Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2019


LilleMy1989

Anbefalte innlegg

Det er ingen regel uten unntak. Kvalmen holder på ennå her og... Jeg spyr óg... og jeg er 29+2 idag. Men håper de neste 77 dagene går raskt, og at denne lille karen er lik sine brødre og kommer tidlig. Men så ulikt dette svangerskapet har vært i forhold til de andre, må jeg bare bite i det sure eple og gå over tiden tenker jeg. Så vi sier 87 dager, da er jeg sikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei damer! Noen som har litt greie på dette med permisjon og lønn? Jeg har startet i ny jobb nå veldig nylig, og gått opp en god del i lønn. Får nye lønna fra og med mai måned. Får jeg utbetalt den nye lønna i permisjonen, eller er det for seint slik at jeg får et gjennomsnitt fra forrige lønn også? Hilsen Fru Forvirra:bond:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag har jeg tatt glukosebelastning. Krysser alt jeg har for at det ikke gir noe utslag! 

Jeg ble så syyyykt dårlig da jeg hadde drukket sukkervannet. Etter ca 30 min begynte jeg å skjelve, kaldsvette, hjertebank, svimmel og kvalm. Satt der på venterommet, og ingen av podcastene jeg hadde planlagt å høre ble hørt. Kjenner jeg fortsatt er ganske uvel etter i formiddag. Håper det letter ut over kvelden! 

Noen andre som har tatt glukosebelasting nå? Hvordan gikk det med dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 21.10, Arianna skrev:

Hei damer! Noen som har litt greie på dette med permisjon og lønn? Jeg har startet i ny jobb nå veldig nylig, og gått opp en god del i lønn. Får nye lønna fra og med mai måned. Får jeg utbetalt den nye lønna i permisjonen, eller er det for seint slik at jeg får et gjennomsnitt fra forrige lønn også? Hilsen Fru Forvirra:bond:

Er vel de 3 siste månedene det blir regnet ut i fra? Slik jeg har forstått det iallefall🤪 så da spørs det når du går ut i permisjon. Min blir regnet ut i fra mai-juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 16.19, månki skrev:

Er vel de 3 siste månedene det blir regnet ut i fra? Slik jeg har forstått det iallefall🤪 så da spørs det når du går ut i permisjon. Min blir regnet ut i fra mai-juli. 

Flott, jeg rekker akkurat 3 lønninger før jeg går ut i perm :nori:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.5.2019 den 16.17, månki skrev:

Idag har jeg tatt glukosebelastning. Krysser alt jeg har for at det ikke gir noe utslag! 

Jeg ble så syyyykt dårlig da jeg hadde drukket sukkervannet. Etter ca 30 min begynte jeg å skjelve, kaldsvette, hjertebank, svimmel og kvalm. Satt der på venterommet, og ingen av podcastene jeg hadde planlagt å høre ble hørt. Kjenner jeg fortsatt er ganske uvel etter i formiddag. Håper det letter ut over kvelden! 

Noen andre som har tatt glukosebelasting nå? Hvordan gikk det med dere?

Vet du hva blodsukkeret ditt var på? Jeg var heldigvis innafor, var liiiivredd for sv.dia! Forøvrig en torturtest uten sidestykke.... Legen lurte på om jeg hadde gått igjennom krigen når jeg kom inn til ham etterpå, så bleik som jeg var :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Arianna skrev:

Vet du hva blodsukkeret ditt var på? Jeg var heldigvis innafor, var liiiivredd for sv.dia! Forøvrig en torturtest uten sidestykke.... Legen lurte på om jeg hadde gått igjennom krigen når jeg kom inn til ham etterpå, så bleik som jeg var :fnise:

Jeg var heldigvis godt innafor! 4,8 fastende og 7,6 etter to timer😊 var veldig spent på resultatet da vi har mye diabetes i familien og alle søstrene mine har hatt svangerskapsdiabetes. Akkurat nå føler jeg at jeg svever på en sky😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2019 at 9:10 PM, Arianna said:

Hei damer! Noen som har litt greie på dette med permisjon og lønn? Jeg har startet i ny jobb nå veldig nylig, og gått opp en god del i lønn. Får nye lønna fra og med mai måned. Får jeg utbetalt den nye lønna i permisjonen, eller er det for seint slik at jeg får et gjennomsnitt fra forrige lønn også? Hilsen Fru Forvirra:bond:

De siste 3 mnd når arbeidsgiver sender inn papirene, ettersom jeg forsto det.  ?   Og de sender vel inn 6 uker før permisjonen starter. Men det skal vel tas høyde for lønnsforhøyelse uansett, men da må bare arbeidsgiver opplyse om det (om det ikke har endret seg) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.5.2019 den 21.10, Arianna skrev:

Hei damer! Noen som har litt greie på dette med permisjon og lønn? Jeg har startet i ny jobb nå veldig nylig, og gått opp en god del i lønn. Får nye lønna fra og med mai måned. Får jeg utbetalt den nye lønna i permisjonen, eller er det for seint slik at jeg får et gjennomsnitt fra forrige lønn også? Hilsen Fru Forvirra:bond:

For å ha rett til foreldrepenger må du ha jobbet seks av de ti siste månedene. Dager uten arbeid som teller med i opptjeningen:

  • Hvis du har vært i jobb i fire uker sammenhengende og det ikke er mer enn fjorten dagermellom hver gang du er på jobb, regnes også dager uten arbeid med i opptjeningstiden.
  • Hvis du har en arbeidsavtale om fast turnus, vil dagene du ikke er i jobb regnes med i opptjeningstiden, selv om du jobber sjeldnere enn hver 14. dag.
  • Ferie og avspasering teller også med.

https://familie.nav.no/hvor-mye

De kan også ta snittlønn av de tre siste årene - alt etter som hva som er best for DEG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du mor som venter barn ved fødsel og mottar dagpenger, kan du få foreldrepengene beregnet etter et snitt av inntekten din i de seks beste av de ti siste månedene, hvis det gir deg en høyere utbetaling. NAV vil beregne hvilket alternativ er best for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/8/2019 at 9:10 PM, Arianna said:

Hei damer! Noen som har litt greie på dette med permisjon og lønn? Jeg har startet i ny jobb nå veldig nylig, og gått opp en god del i lønn. Får nye lønna fra og med mai måned. Får jeg utbetalt den nye lønna i permisjonen, eller er det for seint slik at jeg får et gjennomsnitt fra forrige lønn også? Hilsen Fru Forvirra:bond:

Jeg ombestemte meg - det er jo uansett nye regler i år. Det er andre regler når du har går opp i lønn, da regner de fra perioden du gikk opp i lønn :)

Denne, oppdatert for 5 dager siden: https://www.nav.no/no/Bedrift/Tjenester+og+skjemaer/NAV-+og+Altinn-tjenester/inntektsmelding/beregningsregler-for-foreldrepenger-og-svangerskapspenger-fra-2019

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, må bare rase litt fra meg... jeg er rhesus negativ og i uke 24 tok jeg blodprøver for å finne ut rhesus på fosteret. Fikk beskjed om at det ble noe lengre ventetid på svar pga påske og andre helligdager.

I går ringte jeg, da er det 6 uker(!) siden jeg tok blodprøvene og jeg ikke har hørt noe. Legekontoret hadde ikke peiling så jeg måtte ringe blodbanken. Der sa de at de hadde mottatt for lite blod og feile prøver fra legekontoret. Ergo, de kunne ikke foreta riktige tester. 

Jeg ringte opp igjen til legekontoret, fly forbanna, da det er to uker(!) siden jeg skulle fått injeksjon på føden hvis fosteret er rhesus positiv. Sykepleieren i telefonen skjønte ikke engang hvilke prøver jeg skulle ha og mente at det var ikke mulig å finne ut hvilken rhesus barnet er, bare om jeg har dannet antistoffer. Etter ti minutter med krangling la jeg på, enda mer forbanna enn allerede var. Det er trossalt helsen min og barnet sitt vi snakker om!

Jeg ringte fortvilet til føden i dag for å spørre om de kunne hjelpe meg på noen måte. De synes det var helt absurd at legekontoret mitt hadde så lite kontroll. Det er en grunn til at denne injeksjonen skal tas i uke 28 dersom foster er positiv, og det er fordi risikoen for å danne antistoffer er mye høyere i tredje og siste trimester. Nå er jeg i uke 30 og vet ikke en gang hvilken rhesus barnet er. Dersom kroppen min nå har dannet antistoffer så vil et evt neste svangerskap regnes som risikosvangerskap hvis foster da også er positiv. KUN fordi mitt legekontor ikke aner hva de holder på med. 

Jeg måtte komme opp i dag med engang på føden for å ta nye blodprøver hos de, sånn at de var sikker på at det ble gjort riktig også skulle de sette de på prioritet slik at jeg fikk svar på fosterets rhesus og på om kroppen har dannet antistoffer allerede i morgen. Er fosteret positiv, men uten antistoffer må jeg komme opp i morgen for injeksjon. Er fosteret positivt OG jeg har dannet antistoffer blir jeg innlagt og det må evt vurderes igangsettelse. Er fosteret negativt kan jeg leve videre som normalt uten å bekymre meg for noe og være glad jeg var heldig tross feil fra legekontorets side. 

Altså hallo??? Hvordan kan legekontoret rettferdiggjøre dette hvis worst case scenario skjer i morgen? Barnet må ut prematurt, og jeg får et risikofylt neste svangerskap? Fordi de ikke vet hva de gjør på. Åå jeg er så sint og fortvilet på samme tid 

Endret av Memira
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Memira skrev:

Ah, må bare rase litt fra meg... jeg er rhesus negativ og i uke 24 tok jeg blodprøver for å finne ut rhesus på fosteret. Fikk beskjed om at det ble noe lengre ventetid på svar pga påske og andre helligdager.

I går ringte jeg, da er det 6 uker(!) siden jeg tok blodprøvene og jeg ikke har hørt noe. Legekontoret hadde ikke peiling så jeg måtte ringe blodbanken. Der sa de at de hadde mottatt for lite blod og feile prøver fra legekontoret. Ergo, de kunne ikke foreta riktige tester. 

Jeg ringte opp igjen til legekontoret, fly forbanna, da det er to uker(!) siden jeg skulle fått injeksjon på føden hvis fosteret er rhesus positiv. Sykepleieren i telefonen skjønte ikke engang hvilke prøver jeg skulle ha og mente at det var ikke mulig å finne ut hvilken rhesus barnet er, bare om jeg har dannet antistoffer. Etter ti minutter med krangling la jeg på, enda mer forbanna enn allerede var. Det er trossalt helsen min og barnet sitt vi snakker om!

Jeg ringte fortvilet til føden i dag for å spørre om de kunne hjelpe meg på noen måte. De synes det var helt absurd at legekontoret mitt hadde så lite kontroll. Det er en grunn til at denne injeksjonen skal tas i uke 28 dersom foster er positiv, og det er fordi risikoen for å danne antistoffer er mye høyere i tredje og siste trimester. Nå er jeg i uke 30 og vet ikke en gang hvilken rhesus barnet er. Dersom kroppen min nå har dannet antistoffer så vil et evt neste svangerskap regnes som risikosvangerskap hvis foster da også er positiv. KUN fordi mitt legekontor ikke aner hva de holder på med. 

Jeg måtte komme opp i dag med engang på føden for å ta nye blodprøver hos de, sånn at de var sikker på at det ble gjort riktig også skulle de sette de på prioritet slik at jeg fikk svar på fosterets rhesus og på om kroppen har dannet antistoffer allerede i morgen. Er fosteret positiv, men uten antistoffer må jeg komme opp i morgen for injeksjon. Er fosteret positivt OG jeg har dannet antistoffer blir jeg innlagt og det må evt vurderes igangsettelse. Er fosteret negativt kan jeg leve videre som normalt uten å bekymre meg for noe og være glad jeg var heldig tross feil fra legekontorets side. 

Altså hallo??? Hvordan kan legekontoret rettferdiggjøre dette hvis worst case scenario skjer i morgen? Barnet må ut prematurt, og jeg får et risikofylt neste svangerskap? Fordi de ikke vet hva de gjør på. Åå jeg er så sint og fortvilet på samme tid 

Fytti! Forstår GODT at du er frustrert!!! Krysser fingrene for at det ordner seg best mulig, og at du slipper å bli satt i gang! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Memira skrev:

Ah, må bare rase litt fra meg... jeg er rhesus negativ og i uke 24 tok jeg blodprøver for å finne ut rhesus på fosteret. Fikk beskjed om at det ble noe lengre ventetid på svar pga påske og andre helligdager.

I går ringte jeg, da er det 6 uker(!) siden jeg tok blodprøvene og jeg ikke har hørt noe. Legekontoret hadde ikke peiling så jeg måtte ringe blodbanken. Der sa de at de hadde mottatt for lite blod og feile prøver fra legekontoret. Ergo, de kunne ikke foreta riktige tester. 

Jeg ringte opp igjen til legekontoret, fly forbanna, da det er to uker(!) siden jeg skulle fått injeksjon på føden hvis fosteret er rhesus positiv. Sykepleieren i telefonen skjønte ikke engang hvilke prøver jeg skulle ha og mente at det var ikke mulig å finne ut hvilken rhesus barnet er, bare om jeg har dannet antistoffer. Etter ti minutter med krangling la jeg på, enda mer forbanna enn allerede var. Det er trossalt helsen min og barnet sitt vi snakker om!

Jeg ringte fortvilet til føden i dag for å spørre om de kunne hjelpe meg på noen måte. De synes det var helt absurd at legekontoret mitt hadde så lite kontroll. Det er en grunn til at denne injeksjonen skal tas i uke 28 dersom foster er positiv, og det er fordi risikoen for å danne antistoffer er mye høyere i tredje og siste trimester. Nå er jeg i uke 30 og vet ikke en gang hvilken rhesus barnet er. Dersom kroppen min nå har dannet antistoffer så vil et evt neste svangerskap regnes som risikosvangerskap hvis foster da også er positiv. KUN fordi mitt legekontor ikke aner hva de holder på med. 

Jeg måtte komme opp i dag med engang på føden for å ta nye blodprøver hos de, sånn at de var sikker på at det ble gjort riktig også skulle de sette de på prioritet slik at jeg fikk svar på fosterets rhesus og på om kroppen har dannet antistoffer allerede i morgen. Er fosteret positiv, men uten antistoffer må jeg komme opp i morgen for injeksjon. Er fosteret positivt OG jeg har dannet antistoffer blir jeg innlagt og det må evt vurderes igangsettelse. Er fosteret negativt kan jeg leve videre som normalt uten å bekymre meg for noe og være glad jeg var heldig tross feil fra legekontorets side. 

Altså hallo??? Hvordan kan legekontoret rettferdiggjøre dette hvis worst case scenario skjer i morgen? Barnet må ut prematurt, og jeg får et risikofylt neste svangerskap? Fordi de ikke vet hva de gjør på. Åå jeg er så sint og fortvilet på samme tid 

Huff.. skremmende at legekontoret ikke har tatt mer ansvar her. Lykke til, håper virkelig at det ordner seg for deg og fosteret! ❤❤❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Memira skrev:

Ah, må bare rase litt fra meg... jeg er rhesus negativ og i uke 24 tok jeg blodprøver for å finne ut rhesus på fosteret. Fikk beskjed om at det ble noe lengre ventetid på svar pga påske og andre helligdager.

I går ringte jeg, da er det 6 uker(!) siden jeg tok blodprøvene og jeg ikke har hørt noe. Legekontoret hadde ikke peiling så jeg måtte ringe blodbanken. Der sa de at de hadde mottatt for lite blod og feile prøver fra legekontoret. Ergo, de kunne ikke foreta riktige tester. 

Jeg ringte opp igjen til legekontoret, fly forbanna, da det er to uker(!) siden jeg skulle fått injeksjon på føden hvis fosteret er rhesus positiv. Sykepleieren i telefonen skjønte ikke engang hvilke prøver jeg skulle ha og mente at det var ikke mulig å finne ut hvilken rhesus barnet er, bare om jeg har dannet antistoffer. Etter ti minutter med krangling la jeg på, enda mer forbanna enn allerede var. Det er trossalt helsen min og barnet sitt vi snakker om!

Jeg ringte fortvilet til føden i dag for å spørre om de kunne hjelpe meg på noen måte. De synes det var helt absurd at legekontoret mitt hadde så lite kontroll. Det er en grunn til at denne injeksjonen skal tas i uke 28 dersom foster er positiv, og det er fordi risikoen for å danne antistoffer er mye høyere i tredje og siste trimester. Nå er jeg i uke 30 og vet ikke en gang hvilken rhesus barnet er. Dersom kroppen min nå har dannet antistoffer så vil et evt neste svangerskap regnes som risikosvangerskap hvis foster da også er positiv. KUN fordi mitt legekontor ikke aner hva de holder på med. 

Jeg måtte komme opp i dag med engang på føden for å ta nye blodprøver hos de, sånn at de var sikker på at det ble gjort riktig også skulle de sette de på prioritet slik at jeg fikk svar på fosterets rhesus og på om kroppen har dannet antistoffer allerede i morgen. Er fosteret positiv, men uten antistoffer må jeg komme opp i morgen for injeksjon. Er fosteret positivt OG jeg har dannet antistoffer blir jeg innlagt og det må evt vurderes igangsettelse. Er fosteret negativt kan jeg leve videre som normalt uten å bekymre meg for noe og være glad jeg var heldig tross feil fra legekontorets side. 

Altså hallo??? Hvordan kan legekontoret rettferdiggjøre dette hvis worst case scenario skjer i morgen? Barnet må ut prematurt, og jeg får et risikofylt neste svangerskap? Fordi de ikke vet hva de gjør på. Åå jeg er så sint og fortvilet på samme tid 

Å fy!!!! Håper du sender inn klage! Dette er jo helt horribelt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Her må du sende inn klage @Memira! Krysser fingrene for at alt går bra, men her har legekontoret sviktet ganske grovt vil jeg si!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, månki skrev:

@Memira hvordan gikk det?

Nei, nå har jeg gitt litt opp egentlig.. føden lovet meg svar dagen etter, men enda har jeg ikke hørt noe og når jeg ringer for å spørre eller purre på de så blir de bare sure og gjentar «vi har sagt at vi skal ringe deg opp når vi får svar» 

vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger når hverken lege eller fødeavdeling virker å ta dette noe seriøst, så jeg prøver egentlig bare å ikke tenke så mye på det og krysse fingrene for at det går fint. 

Vi kjenner masse liv hele tiden og så han på ultralyd i dag og han har vokst akkurat som han skal og virker frisk og fin og upåvirket, hadde jeg dannet antistoffer så er jo første tegn på evt blodmangel at de blir slappe og sløve og ikke vokser så godt. Så det var hvertfall litt deilig å få bekreftet det. 

Så skal jeg til jordmor neste mandag og tenker å ta opp hele denne situasjonen med henne da. Hun kan ikke ta blodprøver på sitt kontor så hun kan ikke hjelpe på den måten, men kanskje hun har noen gode råd, eller kan ringe fødeavdelingen for meg evt.. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Memira skrev:

Nei, nå har jeg gitt litt opp egentlig.. føden lovet meg svar dagen etter, men enda har jeg ikke hørt noe og når jeg ringer for å spørre eller purre på de så blir de bare sure og gjentar «vi har sagt at vi skal ringe deg opp når vi får svar» 

vet ikke helt hva jeg skal gjøre lenger når hverken lege eller fødeavdeling virker å ta dette noe seriøst, så jeg prøver egentlig bare å ikke tenke så mye på det og krysse fingrene for at det går fint. 

Vi kjenner masse liv hele tiden og så han på ultralyd i dag og han har vokst akkurat som han skal og virker frisk og fin og upåvirket, hadde jeg dannet antistoffer så er jo første tegn på evt blodmangel at de blir slappe og sløve og ikke vokser så godt. Så det var hvertfall litt deilig å få bekreftet det. 

Så skal jeg til jordmor neste mandag og tenker å ta opp hele denne situasjonen med henne da. Hun kan ikke ta blodprøver på sitt kontor så hun kan ikke hjelpe på den måten, men kanskje hun har noen gode råd, eller kan ringe fødeavdelingen for meg evt.. 

Skjønner frustrasjonen og bekymringen @Memira. Sånn her skal det ikke være. Men hvis det hjelper å høre så er rutinen med sprøyte i svangerskapet nytt fra siste 1-2årene, før dette har det aldri vært rutine annet enn at man får sprøyta etter fødsel. Sannsynligheten for at det skjer noe er minimal, men for all del- retningslinjer skal følges uansett. 

———

29+0 og nå raser det avgårde. Jeg er 100% sykemeldt fra siste par ukene for her er bekkenet kranglete, aller værst er blodverdiene mine. Så her er det blodprøver hver 14.dag og oppfølging hist og pist. Ellers begynner jeg å panikk over alt som skal i orden- jeg har ingenting på stell. Laidback flergangsfødende, much? 😅 I tillegg er det bare to lønninger til fødsel også. Det blir vel en ordning 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fy søren @Memira - håper virkelig de finner ut av det ganske snart! 

Jeg var innlagt i påsken fordi jeg ikke hadde næring i kroppen. Så fikk jeg vekstkontroll fordi de på sykehuse mente mageboeren var liten i påsken. I uke 28, for 5 uker siden var mageboeren estimert til -1% i forhold til snittet, så det var ikke lenger noe å bekymre seg for. Knerten i magen hadde tatt igjen snittet. 

Men så trodde jeg vannet gikk for vel 2 uker siden. De fant ikke ut noe spennende. Og jeg lå fem timer og ventet på at sykehuset kunne ta testen for vannavgang. Og måtte vente på CTG maskinen for dem under uke 35 eller noe sånt.. Så det ble bare tull. Og masse venting. Og en østeuropeisk sykepleier som var utrolig krass (sikkert bare at det virka sånn) og stresset. La nærmest helse norge sine økonomiproblemer på skuldrene mine, fordi jeg bad om q-tips testen for å sjekke vannavgang, "og den er så dyr! Se bare på Kristiansund som mister føden sin - så vi kan ikke ta den". Så jeg lå der for ingenting. Angra surt og bittert på at jeg i det hele tatt ringte føden og trodde vannet gikk. Neste gang.. om det skjer før eller i uke 35, så drar jeg til MITT sykehus og ringer dem ikke før jeg står på utsiden. Og vil de ikke ta meg i mot, drar jeg hjem. Dermed basta. Samlebåndet de har på det andre sykehuset skal de få ha for seg selv... 

Jeg fikk ett legebesøk etter vekstkontrollen i uke 28. og hadde hatt time hos jordmor i beg. av den uken også. Så når jeg steg på vekten hos legen, viste det seg at vekten har gått ned. Legen noterte et stort minustegn i kolonnen for vekt på helsekortet, men noterte seg i journalen min at vekten hadde gått ned. Videre forklarer han at det kan være så enkelt at vekten han har og vekten jordmor har er litt forskjellige, så det var ikke noe og bekymre seg for. "men prøv å få i deg litt mer mat, og drikke enn det du gjør" joda Mr. det er kjempelett, med den kvalmen jeg har.... og har hatt. Så det bekymret meg egentlig ikke, siden mageboeren hadde tatt igjen snittet, og at legen sa slapp av.

Men idag da... viser det seg at på 5 uker har jeg ikke gått opp mer en 100 gr. Så nå er jordmoren mindre happy. Og om jeg ikke får til å legge på meg mer de neste 3 ukene, får jeg ny vektkontroll på mageboeren. Symfyse målet mitt hadde fått seg en knekk også... Og nå er ikke mannen happy heller. Han ber meg tygge fuglefrø og solsikkefrø om jeg må.... :dåne: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...