Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019

LilleMy1989

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Skjønner! Det er ingen fare for fosteret å ta celleprøve men det er heller ikke anbefalt fordi det kan gi falske positive prøvesvar som er veldig uheldig. Celleprøver i svangerskapet er svært omdiskutert, desverre er ikke alle leger klar over det. https://nhi.no/sykdommer/kvinne/celleforandringer/celleprove/?page=3

#littovergjennomsnittetopptattavkvinnehelse ☺️

Slik jeg leser det så går det greit å ta celleprøve tidlig i svangerskapet? Skal uansett høre med gynekologen og se hva han sier. 

Det står også: 'Går du til kontroll for celleforandringer, kan celleprøve likevel tas under graviditeten.'

Dette forstår jeg ikke helt, hva er forskjellen på kontroll og vanlig celleprøve?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Twilight_Sparkle skrev:

Jepp - pakk en hel brie inn i filodeig (valgfri klatt syrlig syltetøy i midten) og stek i ovnen til deigen er gyllen og osten bobler. Blir en slags brie- dip, veldig godt OG gravidvennlig 😊

Føler meg litt blond her nå, men hva er filodeig?☺️ Dette må vi uansett teste😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bringebærpiken skrev:

Slik jeg leser det så går det greit å ta celleprøve tidlig i svangerskapet? Skal uansett høre med gynekologen og se hva han sier. 

Det står også: 'Går du til kontroll for celleforandringer, kan celleprøve likevel tas under graviditeten.'

Dette forstår jeg ikke helt, hva er forskjellen på kontroll og vanlig celleprøve?🤔

Forskjellen er at ved påvist celleforandringer før graviditet så vet man at kvinnen har det fra før. Hvis det påvises i svangerskapet men ingen prøver før det vet man ikke om forandringene er reelle eller om det er svangerskapet som gjør det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, frk.Sanna skrev:

Jeg tok celleprøver på 6 ukers kontrollen, men ustatte den siden legen anbefalte ta den litt senere..

Sånn blir jeg så glad av å lese 🙌🏼

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, frk.Sanna said:

Føler meg litt blond her nå, men hva er filodeig?☺️ Dette må vi uansett teste😁

Sånn tynn ferdig pai-aktig deig man finner i frysedisken. Når jeg tenker meg om mente jeg kanskje butterdeig istedet, filodeig er tynnere og nesten helt uten fett. Men begge funker nok fint 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Miss.Wildfox skrev:

Forskjellen er at ved påvist celleforandringer før graviditet så vet man at kvinnen har det fra før. Hvis det påvises i svangerskapet men ingen prøver før det vet man ikke om forandringene er reelle eller om det er svangerskapet som gjør det. 

Ok 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twilight_Sparkle skrev:

Sånn tynn ferdig pai-aktig deig man finner i frysedisken. Når jeg tenker meg om mente jeg kanskje butterdeig istedet, filodeig er tynnere og nesten helt uten fett. Men begge funker nok fint 😊

Er ikke filodeig sånn man lager vårruller av? 

Endret av Miss.Wildfox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2018 den 12.27, Bringebærpiken skrev:

Presentasjon 🤰

Solstråle - 23 år - B1 - Termin 02.07

Cambam9 - 29 år - B2 - Termin 04.07

Kaosgrl - 35 år - B2 - Termin 05.07

Minemini - 29 år - B2 - termin 07.07

Strikkedilla89 - B1 - Termin 08.07

Lillemy - 29 år - B2 - Termin 15.07

Frostrose - 30 år - B2 - Termin 11/17.07 (mens/EL) 

Frk.Sanna - 38 år - B5 - Termin 18.07

Fru sau - 31 år - B1 - Termin 19.07

Henniie - 28 år - B3 - Termin 20.07 - *TUL 

Memira - 23 år - B1 - Termin 24.07 (Edit: regnefeil på termin, lagt til alder)

Regnbue89 - 29 år - B1 - Termin 25.07

Kathan - 26 år - B2 - termin 30.07

~white lady~ -33 år - B2 - Termin 08.08

Twilight_Sparkle - 33 år - B1 - Termin 10.08

Miss.Wildfox - 33år - B2 - Termin 13.08

Bringebærpiken - 31 år - B1 - Termin 14.08

Arianna - 25 år - B2 - Termin 15.08

J1994 - 24 år - B1 - Termin 27.07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har følt meg ganske oppegående i helgen, godt å fungere litt igjen 😂 Men hva tenker man da? At man har mista 🤔 Tror egentlig ikke det altså, men gleder meg til tul neste onsdag!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Miss.Wildfox said:

Er ikke filodeig sånn man lager vårruller av? 

Vårruller, baklava, og mye annet snask. Men til innbakt brie ville jeg altså ved nærmere ettertanke gå for butterdeig 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på innskrivningsbesøket hos jordmor - fint og litt trist iom at jeg "egentlig" skulle vært på 20-ukers kontroll der denne uka om jeg ikke hadde mista i oktober. Hun sendte i alle fall henvisning til tidlig UL uten problemer, og sa vi burde få time før jul. Håper det fins et friskt og voksende foster der og vi får se et lite bankende hjerte + faktisk fastsatt graviditetslengde, så vi kan få tatt blodprøver og sånt til riktig tidspunkt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Miss.Wildfox skrev:

Burde kanskje ikke lest denne artikkelen nå med hormoner som tar av, men herlighet 😭😭 Anbefales ikke til de sarte. https://www.nrk.no/buskerud/xl/barnevogna-som-forsvant-1.14313134

Jeg las den i går kveld, og jeg gråt jeg og! Så ser jeg på gamle Grey's episoder, som om det er noe bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presentasjon 🤰

Solstråle - 23 år - B1 - Termin 02.07

Cambam9 - 29 år - B2 - Termin 04.07

Kaosgrl - 35 år - B2 - Termin 05.07

Minemini - 29 år - B2 - termin 07.07

Strikkedilla89 - B1 - Termin 08.07

Lillemy - 29 år - B2 - Termin 15.07

Frostrose - 30 år - B2 - Termin 11/17.07 (mens/EL) 

Frk.Sanna - 38 år - B5 - Termin 18.07

Fru sau - 31 år - B1 - Termin 19.07

Henniie - 28 år - B3 - Termin 20.07 - *TUL 

Memira - 23 år - B1 - Termin 24.07 (Edit: regnefeil på termin, lagt til alder)

Regnbue89 - 29 år - B1 - Termin 25.07

J1994 - 24 år - B1 - Termin 27.07

Kathan - 26 år - B2 - termin 30.07

~white lady~ -33 år - B2 - Termin 08.08

Twilight_Sparkle - 33 år - B1 - Termin 10.08

Miss.Wildfox - 33år - B2 - Termin 13.08

Bringebærpiken - 31 år - B1 - Termin 14.08

Arianna - 25 år - B2 - Termin 15.08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, henniie skrev:

Beklager, jeg får helt makk av kronologiske lister som ikke blir fulgt, så jeg retta bare :bond:🤪🙈

Hvis det var meg du sikta til må jeg bare beklage 🙈 Trodde jeg bare skulle fortsette på lista og skrive meg på nederst 😋

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, J1994 skrev:

Hvis det var meg du sikta til må jeg bare beklage 🙈 Trodde jeg bare skulle fortsette på lista og skrive meg på nederst 😋

haha, nei - det var egentlig ingen spesifikk jeg sikta til @J1994 om så noen: meg. Jeg tåler dårlig sånt :Knegg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Twilight_Sparkle, skjønner det er sårt så tett. Håper innskrivningen gjorde godt til tross. Så kjekt med tidlig UL før jul, det gjør godt å få sett i fasen vi er nå. 

@henniie, jeg er glad de har sesongpause sånn egentlig 😅

Vet det er tidlig, men det blir ikke lenge før jeg gjør første innkjøp 😅 Skal definitivt unne meg en skikkelig gravidpute denne gangen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

@Twilight_Sparkle, skjønner det er sårt så tett. Håper innskrivningen gjorde godt til tross. Så kjekt med tidlig UL før jul, det gjør godt å få sett i fasen vi er nå. 

@henniie, jeg er glad de har sesongpause sånn egentlig 😅

Vet det er tidlig, men det blir ikke lenge før jeg gjør første innkjøp 😅 Skal definitivt unne meg en skikkelig gravidpute denne gangen. 

Min gravidpute er bestilt. Kjenner allerede bekkene godt på natten. Blir spennende å se om det fungerer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...