Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg har laget tråder før, men man får sjeldent svar i tråder som er litt gamle, så jeg oppdaterer med en ny.
Jeg har blitt helt arbeidsledig. Får ikke lov å jobbe, fordi depresjonen jeg så lenge prøvde å skyve unna og trodde bare var en innbilning, tok over likevel. De tror jeg kan være ute igjen på nyåret en gang, men det føles så lenge til! 
Jeg liker ikke å vise meg ute blandt folk på dagtid, for jeg får en del spørsmål om hva jeg driver med. Når jeg svarer ærlig så føler jeg at de ikke skjønner noe som helst. For jeg ser jo så oppegående ut! HVA KAN FEILE MEG LIKSOM? Dette må være tull........ 
Jeg kan ikke skjønne at jeg ser så oppegående ut heller, for jeg føler så og si aldri glede eller motivasjon inni meg. Men tydelivis så gjør jeg det. Men jeg hater å måtte forklare hvordan det er, så jeg finner masse triks for å prate meg bort. Jeg viser interesse for dem i stedet og spør om hva DE driver med 😛 jeg skifter enkelt og greit emne så fort jeg kan. 
Jeg tør knapt å gå ut av huset før det har blitt mørkt. Da ser ingen meg og jeg kan gå uten å bli forstyrret. 

Og jeg synes det er veldig ubehagelig å være ærlig om hva jeg gjør. Jeg føler faktisk at folk dømmer veldig når jeg nevner depresjon. Og når det ikke tror på meg 😕 

Anonymkode: 2c1fc...376

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så ikke snakk om depresjon, si at du er lasaron og derfor ikke jobber.

Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Så ikke snakk om depresjon, si at du er lasaron og derfor ikke jobber.

Hvorfor skal jeg si jeg er lasaron når jeg ikke vil  være det? tror du jeg er stolt av ledigheten? At jeg er en av disse som kaster meg på trender om å være psykisk syk? 
Vi som faktisk er psyke liker ikke å rope ut om det. 

• Liker 4
Skrevet

i tilfelle noen ikke gidder å lese HI, og skriver at jeg skal "skjerpe meg" eller noe slik typisk kg pjatt, så står det at jeg prøvde å skyve bort depresjonen lenge. Jeg tenkte at dette bare sitter i hodet, og at det nok ikke er noe som helst galt. At jeg har all grunn til å være glad, Men så kommer du bare dit at du ikke funker. Jeg tror ikke at de som ikke har havnet der skjønner dette.
De tror at det er bare å "stå på". Det var jo det jeg gjorde. 

Og jeg er ikke stolt av det. For jeg HATER jo at folk spør hva jeg driver med. Hvordan skal jeg liksom forsvare min tilstand? Ser jo på kg at mange synes dette har blitt en motesak nå, men jeg skulle veldig gjerne vært foruten :) 

• Liker 3
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal jeg si jeg er lasaron når jeg ikke vil  være det? tror du jeg er stolt av ledigheten? At jeg er en av disse som kaster meg på trender om å være psykisk syk? 

Nei, men da jeg selv var arbeidsledig så fikk den der setningen folk til å ikke spørre om så veldig mye mer.

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker said:

i tilfelle noen ikke gidder å lese HI, og skriver at jeg skal "skjerpe meg" eller noe slik typisk kg pjatt, så står det at jeg prøvde å skyve bort depresjonen lenge. Jeg tenkte at dette bare sitter i hodet, og at det nok ikke er noe som helst galt. At jeg har all grunn til å være glad, Men så kommer du bare dit at du ikke funker. Jeg tror ikke at de som ikke har havnet der skjønner dette.

Og jeg er ikke stolt av det. For jeg HATER jo at folk spør hva jeg driver med. Hvordan skal jeg liksom forsvare min tilstand? Ser jo på kg at mange synes dette har blitt en motesak nå, men jeg skulle veldig gjerne vært foruten :) 

Si du tar deg fri til å finne ut hva det er du vil gjøre videre 

Anonymkode: 9340c...084

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må ikke gjøre deg til talsperson for alle dette gjelder, Nettet flommer over av folk som poster og deler dette for tiden.

Anonymkode: f7486...433

• Liker 2
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du ikke bare kan si at du for tiden er sykemeldt/ute av jobb grunnet sykdom. De fleste oppegående mennesker graver nå ikke noe videre i det. Det er nå mange som kan relatere seg til dette, så det er ikke akkurat noe folk blir sjokkert av. 

Ellers forstår jeg ikke helt hensikten med tråden. Utblåsning? Du virker veldig på hugget og klar til å ta enhver meningsmotstander. 

Anonymkode: f014c...14a

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

at du ikke jobber pga helsemessige utfordringer. du trenger ikke si du har depresjon. 

Anonymkode: b2f03...fd7

Skrevet (endret)

.

Endret av Nettvenn
  • Liker 3
Skrevet
3 timer siden, O.G. skrev:

Nei, men da jeg selv var arbeidsledig så fikk den der setningen folk til å ikke spørre om så veldig mye mer.

Når fikk du deg jobb? det er jo bra :) trives du? 

Skrevet
3 timer siden, O.G. skrev:

Pluss du viser at du har litt humor :) le det bort, og si du driver dank, hva med deg da? 

• Liker 3
Skrevet

For å være ærlig ble jeg litt satt ut da en venn fortalte meg at han ikke likte å bli spurt om hva han driver med for tiden. 

Jeg spør jo ikke for å være slem, for å henge ham ut, for at han skal bli forlegen, men fordi jeg bryr meg om ham og er genuint interessert i å høre hva som skjer i livet hans for tiden. Jeg spurte heller ikke hva han jobber med, for jeg vet jo utmerket godt at han ikke er i stand til å jobbe, men sa rett og slett "så godt å se deg, hva driver du med for tiden?" slik jeg ville spurt alle andre i omgangskretsen min når jeg treffer dem også. Hadde jeg nærmest krevd en forklaring på hvorfor han ikke jobber så hadde det vært noe helt annet, men det må da være lov å spørre noen om hva de fyller dagene sine med? Alle har jo noe å fortelle, smått eller stort, og jeg spør jo fordi jeg bryr meg om hvordan han har det. 

Da går det jo an å svare litt høflig og ordentlig? 

Hva med: 

- Jeg har fokus på min mentale helse for tiden. 

- Jeg leser en utrolig spennende bok om... 

- Jeg sliter ut sofaen mens jeg prøver å finne ut av ting. 

- Jeg holder på med et fotoprosjekt.

- Jeg prøver å holde meg i mest mulig aktivitet, så nå prøver jeg å gå en liten tur hver dag. 

- Jeg gjør egentlig ikke så mye for tiden, men jeg skulle gjerne hatt mer å finne på! Har du lyst til å treffes en dag snart? 

- Jeg har blitt fosterfar for en liten kattunge, som kanskje skal være hos meg permanent hvis vi går godt overens. 

Det er så uendelig mange ting man kan svare, som gir et lite innblikk i hva som skjer i dagliglivet, og som åpner for en god samtale. 

I stedet gikk han rett i forsvarsmodus, og ble skikkelig sur fordi jeg spurte, og fordi jeg burde "skjønt at det var et ubehagelig spørsmål". Jeg skjønner at det ligger mye bak reaksjonen, men det ble litt vel hårsår reaksjon på et uskyldig spørsmål syns jeg. 

Anonymkode: b1b06...7a5

• Liker 1
Skrevet (endret)
På 1.11.2018 den 21.59, AnonymBruker skrev:

For å være ærlig ble jeg litt satt ut da en venn fortalte meg at han ikke likte å bli spurt om hva han driver med for tiden. 

Jeg spør jo ikke for å være slem, for å henge ham ut, for at han skal bli forlegen, men fordi jeg bryr meg om ham og er genuint interessert i å høre hva som skjer i livet hans for tiden. Jeg spurte heller ikke hva han jobber med, for jeg vet jo utmerket godt at han ikke er i stand til å jobbe, men sa rett og slett "så godt å se deg, hva driver du med for tiden?" slik jeg ville spurt alle andre i omgangskretsen min når jeg treffer dem også. Hadde jeg nærmest krevd en forklaring på hvorfor han ikke jobber så hadde det vært noe helt annet, men det må da være lov å spørre noen om hva de fyller dagene sine med? Alle har jo noe å fortelle, smått eller stort, og jeg spør jo fordi jeg bryr meg om hvordan han har det. 

Da går det jo an å svare litt høflig og ordentlig? 

Hva med: 

- Jeg har fokus på min mentale helse for tiden. 

- Jeg leser en utrolig spennende bok om... 

- Jeg sliter ut sofaen mens jeg prøver å finne ut av ting. 

- Jeg holder på med et fotoprosjekt.

- Jeg prøver å holde meg i mest mulig aktivitet, så nå prøver jeg å gå en liten tur hver dag. 

- Jeg gjør egentlig ikke så mye for tiden, men jeg skulle gjerne hatt mer å finne på! Har du lyst til å treffes en dag snart? 

- Jeg har blitt fosterfar for en liten kattunge, som kanskje skal være hos meg permanent hvis vi går godt overens. 

Det er så uendelig mange ting man kan svare, som gir et lite innblikk i hva som skjer i dagliglivet, og som åpner for en god samtale. 

I stedet gikk han rett i forsvarsmodus, og ble skikkelig sur fordi jeg spurte, og fordi jeg burde "skjønt at det var et ubehagelig spørsmål". Jeg skjønner at det ligger mye bak reaksjonen, men det ble litt vel hårsår reaksjon på et uskyldig spørsmål syns jeg. 

Anonymkode: b1b06...7a5

.

Endret av Nettvenn
Skrevet

Si du er sykemeldt. Det er ikke slik at man må være 100% ærlig, i situasjoner som denne er det mest gunstig å komme med en hvit løgn, for å skåne deg selv. I og med at du syntes det er ubehagelig. 

Har vært i samme situasjon tidligere, og da kommer jeg med hvite løgner. Vet at folk flest ikke bryr seg, eller takler det svaret dem får om jeg er helt ærlig uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner meg igjen:( Liker heller ikke å svare. Har selv min psykiske utfordringer og angst. Derfor ikke i jobb og ikke fullført videregående helt. MEN, snakker jeg med folk jeg ikke kjenner så godt eller ikke kommer til å møte igjen pynter jeg alltid på sannheten. Sier bare at jeg tok friår og vil leve livet, «er bare ung en gang», og da spør dem ikke mer. 

Tror mange ikke skjønner at det er ubehagelig for oss som ikke er i jobb eller null utdannelse å svare på hvorfor. Det er jo ingen som liker å si at dem har det vondt eller snakke om sine problemer. Det kreves jo faktisk å ha tillit til den man prater med for å dele noe så personlig og sårbart. Jeg hater å fortelle folk at jeg ikke har det bra, derfor pynter jeg på sannheten. Synd at samfunnet skal stemple oss som sliter psykisk til bare late eller masse annet vræl.....

:( 

Anonymkode: 542e8...40b

Skrevet

Folk spør ikke for å være slemme.De gjør det fordi de er nysgjerrige. Eller fordi de gjør et forsøk på small talk, noe som ikke er lett. Jeg ville i hvert fall ikke dømt deg for å være arbeidsledig, det gjør de fleste ikke. Det er ikke et forhør, det er bare det at det ikke er lett å finne noe å snakke om. Og, et hett tips, hvis du ikke vil fortelle hva du driver med, ikke finn på et interessant samtaletema, for da er det mindre sjanse for at folk spør deg hva du jobber med.

Anonymkode: 28dde...c7a

Skrevet

Lyv å si du er fysisk skadet

Anonymkode: 4d101...5a6

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:
Jeg liker ikke å vise meg ute blandt folk på dagtid, for jeg får en del spørsmål om hva jeg driver med. 

Da kan du bare svare litt av hvert, eller ingen ting. Hvis folk spør deg hva du driver med så er det ingen regel som sier at du må gå i detalj. Du kan også bare svare at du lever, hvis de spør hva du driver med. Du kan egentlig svare hva du vil, så ikke la et spørsmål få så mye makt over deg. 

Skrevet

slutt å bry deg om hva andre tenker 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...