Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3041 Del Skrevet 1. februar 2023 Isild skrev (1 minutt siden): Helt sant, og det er veldig skremmende å lese kommentarer som bagatelliserer det hun sier og gjør. Jeg ante virkelig ikke at det er så mye likegyldighet ift barns sikkerhet der ute. Etter dark room skulle en trodd at både influencere og Ola og Kari var mer oppdatert på hvor farlig Internett kan være. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 1. februar 2023 #3042 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (3 minutter siden): Men er det det? Eller står bedriften I.Guttormsen AS og hennes samarbeidspartnere i en særstilling? Er det slik ta hun får masse støtte? Jeg håper ikke hun får masse støtte for sin likegyldighet ift hvem som ser barna hennes på nett, men hun takket vel for "all støtten" i egen kanal (det trenger jo ikke nødvendigvis å være sant. Støtten kan ha hatt med noe helt annet å gjøre enn støtte ift å eksponere barna) Det er noe helt absurd ved å bevitne dette. En mor/influencer som blir helt hysterisk fordi en velmendende samfunnsengasjert influencerkollgea "misbruker" hennes innhold ved å dele en video. I neste setning kjemper hun for sin rett til å forsette å eksponere barna på det samme forferdelige nettet som hun selv blir i psykisk ubalanse av. Det er til og med ikke noe problem at bilder av barn blir misbrukt på det groveste på det samme nettet. Hun er rett og slett ikke til å tro, og desverre er hele denne smørja hun har rotet til et slående eksempel på hvorfor man trenger et lovverk. Influencere som henne er tydeligvis ikke i stand til å gjøre gode og trygge valg for barna (på nettet) 23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3043 Del Skrevet 1. februar 2023 Isild skrev (Akkurat nå): Jeg håper ikke hun får masse støtte for sin likegyldighet ift hvem som ser barna hennes på nett, men hun takket vel for "all støtten" i egen kanal (det trenger jo ikke nødvendigvis å være sant. Støtten kan ha hatt med noe helt annet å gjøre enn støtte ift å eksponere barna) Det er noe helt absurd ved å bevitne dette. En mor/influencer som blir helt hysterisk fordi en velmendende samfunnsengasjert influencerkollgea "misbruker" hennes innhold ved å dele en video. I neste setning kjemper hun for sin rett til å forsette å eksponere barna på det samme forferdelige nettet som hun selv blir i psykisk ubalanse av. Det er til og med ikke noe problem at bilder av barn blir misbrukt på det groveste på det samme nettet. Hun er rett og slett ikke til å tro, og desverre er hele denne smørja hun har rotet til et slående eksempel på hvorfor man trenger et lovverk. Influencere som henne er tydeligvis ikke i stand til å gjøre gode og trygge valg for barna (på nettet) Jeg er også sjokkert over I.Guttormsen AS og kvinnen bak. Jeg er også sjokkert over at Kondomeriet AS, Podimo og Eccentric People AS støtter opp om hennes mening om at barns ikke har rett til privatliv, og hvordan hun deler seksuelt innhold blandet med egne barn, fra eget hjem. Det er som du skriver, ikke til å tro. Men jeg synes å se en positiv utvikling ellers. Veldig mange velger nå å høre på fagpersonene som advarer mot hva dette kan ha å si for barnas mentale utvikling, og om farene som lurer, Foreldre og besteforeldre er blitt mer bevisst sitt ansvar, og de sletter bilder og videoer. Så finnes det noen som ikke vil høre, blant dem mange bedrifter, som tjener penger på å eksponere barna. Men der kommer det et regelverk snart, det er jeg sikker på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3044 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (Akkurat nå): Jeg er også sjokkert over I.Guttormsen AS og kvinnen bak. Jeg er også sjokkert over at Kondomeriet AS, Podimo og Eccentric People AS støtter opp om hennes mening om at barns ikke har rett til privatliv, og hvordan hun deler seksuelt innhold blandet med egne barn, fra eget hjem. Det er som du skriver, ikke til å tro. Men jeg synes å se en positiv utvikling ellers. Veldig mange velger nå å høre på fagpersonene som advarer mot hva dette kan ha å si for barnas mentale utvikling, og om farene som lurer, Foreldre og besteforeldre er blitt mer bevisst sitt ansvar, og de sletter bilder og videoer. Så finnes det noen som ikke vil høre, blant dem mange bedrifter, som tjener penger på å eksponere barna. Men der kommer det et regelverk snart, det er jeg sikker på. Jeg er enig med deg. Synes det er flere som har sett hvor alvorlig det er å eksponere barn på Internett etter at Mads Hansen satt Guttormsen i søkelyset. Den rabiate oppførselen i etterkant og det vulgære språket til «sexologen» har også vært en øyeåpner for mange. 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 1. februar 2023 #3045 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (4 minutter siden): Jeg er også sjokkert over I.Guttormsen AS og kvinnen bak. Jeg er også sjokkert over at Kondomeriet AS, Podimo og Eccentric People AS støtter opp om hennes mening om at barns ikke har rett til privatliv, og hvordan hun deler seksuelt innhold blandet med egne barn, fra eget hjem. Det er som du skriver, ikke til å tro. Men jeg synes å se en positiv utvikling ellers. Veldig mange velger nå å høre på fagpersonene som advarer mot hva dette kan ha å si for barnas mentale utvikling, og om farene som lurer, Foreldre og besteforeldre er blitt mer bevisst sitt ansvar, og de sletter bilder og videoer. Så finnes det noen som ikke vil høre, blant dem mange bedrifter, som tjener penger på å eksponere barna. Men der kommer det et regelverk snart, det er jeg sikker på. Mange flere har nok fått opp øynene nå, så takk til Iselin for det. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3046 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) Misselue skrev (8 minutter siden): Jeg er enig med deg. Synes det er flere som har sett hvor alvorlig det er å eksponere barn på Internett etter at Mads Hansen satt Guttormsen i søkelyset. Den rabiate oppførselen i etterkant og det vulgære språket til «sexologen» har også vært en øyeåpner for mange. Veldig mange har trodd at hun var utdannet sexolog også. Nå vet heldigvis de aller fleste at hun ikke er annet enn en selvopptatt skravlebøtte som liker å benytte seg av grovt språk for å fremstå rå og edgy. Det ligger ingen faglig kunnskap bak. Jeg husker den typen fra jeg var ung, de litt eldre damene som prøvde å snakke med oss på "vårt språk". Det blir bare flaut. Og litt ekkelt. Endret 1. februar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3047 Del Skrevet 1. februar 2023 IreneV skrev (1 minutt siden): Veldig mange har trodd at hun var utdannet sexolog også. Nå vet heldigvis de aller fleste at hun ikke er annet enn en selvopptatt skravlebøtte som liker å benytte seg av grovt språk for å fremstå rå og edgy. Det ligger ingen faglig kunnskap bak. Jeg husker den typen fra jeg var ung, de litt eldre damene som prøvde å snakke med oss på "vårt språk". Det blir bare flaut. Vet du, det trodde jeg også men har aldri fulgt henne da jeg synes hun er alt for vulgær i språket for min del. Jeg fikk sjokk da jeg så videoen som MH delte og søkte opp instaen hennes. Ble enda mer sjokkert kan du si. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 1. februar 2023 #3048 Del Skrevet 1. februar 2023 Misselue skrev (57 minutter siden): Kripos og politiet vet hva de snakker om. Eneste grunnen til å ha/prøve (gratis prøveperiode..) Podimo er for å høre denne lydboken - IG selv burde i hvert fall høre den.. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3049 Del Skrevet 1. februar 2023 J.. skrev (Akkurat nå): Eneste grunnen til å ha/prøve (gratis prøveperiode..) Podimo er for å høre denne lydboken - IG selv burde i hvert fall høre den.. Det gjelder ikke henne vet du. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frkbibelstripp Skrevet 1. februar 2023 #3050 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) I denne debatten synes jeg ikke IG har vist noe ydmykhet eller tegn til at hun har forsøkt å tenke igjennom hva hun egentlig har bidratt til. Ikke et lite forsøk engang. Kun møtt kritikken med å forsvare seg selv og sette seg i en offerposisjon. En ting er å være åpen og naturlig i forhold til sex med barna dine. Jeg ser heller ikke feilen med å lære barn på deres alder om hvordan man skal vaske kjønnsorgan på en grei måte. Men dette har faktisk ingenting i offentligheten å gjøre. Absolutt ingenting. Dette er intime øyeblikk mellom henne og barna. Selv om hun forsvarer det hele med at hun ville vise omverden at "så lett kan det gjøres", så hadde det vært tusen andre alternative måter som ikke innebar å trekke inn barna fysisk i den reklamen. Endret 1. februar 2023 av frkbibelstripp 18 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kattedama Skrevet 1. februar 2023 #3051 Del Skrevet 1. februar 2023 J.. skrev (16 minutter siden): Eneste grunnen til å ha/prøve (gratis prøveperiode..) Podimo er for å høre denne lydboken - IG selv burde i hvert fall høre den.. Hun har faktisk reklamert for den på IG story. Men har åpenbart ikke hørt på innholdet eller forstått det. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3052 Del Skrevet 1. februar 2023 Lill skrev (6 minutter siden): Hun har faktisk reklamert for den på IG story. Men har åpenbart ikke hørt på innholdet eller forstått det. De som står bak den podcasten bør ikke la I.Guttormsen AS få slippe unna med å benytte den i en sin kampanje om å "renvaske" seg for berettiget kritikk. De bør gå ut å peke på I. Guttprmsen AS som et skrekkeksempel på hva som legges ut av innhold med barn som kan benyttes av nettopp pedofile. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sharpa VinterBerg Skrevet 1. februar 2023 #3053 Del Skrevet 1. februar 2023 Lill skrev (12 minutter siden): Hun har faktisk reklamert for den på IG story. Men har åpenbart ikke hørt på innholdet eller forstått det. Har hun det?? Jaha 🤦♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3054 Del Skrevet 1. februar 2023 Sirisiri10 skrev (2 timer siden): Her må man nesten sette det i den riktige konteksten. Og for noen kan selvfølgelig det virke overdrevet, men folk med erfaring og kunnskap om dette er det langt fra overdrevet. Såklart åpenhet om sex og kropp er bra. Å være veldig verbal og detaljert om sex og kjønnsorganer ovenfor barn, ha en some kanal som når mange med veldig seksuelt innhold og språk samtidig som man eksponerer barn........ikke så heldig. Hvorfor? For det første man normaliserer slikt språk og atferd ovenfor små barn. Små barn som er langt fra ferdig utviklet mentalt hvor uheldige situasjoner og samtaler kan oppstå. Også ovenfor andre barn. Man normaliserer barn og seksuelt innhold i samme kanal. Dette er to ting som absolutt IKKE skal blandes. Har du sett videoen Iselin la ut om samtalen med henne og barna? Hvor de snakket om vulva, vagina og intimvask? Dette er for det første ikke samtaler man trenger å ha med så små barn, og ihvertfall ikke offentlig. Det, i tillegg til annen eksponering, er å servere de på et sølvfat til pedofile. Det finnes så mange syke mennesker som tenner på dette 😔 Og som både jeg, tvillingsjel og andre har snakket om, Iselin sier hun jobber med overgrepsutsatte. (Mine ord:) Mye av innholdet hennes på profilen er triggende. For mange overgrepsutsatte er kropp, sex og seksualitet tabu, skam og noe vondt. Skal man snakke med overgrepsutsatte om temaet trengs det, i mange tilfeller, en helt annen tilnærming, forståelse og språk. Klart at man som overgrepsutsatt reagerer. Selv ble jeg seksuelt misbrukt som barn. Jeg hadde et veldig seksuelt språk og hadde vansker med hvor grensen gikk når det kom til språket. Flere jevnaldrende, og voksne, synes dette var ubehagelig og jeg var et lett bytte som ikke hadde disse grensene. Tittelen hennes er ikke beskyttet og når man jobber med overgrepsutsatte bør man ha en viss faglig tyngde, forståelse og kunnskap. Det utviser ikke Iselin. Ja til åpenhet om sex og kropp, men uten barn involvert i det offentlige. Og en viss tyngde når man jobber med overgrepsutsatte. Dette en saklig og godt formulert kommentar, og selv om jeg ikke er enig i alt så er jeg enig i at det kan settes spørsmålstegn til forskjellige ting hun gjør. Nå er jeg kritisk til hele den lettvinte siden av influenserbransjen nettopp fordi de får så stor makt uten at det alltid er nok kunnskap bak formidlingen deres. Det er helt åpenbart grunn til å sette spørsmålstegn til dette og mer til, men å gå til sånne ytterligheter noen gjør i sin kritikk er rene fanatismen, og det burde være kjent for de fleste hvor fånyttes og også skadelig det er for en sak! Voksne må klare å besinne seg og tenke litt mer konstruktivt før de uttrykker seg- hvis kke oppnår de bare å bli stemplet på en uheldig måte som gjør at de ikke blir lyttet til. Det er synd hvis noen vil si fra men ikke vil bli assosiert med ekstremister og mobb. Håper du kan de det poenget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3055 Del Skrevet 1. februar 2023 Misselue skrev (2 timer siden): Mor selv synes det er ok at pedofile runker seg gule og blå av bilder av barna henne. Du ser ikke hvor problematisk dette er og hvor tett i i hodet Guttormsen fremstår? Ingen oppegående foreldre kommer med noe så inn i granskauen vulgært snakk. Så, ja hun serverer barna på sølvfat til pedofile på det mørke nettet. Ne,i hun syns ikke at det er ok!! Hun sier at det er deres problem, men jeg forstår også reaksjoner på den uttalelsen da den tydeligvis kan tolkes som flere av dere gjør her. Når voksne bekymrer seg for pedofile så handler det om foreldrenes følelser, ikke annet. Det er reelt ingenting som skader eller går ut over barna, ikke før de blir utsatte. Problemet med mye av kritikken er at den går på hva pedofile gjør og tenker, og husk også at de som misbruker barn langt fra alltid er pedofile. Hovedproblemet er hvordan eksponeringen påvirker dem og fremtiden deres, og hvilke konsekvenser det har for dem nå og videre- både sosialt og personlig. Ikke at det kanskje er noen som vil bruke bilder til ting som kun voksne forestiller seg kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3056 Del Skrevet 1. februar 2023 (endret) servitrise&suppe skrev (14 minutter siden): Dette en saklig og godt formulert kommentar, og selv om jeg ikke er enig i alt så er jeg enig i at det kan settes spørsmålstegn til forskjellige ting hun gjør. Nå er jeg kritisk til hele den lettvinte siden av influenserbransjen nettopp fordi de får så stor makt uten at det alltid er nok kunnskap bak formidlingen deres. Det er helt åpenbart grunn til å sette spørsmålstegn til dette og mer til, men å gå til sånne ytterligheter noen gjør i sin kritikk er rene fanatismen, og det burde være kjent for de fleste hvor fånyttes og også skadelig det er for en sak! Voksne må klare å besinne seg og tenke litt mer konstruktivt før de uttrykker seg- hvis kke oppnår de bare å bli stemplet på en uheldig måte som gjør at de ikke blir lyttet til. Det er synd hvis noen vil si fra men ikke vil bli assosiert med ekstremister og mobb. Håper du kan de det poenget. Vulgært og brautende språk er det noen som har. Kan bli litt mye, og noen barn/ungdom blir flaue hvis voksne prøver seg med å snakke deres språk, noen blir også ukomfortable, ikke all ungdom benytter slikt språk. Men som regel skader det ingen. Noe annet blir det når en bedrift hevder å være noe den ikke er, nemlig utdannet rådgivende sexolog, og de kan fortelle at barn og ungdom som er utsatt for overgrep kontakter denne tjenesten, i den tro at de kan få hjelp: Det er hårreisende. Samtidig blander bedriften utlevering av privatliv, grovt språk, og bilder av barn, med reklame for sexhjelpemidler, og de involverer barna i samtaler rundt intimsoner, alt sponset av Kondomeriet AS! Ustabilt, utrygt og useriøst. Endret 1. februar 2023 av IreneV Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3057 Del Skrevet 1. februar 2023 Zenhouse skrev (3 timer siden): «Helsesista» er nettopp det- helsesykepleier. Og bruker sin platttform profesjonelt- sauser ikke inn privatliv og egne barn der. Hun snakker de yngres språk ja- til dem. Når hun blir intervjuet feks- og snakker med andre voksne mennesker sitter hun ikke og snakker om pikk og fitte og rumpehull og utleverer privatlivet sitt om bl.a ekser som har vært utro. Så hun kan ikke sammenlignes overhodet med Helsesista. IG vil først og fremst ha oppmerksomhet for sitt eget ego, det er drivkraften. Fra første Idol-audition til der hun er nå- hun skjønte hva som funket for henne. Og nå slår det tilbake- hun har gått for langt. Hadde hun snakket om runking i dusjen, uten å hatt innhold om barna i samme story to sekunder før- hadde jeg vært enig med deg om at folk må skjerpe seg her. Men sånn som det er nå- er det hun som må skjerper seg. Nå var det uttrykkene som ble kritisert og at det ble stilt spørsmål om det ikke var seksuell krenkende adferd å bruke dem jeg reagerte på. Derav reaksjonen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
J.. Skrevet 1. februar 2023 #3058 Del Skrevet 1. februar 2023 servitrise&suppe skrev (6 minutter siden): Hun sier at det er deres problem, men jeg forstår også reaksjoner på den uttalelsen da den tydeligvis kan tolkes som flere av dere gjør her. Når voksne bekymrer seg for pedofile så handler det om foreldrenes følelser, ikke annet. Det er reelt ingenting som skader eller går ut over barna, ikke før de blir utsatte. Det er faktisk barnets "problem" om noen bruker bilder/videoer av de til å onanere til/dele på ymse forum,da det er barnet som må ta konsekvensen senere i livet. Og det andre jeg har uthevet.. Tenk om du hadde fått vite at det fantes deepfakes (manipulert/redigert nakenvideo/bilde..) av deg eller ditt barn på et slikt forum? Helt problemløst for deg det da? Å sette barnets beste er foreldrenes aller viktigste oppgave. 16 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
servitrise&suppe Skrevet 1. februar 2023 #3059 Del Skrevet 1. februar 2023 J.. skrev (Akkurat nå): Det er faktisk barnets "problem" om noen bruker bilder/videoer av de til å onanere til/dele på ymse forum,da det er barnet som må ta konsekvensen senere i livet. Og det andre jeg har uthevet.. Tenk om du hadde fått vite at det fantes deepfakes (manipulert/redigert nakenvideo/bilde..) av deg eller ditt barn på et slikt forum? Helt problemløst for deg det da? Å sette barnets beste er foreldrenes aller viktigste oppgave. Hvilke konsekvenser mener du at barn må ta senere på grunn av handlinger de ikke vet noe om? Igjen er dette snakk om foreldrenes følelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest IreneV Skrevet 1. februar 2023 #3060 Del Skrevet 1. februar 2023 J.. skrev (1 minutt siden): Det er faktisk barnets "problem" om noen bruker bilder/videoer av de til å onanere til/dele på ymse forum,da det er barnet som må ta konsekvensen senere i livet. Og det andre jeg har uthevet.. Tenk om du hadde fått vite at det fantes deepfakes (manipulert/redigert nakenvideo/bilde..) av deg eller ditt barn på et slikt forum? Helt problemløst for deg det da? Å sette barnets beste er foreldrenes aller viktigste oppgave. Plutselig spres en video av deg der du utnyttes seksuelt. Falskt, men allikevel, For noen vil det kunne oppleves som særdeles traumatisk og krenkende. Det kan føre til mobbing, trakassering og få konsekvenser i hverdagen. Ungdom er sårbare. Og ungdom er jævlige mot hverandre. Foreldrene trenger ikke å gjøre det verre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå