! Hvordan føler dere det har gått?
Jeg har gått ned ca 10 kg totalt, men nå på slutten har det vært tungt å holde meg i kaloriunderskudd altså... jeg har bare vært altfor mye sulten. Så jeg tror jeg går opp i vekt den uka her. Men blir med på neste tråd også, målet er ned rundt 15 kg til innen jul! :nissekonekyss:

Anonymkode: 4ac8a...46a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nå er det helt i sluttinspurten på "vi som skal ned i vekt før sommeren"! Hvordan føler dere det har gått?
Jeg har gått ned ca 10 kg totalt, men nå på slutten har det vært tungt å holde meg i kaloriunderskudd altså... jeg har bare vært altfor mye sulten. Så jeg tror jeg går opp i vekt den uka her. Men blir med på neste tråd også, målet er ned rundt 15 kg til innen jul! :nissekonekyss:

Anonymkode: 4ac8a...46a

Wow du kan virkelig klappe deg selv på skulderen! Så utrolig bra jobba!

Jeg synd det har gått skiiikkelig trådt denne våren. Har bare -1 kg å vise til. Men jeg gir ikke opp! Det viktigste er at jeg ikke har gått opp, at jeg ikke er på diett og skal leve med metoden min. Det ble -10 kg i fjor, så mistenker kroppen min virkelig bare har satt seg på et platå. Litt mentalt knekket av det, for jeg var ikke helt forberedt på at våren skulle bringe med seg såpass mange utfordringer som det ble. Men - jeg fortsetter. Øve på å ta gode valg både i sommer, høst og videre. Blir klar for ny tråd da ja :)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start vekt: 93.5kg

Vekt i dag: 87.8kg

Uka som var, det var en dårlig uke. Bursdager, feiring; kake 4 dager, pizza i tillegg til annet bursdagskos. Ja jeg hadde absolutt ingen tanker om at vekta skulle nedover, og det har den heller ikke gått. Men det har vært litt av en berg og dalbane.

Forrige lørdag var jeg 87kg, torsdag var jeg oppe i 88.4kg, og så nede i 87.5 på søndag før jeg så i dag er opp litt igjen. Absolutt en vill uke. Jeg vet jo selvsagt, grunnet delvis telling i det minste at jeg ikke har fått i meg alt for mye ekstra kalorier som vil føre til at vekta faktisk har gått oppover pga. fett. Men vannvekt. Vannvekt det utgir mye mer enn man kan tro noen ganger. Jeg vet også av erfaring at det fort kan gå opp mot 1 uke før man klarer å komme seg skikkelig ned igjen etter litt for mye kos.

Men nå er jeg tilbake, dette skal bli en god uke. Jeg vet at uka slutter med litt pizza, men litt pizza kan man fint passe inn i kaloriunderskudd om man vil, er heller kake 4 ganger i uken som blir litt vanskeligere 😅 Så jeg har gode håp for denne uka, og håper å se 86 tallet om ikke lenge 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i alle fall slenge meg med på neste tråd og gleder meg nesten til å veie meg fredag ☺️ Første gangen jeg er med - har gått sakte men sikkert ned fra 78,8 til 70,1 og føler motivasjonen blir større ved å melde inn her hver uke! Håper jeg kan starte med en vekt under 70 kg, men vi får se! Målet innen oktober blir i alle fall 63 kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissSkog skrev (1 time siden):

Jeg skal i alle fall slenge meg med på neste tråd og gleder meg nesten til å veie meg fredag ☺️ Første gangen jeg er med - har gått sakte men sikkert ned fra 78,8 til 70,1 og føler motivasjonen blir større ved å melde inn her hver uke! Håper jeg kan starte med en vekt under 70 kg, men vi får se! Målet innen oktober blir i alle fall 63 kg!

Spennendes 🤗 du har gjort en bra jobb så langt! Hvor høy er du/alder osv? Og hvor mange kcal ligger du på om dagen for å få de resultatene? 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Spennendes 🤗 du har gjort en bra jobb så langt! Hvor høy er du/alder osv? Og hvor mange kcal ligger du på om dagen for å få de resultatene? 🤩

Takk! ☺️ Er fornøyd selv! Har egentlig bare gjort veldig enkle grep, og selv om det tar litt tid så går vekten nedover!

165 cm/43 år. Veide meg i romjula og da stoppet vekten på 78,8 kg. Da hadde jeg ikke veid meg siden januar 2023 og da veide jeg 73. Ble litt skremt av hvor fort de kiloene hadde sneket seg på. I tillegg har det skjedd flere ting i nær familie som gjør at jeg tenker det kan være lurt å investere litt i en bedre helse. Så derfor startet jeg rett på ‘diett’ den dagen jeg veide meg. Tenkte ikke det var noe vits å vente til 1. januar ☺️

Har gjort det utrolig enkelt for meg selv. Kun fokus på tre ting: Snacks én gang i uken, én porsjon middag og helst ikke spise etter kl 18. Alle disse kan brytes, men ikke hver dag. Jeg teller ikke kalorier så har ikke anelse hva jeg ligger på - tipper mellom 12-1300 i gjennomsnitt - men har virkelig ikke snøring.
Er heldig som ikke har noe særlig søtsug, men tar et lite kakestykke og noe sjokolade om noen tilbyr meg det. Men jeg spiste 3-4 poser potetgull i uka, gjerne med en hel boks rømmedip, så det viktigste for meg var å kutte ned på dette.

Gikk ned ca 5 kg de første to månedene uten noen form for trening i tillegg. Måtte ha en pause på nesten 3 måneder pga ting som skjedde, men jeg klarte heldigvis å holde vekten uten å egentlig tenke så mye på det. Nå er jeg i gang igjen og har gått ned nye 3-4 kg. Forsøker nå å legge inn litt trening også.

Er veldig spent på om jeg kommer meg ned til 63 kg. Det må være over 20 år siden jeg veide det sist ☺️ Var såvidt nede på 66 kg i 2017, men har ikke vært under det på over 20 år… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det ganske tungt med kroppen og vekta nå. Vil ikke være overvektig mer! Har som så mange av oss prøvd så mye. Og lykkes også, mange ganger! ... før det går oppover igjen.

Har også prøvd å være glad i meg selv og akseptere kroppen som den er. Og greia er at egenkjærligheten og selvomsorgen er fantastisk, aksept er supert, det har hjulpet på så mye! Trives bedre i livet, har det bedre i relasjonene mine, mer energi, osv. Det er godt for meg å ikke hate meg og kroppen min. 

Og samtidig er det ikke nok. Som sykelig overvektig får en mange stygge blikk, kommentarer og hat. Jeg føler meg beglodd og faktisk utrygg når jeg er ute. Slik vil jeg ikke ha det. Og jeg kan ikke gjøre noe med samfunnet, da blir alternativet å endelig greie å endre kroppen min. Naturligvis ønsker jeg det for helsa sin skyld ellers også. Greia er at jeg har innsett at stigmaet ved fedme også er en del av det jeg vil komme unna med vektnedgang, og at det også handler om helse. Jeg er mer årvåken og fryktsom, og utsatt, i en større kropp. Å oppleve andres misnøye gir meg jo mer stress, og påfølgende smerte osv. 

Egentlig aller mest er det ubehaget av "spising som mestringsstrategi". Jeg føler maten har kontroll og makt over meg. Det dukker opp i tankene hele tiden. Jo mer stress jeg har jo oftere tenker jeg på mat. Som en plagsom tvangstanke. Samtidig ikke helt likt. En plagsom flue som ramler inn mange ganger i minuttet. 

Jeg har stilt noen harde spørsmål, hvorfor spiser jeg når jeg er mett? Hva er tomrommet jeg forsøker å fylle? Hvorfor blir jeg redd og engstelig uten mat som mestringsstrategi? Har ikke alle svarene. Jeg vil virkelig gi alt for å få til dette, gi meg selv frihet fra slanketanker, mattanker, tanker om andres blikk osv. Livet er jo så mye mer! 

Anonymkode: 43299...0b1

• Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke med ferie, og ro til å prioritere egen helse har hjulpet. Hadde også en time hos psykolog, der jeg snakket ærlig om dette. Jeg innser at det er mange faktorer som gjør at jeg ikke bare strever med dette, men faktisk også holder fast i det. 

Fokus kommende uke er å ta godt vare på meg selv, prioritere egne ønsker, og gi meg selv mestring og kontroll på andre områder i eget liv. Jeg trenger ikke å presse maten ned for å fylle tomrommet i meg, og jeg trenger ikke å presse mat ned på samme måte som jeg svelger unna krenkelser og overtramp. Jeg har fått nok. Ja takk til gode, varme, oppbyggende og energigivende måltid og relasjoner. Nei takk til smerteskapende dritt som presser på selv når jeg har nådd min grense, både i form av mat og folk. Jeg sier nei! Nei takk, ellers takk, du, jeg er forsynt, jeg har fått nok, jeg vil ikke ha mer. Jeg har andre ting å gjøre. ❤️ 

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

En uke med ferie, og ro til å prioritere egen helse har hjulpet. Hadde også en time hos psykolog, der jeg snakket ærlig om dette. Jeg innser at det er mange faktorer som gjør at jeg ikke bare strever med dette, men faktisk også holder fast i det. 

Fokus kommende uke er å ta godt vare på meg selv, prioritere egne ønsker, og gi meg selv mestring og kontroll på andre områder i eget liv. Jeg trenger ikke å presse maten ned for å fylle tomrommet i meg, og jeg trenger ikke å presse mat ned på samme måte som jeg svelger unna krenkelser og overtramp. Jeg har fått nok. Ja takk til gode, varme, oppbyggende og energigivende måltid og relasjoner. Nei takk til smerteskapende dritt som presser på selv når jeg har nådd min grense, både i form av mat og folk. Jeg sier nei! Nei takk, ellers takk, du, jeg er forsynt, jeg har fått nok, jeg vil ikke ha mer. Jeg har andre ting å gjøre. ❤️ 

Wow, så bra skrevet! Kjenner meg så igjen i dette! ❤❤❤

Anonymkode: b5902...e4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Wow, så bra skrevet! Kjenner meg så igjen i dette! ❤❤❤

Aw, takk, det var hyggelig sagt! Jeg er glad for å høre at det resonnerer hos andre. Det hjelper å sette ord på det, og å vite at en ikke er alene om å ha det slik! We got this. ❤

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start vekt: 93.5kg

Vekt i dag: 86.9kg

Jeg har slitt veldig den siste tiden. I 3 uker har vekta vært mellom 87-88kg. Opp og ned. IMG_9950.thumb.jpeg.a6adb76574541adc903b0132b0a3c1db.jpeg

Stort sett den siste måneden har jeg vært opp og ned. Det er så sinnsykt frustrerende. Jeg vet det ble en uke med masse kake og pizza, men hadde forventet at ting stabiliserte seg forrige uke.

Jeg tok frem målebåndet i går. Vekta kontra ved forrige måling var kun 0.6kg ned, men fett% var en del mindre (1.9% mindre). Og selv om vekta stort sett har stått stille, så har jeg faktisk krympet noe, og det var gøy å se. None cm på ulike steder.

Høyre arm 1 cm, høyre lår 1 cm, venstre lår 2 cm, høyre legg 0.5 cm. Er alltid noe feilmarginer med målinger, men viser en trend at jeg har krympet noe på ulike steder, en del på høyre side 😄

Men nå tror jeg at jeg er tilbake på riktig spor igjen i forhold til vekta. Jeg tror at jeg nå er på vei nedover. I dag så jeg endelig 86 tallet som jeg har håpet på i 2 uker nå. 86.9, og jeg vet at i morgen kan vekta fint ligge over på 87 siden igjen. Men det var sinnsykt motiverende å se 86 tallet!

Jeg føler at jeg nå endelig er tilbake på riktig kjør, og jeg gleder meg til de neste ukene.

Jeg sa til meg selv som en belønning for hele reisen min at i år blir det ny telefon, og kanskje ny klokke.

Om jeg klarer å ha nådd delmålet om de første 10kg ned, så blir det gave til meg selv. Telefonen trenger sårt å byttes ut, og hadde ikke vært feil med en ny klokke i tillegg. Apple lanserer de nye produktene i begynnelsen av september om de følger trenden. Og 83.5kg er mulig å oppnå til det tidspunktet 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var veiedag, og jeg har 'offisielt' gått ned akkurat 10 kg siden jeg gikk på vekta og bestemte meg for at NÅ må jeg gjøre noe. Veide da 78,8 kg på 165 cm, BMI på 28,9. 

Jeg kan se at jeg er noe slankere, men 10 kg synes overraskende lite! Jeg har begynt å merke det litt på klærne. Buksene sitter litt løsere, og magen er litt flatere. Føler meg også mindre stappa. Det som er litt rart er at når jeg tidligere har hatt den vekten jeg har nå - nede på 68-tallet - så følte jeg meg ganske slank. Det gjør jeg ikke nå. Lurer på når den følelsen kommer. 

Skal sies at jeg ikke trener noe særlig styrke, men skal starte med det nå fremover. Da vil nok kroppen endre seg litt og virke strammere og slankere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissSkog skrev (2 timer siden):

I dag var veiedag, og jeg har 'offisielt' gått ned akkurat 10 kg siden jeg gikk på vekta og bestemte meg for at NÅ må jeg gjøre noe. Veide da 78,8 kg på 165 cm, BMI på 28,9. 

Jeg kan se at jeg er noe slankere, men 10 kg synes overraskende lite! Jeg har begynt å merke det litt på klærne. Buksene sitter litt løsere, og magen er litt flatere. Føler meg også mindre stappa. Det som er litt rart er at når jeg tidligere har hatt den vekten jeg har nå - nede på 68-tallet - så følte jeg meg ganske slank. Det gjør jeg ikke nå. Lurer på når den følelsen kommer. 

Skal sies at jeg ikke trener noe særlig styrke, men skal starte med det nå fremover. Da vil nok kroppen endre seg litt og virke strammere og slankere. 

Det er visst noe forskning på dette, uten at jeg har noen kilder (er så lenge siden jeg leste det), at vår "romfølelse" som overvektige eller større enn vi pleide, ikke greier å følge etter like raskt som vekten. Det er derfor andre gjerne merker det på oss lenge før vi selv gjør. De har ikke det samme knyttet til vår størrelse. Så f.eks svært overvektige som har gått raskt ned som følge av slankeoperasjon vil fortsatt bevege seg rundt i rommet, hjemme og ute, som om de var mye større. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 13.44):

Check, check, check. Enda en ferieuke over, prioritert meg selv, fylt på med mestring på flere områder i livet. 

Det jeg har lagt merke til er at all den tid jeg har hatt lite med andre å gjøre så er de eneste krenkelsene jeg møter på de fra mitt eget hode. For en mengde hets, trakassering og dritt! Jeg har blitt mye bedre til å snakke til meg selv med medfølelse, det jeg oppdaget denne uka var at det fremdeles var for mye av selvhatet igjen der inne. 

"Du får ikke til noe som helst!", "Du kommer aldri til å få en skikkelig jobb", "Hvorfor er du så feit egentlig?", "Tenk om du aldri får det noe bedre da!". Det jeg har kallt bekymring, er egentlig bare drit mot meg selv. Det vil jeg heller ikke svelge! Merker at jo mer slike tanker, jo mer impulser om å drukne i mat. Jeg sier igjen nei takk til hets, trakassering og endeløs kritikk, jeg har andre ting å gjøre. Det er greit å være bekymret, til en viss grad, det er ikke greit å være sin egen bølle. 

Ellers er kjedsomhet den vanskeligste følelsen å ikke kvele med mat for tiden. Som at mat er "en ting å gjøre". Sorg, sinne, de kan jeg takle, de er på en måte noe å håndtere. Mens kjedsomheten skremmer meg, fanger meg, jeg tåler den ikke. 

Fokus kommende uke er å ikke flykte fra kjedsomheten med raske løsninger. 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld kom jeg på at jeg har en shorts stuet bort i skapet som egentlig aldri har passet, ikke da jeg kjøpte den engang 😉 Så smal i livet at det har vært uaktuelt å gå med. Fant den frem med en gang jeg våknet og dro den på. Og gjett hva? Nå passer den! Hurra!! Det gir motivasjon!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Check, check, check. Enda en ferieuke over, prioritert meg selv, fylt på med mestring på flere områder i livet. 

Det jeg har lagt merke til er at all den tid jeg har hatt lite med andre å gjøre så er de eneste krenkelsene jeg møter på de fra mitt eget hode. For en mengde hets, trakassering og dritt! Jeg har blitt mye bedre til å snakke til meg selv med medfølelse, det jeg oppdaget denne uka var at det fremdeles var for mye av selvhatet igjen der inne. 

"Du får ikke til noe som helst!", "Du kommer aldri til å få en skikkelig jobb", "Hvorfor er du så feit egentlig?", "Tenk om du aldri får det noe bedre da!". Det jeg har kallt bekymring, er egentlig bare drit mot meg selv. Det vil jeg heller ikke svelge! Merker at jo mer slike tanker, jo mer impulser om å drukne i mat. Jeg sier igjen nei takk til hets, trakassering og endeløs kritikk, jeg har andre ting å gjøre. Det er greit å være bekymret, til en viss grad, det er ikke greit å være sin egen bølle. 

Ellers er kjedsomhet den vanskeligste følelsen å ikke kvele med mat for tiden. Som at mat er "en ting å gjøre". Sorg, sinne, de kan jeg takle, de er på en måte noe å håndtere. Mens kjedsomheten skremmer meg, fanger meg, jeg tåler den ikke. 

Fokus kommende uke er å ikke flykte fra kjedsomheten med raske løsninger. 

Heier på deg! 🏅

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Heier på deg! 🏅

Takk! 😊🧗‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg har lagt på meg etter et svangerskap. Dette er 1,5 år siden. Har alltid vært lita og slank, nå er jeg på grensen til overvektig. Veier rett over 70 kilo nå, vil prøve å komme ned på 65 kilo først. Så får vi se om jeg klarer ned til 60.

Jeg har alltid spist usunt og aldri trent. Skal begynne med sunnere og strengere kosthold etter ferien. 

Problemet er at jeg HATER å gå mett. Jeg må finne noe snacks som er sunt. Får bare kjøpe inn masse frukt og grønnsaker og knaske på det. 

Jeg sluttet også å røyke da jeg ble gravid, og det har nok vært en STOR grunn til hvorfor jeg har lagt på meg. Når jeg ble røyksugen så spiste jeg bare i stedet. Det henger fremdeles i. 

Skal begynne å svømme også tenkte jeg. Har lest at det ikke hjelper så mye på slanking. Men det er en start for å komme i fysisk aktivitet og få noe rutiner på det i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeliten skrev (14 timer siden):

Uff, jeg har lagt på meg etter et svangerskap. Dette er 1,5 år siden. Har alltid vært lita og slank, nå er jeg på grensen til overvektig. Veier rett over 70 kilo nå, vil prøve å komme ned på 65 kilo først. Så får vi se om jeg klarer ned til 60.

Jeg har alltid spist usunt og aldri trent. Skal begynne med sunnere og strengere kosthold etter ferien. 

Problemet er at jeg HATER å gå mett. Jeg må finne noe snacks som er sunt. Får bare kjøpe inn masse frukt og grønnsaker og knaske på det. 

Jeg sluttet også å røyke da jeg ble gravid, og det har nok vært en STOR grunn til hvorfor jeg har lagt på meg. Når jeg ble røyksugen så spiste jeg bare i stedet. Det henger fremdeles i. 

Skal begynne å svømme også tenkte jeg. Har lest at det ikke hjelper så mye på slanking. Men det er en start for å komme i fysisk aktivitet og få noe rutiner på det i hvertfall.

Det er vel begrenset hvor overvektig du er på 70 kilo. Men greit å ta grep. Røyking er nok mye av årsaken, de aller fleste som slutter å røyke legger på seg. faren min la på seg 20 kilo når han sluttet.

Anonymkode: 584ca...7fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...