Gå til innhold

Trener ikke, hvor mye bør jeg spise?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å gå ned i vekt, men etter å ha lest i litt forskjellige tråder her er jeg redd for at jeg spiser for lite - mellom 1100 og 1300 kcal om dagen. De fleste "kalkulatorer" jeg har sjekka, skriver alt fra 900kcal - 1800kcal for å gå ned, så litt vanskelig å vite hva jeg skal tro på.

Etter å ha prøvd meg på trening utallige ganger har jeg funnet ut at det ikke er noe for meg, så jeg går heller turer på ca 45-60min noen ganger i uka sammen med kjæresten. Hvis jeg ikke har planer i løpet av en dag hender det at jeg går så lite som 2000 skritt. 

Lurer derfor på om dette er rimelig eller om jeg bør øke inntaket? Til info er jeg 164 høy og veier 71kg.

Anonymkode: e3f54...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7000 kcal = 1 kg fett (ca). 

Hvis du forbrenner 2000 kcal hver dag og spiser 1000 kcal, så går du ned ca 1 kg i uka (utenom vannvekt).

Forbrenning er veldig forskjellig fra person til person. Jeg er 21 år gammel og har funnet ut at jeg brenner ca 1700 kcal hver dag om jeg ikke er i mye aktivitet. Så når jeg slanker meg og ikke trener, så spiser jeg 700 kcal hver dag. Det høres kanskje lite ut, men går helt fint. 

Anonymkode: feddd...6c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten nevneverdig aktivitet så forbrenner man ca 2000kcal og dag. For å finne ut din forbrenning, må du faktisk telle kalorier over lengre tid der vekten din er stabil. For å så legge deg under det. Legger du deg på ca 1500kalorier vil du gå sakte ned og blir lettere å ikke få "spisedager".

Anonymkode: 2edd7...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier ikke noe om alder så jeg har gått ut fra at du er ca 25 år. Jeg plottet tallene dine inn i kalkulaturen jeg selv bruker og får da frem at du burde ligge på mellom 1400 kalorier (little/no exercise) og 1600 kalorier (exercise 3 times per week). Jeg vil derfor anbefale at du ligger på 1500 kalorier en periode og ser hvordan det fungerer. Det er ikke verre enn å prøve dette i 2-4 uker og justere alt etter effekt, men i utgangspunktet burde du absolutt ikke lavere enn 1500 kalorier.

Her er et eksempel på en meny med 1500 kalorier daglig:

https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Kalkulatorer/BMI-kalkulator/kcal/1500/Dagsmeny-1-1500-kcal

Her er et annet eksempel:

https://www.freedieting.com/1500-calorie-diet

Dette tilsvarer da et kaloriunderskudd på ca 3500 kalorier i uka (gitt at du har en spisedag/avslappingsdag) noe som vil si 0.5 kg ned per uke.

Endret av studerende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet etter følgende regel:

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli fjernet.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefaling.

Ann Christin, mod

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...