Gå til innhold

Waldfee - søskenforsøk IVF, 39 år


Waldfee

Anbefalte innlegg

Da tror jeg faktisk at jeg vil ha en dagbok, jeg også. Tror at det å skrive om ting kanskje kan gjøre det litt enklere for hodet, og så er det jo veldig hyggelig om noen vil følge med også. Nå skal jeg være litt sykmeldt også under forsøket, så da har jeg litt tid til det.

Historien vår er som mange IVF-eres litt lang, men kortversjon: 39 år, prøvde 1,5 år på førstemann før vi fikk verdens beste gutt ved første IVF, født 2015💚💚💚. Lap august 2013 før forsøket, littegrann funn av endometriose.

Jeg tenkte søskenforsøk ville gå like lett, men den gang ei. Vi var veldig dumme som ventet litt etter førstemann, pga alder burde vi begynt før men vi hadde hendene fulle med ham i starten og ønsket han ble litt eldre først. Uansett, hadde 4 på frys fra førstemann som ble benyttet i 2 fryseforsøk, hver gang overlevde 1 embryo, gravid på ene forøsket men utenfor livmor😢😢. 3 ferskforsøk, 1 kort protokoll, 1 med fire uker nedregulering og 1 med vanlig nedregulering. Gravid på forsøket med 4 uker nedregulering, men MA oppdaget på tidlig UL i uke 7 😢😢😢.  Holdt på med søskenforsøk siden mai 2017.

Har vært hos spesialist i juni som mente jeg har adenomyose, dvs lignende som endometriose men inne i livmor. Derfor prøver jeg nå 12 uker nedregulering med Procren depotsprøyte før nytt ferskforsøk. Legene mente ikke ny laparaskopi siden lite funn forrige gang, istedet lang nedregulering.

Nå er jeg ferdig med de 12 ukene på søndag, og skal i gang med sprøytestimulering fra onsdag. Har vært på kontroll av nedreguleringen i dag, alt så bra ut og jeg begynner med spray i kveld. Skal bruke Menopur, som på alle forsøkene mine. Har hatt hodepine og hetetokter hele veien under nedregulering, men har gått ganske greit. 

Nå er jeg veldig spent på dette forsøket, det føles helt pyton om jeg har gått gjennom denne lange perioden og så går det ikke nå heller. Samtidig har vi en liten skatt, og vet vi er heldige sammenlignet med mange andre. Lykkes vi ikke nå, med siste private forsøket, blir det et offentlig søskenforsøk på Riksen og bruk av 2 embryo som vi har fått i fryseren under de private forsøkene vi har hatt nå. Så setter vi strek, da får vi tenke at vi har gjort det vi kan. Men huff, vondt å skrive det for vi vil jo så inderlig gjerne ha et søsken til barnet vårt, en baby til... Men det går en grense for hva jeg vil påføre hode og kropp av medisiner/belastning også.

Prøver å tenke positivt og skal som nevnt være litt sykmeldt denne gangen da jeg har en krevende jobb. Har neppe noe å si for utfallet, men det er slitsomt å stå i full jobb og takle alle usikkerhetsmomenter og nedturer samtidig med mye stress på jobben. Derfor blir det slik denne gangen, gir meg litt dårlig samvittighet for jobben, men så klarer jeg forhåpentligvis litt enklere å komme videre og raskt tilbake på jobb om det blir nok en nedtur. Men håper håper håper 🤞🤞🤞 at det endelig kan gå veien nå. Tenk om vi kunne få oppfylt drømmen om et barn til 💗

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følger gjerne med på hvordan det går med dere og krysser fingrene for dere 💕🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger gjerne med på veien :) Vi har også fått et barn med IVF, og håper vi kan få en til (men hun er bare 6 mnd. så det er en stund til vi skal i gang med nye forsøk enda). Den lange nedreguleringen hørtes tøff ut, håper det viser seg å være det som skal til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2018 den 15.38, Bokdamen skrev:
 

Følger gjerne med på hvordan det går med dere og krysser fingrene for dere 💕🤞

Tusen takk👍😊 Så hyggelig! Skal følge med på deg også! Lykke til🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Illy skrev:
 

Følger gjerne med på veien :) Vi har også fått et barn med IVF, og håper vi kan få en til (men hun er bare 6 mnd. så det er en stund til vi skal i gang med nye forsøk enda). Den lange nedreguleringen hørtes tøff ut, håper det viser seg å være det som skal til!

Å, så hyggelig! Så lure dere er som allerede tenker på en til. Vi ventet altfor lenge. Og så herlig at dere har fått en jente 💗 

Lang nedregulering har vært tøft, men gått Ok. Hatt endel hodepine pg hetetokter, særlig hetetokter på natta. Men har egentlig gått bedre enn jeg fryktet, ihvertfall har humøret ikke vært så gæernt 👍😊 Det sier mannen min også 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg i gang med nesespray, og DA fikk jeg virkelig vondt i hodet😒. Jaja, bare frem til onsdag så begynner jeg med sprøyter. Det er veldig rart, for jeg gruer meg så til å begynne. Ikke sprøytene, er jo vant til de tingene der, men er så redd for nye skuffelser nå. På en måte har nedreguleringstiden i 12 uker vært bedre, da har vi hatt noe å se frem til som kanskje kan gå bra. Mens nå er vi nærme å få fasiten på hvordan dette forsøket går, og det frykter jeg. Enda en nedtur blir tøff nå. Det er blitt ganske stor kontrast til da vi fikk sønnen, da var det første IVF og det var en sånn lettelse endelig å få hjelp, og alt gikk på skinner. Reagerte fint på stimulering, fint antall egg ut, lite bivirkninger, topp embryo inn og gravid. Visste jeg var gravid før testdatoen (testet selvsagt ikke for tidlig den gangen😇😇) og hadde ingen tanker om at det ikke kunne gå bra - og det gikk jo bra. Vi er så heldige, og så utrolig takknemlige for å ha fått vår nydelige gutt, som vi jo egentlig ikke skulle fått hvis naturen kunne bestemme💚💚💚Samtidig - det er en sorg over evt ikke å kunne gi ham søsken, lenge spurte folk om han snart fikk søsken, nå er det ikke så mange som spør lengre men vondt er det når den ene etter den andre er gravid med nr 2. Og nå har jeg fått kjenne på mye som kan gå galt under forsøk etterhvert. Etter mislykket ferskforsøk i juni fikk jeg beskjeden om at søsteren min er gravid med nr 2. Jeg knakk helt sammen og gråt i flere dager.... og selvsagt unner jeg henne ett barn til, selvsagt gleder jeg meg over å bli tante igjen. Men samtidig er jeg så fryktelig misunnelig🤢, det skulle så gjerne ha vært meg og det føles så urettferdig at andre får det så lett til.... kontrasten til vårt mislykkede forsøk ble veldig stor da. Men er utrolig glad i søsteren min 💗 og tantebarn(a)!! Og vi har et veldig nært forhold altså. I det hele tatt bør man jo vite i min alder at livet ikke er rettferdig😂. Men, dette skal ikke bli en sånn kjip sutre-dagbok heller. Må tenke positivt! 🤞🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lett, altså. Kjenner igjen det med at det blir verre når man begynner ordentlig, og svaret på om det gikk denne gangen nærmer seg.

Det er jo en fin ting med dagbok, at man kan få sutret litt. Det er veldig lov! Vi venter på et tantebarn, og jeg tror jeg hadde vært en rar miks av glad og misunnelig hvis vi hadde vært i gang med IVF-runde nr. to nå. Det må ha vært tøft å forholde seg til en ny graviditet akkurat når dere var midt oppi et forsøk som ikke gikk.

Vi vet at vi sannsynligvis har litt dårlig tid, siden vi fikk få egg og ingen på frys første gangen (tre forsøk). Ideelt sett hadde vi nok ville ventet til hun vi har var litt eldre.

Håper hodepinen letter når du starter på sprøytene! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Illy skrev:
 

Det er ikke lett, altså. Kjenner igjen det med at det blir verre når man begynner ordentlig, og svaret på om det gikk denne gangen nærmer seg.

Det er jo en fin ting med dagbok, at man kan få sutret litt. Det er veldig lov! Vi venter på et tantebarn, og jeg tror jeg hadde vært en rar miks av glad og misunnelig hvis vi hadde vært i gang med IVF-runde nr. to nå. Det må ha vært tøft å forholde seg til en ny graviditet akkurat når dere var midt oppi et forsøk som ikke gikk.

Vi vet at vi sannsynligvis har litt dårlig tid, siden vi fikk få egg og ingen på frys første gangen (tre forsøk). Ideelt sett hadde vi nok ville ventet til hun vi har var litt eldre.

Håper hodepinen letter når du starter på sprøytene! :)

Takk for koselig melding 👍😊 Har hatt en veldig fin søndag med sønn og mann 💚💚 Tre år er virkelig en fin alder! Begynner å bli så stor og skjønner så mange ting, men sitter fortsatt godt på fanget og vil ha med mamma på alt💗. Så i dag har jeg ikke tenkt på IVF, men hatt det fint👍

Jeg vet ikke hvor mye det med antall egg og egg på frys har å si, altså. Da vi fikk sønnen fikk vi 8 ut, 6 befruktet og 4 på frys. Av de på frys overlevde 2 tining, ble satt inn i to ulike runder og det ble en graviditet utenfor livmor av det. I løpet av de forsøkene vi har hatt nå har vi fått 2 på frys, hvorav 1 blastocyst. Har fått ut hhv 9, 13 og 13 egg. Men første gang ble bare 3 befruktet, andre gang 7 og siste gangen 6. Så mye dårlige egg hos meg nå. Er vel alderen. Denne gangen skal de gjøre halvparten IVF og halvparten ICSI. Jeg har ganske høy amh og gode eggreserver for alderen. Men sliter veldig med disse søskenforsøkene likevel. Så er ikke sikker på at egg alene er fasiten. Tror så lenge det er noen gullegg der, har forhold i livmor og alder ellers vel så mye å si. Hvis du ikke er så altfor gammel, slik som meg😉, har du sikkert ikke så dårlig tid. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt at du har kost deg med familien 💚 Treåringer er herlige!

Det blir vel stadig flere dårlige egg med alderen, men det skal være flere gode fortsatt. Siden du har høy AMH, er det nok mange gode også, innimellom de dårlige. Så er det bare å få tak i dem. På en måte er det kanskje ekstra vondt å ha flere på frys når det ikke går, da må man jo gjennom de skuffelsene først. Hadde man bare visst at det gikk til slutt, har jeg tenkt en del ganger. Da hadde nederlagene vært veldig mye lettere. Men jeg har trua for deg! En gang i løpet av den veien dere har planlagt skal nok lillesøskenet komme. Jeg var sykemeldt fra en krevende jobb da datteren ble til. Det skal ikke ha mye å si for sjansene (etter det jeg har lest), men det gjorde i hvert fall det forsøket lettere for meg. Og kanskje det spilte en liten rolle likevel.

Jeg har litt lav amh, og fikk henholdsvis 1, 4 og 6 egg ut. Av dem var det altså ett som var bra 💚 Men så er jeg jo redd for at det er lenger mellom de gode eggene til neste høst, og at det vil kreve veldig mye å få tak i et. Er 34 nå, og utenom eggreserven er alt bra, så det er mye håp 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Illy skrev:
 

Så godt at du har kost deg med familien 💚 Treåringer er herlige!

Det blir vel stadig flere dårlige egg med alderen, men det skal være flere gode fortsatt. Siden du har høy AMH, er det nok mange gode også, innimellom de dårlige. Så er det bare å få tak i dem. På en måte er det kanskje ekstra vondt å ha flere på frys når det ikke går, da må man jo gjennom de skuffelsene først. Hadde man bare visst at det gikk til slutt, har jeg tenkt en del ganger. Da hadde nederlagene vært veldig mye lettere. Men jeg har trua for deg! En gang i løpet av den veien dere har planlagt skal nok lillesøskenet komme. Jeg var sykemeldt fra en krevende jobb da datteren ble til. Det skal ikke ha mye å si for sjansene (etter det jeg har lest), men det gjorde i hvert fall det forsøket lettere for meg. Og kanskje det spilte en liten rolle likevel.

Jeg har litt lav amh, og fikk henholdsvis 1, 4 og 6 egg ut. Av dem var det altså ett som var bra 💚 Men så er jeg jo redd for at det er lenger mellom de gode eggene til neste høst, og at det vil kreve veldig mye å få tak i et. Er 34 nå, og utenom eggreserven er alt bra, så det er mye håp 😊

Tusen takk for gode og oppmuntrende ord 👍😊 Så hyggelig, og ja det hadde vært så fantastisk om man kunne vite at det ville gå bra.... jeg tror det går litt greiere med nedturen ihvertfall, hvis forsøket er mislykket, om jeg ikke er helt utslitt på forhånd. Der hjelper sykmelding. 

Høres positivt ut for din del, tenker jeg. Skal jo være lettere å bli gravid med nr 2 hvis det ikke går så lenge fra forrige graviditet. Alderen er jo på din side også👍 Det bør gå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En dag igjen så begynner jeg med sprøyter/stimulering.... wohoo jeg skjønner nesten ikke helt at jeg allerede har kommet så langt! Jammen har det ikke gått så sakte denne høsten altså. Er litt redd for å bli overstimulert, etter så lenge i overgangsalderen før det freses på med hormoner... legen var litt sånn sist «du er jo så gammel så du blir jo ikke det!» men joda, ble lett overstimulert etter 4 uker nedregulering😂. Samme dose nå og 12 uker nedregulering, vi får se...Om to uker fra nå er det forhåpentligvis tid for uttak, og om fire uker vet vi hvordan forsøket har gått. Krysser alt jeg har for at det kan komme masse hell og lykke vår vei, denne gangen 🤞🤞🤞Går bare og klapper på sønnen og håper legene kan trylle frem en sånn til 💚

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytestart i morgen - Ojojoj! Gruer meg mye til dette forsøket altså, er så redd for en skuffelse til. Men prøver å være litt positiv også. Søren heller, det bør jammen gå denne gangen 🤞🤞🤞

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første sprøyte med Menopur 225 IE er satt. Veldig rart å være i gang, innbiller meg at maskineriet i eggstokkene liksom «knirket» i gang etter å ha vært satt ut av spill med lang nedregulering så lenge. Håper de funker fortsatt 🤞🤞

Endret av Waldfee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sprøyte nr 2 er satt! Hodepinen begynner å gi seg👍👍👍. Dessverre må jeg ta prednisolon, 10 mg, og blir så hyper og irritabel av det. Ligger våken på natta og bare asssh! Helt gira. Slitsomme greier. Synes det er veldig mye å huske på denne gangen også, med sprayx3, Menopur, klexane og prednisolon pluss levaxin for stoffskifte. Og litt vitaminer i tillegg. PUH! I tillegg blir man jo litt hobbykjemiker med denne blandingen av menopur.... Lar mannen ta det alene denne gangen. Han fikser den kjemijobben fint alene. Og jammen bør han jo gjøre litt i dette forsøket også... jobben hans er jo ellers ganske begrenset i slike forsøk 😂 Pluss å holde ut med meg, da. Det krever jo sitt i disse dager 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytedag 3 - hodepine hele arbeidsdagen, jippi😡. Merker foreløpig ingenting til voksende eggstokker eller EL-slim. Men er vel litt tidlig ennå. Kom igjen, eggstokker, denne gangen vil jeg ha et gullegg altså 🤞🤞🤞 Nå er jeg jammen lei av å stappe innpå kortison, blodfortynnende, stoffskiftemedisin og urin fra kvinner etter overgangsalder (Menopur) pluss hodepine-nesespray så nå synes jeg det er på tide med litt uttelling 😊

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sprøytedag 4 -skrekkelig regnvær ute, antakelig er man ikke like fruktbar nå som når sola skinner om våren, kanskje? Men dagene flyr av gårde - ikea i dag, der var det også «ganske» mange andre 😂😂, men fikk kjøpt garderobeskap til nytt hus👍. Flytter rett etter dette forsøket er ferdig. Da er det ihvertfall noe å se frem til, gleder oss veldig til flyttingen! Hodet bedre nå, er nok sprøytene som begynner å gi effekt. Synes jeg merker bittelittegrann ømhet i eggstokkene. Får håpe det skjer noe der, og at et lite gullegg dyrkes frem💗🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra at hodet er bedre! Det var skikkelig mye du hadde å huske på dette forsøket. Det er litt spesielt å blande Menopur, man føler seg som en kjemiker, ja (og så gjelder det å ikke tenke alt for mye på hva det er laget av 😅) Litt ømmhet er bra! Masse lykke til med flytting også. Flytter dere langt, eller er det i samme område som dere bor fra før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Illy skrev:

Så bra at hodet er bedre! Det var skikkelig mye du hadde å huske på dette forsøket. Det er litt spesielt å blande Menopur, man føler seg som en kjemiker, ja (og så gjelder det å ikke tenke alt for mye på hva det er laget av 😅) Litt ømmhet er bra! Masse lykke til med flytting også. Flytter dere langt, eller er det i samme område som dere bor fra før?

Takk for omtanken! Ja nå har mannen blandet ny flaske Menopur, så han er skikkelig dreven blitt etterhvert👏👍😊 vi flytter ikke langt, 500 meter, samme område, men flytter fra leilighet til rekkehus👍. Gleder oss til mer plass! Jeg har et skjema hvor jeg krysser av alt jeg skal ta av medisiner, pluss alarmer til nesesprayen.... 😇😅😅 Ellers blir det bare kaos. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er femte sprøyte satt, og jeg begynner å bli litt engstelig for overstimulering. Er allerede oppblåst i magen, føler jeg må tisse ofte og sånn «tyngde» nederst i magen. Æsj, må høre med klinikken om jeg må redusere litt på dosen. Vil bare ikke risikere å ikke komme til innsett pga overstimulert 😝. Det ville være helt pyton. Greit med litt overstimulering så lenge alt går som planlagt med forsøket. Da blir det bare en liten boost. Men avbrudd av forsøket vil jeg ikke risikere! Var jo litt engstelig på forhånd for at de gir samme dose som jeg ble overstimulert med sist med «bare» 4 uker nedregulering. Får se hva klinikken sier i morgen! 🤞🤞🤞

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang dag på jobb i dag. Kontrolltime på klinikken i morgen for å sjekke hvordan det ligger an, i og med lette overstimuleringssymptomer allerede. Håper bare det ikke blir noen skjær i sjøen. Ville være helt pyton om jeg måtte avbryte nå etter så lang nedregulering - da går jeg i taket/kjelleren altså... 😡 klinikken burde jo ha tenkt på det siden jeg ble litt overstimulert sist. Bare å krysse fingrene at det går greit 🤞🤞🤞🤞

Endret av Waldfee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...