Gå til innhold

- «Har livet blitt en psykisk lidelse?»


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.tv2.no/a/10170640/

Denne artikkelen synes jeg var noe overdreven. Ingen vil ha verken angst, depresjon eller schizofreni. De fleste som har diagnoser skjuler det for omverdenen og deler kun med nærmeste familie og venner. Det er heller ikke slik at alle sliter. De aller fleste ungdom har sine utfordrende perioder, men jeg vil påstå at de fleste som kommer fra trygge og stabile hjem har en helt gjennomsnittlig ungdomsstid, altså at de som regel har det greit. 

Ellers synes jeg det er mest på Internett man leser om psykisk helse, overdiagnostisering og press i samfunnet- ikke så mye i dagliglivet. Jeg tror ikke det er blitt «in» å være psykisk syk. De som virkelig er det, de ønsker jo ikke noe annet enn å bli friske. Psykisk sykdom gjør en heller ikke spesiell så vidt jeg kan se. Det er jo bare på Internett man er åpen, ikke i «virkeligheten». 

Anonymkode: f875f...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, i noen miljøer er det in å være psykisk syk. Det er ingen tvil om det. Og man kan være begge deler. Jeg er psykisk syk og hater det, men jeg kommer også fra et miljø som forherligere psykiske lidelser noe som gjør at en del av meg - den som ikke er syk - liker det, og jeg hater meg selv for det også.

Anonymkode: dd076...90f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jo, i noen miljøer er det in å være psykisk syk. Det er ingen tvil om det. Og man kan være begge deler. Jeg er psykisk syk og hater det, men jeg kommer også fra et miljø som forherligere psykiske lidelser noe som gjør at en del av meg - den som ikke er syk - liker det, og jeg hater meg selv for det også.

Anonymkode: dd076...90f

Hvorfor skulle det være «in»? Hvorfor skulle noen si at de var syke uten å ha betydelige plager? I samfunnet, hvor alt liksom skal være så flott og perfekt, virker jo alle å fremstille livet som på en rosa sky. De vil vise alle at livet er godt, meningsfylt og at de er lykkelige.

Anonymkode: f875f...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor skulle det være «in»? Hvorfor skulle noen si at de var syke uten å ha betydelige plager? I samfunnet, hvor alt liksom skal være så flott og perfekt, virker jo alle å fremstille livet som på en rosa sky. De vil vise alle at livet er godt, meningsfylt og at de er lykkelige.

Anonymkode: f875f...600

Fordi det finnes miljøer hvor psykisk sykdom har prestisje. Man er dyp, spesiell, utenfor normalen og intellektuell.

Anonymkode: dd076...90f

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Fordi det finnes miljøer hvor psykisk sykdom har prestisje. Man er dyp, spesiell, utenfor normalen og intellektuell.

Anonymkode: dd076...90f

Hvis du ikke har opplevd dette så har du bare ikke vært i slike miljøet.

Anonymkode: dd076...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Hvis du ikke har opplevd dette så har du bare ikke vært i slike miljøet.

Anonymkode: dd076...90f

Man ser det jo også i kjendisverden og i bloggverdenen. Alle står frem. Uansett hva de sier - at det bare er fordi det er for å hjelpe andre - så er det knyttet en moderne spesiell status til psykisk sykdom. Ellers hadde ikke folk sittet og diagnostisert seg selv i hytt og pine i sine egne stuer uten å ha blitt utredet og fått en diagnose av et profesjonelt hjelpeapparat.

Anonymkode: dd076...90f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Man ser det jo også i kjendisverden og i bloggverdenen. Alle står frem. Uansett hva de sier - at det bare er fordi det er for å hjelpe andre - så er det knyttet en moderne spesiell status til psykisk sykdom. Ellers hadde ikke folk sittet og diagnostisert seg selv i hytt og pine i sine egne stuer uten å ha blitt utredet og fått en diagnose av et profesjonelt hjelpeapparat.

Anonymkode: dd076...90f

Ja- alle står frem i mediene? Men hvem står frem i dagliglivet? Nesten ingen. 

Anonymkode: f875f...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fordi det finnes miljøer hvor psykisk sykdom har prestisje. Man er dyp, spesiell, utenfor normalen og intellektuell.

Anonymkode: dd076...90f

Dyp kan man være om man virkelig har opplevd alvorlig smerte og sorg, i den form at man klarer å forstå det innerste i et menneske- man forstår andre på et dypere plan, man får innblikk i de mange forsvarsmekanismer som kan følge en person etter f.eks traumatiske opplevelser.

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Ja- alle står frem i mediene? Men hvem står frem i dagliglivet? Nesten ingen. 

Anonymkode: f875f...600

Joda. Det er mange det. Poenget er vel at de eneste man trenger hjelp fra er sine nærmeste og sin psykolog/psykiater. Verre er det med psykisk syke i arbeiderklassen. Det er der det er minst kult. Men i storbyen, og spesielt i Oslo, er det trendy.

Anonymkode: dd076...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Dyp kan man være om man virkelig har opplevd alvorlig smerte og sorg, i den form at man klarer å forstå det innerste i et menneske- man forstår andre på et dypere plan, man får innblikk i de mange forsvarsmekanismer som kan følge en person etter f.eks traumatiske opplevelser.

Anonymkode: f875f...600

Det er jeg enig i.

Anonymkode: dd076...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Fordi det finnes miljøer hvor psykisk sykdom har prestisje. Man er dyp, spesiell, utenfor normalen og intellektuell.

Anonymkode: dd076...90f

Jeg synes ikke det føles greit å ha psykisk sykdom. Jeg går til psykolog fordi jeg ikke fungerer normalt i hverdagen. Jeg aner ikke hva som feiler meg, men hele livet har jeg vært preget av tristhet og lite mestring. Og direkte stagnasjon. Jeg får liksom aldri etablert meg. :( Jeg har litt et slik liv der jeg ikke vet hvor jeg er neste år, fordi jeg bare får usikre jobber. Men jeg mestrer jo ikke skolen heller, så da blir det slik. Men folk som har hverdagslige problemer, og er veldig glad i oppmerksomhet elsker jo å dikte opp en tårevåt historei de har fått traumer av -_- 
Jeg føler jeg er omringet av, barn og unge er omringet av "bli noe". Voksne som spør "Hva skal du bli? du skal jo på videregående/høyskole snart" "du må snart bestemme deg for hva du skal bli" "Det er viktig å velge noe så du er sikret jobb" "Ta høyere studier så du ikke blir vaskehjelp"  Og alt dette "DU er bra nok" tullet. 

 

Anonymkode: 93e6c...be7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At mange sliter med sosial angst  og angst i det store og hele tror jeg på. Det er helt sjuke krav til hvordan en bør og skal være. Alle bør helst være så vellykket som mulig.

Er bare å lese tråder her inne det. De stadige trådene om hva som er lavstatusyrker, og hvor viktig det er med det motsatte og god økonomi. Hvor viktig det er å være veltrent, hvor viktig det er å eie mest mulig, og helst i ung alder. Om du ikke jobber opp mot alt dette, så blir du rakket ned på. Sett ned på, og blir oppfattet som ikke bra nok. Det kryr av tråder her inne om det, så jeg skjønner veldig godt at folk får psykiske utfordringer. Er ikke rart i det hele tatt spør en meg. 

Hets og nedgradering av andre er ikke akkurat uvanlig lenger. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Joda. Det er mange det. Poenget er vel at de eneste man trenger hjelp fra er sine nærmeste og sin psykolog/psykiater. Verre er det med psykisk syke i arbeiderklassen. Det er der det er minst kult. Men i storbyen, og spesielt i Oslo, er det trendy.

Anonymkode: dd076...90f

Hvor kommer tanken om at det er kult fra? Det er ikke kult å ha det vondt. Jeg vil påstå at ingen ønsker å ha det vondt og trist. Ønsker man det er det ofte fordi man er redd for å gi slipp; hvis man har hatt det mer vondt enn godt- og man søker etter trygghet, som kanskje er sykdom om det er det livet har vært preget av.

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, SoWhat? skrev:
 

At mange sliter med sosial angst  og angst i det store og hele tror jeg på. Det er helt sjuke krav til hvordan en bør og skal være. Alle bør helst være så vellykket som mulig.

Er bare å lese tråder her inne det. De stadige trådene om hva som er lavstatusyrker, og hvor viktig det er med det motsatte og god økonomi. Hvor viktig det er å være veltrent, hvor viktig det er å eie mest mulig, og helst i ung alder. Om du ikke jobber opp mot alt dette, så blir du rakket ned på. Sett ned på, og blir oppfattet som ikke bra nok. Det kryr av tråder her inne om det, så jeg skjønner veldig godt at folk får psykiske utfordringer. Er ikke rart i det hele tatt spør en meg. 

Hets og nedgradering av andre er ikke akkurat uvanlig lenger. 

Ja, jeg forstår. Men er ikke dette «presset» i høyeste grad selvforskyldt? 

Anonymkode: f875f...600

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg synes ikke det føles greit å ha psykisk sykdom. Jeg går til psykolog fordi jeg ikke fungerer normalt i hverdagen. Jeg aner ikke hva som feiler meg, men hele livet har jeg vært preget av tristhet og lite mestring. Og direkte stagnasjon. Jeg får liksom aldri etablert meg. :( Jeg har litt et slik liv der jeg ikke vet hvor jeg er neste år, fordi jeg bare får usikre jobber. Men jeg mestrer jo ikke skolen heller, så da blir det slik. Men folk som har hverdagslige problemer, og er veldig glad i oppmerksomhet elsker jo å dikte opp en tårevåt historei de har fått traumer av -_- 
Jeg føler jeg er omringet av, barn og unge er omringet av "bli noe". Voksne som spør "Hva skal du bli? du skal jo på videregående/høyskole snart" "du må snart bestemme deg for hva du skal bli" "Det er viktig å velge noe så du er sikret jobb" "Ta høyere studier så du ikke blir vaskehjelp"  Og alt dette "DU er bra nok" tullet. 

 

Anonymkode: 93e6c...be7

Nettopp. Du må for all del BLI noe. Som jeg skrev. Krav og atter krav og forventninger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, jeg forstår. Men er ikke dette «presset» i høyeste grad selvforskyldt? 

Anonymkode: f875f...600

Nei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, SoWhat? skrev:
 

Nei. 

Hvordan får man psykiske problemer fordi samfunnet forventer at man skal ha god økonomi og ha en veltrent kropp? 

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan får man psykiske problemer fordi samfunnet forventer at man skal ha god økonomi og ha en veltrent kropp? 

Anonymkode: f875f...600

Ytre press manifesterer seg som indre forventninger. Det skaper mentale belastninger for individet. Det er helt klart at vi lever i en stressa tid med krav og forventninger fra alle hold, spesielt nå når vi har tilgang på hverandre også over internett.

Anonymkode: dd076...90f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvordan får man psykiske problemer fordi samfunnet forventer at man skal ha god økonomi og ha en veltrent kropp? 

Anonymkode: f875f...600

Fordi hvis du ikke lever opp til forventningene så kan en fort bli degradert og tilmed hetset. En er rett og slett ikke god og bra nok. Akkurat det må du jo ha fått med deg? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SoWhat? skrev:
 

Fordi hvis du ikke lever opp til forventningene så kan en fort bli degradert og tilmed hetset. En er rett og slett ikke god og bra nok. Akkurat det må du jo ha fått med deg? 

Jeg tror nok dette presset ligger mer inni en person. F.eks. før da jeg strevde livet av meg for å få gode karakterer. Det var et indre press, det var ingen som hetset meg eller forlangte noe som helst. Det var jeg som presset meg, det var jeg som skapte problemet. 

Anonymkode: f875f...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...