Gå til innhold

Spise etter appetitt når man slanker seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal ned i vekt, bare 8 kg, men det er kilo som ikke forsvant naturlig etter svangerskap. Teller kalorier, og går ned i vekt på rundt 1700 kcal siden jeg trener. Men jeg opplever det vanskelig å spise samme mengde kcal hver dag, noen dager er jeg kjempesulten og blir ikke mett på dagsrasjonen, og andre dager har jeg ikke mye matlyst og må minne meg på å spise for å nå kalorimålet. 

Har lurt litt på å slutte med kaloritellingen, og heller prøve å spise intuitivt sånn jeg gjorde da jeg var ung og naturlig slank. Andre som har lykkes å gå ned i vekt med å spise etter matlyst? Hvilke grep gjorde dere?

Anonymkode: b0868...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nytter ikke å spise veldig lite og uregelmessig hvis en vil gå ned. Kroppen trenger jevn tilførsel av næring, så jeg ville satt opp et skjema og holdt meg til det. 

Anonymkode: 04ad0...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nytter ikke å spise veldig lite og uregelmessig hvis en vil gå ned. Kroppen trenger jevn tilførsel av næring, så jeg ville satt opp et skjema og holdt meg til det. 

Anonymkode: 04ad0...f91

Bare tull. Helt vanlig å spise mer visse dager og mindre andre dager. Om man så velger 2 måltider eller 6 spiller heller ingen rolle. Det er den totale summen som spiller inn.

---

ts. Du kan vel teste? JEG kunne ikke gjort det, fordi det er derfor jeg gikk opp i vekt. ;) Men for mange andre fungerer det jo.

 

Anonymkode: 569da...578

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gå for et ukentlig, gjennomsnittlig kaloritall du skal komme under, ikke et daglig? At du f.eks har som mål å havne på under 1700 kcal per dag i gjennomsnitt, fra mandag-søndag. Da kan du gå litt under, eller over, så lenge du sørger for at det "går opp" på slutten av uka.

Å spise intuitivt er veldig i vinden, men å forsøke å gjøre det når du går ned i vekt, og ikke er like ung og kanskje har en annen livsstil enn du hadde da du spiste slik og holdt deg slank naturlig, ville jeg ikke satset på nå, hvis målet først og fremst er å gå ned i vekt.

Når du har nådd vekmålet ditt og skal vedlikeholde, kan du heller eksperimentere med intuitiv spising, og se om du holder vekta slik. Men, i et samfunn der de fleste av oss har nesten ubegrenset tilgang på velmakende mat, trenger de fleste som aktivt prøver å gå ned i vekt noen metode for å begrense inntak av kcal på (mange av oss trenger en slik begrensning for å holde vekta også).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan sikkert fungere for noen, men for meg fungerte det ikke, i alle fall. Det skal sies at jeg hadde en større overvekt som skulle vekk. Jeg hadde gått ned 20 kg i løpet av ca 8 mnd med streng kaloritelling og god oversikt over matinntaket. Jeg skulle ned 5 til, og var så lei av å telle kalorier at jeg tenkte at de siste kiloene klarer jeg selv. Sluttet å veie meg jevnlig, gjorde jeg også. Istedenfor å gå ned, la jeg på meg fem kilo igjen i løpet av drøye to måneder. Det skulle ganske lite til. Jeg kjente det på klærne at det ikke gikk rett vei, så da bar det rett tilbake på kaloritellingen igjen. 

Anonymkode: 08b24...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hot mess skrev:
 

Hva med å gå for et ukentlig, gjennomsnittlig kaloritall du skal komme under, ikke et daglig? At du f.eks har som mål å havne på under 1700 kcal per dag i gjennomsnitt, fra mandag-søndag. Da kan du gå litt under, eller over, så lenge du sørger for at det "går opp" på slutten av uka.

Å spise intuitivt er veldig i vinden, men å forsøke å gjøre det når du går ned i vekt, og ikke er like ung og kanskje har en annen livsstil enn du hadde da du spiste slik og holdt deg slank naturlig, ville jeg ikke satset på nå, hvis målet først og fremst er å gå ned i vekt.

Når du har nådd vekmålet ditt og skal vedlikeholde, kan du heller eksperimentere med intuitiv spising, og se om du holder vekta slik. Men, i et samfunn der de fleste av oss har nesten ubegrenset tilgang på velmakende mat, trenger de fleste som aktivt prøver å gå ned i vekt noen metode for å begrense inntak av kcal på (mange av oss trenger en slik begrensning for å holde vekta også).

Det var et godt råd. Er ikke sikker på om jeg stoler på min egen appetitt, så det er nok lurt med en viss oversikt.

Anonymkode: b0868...036

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...