Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

5 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Kan du ikke bare forklare til legen at du trenger legeerklæring? Eller er det ikke søknad om svangerskapspenger du egentlig trenger? Da må du jo til legen for å søke. 

Det er en legeerklæring til jobben om at jeg faktisk er gravid, handler ikke om svangerskapspenger :) legekontoret fortalte at de ikke kunne ta noen blodprøver og lignende før uke 12? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Memira skrev:

Det er en legeerklæring til jobben om at jeg faktisk er gravid, handler ikke om svangerskapspenger :) legekontoret fortalte at de ikke kunne ta noen blodprøver og lignende før uke 12? 

Nei blodprøvene kan ikke tas før uke 12 men du kan jo få legeerklæring før den tid likevel 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Trillekoffert skrev:

Jeg sniker meg forsiktig inn her jeg også :) Jeg er gravid for første gang og har naturligvis tusenvis av spørsmål og bekymringer.. :) Jeg syntes det er veldig vanskelig å regne frem hvor langt jeg er på vei.. noen ‘eksperter’ her som kan bistå? Første dag i siste mens var 23. September. Men så har jeg syklus på ca 30-32 dager. Jeg vet nøyaktig unnfanglesesdato siden vi var begge på jobbreiser i den perioden. Det var 16. Oktober.. i følge preglife-appen er jeg 7+0. Siden EL var så sent i syklusen antar jeg at jeg egentlig bare er ca 6+0.. noen råd å få? :) 

 

 

Jeg hadde EL 21 oktober, og er 4+6 i dag. Da skal du være ca 5+4 i dag. Jeg ville, som nevnt over, lagt inn i babyverden sin app. Der legger du inn EL dato. Jeg fikk samme på den, som når jeg brukte en app for å ha kontroll på syklusen, som også beregner sykluslengde. Stoler på at de to stemmer greit. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 timer siden, Frostrose skrev:

Det høre s rart ut. De endret ikke terminen på OUL første gang heller? Isåfall kom vel barnet bare tidlig? 

Femte graviditetsuke. Akkurat som at babyer er i sitt første leveår frem til de er ett år. 😊 Det syns jeg også er litt rart, men logisk når man tenker over det. 

Utrolig frustrerende med stengte sykehus!!! Du kan vel "tvinge" dem til å ta deg inn dersom det er helt krise, og du ikke rekker frem noe annet sted!? Blir det lang reisevei for deg? Jeg har ikke tenkt over hvordan det er her. Jeg har termin dagen før deg. Æsj! da fikk jeg noe nytt å tenke på 😛😮

Jeg var «22, kanskje 23 uker» på vei når jeg fant det ut. Jeg fikk ultralyd for å bekrefte graviditeten og fikk vite jeg var over halvveis. Og at når baby er stor og magen liten er det vanskelig og ta gode mål og sette en god termindato. 

 

Mitt sykehus er 30 min unna med bil. På nr to var jeg i fødsel fra 01:10 til 04:55 og de tre siste kvarterene på sykehuset. Det andre sykehuset er 15 min med bil + 25 min ferge + 15-20 min med bil på andre siden også. Ikke søren om jeg rekker det om denne er raskere!

11 timer siden, LilleMy1989 skrev:

De bruker forskjellig graviditetslengde og derfor får du forskjellige datoer. Norsk teller vel 283 dager = 40+3 uker som normal. USA teller 280 tror jeg :klo: Jeg brukte terminkalkulator fra babyverden (?) til å regne min termin og så justerer jeg appene (jada, har to graviditetsapper :fnise:) slik at ukene stemmer. 

Det varierer fra sykehus til sykehus i Norge også. Vi regner 40+2 her hos jordmoren min. Jeg og har flere apper: Preglife, og Flo

 

Endret av henniie
To ganger ett sitat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Nei blodprøvene kan ikke tas før uke 12 men du kan jo få legeerklæring før den tid likevel 😊

Ja, det var det jeg mente også, men de ville ikke gi meg time før uke 12 pga blodprøvene ikke kunne tas før det. Selvom jeg «bare» skulle ha en bekreftelse fra legen.. får vel bare ringe de igjen på mandag og «krangle» meg til en time 🤷🏼‍♀️🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Memira skrev:

Ja, det var det jeg mente også, men de ville ikke gi meg time før uke 12 pga blodprøvene ikke kunne tas før det. Selvom jeg «bare» skulle ha en bekreftelse fra legen.. får vel bare ringe de igjen på mandag og «krangle» meg til en time 🤷🏼‍♀️🙈

Si at du skal inn til konsultasjon. De på kontoret har ikke noe med hvorfor du er der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det merkes at hormonene har kicket inn. Begynte nettopp å gråte da samboer allerede hadde kjøpt middag, og jeg ville ha lapskaus til middag i dag 😂 må jo bare le litt av meg selv, men herregud. Jeg ville jo ha lapskaus, ikke hamburger! 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff da, men siden det er farsdag i dag måtte jo han far få seg en burger😜😅 Jeg merker heldigvis ikke så mye til hormonene enda! Jeg merker det alt i bekkent. Flere enn meg som er vond i korsryggen/bekkenet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frk.Sanna skrev:

Huff da, men siden det er farsdag i dag måtte jo han far få seg en burger😜😅 Jeg merker heldigvis ikke så mye til hormonene enda! Jeg merker det alt i bekkent. Flere enn meg som er vond i korsryggen/bekkenet? 

Hahah ja du sier noe der. Stakkar fikk dårlig samvittighet men det ble hamburger i dag også har han lovet meg lapskaus i morgen 😂😂 

kjenner ingenting i bekken, men jeg er 1.gang gravid da. Kjenner sånn smått mensmurringer i korsryggen hvis jeg har vært i mye aktivitet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Memira skrev:

Hahah ja du sier noe der. Stakkar fikk dårlig samvittighet men det ble hamburger i dag også har han lovet meg lapskaus i morgen 😂😂 

kjenner ingenting i bekken, men jeg er 1.gang gravid da. Kjenner sånn smått mensmurringer i korsryggen hvis jeg har vært i mye aktivitet

Hehe herlig. Har mensmurringer her også of en tungdefølelse over livmorområde. Verker i beina og føler meg fyllasyk også😜☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, frk.Sanna skrev:

Huff da, men siden det er farsdag i dag måtte jo han far få seg en burger😜😅 Jeg merker heldigvis ikke så mye til hormonene enda! Jeg merker det alt i bekkent. Flere enn meg som er vond i korsryggen/bekkenet? 

Jeg! Jeg kjenner det f eks om jeg har ligget på sofaen lenge. Og røyser meg fort.

2 timer siden, Memira skrev:

Hahah ja du sier noe der. Stakkar fikk dårlig samvittighet men det ble hamburger i dag også har han lovet meg lapskaus i morgen 😂😂 

kjenner ingenting i bekken, men jeg er 1.gang gravid da. Kjenner sånn smått mensmurringer i korsryggen hvis jeg har vært i mye aktivitet

Det gjør jeg og!!

1 time siden, frk.Sanna skrev:

Hehe herlig. Har mensmurringer her også of en tungdefølelse over livmorområde. Verker i beina og føler meg fyllasyk også😜☺️

Same same! Sånn noen holder hånden et sted over magen, under navlen, og presser, uten at det er veldig vondt men de bare trykker...? Jeg er rævva på å forklare...

så blir jeg enormt mye svimmel... jeg føler jeg går i gulvet fler ganger for dag... det er det vanskligste. For jeg har barn å ga meg va...  😔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frk.Sanna skrev:

Hehe herlig. Har mensmurringer her også of en tungdefølelse over livmorområde. Verker i beina og føler meg fyllasyk også😜☺️

Kjenner også et slags trykk eller press nederst i magen 🙈 rart å kjenne på hvordan kroppen jobber allerede ❤️ Utrolig spennende tid dette her 😍

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner trykk i livmoren, konstante memsmurringer i samme område, høy puls og svimmelhetsanfall når jeg reiser meg. Bekkenløsning kom 5+0, en uke tidligere enn sist 😂 Er også kvalm og har veldig munntørrhet :spy:

Skal ringe fysio idag! :opplyser:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LilleMy1989 skrev:

Kjenner trykk i livmoren, konstante memsmurringer i samme område, høy puls og svimmelhetsanfall når jeg reiser meg. Bekkenløsning kom 5+0, en uke tidligere enn sist 😂 Er også kvalm og har veldig munntørrhet :spy:

Skal ringe fysio idag! :opplyser:

Jeg har også sånne svimmelbyer og er ofte veldig varm eller kald. Bekken verkingen kom nesten med positiv test her samme som sist☺️ Bør trene yoga!!! Lykke til hos Fysio.

 

Har dere tenkt å bestille time for TUL?  Eventuelt i hvilen uke? Jeg tok i uke 7 sist og har lyst til det samme nå, men usikker om jeg drøyer det til uke 8🤷‍♀️ 

Memira: ja det er en veldig spennende tid😍 Like spennende for min del, selv om jeg har gjort dette her noen ganger før☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, henniie skrev:

Jeg! Jeg kjenner det f eks om jeg har ligget på sofaen lenge. Og røyser meg fort.

Det gjør jeg og!!

Same same! Sånn noen holder hånden et sted over magen, under navlen, og presser, uten at det er veldig vondt men de bare trykker...? Jeg er rævva på å forklare...

så blir jeg enormt mye svimmel... jeg føler jeg går i gulvet fler ganger for dag... det er det vanskligste. For jeg har barn å ga meg va...  😔

Det er tøfft å ha små barn å ta seg av når man er gravid🙄 Her var minien våken frå kl 2.30-5.30 i dag så nå sover mannen. Han tok han i natt, men jeg sov ikke jeg heller. Fikk sovet på morningen da🙏🏻 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

58 minutter siden, frk.Sanna skrev:

Jeg har også sånne svimmelbyer og er ofte veldig varm eller kald. Bekken verkingen kom nesten med positiv test her samme som sist☺️ Bør trene yoga!!! Lykke til hos Fysio.

 

Har dere tenkt å bestille time for TUL?  Eventuelt i hvilen uke? Jeg tok i uke 7 sist og har lyst til det samme nå, men usikker om jeg drøyer det til uke 8🤷‍♀️ 

Memira: ja det er en veldig spennende tid😍 Like spennende for min del, selv om jeg har gjort dette her noen ganger før☺️

Vi har bestilt TUL til uke 10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, frk.Sanna skrev:

Jeg har også sånne svimmelbyer og er ofte veldig varm eller kald. Bekken verkingen kom nesten med positiv test her samme som sist☺️ Bør trene yoga!!! Lykke til hos Fysio.

 

Har dere tenkt å bestille time for TUL?  Eventuelt i hvilen uke? Jeg tok i uke 7 sist og har lyst til det samme nå, men usikker om jeg drøyer det til uke 8🤷‍♀️ 

Memira: ja det er en veldig spennende tid😍 Like spennende for min del, selv om jeg har gjort dette her noen ganger før☺️

Fikk time hos fysio neste uke 😊 Det blir i tillegg til bekkenøvelsene jeg allerede gjør + annen trening. 

Får henvisning til tul når svaret på blodprøve 2 kommer onsdag :nigo: nivået på første var fint, 2500 ca, og passer med uke 5-6 (STORE variasjoner der da). Regner med tul blir i desember :) Forhåpentligvis mellom uke 9-11. Greit å få det før jul i tilfelle det popper ut av oss :hoho: og etter jul er det jo straks oul i februar.

Shit! Det går fort denne gangen! Det er nesten midten av november og tul blir allerede i desember :sjokk: følte tiden gikk ekstremt sakte fram til tul sist :fnise: Jeg har El-termin på bursdagen til førstefødte så jeg er ca like langt på vei denne gangen 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går med fysio for skulderen alt. Men ryggen skranter alt! Mistenker det er for jeg har kjørt en del bil i helga🤷🏼‍♀️

Jeg skal til legen i morgen og prate med henne. Så da får vi se hva jeg får til! 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LilleMy1989 skrev:

Fikk time hos fysio neste uke 😊 Det blir i tillegg til bekkenøvelsene jeg allerede gjør + annen trening. 

Får henvisning til tul når svaret på blodprøve 2 kommer onsdag :nigo: nivået på første var fint, 2500 ca, og passer med uke 5-6 (STORE variasjoner der da). Regner med tul blir i desember :) Forhåpentligvis mellom uke 9-11. Greit å få det før jul i tilfelle det popper ut av oss :hoho: og etter jul er det jo straks oul i februar.

Shit! Det går fort denne gangen! Det er nesten midten av november og tul blir allerede i desember :sjokk: følte tiden gikk ekstremt sakte fram til tul sist :fnise: Jeg har El-termin på bursdagen til førstefødte så jeg er ca like langt på vei denne gangen 😂 

Så flott at hcg prøven var ok. Tiden kommer til å gå veldig fort denne gangen kjenner jeg også på. Jeg har bestilt TUL nå til neste torsdag, da er jeg 6+6. Jeg skal på venninetur neste helg og ønsker se om det er liv før helga❤️ 

Jeg har 3 stk født i samme mnd😜😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...