Gå til innhold

Nok en kvinne som ikke kan akseptere at menn og kvinner har forskjellige interesser


hocane

Anbefalte innlegg

4 hours ago, hocane said:
 

Hvorfor er det nødvendig? Hvorfor ikke la folk velge som de vil uten innblanding?

For å styre flere unna lavtlønte yrker og på den måten hjelpe til med å utjevne de økonomiske forskjellene mellom kjønnene. Mange velger tradisjonelt fordi de er redde for det ukjente og møter forventninger fra venner og kjente, men med litt oppmuntring og støtte kan de våge og til og med oppdage at de elsker det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ah sukk, nok en mann som ikke kan akseptere at kvinner har andre interesser enn å stelle sår og tørke støv. 

Er det virkelig så vanskelig for deg å akseptere at kvinner også kan være interessert i IT, tømmer, olje eller kampsport? 

Interessene er ikke genetisk anlagt. 

Anonymkode: 5ba3f...427

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KGKonto
25 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Ah sukk, nok en mann som ikke kan akseptere at kvinner har andre interesser enn å stelle sår og tørke støv. 

Er det virkelig så vanskelig for deg å akseptere at kvinner også kan være interessert i IT, tømmer, olje eller kampsport? 

Interessene er ikke genetisk anlagt. 

Anonymkode: 5ba3f...427

Det er ingen som har sagt at kvinner burde gjøre det ene eller det andre. De får velge selv. Men statistikken viser at kvinner flest velger klassiske kvinneyrker fordi de har lyst.

De kvinnene som har lyst til å velge en karriere innen IT osv, har full rett til å følge sine drømmer. Det er det som er hele poenget, det er ingen som stopper kvinner fra å gjøre det de vil.

Endret av KGKonto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Forskjellene i betydningen valg vil jevnes ut etterhvert siden skolen i dag primært er tilpasset jenter og det satses også i større grad på dem med arrangementer som dette https://www.ikt-norge.no/nyheter/girl-tech-fest-2018-vi-onsker-sponsorer/

 

Anonymkode: 3d042...1bc

Jeg tror det når jeg ser det.

I IT klasssen min i fjor var 2/60 elever jenter hvor hun ene droppa ut etter den første måneden. Jeg tror kvinner rett og slett ikke er interessert i det feltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:
 

Ah sukk, nok en mann som ikke kan akseptere at kvinner har andre interesser enn å stelle sår og tørke støv. 

Er det virkelig så vanskelig for deg å akseptere at kvinner også kan være interessert i IT, tømmer, olje eller kampsport? 

Interessene er ikke genetisk anlagt. 

Anonymkode: 5ba3f...427

Nok en kvinne som ikke skjønner seg på statistikk.

Anonymkode: aa310...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

dette er nesten for dumt til å svare på men ok: Hvem pleier snekkerne om de blir innlagt med et hjerteinfarkt, og sørger for å få dem tilbake i arbeid? - Jo, blant annet sykepleierne. Alle som bidrar ute i produksjon trenger å fungere. Om du har en fabrikk så er det riktignok maskinene som produserer, men de må av og til på verksted for å holdes i orden. Det gjør jobben til mekanikerne himla viktig, selv om de ikke står ute rundt produksjonsbåndet selv. 

Og ja; såklart det jobber snekkere i offentlig sektor. Hvem tror du eier de fleste offentlige bygg rundt omkring i Norges land? JO, det er stat og kommune. Tømrere og snekkere og andre yrkesfag (malere, rørleggere, elektrikere osv)  jobber såklart også for offentlig sektor. 

Uten snekkeren har ikke sykepleieren noe sted å jobbe, samme kan sies om feks elektrikere, det vil likevel ikke si at den enes jobb er mer viktig enn den andre. Håndverkere produserer goder, sykepleiere pleier syke mennesker. Sykepleiere produserer ingenting. Likevel er jobben viktig og folkene de pleier kommer som regel tilbake i jobb. Fakta er likevel at økonomisk sett har ikke sykepleieren produsert noe av økonomisk verdi. En syk person kunne blitt frisk uten en sykepleier også, så selv om sykepleieren har "produsert en frisk person" så er det likevel ikke et økonomisk gode.

4 timer siden, Coronas skrev:
 

Det jobber snekkere, rørleggere og elektrikere på de største sykehusene i Norge. Til og med gartner 😊 De tilhører driftseksjonen

Det er så klart korrekt, jeg tenkte meg ikke helt om, og tenker på de som "alt-mulig-menn" som må kunne litt om det meste. Det vanlige er vel når det bygges feks sykehus så legges elektrikerjobben ut på anbud og det er private som gjør jobben. Vedlikeholdet gjøres av en driftstekniker som gjerne har håndverksfaglig bakgrunn.

Anonymkode: a9355...483

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ser du på ting som irriterer deg hele tiden? Bare ser for meg at jeg skulle ha sittet å sett på videoer av mannsjåvinister, klimafornektere og tidligere episoder av The Apprentice.

Anonymkode: 2c128...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hocane skrev:
 

Jeg tror det når jeg ser det.

I IT klasssen min i fjor var 2/60 elever jenter hvor hun ene droppa ut etter den første måneden. Jeg tror kvinner rett og slett ikke er interessert i det feltet.

Dette har du argumentert med før, og andre har igjen vist til undersøkelser som viser at i land som for eksempel India så er det høy prosent av kvinner på IT. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så ekstremt opptatt av dette.

Anonymkode: 2c128...a04

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Dette har du argumentert med før, og andre har igjen vist til undersøkelser som viser at i land som for eksempel India så er det høy prosent av kvinner på IT. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så ekstremt opptatt av dette.

Anonymkode: 2c128...a04

Tech har en høy kvinnelig bestand fordi lønna til typiske "kvinneyrker" i India er en vits. De har ikke noe valg eller særlig annet alternativ.

Hadde India vært like balansert og likestilt som Norge og omsorgsyrker gitt bedre betalt er jeg faktisk omtrent 100 % sikker på at andelen kvinner innen tech i Inda hadde kraftig redusert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, miss spjåk skrev:

Det er mye som er kulturelt, men endel er også biologi. Vanskelig å se hva som er hva, hadde vært interessant å se forskning på dette. Jeg vet at jeg kun snakker for min familie her, men verken meg eller søsteren min lekte med dukker. Jeg synes det var kjedelig. Fikk likevel dukker til jul, mens broren min fikk spennende actionleker. Vi blir tidlig satt inn i en mal og lærer hva som er forventet for vårt kjønn. Jeg husker f.eks at jeg hadde lyst til å være cowboy på et karneval, men alle jentene skulle være prinsesse o.l, og jeg torte ikke å si at jeg ville være cowboy, var redd for å bli ertet. Jeg synes ikke vi skal være så trangsynte at vi setter hvert kjønn inn i en mal. Min mann syr, jeg syntes forming var det kjedeligste faget på skolen, bortsett fra da vi hadde sløyd.. Ikke kan jeg bake heller, mens mannen min er en racer på baking. Menn og kvinner er komplekse, ikke vær så opptatt av biologi når det tydeligvis er mange som ikke passer inn i ditt bilde av verden.. 

Ingen som er trangsynte. All statistikk viser at jo mer likestilt et land blir jo større blir forskjellene mellom kjønnene.

Og ja det høres ut som dine personlige erfaringer er unntaket ikke regelen. Menn foretrekker å jobbe med ting, Kvinner foretrekker jobbe med mennesker, det er hovedforskjellen mellom kvinner og menn på arbeidsfronten. Og jeg ser ikke at det vil forandre seg med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, hocane skrev:
 

Tech har en høy kvinnelig bestand fordi lønna til typiske "kvinneyrker" i India er en vits. De har ikke noe valg eller særlig annet alternativ.

Hadde India vært like balansert og likestilt som Norge og omsorgsyrker gitt bedre betalt er jeg faktisk omtrent 100 % sikker på at andelen kvinner innen tech i Inda hadde kraftig redusert.

Det er jo skremmende at visse mennesker ikke klarer å innse nettopp dette: At kvinner i India som har mulighet til å ta en utdannelse jobber innen IT fordi det gir mye bedre økonomisk uttelling enn å jobbe i omsorgsyrker man kan kvalifisere seg til med like lang utdannelse. India må jo først skape verdier (IT) før de har råd til å prioritere velferd med profesjonell omsorg like høyt som oss. Sykepleier er lavtlønnet i India fordi samfunnets etterspørsel er mye lavere enn i Norge. Markedet er stort sett begrensa til over- og middelklassen. Det store flertallet blir pleid ulønna av kvinnelige slektninger dersom de blir syke og vil i de fleste tilfeller bli alvorlig funksjonshemma eller raskt dø av de alvorlige lidelsene som norske sykepleiere behandler, finansiert av statens inntekter av all produksjon i landet (olje, gass, fisk, foredling av diverse råvarer osv.)

Endret av Sulo_V
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hocane skrev:
 

Ingen som er trangsynte. All statistikk viser at jo mer likestilt et land blir jo større blir forskjellene mellom kjønnene.

Og ja det høres ut som dine personlige erfaringer er unntaket ikke regelen. Menn foretrekker å jobbe med ting, Kvinner foretrekker jobbe med mennesker, det er hovedforskjellen mellom kvinner og menn på arbeidsfronten. Og jeg ser ikke at det vil forandre seg med det første.

Igjen: i land med lav likestilling outscorses ikke omsorgsyrker (oppgaver) 

Det blir umulig å sammenligne fordi medsøstre i et mindre likestilt land har jo ikke samme valgmulighet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, hocane skrev:
 

Et tapsprosjekt dersom kvinner skal jobbe like mye som menn.

Fødselsraten i Norge er ille nok som den er. Jeg kan ikke se en fremtid med en sånn modell. Menn har alltid vært forsørgere det er sånn vi har kommet oss hvor vi er i dag.

Dør flere enn hva blir født har Norge ingen fremtid, det er kalt natur.

Nei, dere har ikke det. Før jordbruksrevolusjonen var det kvinner som stod for størstedelen av matproduksjonen. De sanket, og det ga større avkastning enn jakt, som mennene drev med fordi de har større overkroppsstyrke og fordi barna ikke skulle skremme byttene. Følgelig hadde kvinner også høyere status i samfunnet. Ditt problem er at du tror at alt er natur.

Anonymkode: 2c128...a04

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:
 

Dette har du argumentert med før, og andre har igjen vist til undersøkelser som viser at i land som for eksempel India så er det høy prosent av kvinner på IT. Jeg skjønner ikke hvorfor du er så ekstremt opptatt av dette.

Anonymkode: 2c128...a04

@hocane har blitt spurt flere ganger om hvorfor han er så veldig opptatt av dette men han vil tydeligvis ikke svare på det.

Anonymkode: 09014...2bb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, dere har ikke det. Før jordbruksrevolusjonen var det kvinner som stod for størstedelen av matproduksjonen. De sanket, og det ga større avkastning enn jakt, som mennene drev med fordi de har større overkroppsstyrke og fordi barna ikke skulle skremme byttene. Følgelig hadde kvinner også høyere status i samfunnet. Ditt problem er at du tror at alt er natur.

Anonymkode: 2c128...a04

Ikke glem fiske, som var vel så viktig som jakt i Norge, helt siden steinalderen og fram til oljealderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Igjen: i land med lav likestilling outscorses ikke omsorgsyrker (oppgaver) 

Tja, det er vel masse filipinske (og indiske?) tjenestejenter, barnepiker, hjemmehjelper og sykepleiere? i Gulf-statene, til tross for at disse landene er lite likestilte. Om de arabiske kvinnene virkelig ønsker å dasse rundt og shoppe dagen lang i burkaene sine mens filipinske kvinner gjør mye av omsorgsarbeidet eller om det er mennene som vil at konene skal "sitte på stas" er vanskeligere å si. Vi hører forøvrig lite til at disse kvinnene med få muligheter, men materiell sikkerhet og mye meningsløs fritid leser og studerer mye på egen hånd, engasjerer seg i verdensproblemene, utvikler apper og ansporer barna sine til å satse høyt og dristig. Det er jo nettopp slik "myk opposisjon" innenfor "ærbare rammer" de har mulighet til å drive på med.

Endret av Sulo_V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, Carrot said:
Grunnen til at kvinner fortsatt velger tradisjonelt er at man "oppdras" til det og det er for lite informasjon om andre valg på tross av at man prøver så er det enkelte som "biter seg fast i gamle kjønsroller" - som denne tråden ganske sikkert vil utvikle seg til å vise :)

Vi har aldri vært så fri til å velge som vi er i dag. Utdanning, samlivsform, sexliv osv. Folk flest stresser ikke med at kvinner er prester og soldater og at noen menn blir sykepleiere, det er helt innafor. Men når vi får velge fritt, velger vi altså forskjellig.

Det kan godt bli enda friere, jeg ser ikke noen god grunn til at vi skal se ned på folk som velger utradisjonelt. Men det er altså helt feil å si at det egentlig er gamle tradisjoner som får folk til å velge kjønnstypisk i verdens mest likestilte samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, linsejesus skrev:
 

Vi har aldri vært så fri til å velge som vi er i dag. Utdanning, samlivsform, sexliv osv. Folk flest stresser ikke med at kvinner er prester og soldater og at noen menn blir sykepleiere, det er helt innafor. Men når vi får velge fritt, velger vi altså forskjellig.

Det kan godt bli enda friere, jeg ser ikke noen god grunn til at vi skal se ned på folk som velger utradisjonelt. Men det er altså helt feil å si at det egentlig er gamle tradisjoner som får folk til å velge kjønnstypisk i verdens mest likestilte samfunn.

Nei, det er ikke helt feil. Samfunn bærer sin kultur videre gjennom sosialiseringsprosesser og det er en av grunnene til at de består som noenlunde det samme. Det er for eksempel ikke lenge siden kvinner ble sendt på husmorskole og skulle holde seg unna politikk. Problemet er ikke at kvinner var husmødre, problemet er at de var ansett å av natur ikke være evnet til å tre ut på politiske og økonomiske arenaer - og dette er ikke biologi - det er misogyni. Noen tror det er feminister som har oppfunnet nedlatenheten overfor omsorgsyrker. Det er det ikke. Det var en allmenn oppfatning at kvinners arbeid var av lavere rang. Denne forestillingen henger igjen og også feminister har adoptert den. Så å tro at det ikke finnes kulturelt slagg igjen er naivt. Vi er ikke så raske til å omstille oss og vi blir ikke født som blanke ark. Vi fødes inn i andres språk, andres verdier, andres verdenssyn og preges av dette. Dette er ikke kontroversielt. Det er heller ikke feil og si at noe også har med biologi å gjøre. Jeg forstår ikke mennesker som må redusere ned alt til én årsak. Ikke en gang mennesker som driver med vitenskap gjør det.

Anonymkode: 2c128...a04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, linsejesus skrev:
 

Vi har aldri vært så fri til å velge som vi er i dag. Utdanning, samlivsform, sexliv osv. Folk flest stresser ikke med at kvinner er prester og soldater og at noen menn blir sykepleiere, det er helt innafor. Men når vi får velge fritt, velger vi altså forskjellig.

Det kan godt bli enda friere, jeg ser ikke noen god grunn til at vi skal se ned på folk som velger utradisjonelt. Men det er altså helt feil å si at det egentlig er gamle tradisjoner som får folk til å velge kjønnstypisk i verdens mest likestilte samfunn.

Sant. Men ikke glem de ganske store sosiokulturelle klasseforskjellene til og med i Norge. Du som opplyst mann er på toppen av hierarkiet mht. agens, om man gjør selvstendige valg uten å føle seg underlagt et voldsomt konformitetspress og uten å ta så mye hensyn til hva andre måtte mene, på godt og vondt:

1. Menn med høy sosiokulturell kapital

2. Kvinner med høy sosiokulturell kapital og menn med middels sosiokulturell kapital

3. Kvinner med middels sosiokulturell kapital og menn med lav sosiokulturell kapital

4. Kvinner med lav sosiokulturell kapital (de som klager her på KG om at de blir lurt trill rundt av psykopater, ghosta, utstøtt av bygda, voldtatt av muslimer de godtroende ble med hjem osv.) Disse har svært sjelden tatt et informert, upåvirka og rasjonelt valg om utdannelse og karriere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ewzp0xo3hlgove
11 timer siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

 

1.) menneskets biologi (arv) er ikke statisk. Hverken på mikro eller makronivå: individet (mikro) endrer hormoner og fysikk samt psyke iløpet av livet. En kvinne på 18 har ikke samme hormonproduksjon, kognitive tanker og preferanser, som da hun er 50. Samme gjelder menn. Menn og kvinner reduserer vel produksjon av østrogen og testosteron etter overgangsalder. Ergo de vil være biologisk mer lik hverandre som 60 åringer enn hva de var som 18 åringer. Biologien er ikke statisk. Makronivå: vi vet at menns testosteronnivå har dalt de siste tiårene, grunnet klima, er det vel? (Forenklet sagt) 16 årige jenter har faktisk større pupper idag enn for 50 år siden. Hvorfor..? - p-pillen. Vi endrer menneskets biologi over tid, noe bevisst, annet som en konsekvens av andre ting. 

Altså: Biolgi er ikke statisk.

Det at hormonproduksjonen endres med alder viser vel ikke at biologi ikke er statisk? Jeg vet ikke om det stemmer at menn produserer mindre testosteron pga. klima, men isåfall vil vel dette være miljø, og ikke biologi? Eller mener du at klima er biologisk?

Sitat

2.) å forenkle sykepleier yrker til = jobbe med mennesker» og ingeniør = «jobbe med ting», er også en falsk premiss.

Mange sykepleiere jobber mye med medisinteknisk utstyr og prosedyrer som har lite å gjøre med direkte menneskelige relasjoner. En hjerteoperasjon er mer mekanisk enn hva den er menneskelig. Og igjen: en ingeniør kan forvalte «ting» som har stor emosjonell tilknytning og verdi for mennesker. For eksempel en ingeniør som jobber i offentlig sektor som forvalter helseinstitusjoner. Eller asylmottak. De menneskelige relasjonene vil utgjøre en massiv del av ingeniørens arbeidshverdag.

 

Argumentet er ikke at sykepleiere ikke jobber med ting i det hele tatt, men heller at de personene som foretrekker å jobbe med ting fremfor folk vil velge ingeniør over sykepleie. Da det viser seg at menn (som gruppe) foretrekker ting i større grad enn kvinner, vil det bety at det er en overvekt av menn på typiske ingeniørutdanninger.

Sitat

3.) Et politisk liberalt land kan fortsatt ha konservative kulturelle verdier.

Det er fortsatt store kulturelle forskjeller mellom oppdragelsen og forventingen knyttet til gutter og jenter. Det kan ta lengre tid å snu den kulturelle endringen enn den politiske. Abortloven er er godt eksempel på det. Med andre ord: selv om loven tilsier at gutter og jenter har lik rett på samme utdannelse, kan fortsatt den kulturelle oppdragelsen hvor man kjøper lego til gutter og baby-dukker til jenter, sterkt bidra til å opprettholde kjønnsforskjellene i hvilke yrker disse guttene og jentene velger når de blir eldre. Banalt forklart så er gutten blitt fortalt at han er god til å bygge (lego) og jenta er fortalt at hun er god til å vise omsorg (til dukka)

Oppdragelse spiller helt klart en rolle, men mener du at vi i Norge har en mer kjønnsdelt oppdragelse enn: Thailand, Romania, Italia, Bulgaria, Polen, osv? Alle disse landene har høyere andel som studere realfag. Hvordan forklarer du det?

Kilde:

https://www.theatlantic.com/science/archive/2018/02/the-more-gender-equality-the-fewer-women-in-stem/553592/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...