AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #1 Skrevet 1. november 2018 Jeg blir litt irritert av dette argumentet. Når folk sier at f.eks angst og depresjon kun sitter i hodet, så ligger det implisitt i setningen at man egentlig bare må ta seg sammen. «Det sitter i hodet, du må bare skifte tankegang», liksom. Det er ikke slik det fungerer. Hos noen er det genetisk. Hos andre er det traumer. For andre er det en blanding. Noen har hatt psykiske vansker fra før de kunne snakke osv. Man kan ikke bare forandre hjernen, bli mindre sårbar om det er genetisk, tenke seg vekk fra traumatiske opplevelser eller bare slutte å kaste opp og ha vondt i hodet. Osv. Veldig mye blir nettopp det; fysisk av psykisk belastning. Å si at det bare sitter i hodet blir en veldig enkel fremstilling av det hele. Anonymkode: 87dec...17f 15
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #2 Skrevet 1. november 2018 Veldig enig. Blir også veldig lei meg når folk kommer med dette utsagnet og sier jeg ikke gjør "nok" siden jeg ikke er frisk. Som om man ikke føler seg utilstrekkelig nok fra før sitter også skylden for sykdommen på en selv. Anonymkode: 51814...44c 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #3 Skrevet 1. november 2018 Det ligger jo en sannhet i det. Og ja, jeg har vært alvorlig syk og vet hvordan det er. Anonymkode: 76e49...13b 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #4 Skrevet 1. november 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det ligger jo en sannhet i det. Og ja, jeg har vært alvorlig syk og vet hvordan det er. Anonymkode: 76e49...13b Noe kan man forandre og jobbe med, men det er også veldig mye som man må akseptere at er slik det er. Det nytter ikke å skulle løpe maraton om man sliter med å gå. I overført betydning, det nytter ikke å hoppe i å gjøre et foredrag foran mange mennesker om man i utgangspunktet er redd for å gå ut døra. Anonymkode: 87dec...17f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #5 Skrevet 1. november 2018 Det sitter jo faktisk i hodet uansett hvordan man vrir og vender på det. Du pålegger jo andre egne tanker og formål når du mener at det de egentlig mener er at du skal ta deg sammen. Anonymkode: 3d2e4...4c4 5
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #6 Skrevet 1. november 2018 Det sitter jo bokstavelig talt i hodet, men det betyr ikke at det ikke er reelt. Anonymkode: 16429...f5f 4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #7 Skrevet 1. november 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sitter jo bokstavelig talt i hodet, men det betyr ikke at det ikke er reelt. Anonymkode: 16429...f5f Er det ikke bevist at mye sitter i magen? Anonymkode: 286c3...1ba 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #8 Skrevet 1. november 2018 At folk ikke skjønner at de delene av hjernen som er med på å styre våre tanker og følelser også kan bli syke/ikke fungere optimalt er bare et tegn på lav intelligens spør du meg Anonymkode: ea3f1...f66 7
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #9 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Noe kan man forandre og jobbe med, men det er også veldig mye som man må akseptere at er slik det er. Det nytter ikke å skulle løpe maraton om man sliter med å gå. I overført betydning, det nytter ikke å hoppe i å gjøre et foredrag foran mange mennesker om man i utgangspunktet er redd for å gå ut døra. Anonymkode: 87dec...17f Det mener jeg heller ikke. Da begynner man selvsagt med å åpne døra i første omgang. Man må faktisk gjøre jobben selv, og et sted må man begynne. Jeg ber heller ikke en som sliter med å gå om å løpe maraton, men jeg ber personen om å gjøre det legen har bedt personen om å gjøre for at beina skal bli bedre. Det er sikkert irriterende og provoserende å høre, men tankegangen er faktisk en av de tingene man må endre. Det er beintøft, men det må faktisk til. Anonymkode: 76e49...13b 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #10 Skrevet 1. november 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det sitter jo faktisk i hodet uansett hvordan man vrir og vender på det. Du pålegger jo andre egne tanker og formål når du mener at det de egentlig mener er at du skal ta deg sammen. Anonymkode: 3d2e4...4c4 Nei. Traumer sitter mye i kroppen f.eks. Anonymkode: 87dec...17f 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #11 Skrevet 1. november 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bevist at mye sitter i magen? Anonymkode: 286c3...1ba Nei, det er fremdels noe usikkert hva som forårsaker de ulike psykiske lidelsene. Men det er bred enighet om at det høyst sannsynlig kan skyldes nevrotransmittere eller muligens nevroner i hjernen som ikke fungerer slik de skal, eller at de ikke blir produsert nok. Det har uansett noe med hjernen å gjøre. Dog kan tarmsykdommer og vitamin-/mineralmangler gi symptomer på blant annet depresjon. Hjernesvulst, samt andre sykdommer i hjernen kan foråsake symptomer på depresjon, psykose, bipolar lidelse osv. Selv om man opplever at traumer sitter i kroppen, eller får fysiske symptomer på psykiske lidelser, så er det fremdels bare i "hodet". Det er tross alt hjernen som sender signalene om at man har vondt en plass, er utmattet osv. Derfor er det ganske åpenbart at psykiske lidelser kan forårsake fysiske symptomer. Anonymkode: 16429...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #12 Skrevet 1. november 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er fremdels noe usikkert hva som forårsaker de ulike psykiske lidelsene. Men det er bred enighet om at det høyst sannsynlig kan skyldes nevrotransmittere eller muligens nevroner i hjernen som ikke fungerer slik de skal, eller at de ikke blir produsert nok. Det har uansett noe med hjernen å gjøre. Dog kan tarmsykdommer og vitamin-/mineralmangler gi symptomer på blant annet depresjon. Hjernesvulst, samt andre sykdommer i hjernen kan foråsake symptomer på depresjon, psykose, bipolar lidelse osv. Selv om man opplever at traumer sitter i kroppen, eller får fysiske symptomer på psykiske lidelser, så er det fremdels bare i "hodet". Det er tross alt hjernen som sender signalene om at man har vondt en plass, er utmattet osv. Derfor er det ganske åpenbart at psykiske lidelser kan forårsake fysiske symptomer. Anonymkode: 16429...f5f Jeg tenker på gut-brain axis. Anonymkode: 286c3...1ba
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #13 Skrevet 1. november 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Traumer sitter mye i kroppen f.eks. Anonymkode: 87dec...17f Du kan ha fysiske smerter i kroppen etter etter både fysiske og psykiske traumer, men grunner til at du kjenner smertene er jo pga følelser, nerver og tanker i hodet. Blir litt på samme måte de som har fantomsmerter i det benet de har operert bort. Anonymkode: 3d2e4...4c4 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #14 Skrevet 1. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker på gut-brain axis. Anonymkode: 286c3...1ba Ja, tarmproblemer kan føre til nedstemthet, energimangel og andre depressive symptomer. Men depresjon kan også føre til magesmerter, forstoppelse osv. Anonymkode: 16429...f5f
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #15 Skrevet 1. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Traumer sitter mye i kroppen f.eks. Anonymkode: 87dec...17f LOL. Er det virkelig mulig å misforstå noe så grunnleggende. Tydeligvis. Anonymkode: f728a...27e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #16 Skrevet 1. november 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei. Traumer sitter mye i kroppen f.eks. Anonymkode: 87dec...17f Ja. Hjernen kan fortrenge men kroppen husker. Anonymkode: 30bb1...516 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #17 Skrevet 1. november 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: LOL. Er det virkelig mulig å misforstå noe så grunnleggende. Tydeligvis. Anonymkode: f728a...27e Hæ? Anonymkode: 87dec...17f 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #18 Skrevet 1. november 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hæ? Anonymkode: 87dec...17f Stikkord. Psyko Somatisk. I ett ord. Gud bedre. Anonymkode: f728a...27e 2
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #19 Skrevet 1. november 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Hjernen kan fortrenge men kroppen husker. Anonymkode: 30bb1...516 Nei, man kan fortrenge traumene, men da er det underbevisstheten som husker traumene. Traumene vil da ligge "under overflaten" og kan for noen forårsake smerter og andre fysiske plager. Kroppsdeler husker ingenting, det er det hjernen som gjør. Voldtektsofre kan f.eks oppleve smerter i underlivet under sex lenge etter voldtekten, uten at en finner en somatisk årsak bak disse smertene. Da er det ikke underlivet som husker voldtekten, men hjernen. At psykiske problemer, stress og underliggende traumer kan forårsake smerter og fysiske plager er et velkjent fenomen. Det betyr dog ikke at smertene eller plagene er mindre reelle. Folk har en tendens til å nekte at plager er psykisk betinget, noe jeg ikke ser poenget med. At fysiske plager skyldes psykisk stress betyr ikke at man innbiller seg plagene, at man "bare kan ta seg sammen", eller at plagene ikke er ekte. De er høyst reelle, og er like "ekte" som plager som skyldes somatiske sykdommer. Anonymkode: 16429...f5f 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2018 #20 Skrevet 1. november 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Stikkord. Psyko Somatisk. I ett ord. Gud bedre. Anonymkode: f728a...27e Vet godt hva psykosomatisk er for noe. Har mye av dette selv. Anonymkode: 87dec...17f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå