Gå til innhold

- «Har livet blitt en psykisk lidelse?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, WCKD skrev:
 

Fordi folk til all tid har utnyttet systemer som gagner dem, det finnes mange som innrømmer å ha gjort i tillegg til at du har personene som har altfor mye «sosial angst» for å jobbe, men de kan sitte på kafé dagen lang og være ute hver helg.

Bare for å ta noen eksempler på hvorfor jeg vet at folk faker, påberoper og utnytter diagnoser.

Du er naiv.

Dette kan man også gjøre med fysiske lidelser, si at man har dårlig rygg, store smerter i bena, osv.

Du sprer fordommer om du fortsetter å legge det frem sånn at psykiske lidelser automatisk er noe som brukes til å utnytte systemet. Hva med å ha tillit til at leger ikke skriver ut sykmeldinger uten årsak til det? Sitter du å sier at du tror hele legebestanden i Norges land er idioter? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mulig disse personene ikke har like kraftig angst i rolige settinger der de ikke blir vurdert. Eller det kan være at personen f.eks er utmattet såpass at den sliter med å få seg ut i jobb. 

Anonymkode: f875f...600

Og derfor skal de bruke all sin ledige energi på gøy og moro mens de er en belastning for samfunnet, mens andre skal jobbe fulltid og det som er for å få endene til å møtes? Nei, det der er bare tullball. Jeg har det mye bedre på fest enn på jobb, det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe. Jobb 50% da vel...

2 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Dette kan man også gjøre med fysiske lidelser, si at man har dårlig rygg, store smerter i bena, osv.

Du sprer fordommer om du fortsetter å legge det frem sånn at psykiske lidelser automatisk er noe som brukes til å utnytte systemet. Hva med å ha tillit til at leger ikke skriver ut sykmeldinger uten årsak til det? Sitter du å sier at du tror hele legebestanden i Norges land er idioter? 

Vis meg gjerne hvor jeg har sagt at ALLE som uttaler at de har en psykisk lidelse lyver. Om du tror det er dette jeg har sagt, ja da må du lese innleggene mine om igjen før du uttaler deg videre 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske enig i det hun skriver, men jeg leser den kanskje en annen måte enn TS.
Jeg tenker at det er diagnosesettingen det er noe feil med, ikke folk. Inntrykket mitt er at det spys ut diagnoser i hytt og gevær, som som vedkommende nevner i artikkelen: Det som før var maur i rumpa heter nå ADHD og det som tidligere var sjenert er nå sosial angst. Det henger helt sikkert mye sammen med at om man nå skal henvises til DPS, så må det stilles en diagnose i løpet av de første timene man har der for at man skal få fortsette. Jeg tror også det henvises til BUP/DPS over en lav sko, utifra en kombinasjon av at fastleger har dårlig tid, ikke god nok kunnskap, redd for å gjøre feil og at mange ungdommer leser om diagnoser på nettet og ikke evner å skille mellom livet og sykdom.

Som ungdom trodde jeg selv det var så veldig mye galt med meg, og jeg ble videre henvist til BUP flere ganger. Jeg fikk mange diagnoser, ny hver gang, men alle utredninger jeg har gjort etter jeg fylte 17 år (og flyttet hjemmefra) har ikke vist noe som helst og nå blir jeg enten avvist hos DPS eller avsluttet så fort jeg kommer innenfor døren. Jeg tror det er en kombinasjon av at BUP er (kanskje mer var, jeg tror de har en litt annen taktikk mange steder i dag) altfor slepphendte med å gi diagnoser, og at jeg overvurderte helt normale ting samt. at jeg hadde en krevende hjemmesituasjon som slet på meg.

Angst tror jeg de fleste har i en eller annen grad, men det er først og fremst dersom det er en alvorlig inngripen i ditt liv du faktisk trenger den diagnosen. Jeg tror mange strever etter å bli perfekt, også som menneske/psykisk, og derav blir det viktig for folk å få en angstdiagnose for å kunne kurere flyskrekk, edderkoppfobi og klamme hender i sosiale situasjoner - for å sette det på spissen. Jeg tror evnen til å stå i ubehageligheter synker i takt med at psykisk sykdom, å gå i behandling hos psykolog og å være åpen blir mer akseptert - spesielt hos unge.

Anonymkode: 456fb...000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Dette kan man også gjøre med fysiske lidelser, si at man har dårlig rygg, store smerter i bena, osv.

Du sprer fordommer om du fortsetter å legge det frem sånn at psykiske lidelser automatisk er noe som brukes til å utnytte systemet. Hva med å ha tillit til at leger ikke skriver ut sykmeldinger uten årsak til det? Sitter du å sier at du tror hele legebestanden i Norges land er idioter? 

Sitter du og sier at alle som påstår de har psykiske problemer i Norge virkelig har det? Det bekrefter du ved å skrive slike innlegg. Du utelukker at det blir gjort feil og du utelukker at folk faker.

Anonymkode: 0e33c...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Sitter du og sier at alle som påstår de har psykiske problemer i Norge virkelig har det? Det bekrefter du ved å skrive slike innlegg. Du utelukker at det blir gjort feil og du utelukker at folk faker.

Anonymkode: 0e33c...c36

Folk kan også fake ryggsmerte, men i en tråd om fysiske diagnoser er det særdeles sjeldent man ser anklager om det å "fake". 

9 minutter siden, WCKD skrev:
 

Og derfor skal de bruke all sin ledige energi på gøy og moro mens de er en belastning for samfunnet, mens andre skal jobbe fulltid og det som er for å få endene til å møtes? Nei, det der er bare tullball. Jeg har det mye bedre på fest enn på jobb, det betyr ikke at jeg ikke kan jobbe. Jobb 50% da vel...

Vis meg gjerne hvor jeg har sagt at ALLE som uttaler at de har en psykisk lidelse lyver. Om du tror det er dette jeg har sagt, ja da må du lese innleggene mine om igjen før du uttaler deg videre 😉

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du skriver innlegg etter innlegg om det å "fake"? som sagt, noen som vil "snylte" på staten kan da like gjerne gjøre det via å fake en ryggskade. Du avsporer jo tråden når det du primært fokuserer på er at man kan misbruke psykiske lidelser for å snylte på systemet. Det kan man som sagt gjøre med alle lidelser. 

Endret av Raven.Writingdesk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Sitter du og sier at alle som påstår de har psykiske problemer i Norge virkelig har det? Det bekrefter du ved å skrive slike innlegg. Du utelukker at det blir gjort feil og du utelukker at folk faker.

Anonymkode: 0e33c...c36

Selvfølgelig er det noen som faker. Ei jente på skolen min faket at hun hadde kreft også. Slike mennesker finnes alltid, men det vil ikke si at det er det som er mest vanlig.

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Folk kan også fake ryggsmerte, men i en tråd om fysiske diagnoser er det særdeles sjeldent man ser anklager om det å "fake". 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du skriver innlegg etter innlegg om det å "fake"? som sagt, noen som vil "snylte" på staten kan da like gjerne gjøre det via å fake en ryggskade. Du avsporer jo tråden når det du primært fokuserer på er at man kan misbruke psykiske lidelser for å snylte på systemet. Det kan man som sagt gjøre med alle lidelser. 

Jepp, men å fake en rygglidelse gir ikke samme aksept, forståelse og oppfølgning hos lege, helsepersonell og samfunn Slik ting er blitt i samfunnet, er det mye mer høystatus å ha en psykisk lidelse og dermed være litt spesiell. Som at man er "høysensitiv" og dermed får plager en må skjermes fra, ha oppfølgning, kan skylde på i alle sammenhenger, bli tatt hensyn til, osv, osv.

Er man ryggsyk, får man bare tabletter og beskjed om å ta det med ro. Ikke noe ekstra eller status med dette.

Det er stor forskjell på hvor interessant man er i samfunnet og hva oppmerksomhet man får med psykiske plager kontra fysiske.

Jeg avsporer heller ikke tråden. Trådens tittel er "Har livet blitt en psykisk lidelse?" Det er derfor høyaktuelt å definere hva som faktisk er disse psykiske lidelsene og hva som er fake.

Anonymkode: 0e33c...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Selvfølgelig er det noen som faker. Ei jente på skolen min faket at hun hadde kreft også. Slike mennesker finnes alltid, men det vil ikke si at det er det som er mest vanlig.

Anonymkode: f875f...600

Om det var mest vanlig ville vi vært ute å kjørt for alvor. Det er galt nok som det er.

Anonymkode: 0e33c...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jepp, men å fake en rygglidelse gir ikke samme aksept, forståelse og oppfølgning hos lege, helsepersonell og samfunn Slik ting er blitt i samfunnet, er det mye mer høystatus å ha en psykisk lidelse og dermed være litt spesiell. Som at man er "høysensitiv" og dermed får plager en må skjermes fra, ha oppfølgning, kan skylde på i alle sammenhenger, bli tatt hensyn til, osv, osv.

Er man ryggsyk, får man bare tabletter og beskjed om å ta det med ro. Ikke noe ekstra eller status med dette.

Det er stor forskjell på hvor interessant man er i samfunnet og hva oppmerksomhet man får med psykiske plager kontra fysiske.

Jeg avsporer heller ikke tråden. Trådens tittel er "Har livet blitt en psykisk lidelse?" Det er derfor høyaktuelt å definere hva som faktisk er disse psykiske lidelsene og hva som er fake.

Anonymkode: 0e33c...c36

Noen mennesker trenger spesielle hensyn fordi de har omfattende psykiske vansker som både barn og voksen. 

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Men da skjønner jeg ikke hvorfor du skriver innlegg etter innlegg om det å "fake"? som sagt, noen som vil "snylte" på staten kan da like gjerne gjøre det via å fake en ryggskade. Du avsporer jo tråden når det du primært fokuserer på er at man kan misbruke psykiske lidelser for å snylte på systemet. Det kan man som sagt gjøre med alle lidelser. 

Hvordan avsporer jeg tråden? Den handler jo hvorfor dette med diagnoser har blitt problematisk, og en del av problemet slik jeg ser det er hvordan mange (og ikke alle som enkelte påstår at jeg sier) utnytter disse diagnosene til egen vinning.

Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er lettere å fake angst enn en rygg som ikke tillater meg å stå oppreist 😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WCKD skrev:
 

Hvordan avsporer jeg tråden? Den handler jo hvorfor dette med diagnoser har blitt problematisk, og en del av problemet slik jeg ser det er hvordan mange (og ikke alle som enkelte påstår at jeg sier) utnytter disse diagnosene til egen vinning.

Jeg vet ikke med deg, men jeg synes det er lettere å fake angst enn en rygg som ikke tillater meg å stå oppreist 😂

 

Jeg skjønner ikke hva man vinner på det. Jeg skal f.eks kun være med 1-2 av 5 uker til utlandet med studiet mitt pga sykdom jeg behandles for. Er såpass utmattet at jeg kun klarer et par dager før ting begynner å gå over stokk og stein. Dette vet læreren min slik at vi kan finne en ordning på det.

Det hadde jo vært helt dust av meg å gå glipp av 3 uker i utlandet ved å skryte på meg en sykdom (om jeg faktisk var helt frisk) slik at folk skulle syntes synd på meg. Det hadde bare gått utover meg selv. De andre hadde bare tenkt, «så kjipt» og så hadde de sikkert hatt det gøy på tur uten meg. 

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Jeg skjønner ikke hva man vinner på det. Jeg skal f.eks kun være med 1-2 av 5 uker til utlandet med studiet mitt pga sykdom jeg behandles for. Er såpass utmattet at jeg kun klarer et par dager før ting begynner å gå over stokk og stein. Dette vet læreren min slik at vi kan finne en ordning på det.

Det hadde jo vært helt dust av meg å gå glipp av 3 uker i utlandet ved å skryte på meg en sykdom (om jeg faktisk var helt frisk) slik at folk skulle syntes synd på meg. Det hadde bare gått utover meg selv. De andre hadde bare tenkt, «så kjipt» og så hadde de sikkert hatt det gøy på tur uten meg. 

Anonymkode: f875f...600

Det er hyggelig at du ikke ser for deg hvordan folk kan misbruke en diagnose, men beklager, du er noget naiv.

En person som faker diagnosen din ville selvfølgelig sagt at den skulle prøve så godt den kunne på turen, for så å på «mirakuløst» vis greid seg, og deretter være «syk» og fraværende i lang tid etterpå.

Folk utnytter alt mulig. Det er derfor vi har så strenge regler for bedrageri i Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, WCKD skrev:
 

Det er hyggelig at du ikke ser for deg hvordan folk kan misbruke en diagnose, men beklager, du er noget naiv.

En person som faker diagnosen din ville selvfølgelig sagt at den skulle prøve så godt den kunne på turen, for så å på «mirakuløst» vis greid seg, og deretter være «syk» og fraværende i lang tid etterpå.

Folk utnytter alt mulig. Det er derfor vi har så strenge regler for bedrageri i Norge...

Jeg kan gjerne være naiv, men jeg mener ikke at folk aldri faker. Selvfølgelig skjer det at folk faker, men jeg sier at jeg ikke tror det er det som er mest vanlig. Det skjer, men langt nær så mange som du tror faker. 

Anonymkode: f875f...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg kan gjerne være naiv, men jeg mener ikke at folk aldri faker. Selvfølgelig skjer det at folk faker, men jeg sier at jeg ikke tror det er det som er mest vanlig. Det skjer, men langt nær så mange som du tror faker. 

Anonymkode: f875f...600

INGEN SIER AT DET ER MEST VANLIG!

Man blir beskyldt for å avspore bare fordi man skriver noe som er upopulært. Jeg har full sympati for alle som FAKTISK sliter psykisk, og derfor har jeg store problemer med de som utnytter systemet. Det ødelegger både for de som trenger hjelpen og for samfunnet i sin helhet.

DERFOR har jeg et fokus på de som faker psykiske lidelser og mener det er et problem vi må ta på alvor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, WCKD skrev:
 

INGEN SIER AT DET ER MEST VANLIG!

Man blir beskyldt for å avspore bare fordi man skriver noe som er upopulært. Jeg har full sympati for alle som FAKTISK sliter psykisk, og derfor har jeg store problemer med de som utnytter systemet. Det ødelegger både for de som trenger hjelpen og for samfunnet i sin helhet.

DERFOR har jeg et fokus på de som faker psykiske lidelser og mener det er et problem vi må ta på alvor.

 

Ja absolutt. Men hvordan kan man finne ut hvem som faker? 

Jeg lurer på om det er noen psykologer eller leger som har gjennomskuet pasientene sine i forsøk på å lyve. 

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Noen mennesker trenger spesielle hensyn fordi de har omfattende psykiske vansker som både barn og voksen. 

Anonymkode: f875f...600

Dette er hevet over all tvil.

Anonymkode: 0e33c...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, WCKD skrev:
 

INGEN SIER AT DET ER MEST VANLIG!

Man blir beskyldt for å avspore bare fordi man skriver noe som er upopulært. Jeg har full sympati for alle som FAKTISK sliter psykisk, og derfor har jeg store problemer med de som utnytter systemet. Det ødelegger både for de som trenger hjelpen og for samfunnet i sin helhet.

DERFOR har jeg et fokus på de som faker psykiske lidelser og mener det er et problem vi må ta på alvor.

 

Kunne ikke sagt det bedre selv.

Anonymkode: 0e33c...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette er hevet over all tvil.

Anonymkode: 0e33c...c36

Hva mener du?

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja absolutt. Men hvordan kan man finne ut hvem som faker? 

Jeg lurer på om det er noen psykologer eller leger som har gjennomskuet pasientene sine i forsøk på å lyve. 

Anonymkode: f875f...600

Det er nettopp dette det må settes knallhardt fokus på. I stedet for å uhildet godta alt man hører.

Anonymkode: 0e33c...c36

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hva mener du?

Anonymkode: f875f...600

At jeg er enig i det jeg siterte deg på.

Anonymkode: 0e33c...c36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...