Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019

LilleMy1989

Anbefalte innlegg

1 time siden, månki skrev:

Nå har jeg bestilt time til første svangerskapskontroll. Føles helt merklig! Føler meg ikke gravid en plass (den lille kvalmen jeg hadde i jula skyltes nok bare en forstoppelse...). Ingen spesielle symptomer. Har jo vært på tul, og har sett hjerte banke. Men det har ikke gått opp for meg enda at det er meg dette gjelder, føler meg nesten litt likegyldig til det hele enda.. derfor er det så rart å bestille timer til ulike ting🤪 håper det snart går opp for meg!!! Kanskje en voksende mage eller spark vil gjøre det for meg? 

Føler nesten det er litt tabu å snakke om disse følelsene🙇🏻‍♀️

Helt normalt! Det er mange som synes det er rart i starten. Jeg misunner deg nesten litt. Jeg har vært ultragravid fra dag én i begge mine svangerskap. Kvalme, kaldsvetting og trøtthet. Svangerskapet blir utrolig langt når man "må" gi beskjed på jobben at man er gravid før man er i uke 5 fordi man ikke fungerer. De har visst det i evigheter allerede, og jeg er bare i uke 14. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var på svangerskapskontroll i dag (13+2) og fikk høre hjertelyden klart og tydelig! Det var utrolig deilig, siden vi ikke har vært på TUL og de fleste symptomene har gitt seg nå (bortsett fra treg fordøyelse da...).

Hun fant lyden med én gang, og det slo sterkt og fint. Over 140 slag i minuttet :)  Nå ble det med ett mer virkelig! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Regnbue89 skrev:

Var på svangerskapskontroll i dag (13+2) og fikk høre hjertelyden klart og tydelig! Det var utrolig deilig, siden vi ikke har vært på TUL og de fleste symptomene har gitt seg nå (bortsett fra treg fordøyelse da...).

Hun fant lyden med én gang, og det slo sterkt og fint. Over 140 slag i minuttet :)  Nå ble det med ett mer virkelig! 

Så gøy, gratulerer!! 😍😍 så herlig og beroligende å høre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som fødte 10 dager (ble sett i gang) på overtid på fredag og en annen som fikk jenta si i går ❤️ Vi skulle egentli ha en lunsj date. Men like før vi skulle møtes ringte hun å sa "eeh..må avlyse.. jeg er på vei til Ålesund!"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med magene deres damer? Har den begynt å synes? 
Jeg har ingenting ennå... og er 13+6 idag i følge preglife eller 14+1 i følge Flo appen (ut fra mens vil jeg tro). Og nå så jeg den fine kula til LA Riise og ble sjaluuuu :(  Jeg vil også ha søt babymage og lita kule.. Kan det ha noe si at legen kommenterte at livmoren sitter langt bak/bakovervendt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke fått noen tegn til mage, og har heller ikke gått noe opp i vekt. 13+3 i dag.  Har heller ikke så mye til overs, så tror det bare er fordi livmoren ikke har beveget seg noe særlig oppover enda? Legen måtte hvertfall ganske langt ned for å finne hjertelyden.

Merker derimot at jeg ikke trives like godt i de vanlige buksene mine, er ubehagelig at de strammer over nedre del av magen, så har kjøpt et par nye med elastisk strikk :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som fortsatt er i vanlig jobb, har dere sagt i fra til arbeidsgiver?

Kjenner jeg kvier meg litt for det, orker ikke at alt skal handle om det – og vet også at det er et ubeleilig tidspunkt for jobben (selv om det selvfølgelig ikke skal ha noe å si, tror heller ikke noen her vil påpeke det, men kjenner litt på det likevel). Men hadde vært fint å få sagt fra at grunnen til at jeg har droppet fredagspils og andre festligheter i det siste har en grunn, ikke bare at jeg har blitt kjedelig/prøver å unngå de fine kollegaene mine :laugh:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært på TUL og fikk se at det befinner seg et lite knøtt der inne. Utrolig herlig å få bekreftet at jeg ikke har innbilt meg hele greia 😂 jeg ble satt tilbake to dager, men alt så fint ut heldigvis. 

Jeg må snart si det til sjefen fordi jeg har behov for tilrettelegging, men tror det blir en lettelse å slippe å skjule kvalmen osv. Regner ikke med at de blir så veldig overrasket over nyheten. 

Jeg er bare 10 uker på vei så har ingen fin mage enda, men den føles veldig oppblåst og pløsete for tiden. Skulle helst gått med joggebukse hele tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Regnbue89 skrev:

Kjenner jeg kvier meg litt for det, orker ikke at alt skal handle om det – og vet også at det er et ubeleilig tidspunkt for jobben (selv om det selvfølgelig ikke skal ha noe å si, tror heller ikke noen her vil påpeke det, men kjenner litt på det likevel). Men hadde vært fint å få sagt fra at grunnen til at jeg har droppet fredagspils og andre festligheter i det siste har en grunn, ikke bare at jeg har blitt kjedelig/prøver å unngå de fine kollegaene mine :laugh:

Jeg fortalte det ganske tidlig da de ønsket å omplassere meg til en stilling som jeg ikke kunne tatt pga graviditeten. Men merker ikke noe særlig til at folk vet det. Bare hvis jeg snakker om det selv (noe jeg nesten ikke gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært på TUL igjen i dag. 11+4.  Alt såg fint ut😁❤ får mulig en UL ved sykehuset i Hammerfest før den obligatoriske i uke 18. Dvs. 05.03 har eg time. 

Så håpe på innkalling i posten og håpe dæm kan sjå kjønnet da😃 avslutte også Crinone(progesterontilskudd) som eg sku gå på til uke 12.

20190116_143338.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Regnbue89 skrev:

Jeg sa det til sjefen i uke 5, og kollegaer i uke 6. Da var jeg så utrolig dårlig, og hadde pauser og annen tilrettelegging. Følte at jeg "måtte" forklare grunnen. Nå har bekkenet begynt å tulle seg, så det er godt at de forstår hvorfor jeg ikke kan gjøre enkelte oppgaver.

Jeg har definitivt fått mage. Kun gått ned i vekt, men ingen bukser passer, og flere av singletene mine har begynt å rulle oppover magen. Har gått til innkjøp av litt mammaklær, og hadde litt fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Frostrose skrev:

Jeg har definitivt fått mage. Kun gått ned i vekt, men ingen bukser passer, og flere av singletene mine har begynt å rulle oppover magen. Har gått til innkjøp av litt mammaklær, og hadde litt fra før. 

Hahah dette ^^

akkurat samme her.. har gått ned to-tre kilo siden jeg ble gravid, men dongeribuksene? Hahah de kan jeg ikke lukke uten å bli kvelt 😂 

jeg kan fortsatt skjule magen med litt store gensre/topper, men jeg må gå i enten mammabukser eller bukser som ikke strammer så fælt i livet..

Endret av Memira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen babykul her foreløpig, men jeg syns jeg er konstant oppblåst/forstoppa, så ser igrunnen bare ut som om jeg har lagt på meg. Fikk beskjed av jordmor om å begynne å ta jerntilskudd da jernlagrene mine var i laveste laget, og det hjelper ikke akkurat på magen heller. Får tro det går seg til etterhvert - går mye i kiwi og svisker om dagen 😝 Er bare 10+6, førstegangs, og 5-6 kilo overvektig i utgangspunktet, så tipper det er ganske mange uker til jeg ser utvetydig gravid og ikke bare litt tjukk ut.

... skal sies at jeg merker bukser sitter strammere i livet, at jeg må tisse mye oftere, og en del ligamentstrekker/smerter om jeg beveger meg litt brått. Så tror og håper det vokser der nede likevel, selv om det ikke synes på utsiden ennå 😊  (Dette kan fort bli en litt emosjonell uke, da jeg nærmer meg tidspunktet jeg mista i forrige svangerskap. Er stort sett optimistisk og har en god følelse denne gangen - men dagene føles veldig lange fram til neste UL 28. januar! 🙈)

Har ikke fortalt noen på jobben ennå, og har igrunnen ingen planer om det før det begynner å bli rimelig synlig. Trenger ikke tilrettelegging (kontorjobb) og har vært i god form så langt, dessuten har jeg mine teorier om hvilke kollegaer som kan være plumpe nok til å bare spørre og det kan jo bli litt moro :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som har tatt blodprøvene: har dere fått resultatene, eller sendes det bare ut om noe er feil? Jeg tok prøvene for over en uke siden, og har ikke hørt noe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, Nordlys89 skrev:

Jeg ble innkallt til ordinær ul når jeg er 21 uker, var ikke det veldig seint? 

Jeg skal 17+3 🙈 syns jeg var tidlig igjen.. ville heller hatt uke 21 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Memira skrev:

Jeg skal 17+3 🙈 syns jeg var tidlig igjen.. ville heller hatt uke 21 

Okei😊 mener jeg var rundt uke 18 sist, men ikke sikker. Men ja, er kanskje bedre med litt i seineste laget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Nordlys89 skrev:

Jeg ble innkallt til ordinær ul når jeg er 21 uker, var ikke det veldig seint? 

Vanlig å få i uke 18-20. Du kan ringe dem og si du er åpen for å ta eventuelle avlyste timer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Frostrose said:

Dere som har tatt blodprøvene: har dere fått resultatene, eller sendes det bare ut om noe er feil? Jeg tok prøvene for over en uke siden, og har ikke hørt noe 

Jeg bor i Sverige, så godt mulig det er annerledes i Norge. Her ble jeg i alle fall bare kontakta av jordmor (som rekvirerte blodprøvene) om det prøvesvaret som krevde oppfølging (lave jernlagre og informasjon om jerntilskudd). Men jeg kan se de andre prøvesvarene også i den digitale journalen min på nett, vet ikke om det fins det noe tilsvarende i Norge? Ville gått ut ifra at de tar kontakt om noe er feil, og spurt på neste svangerskapskontroll om du vil vite verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...