Gå til innhold

Spiser 1200 kcal per dag, trener 2-3 ganger i uka, går opp i vekt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge slitt med å bli kvitt gravidkiloene etter jeg var gravid for et halvt år siden. Har de siste ukene begynte å telle kalorier for å være sikker på hva jeg får i meg, siden det jeg gjorde til da åpenbart ikke funket. Forrige uke da jeg veide meg trodde jeg endelig jeg hadde knekt koden.

Jeg hadde gått ned 1,1 kg på syv dager. I dag da jeg veide meg hadde jeg gått OPP 0,5 kg. Har spist akkurat det samme som forrige uke. Trent én gang mindre, men jeg skal jo likevel ikke klare å gå opp!? 

Jeg skjønner ingenting og merker at jeg begynner å bli rimelig frustrert. Jeg som før jeg ble gravid kunne spise omtrent hva jeg ville uten å legge på meg et gram. Hva skjedde. Spiser forøvrig sunt og skal ned 4-6 kg før jeg er «i mål».

Noen som har noen idé om hva jeg gjør galt??

Anonymkode: 240f2...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første spiser du altfor lite for det andre så er det lite hensiktsmessig å veie seg så ofte. Se for eksempel her https://www.vektklubb.no/artikkel/varierende-vekt-20156091

Det er også slik at dietter fungerer svært dårlig. Å gå raskt ned i vekt over en kort tidsperiode gir svært sjeldent varige endringer, bortsett fra at man ofte går opp litt mer enn man klarte å gå ned etter en stund. Langvarig livsstilsendring med smarte matvalg er nøkkelen, ikke 1200 kalorier om dagen. 

Anonymkode: 69bde...634

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du gikk opp den ene dagen, kan være fordi du spiste sent, spiste noe med salt som holder på vesken, eller noe annet? Vanlig å veie litt forskjellig fra dag til dag. 

1200 kalorier for dagen høres lite ut. Hva spiser du en dag?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

For det første spiser du altfor lite for det andre så er det lite hensiktsmessig å veie seg så ofte. Se for eksempel her https://www.vektklubb.no/artikkel/varierende-vekt-20156091

Det er også slik at dietter fungerer svært dårlig. Å gå raskt ned i vekt over en kort tidsperiode gir svært sjeldent varige endringer, bortsett fra at man ofte går opp litt mer enn man klarte å gå ned etter en stund. Langvarig livsstilsendring med smarte matvalg er nøkkelen, ikke 1200 kalorier om dagen. 

Anonymkode: 69bde...634

Tydeligvis ikke lite nok.. Går jo fortsatt oppi vekt 🤷🏼‍♀️ Prøvde først å slanke meg med 1500 kcal dagen, men det funket jo hvertfall ikke!

Vet, veier meg vanligvis hver 14. dag, men tenkte å veie meg litt oftere en periode «for å se hva som funker..» Ikke at jeg har blitt noe klokere.

Ts

Anonymkode: 240f2...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå ned i vekt tar lengre tid enn 3 uker. Du kan veie deg når du har slanket deg i 3 mnd og sammenligne. Veie seg 1 gang i uka er tullete. Har du mye bæsj i tarmen utgjør det 1kg bare det. 

Om treningen din er noen slappe turer, så forbrenner det mer eller mindre ingenting. Begynne med styrketrening, da vil hvileforbrenningen din øke

Anonymkode: ef263...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funderte akkurat på å opprette en helt lik tråd, er så frustrert! 

Vi har det omtrent helt likt. Gikk ned de 2-3 første ukene, så falt jeg for fristelsen til å veie meg litt oftere og hadde gått opp 500 gram! Dagen etter var det nye 100 gram opp. Forbanna dritt. 

Ligger på underskudd hver dag, veier og logger ALT! 

Anonymkode: d9ff5...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er alderen, kjønn, og høyden din? Hvor aktiv er du? Altså trener du moderat (typ tredemølle, elipsemaskin, styrketrening?) eller er det hard trening med høyintensitet, tunge vekter osv? Hvor aktiv er dagen din generelt? 

Er så jeg kan forstå bedre hvor du bør ligge kalorimessig. Om du forhindrer kroppen din nok mat, vil den lagre fettet, forbrenningen vil gå ned, og du vil ikke gå ned i vekt.

Anonymkode: 83741...e80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, exictence skrev:
 

Hvorfor du gikk opp den ene dagen, kan være fordi du spiste sent, spiste noe med salt som holder på vesken, eller noe annet? Vanlig å veie litt forskjellig fra dag til dag. 

1200 kalorier for dagen høres lite ut. Hva spiser du en dag?

Hmm, mulig. Skal prøve igjen i morgen tidlig og se hva vekta sier da..

 

En typisk matdag for meg: 

Frokost: Havregrøt med bær - 230 kcal

Mellommåltid: Skyr - 70 kcal

Middag: Hjemmelaget lasagne med fullkornsplater - 580 kcal

Mellommåltid: To kiwi - 76 kcal

Kvelds: To havrebrødskiver med lettost, skinke og agurk - 230 kcal

Totalt: 1 186 kcal

 

Ts

Anonymkode: 240f2...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går litt opp før mensen, selv om jeg slanker meg. Gi det litt mer tid.

Anonymkode: ff984...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer du fortsatt? Husk at du ikke skal slanke deg mer enn 0,5 kg i uka når du ammer, viktig mtp avfallsstoffer i melka. 

Når det er sagt så fungerer alle forskjellig, men når jeg har vært ferdig med å amme, så har kiloene forsvunnet veldig kjapt uten slanking. Andre har opplevd det samme. Teorien min er at kroppen holder mer på fettet den trenger til å produsere morsmelk. 

Anonymkode: adaac...434

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Gå ned i vekt tar lengre tid enn 3 uker. Du kan veie deg når du har slanket deg i 3 mnd og sammenligne. Veie seg 1 gang i uka er tullete. Har du mye bæsj i tarmen utgjør det 1kg bare det. 

Om treningen din er noen slappe turer, så forbrenner det mer eller mindre ingenting. Begynne med styrketrening, da vil hvileforbrenningen din øke

Anonymkode: ef263...583

Ja, du har helt sikkert rett. Tenkte bare det ville gi meg noen klarere ledetråd på hva som funker.

Trener nesten kun styrke. Bittelitt kardio.

Ts

Anonymkode: 240f2...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ammer du fortsatt? Husk at du ikke skal slanke deg mer enn 0,5 kg i uka når du ammer, viktig mtp avfallsstoffer i melka. 

Når det er sagt så fungerer alle forskjellig, men når jeg har vært ferdig med å amme, så har kiloene forsvunnet veldig kjapt uten slanking. Andre har opplevd det samme. Teorien min er at kroppen holder mer på fettet den trenger til å produsere morsmelk. 

Anonymkode: adaac...434

Ammer dessverre ikke.. Gjorde det kun litt første måneden.

Ts

Anonymkode: 240f2...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg går litt opp før mensen, selv om jeg slanker meg. Gi det litt mer tid.

Anonymkode: ff984...6d8

Skal ikke ha mensen, hehe.

Ja, vet at tid er nøkkelen, men når jeg har prøvd så hardt i flere måneder uten noe særlig fremgang tar frustasjonen overhånd.

Ts

Anonymkode: 240f2...86b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo grunnen til at man ikke skal veie seg oftere enn en gang i måneden. Man blir litt smågal av det. 1200 cal samtidig som man trener er alt for lite, jeg vil si det er galskap egentlig. Du bør heller tenke at du skal ned i løpet av ett år, ikke i løpet av 2 måneder. Da får du en sunn vektnedgang som varer.

Anonymkode: b579c...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du bare har mistet så mye muskler under inaktiv graviditet av hvileforbrenningen din har falt i bunn. Muskler spiser maten, dess mer og større muskler- dess mer kalorier spiser dem. Så om du var noe aktiv før du var gravid, så la du ikke på deg fordi musklene dine spiste opp maten. Etter at du har vært mye i ro, har du mistet musklene som gjorde dette for deg, og alt blir lagret som fett istedet

Som sagt, du burde trene styrke om du vil øke hvileforbrenningen

Anonymkode: ef263...583

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Trådstarter.

Jeg stenger denne tråden nå da den bryter med retningslinjene for Kosthold, trening og sport.

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/ eller svar på spørsmålene dine. 

Vennlig hilsen

Ann Christin, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...