Gå til innhold

Nok en kvinne som ikke kan akseptere at menn og kvinner har forskjellige interesser


hocane

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

fordi det ikke er en praksis selv om det er en lov ennå kanskje? :ball:

Anonymkode: 2176a...d2f

Eh, da må jo disse kvinnene som utsettes for det anmelde. Nytter ikke å sitte passivt og vente på at noen skal ordne opp i lovbrytingen bedriften foretar seg.

3 minutter siden, Carrot said:
 

du tuller nå eller?

Er det lov?

Anonymkode: befbc...f4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, hocane skrev:
 

De vil ikke gi seg før de oppnår målet sitt. Å få mer betalt for mindre antall arbeidstimer enn menn.

dette er bare TULL. En sykepleier som har bachelorgrad kan jobbe like mange timer på samme tid på døgnet som en snekker, og snekkeren vil tjene MER enn sykepleieren. OGSÅ om han jobber i OFFENTLIG sektor! 

Synes du virkelig det snekkere gjør er så himla mye mer viktig enn det sykepleiere gjør? 

Og bare vent: Mannlige sykepleiere har økt. Da kommer nok lønna traltendes etter om ikke så alt for lenge. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

dette er bare TULL. En sykepleier som har bachelorgrad kan jobbe like mange timer på samme tid på døgnet som en snekker, og snekkeren vil tjene MER enn sykepleieren. OGSÅ om han jobber i OFFENTLIG sektor! 

Synes du virkelig det snekkere gjør er så himla mye mer viktig enn det sykepleiere gjør? 

Og bare vent: Mannlige sykepleiere har økt. Da kommer nok lønna traltendes etter om ikke så alt for lenge. 

Jobber det snekkere i offentlig sektor?

Uansett, forskjellen her er at snekkeren produserer et gode og jobber med verdiskapning. Sykepleieren pleier syke folk, som i bunn og grunn bare er en utgiftspost på budsjettene. Syke mennesker er utgiftsposter og skaper ingen økonomisk verdi eller nytte, så lenge de er syke/innlagt på sykehus etc.

Anonymkode: a9355...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
2 timer siden, hocane skrev:
 

Du vet om kvinnelige mekanikere? Vel, gratulerer.

Det er ikke poenget og innlegget ditt er total urelevant for tema. Her er det snakk om generelt hva kvinner og menn foretrekker å jobbe med.

Og all statistikk viser at jo mer frihet du gir kjønnene til å velge yrkesvalg jo større blir forskjellene ved valgene de tar. Du har kvinner som dominerer totalt i omsorgsyrker og menn som dominerer ved f eksempel it eller byggfag

Det du sier stemmer helt klart med min opplevde erfaring etter godt over 30 år i yrkeslivet. 

Selv er jeg en av de som valgte stikk motsatt av alle andre jenter, i 20 år jobbet jeg med bare menn. Og jeg har følt meg ganske alene i mange år. Etter ungdomsskolen valgte de fleste jentene helse og sosialfag og jobber nå i typiske kvinneyrker. 

De siste ti årene har det derimot skjedd en markant forandring på kjønnsfordelingen i min bransje. Nå er det nesten lik fordeling, noe som har ført til renere doer, ryddigere avdelinger, mat i kjøleskapet, system i papirer og mye bedre rutiner på jobben. Mannfolka har også fått mer respekt for kvinnelige kolleger, har vært utsatt for mye ekkel tafsing, jævla tullinger! 

Er ingen tvil om at jeg har gått helt andre veier enn det som er typisk kvinner. Er sjelden en dame til stede når jeg gjør mine fritidssysler, skiller meg ut der også.

Tror ikke at noen av de andre jentene jeg vokste opp sammen med, angrer sine valg i livet, eller "misunner" meg som har gått andre veier. De har rett og slett valgt det som føltes naturlig og riktig for dem, akkurat som meg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jobber det snekkere i offentlig sektor?

Uansett, forskjellen her er at snekkeren produserer et gode og jobber med verdiskapning. Sykepleieren pleier syke folk, som i bunn og grunn bare er en utgiftspost på budsjettene. Syke mennesker er utgiftsposter og skaper ingen økonomisk verdi eller nytte, så lenge de er syke/innlagt på sykehus etc.

Anonymkode: a9355...483

dette er nesten for dumt til å svare på men ok: Hvem pleier snekkerne om de blir innlagt med et hjerteinfarkt, og sørger for å få dem tilbake i arbeid? - Jo, blant annet sykepleierne. Alle som bidrar ute i produksjon trenger å fungere. Om du har en fabrikk så er det riktignok maskinene som produserer, men de må av og til på verksted for å holdes i orden. Det gjør jobben til mekanikerne himla viktig, selv om de ikke står ute rundt produksjonsbåndet selv. 

Og ja; såklart det jobber snekkere i offentlig sektor. Hvem tror du eier de fleste offentlige bygg rundt omkring i Norges land? JO, det er stat og kommune. Tømrere og snekkere og andre yrkesfag (malere, rørleggere, elektrikere osv)  jobber såklart også for offentlig sektor. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye større behov for snekkere enn sykepleie det er realiteten.

Sykepleie er et av de mest populære studiene i Norge med mange tusenvis på venteliste, sier seg selv at lønna går ned da, fordi det er en jobb veldig mange kan gjøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, hocane skrev:
 

Mye større behov for snekkere enn sykepleie det er realiteten.

Sykepleie er et av de mest populære studiene i Norge med mange tusenvis på venteliste, sier seg selv at lønna går ned da, fordi det er en jobb veldig mange kan gjøre.

dette er også feil. Det er stort behov for sykepleiere, og det behovet vil bare øke med årene, siden vi får en "eldrebølge" vi må ivareta.

At det er mange tusen på venteliste er nok en delvis sannhet, enkelte skoler har mange tusen søkere, det er de populære skolene. Det er også mulig å bli sykepleier på "mindre populære" skoler, der er snittet langt lavere og ventelista kortere.

At det er lang venteliste betyr heller ikke at det er en "jobb veldig mange kan gjøre". Det er lang venteliste på siving. også, betyr ikke at "mange kan gjøre" jobben, OG om det så var tilfellet, så går ikke lønna ned av den grunn.

Lite hold i argumentene i denne tråden.

Så oppsummert:

Du er altså imot at enkelte yrker skal tjene bedre, om de yrkene hovedsaklig domineres av kvinner?

du er imot at gutter skal søke seg inn i yrker hvor man jobber med mennesker?

Og du er imot at kvinner skal jobbe i yrker hvor oppgavene er av teknisk art..?

 

 

 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt mye Annie Løøf ikke har forstått, så dette var ingen overraskelse.

Anonymkode: 353c6...aad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

dette er også feil. Det er stort behov for sykepleiere, og det behovet vil bare øke med årene, siden vi får en "eldrebølge" vi må ivareta.

At det er mange tusen på venteliste er nok en delvis sannhet, enkelte skoler har mange tusen søkere, det er de populære skolene. Det er også mulig å bli sykepleier på "mindre populære" skoler, der er snittet langt lavere og ventelista kortere.

At det er lang venteliste betyr heller ikke at det er en "jobb veldig mange kan gjøre". Det er lang venteliste på siving. også, betyr ikke at "mange kan gjøre" jobben, OG om det så var tilfellet, så går ikke lønna ned av den grunn.

Lite hold i argumentene i denne tråden.

Så oppsummert:

Du er altså imot at enkelte yrker skal tjene bedre, om de yrkene hovedsaklig domineres av kvinner?

du er imot at gutter skal søke seg inn i yrker hvor man jobber med mennesker?

Og du er imot at kvinner skal jobbe i yrker hvor oppgavene er av teknisk art..?

 

 

 

Lønn avgjøres av flere faktorer. Hovedgrunnen er selvfølgelig antall arbeidere innenfor feltet. Dersom du sammenligner andelen av arbeidere innenfor sykepleie og snekkere er det som natt og dag. Selvølgelig kommer lønnen til å variere basert på antall arbeidere.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye menn eller kvinner tjener. Har kvinner lyst til å tjene penger på samme nivå som menn er de dessverre nødt til å velge yrker som gir bedre betalt og jobbe like mange arbeidstimer som menn, selv om dette kan bli et problem med tanke på at kvinner blir gravide.

Endret av hocane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jobber det snekkere i offentlig sektor?

Uansett, forskjellen her er at snekkeren produserer et gode og jobber med verdiskapning. Sykepleieren pleier syke folk, som i bunn og grunn bare er en utgiftspost på budsjettene. Syke mennesker er utgiftsposter og skaper ingen økonomisk verdi eller nytte, så lenge de er syke/innlagt på sykehus etc.

Anonymkode: a9355...483

Det jobber snekkere, rørleggere og elektrikere på de største sykehusene i Norge. Til og med gartner 😊 De tilhører driftseksjonen

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, hocane skrev:
 

Lønn avgjøres av flere faktorer. Hovedgrunnen er selvfølgelig antall arbeidere innenfor feltet. Dersom du sammenligner andelen av arbeidere innenfor sykepleie og snekkere er det som natt og dag. Selvølgelig kommer lønnen til å variere basert på antall arbeidere.

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hvor mye menn eller kvinner tjener. Har kvinner lyst til å tjene penger på samme nivå som menn er de dessverre nødt til å velge yrker som gir bedre betalt og jobbe like mange arbeidstimer som menn, selv om dette kan bli et problem med tanke på at kvinner blir gravide.

Det har vært en gradvis utvikling de siste 100 årene hvor kvinner har begynt å gjøre nettopp det: vi jobber mer og mer på lik linje med menn og vi tjener mer likt med dere enn for både 50 og 60 år siden. Min oppfattelse er at denne prosessen ser ut til å irritere en del unge menn, og de benytter enhver anledning til å forsøke å fremme et kvinnesyn hvor kvinner helst skal være mest mulig innenfor tradisjonsrollen. 

Jeg er ikke i tvil om at kvinner og menn har ikke bare fysiske men også kognitive ulikheter. Menn er visstnok også bedre på å lokalisere hvor lyd kommer ifra. Det har dermed muligens bedre rom og retninggsans.

Men, ingen yrker er kun avhengig av en ferdighet. det holder ikke at man kun er knallgod på rom og retning i et yrke, og dårlig på alt annet. Eller at man utelukkende har gode medmenneskelige egenskaper, men kan ikke følge systemer eller forstå årsak/sammenheng. Også en sykepleier må kunne utøve tekniske prosedyrer, operere medisinteknisk utstyr.

Så selv om kvinner og menn nå har kognitive ulikheter (og preferanser) så endrer det ikke for at det fortsatt er en fordel å aktivt støtte kvinners deltagelse i mannsyrker og motsatt; menn sin deltagelse i kvinneyrker. 

Om vi skal vise til forskning, viser den at de aller beste arbeidsmiljø er de der hvor det er en jevn kjønnsbalanse, altså blanding av kvinner og menn. Dette fungerer bedre enn rene kvinne og mannsgrupper. 

Jeg er ikke i tvil om at lønna til sykelpeiere kommer til å øke. Og fokus vil flyttes bort ifra diskusjonen om "likelønn". For det er egentlig ikke så relevant. Det er ikke relevant om det er mest kvinner eller menn som jobber som sykepleiere, eller om det er en salig blanding. Det som er viktig er at jobben de gjør er vi avhengige av, og det vil være et økende behov og en økende etterspørsel for denne kompetansen i årene som kommer. Da må yrket fremstå attraktivt. det gjør det ikke nå, per d.d. En insentiv som vil bidra til å endre det, er å øke lønna deres.  

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Det har vært en gradvis utvikling de siste 100 årene hvor kvinner har begynt å gjøre nettopp det: vi jobber mer og mer på lik linje med menn og vi tjener mer likt med dere enn for både 50 og 60 år siden. Min oppfattelse er at denne prosessen ser ut til å irritere en del unge menn, og de benytter enhver anledning til å forsøke å fremme et kvinnesyn hvor kvinner helst skal være mest mulig innenfor tradisjonsrollen. 

Jeg er ikke i tvil om at kvinner og menn har ikke bare fysiske men også kognitive ulikheter. Menn er visstnok også bedre på å lokalisere hvor lyd kommer ifra. Det har dermed muligens bedre rom og retninggsans.

Men, ingen yrker er kun avhengig av en ferdighet. det holder ikke at man kun er knallgod på rom og retning i et yrke, og dårlig på alt annet. Eller at man utelukkende har gode medmenneskelige egenskaper, men kan ikke følge systemer eller forstå årsak/sammenheng. Også en sykepleier må kunne utøve tekniske prosedyrer, operere medisinteknisk utstyr.

Så selv om kvinner og menn nå har kognitive ulikheter (og preferanser) så endrer det ikke for at det fortsatt er en fordel å aktivt støtte kvinners deltagelse i mannsyrker og motsatt; menn sin deltagelse i kvinneyrker. 

Om vi skal vise til forskning, viser den at de aller beste arbeidsmiljø er de der hvor det er en jevn kjønnsbalanse, altså blanding av kvinner og menn. Dette fungerer bedre enn rene kvinne og mannsgrupper. 

Jeg er ikke i tvil om at lønna til sykelpeiere kommer til å øke. Og fokus vil flyttes bort ifra diskusjonen om "likelønn". For det er egentlig ikke så relevant. Det er ikke relevant om det er mest kvinner eller menn som jobber som sykepleiere, eller om det er en salig blanding. Det som er viktig er at jobben de gjør er vi avhengige av, og det vil være et økende behov og en økende etterspørsel for denne kompetansen i årene som kommer. Da må yrket fremstå attraktivt. det gjør det ikke nå, per d.d. En insentiv som vil bidra til å endre det, er å øke lønna deres.  

Et tapsprosjekt dersom kvinner skal jobbe like mye som menn.

Fødselsraten i Norge er ille nok som den er. Jeg kan ikke se en fremtid med en sånn modell. Menn har alltid vært forsørgere det er sånn vi har kommet oss hvor vi er i dag.

Dør flere enn hva blir født har Norge ingen fremtid, det er kalt natur.

Endret av hocane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, hocane skrev:
 

Et tapsprosjekt dersom kvinner skal jobbe like mye som menn.

Fødselsraten i Norge er ille nok som den er. Jeg kan ikke se en fremtid med en sånn modell. Menn har alltid vært forsørgere det er sånn vi har kommet oss hvor vi er i dag.

Dør flere enn hva blir født har Norge ingen fremtid, det er kalt natur.

Fødselsraten går ned fordi vi legger opp til et samfunn som krever særdeles høy utdannelse for å være endel av arbeidslivet, og det krever at man er konstant "på", fordi avbrekk fra arbeidsliv fører kjapt til at man ikke kan klatre karrierestigen eller faller ut.

Om du ønsker høyere rate av barnefødsler så burde du jo være sjeleglad for de tiltak staten har satt tilverks for å bedre gavide kvinner og nybakte mødre i arbeidslivet: kvinner får tre ukers betalt permisjon før fødsel, (og de må faktisk ta ut denne enten de vil eller ikke) de får betalt foreldrepermisjon i tiden etterpå, delt med far, og de har krav på å få tilrettelagt arbeidshverdagen sin med muligheten til å amme iløpet arbeidsdagen (tror de har krav på 15 eller 30 min fri hver dag til amming)

Eneste måten du kan sørge for høyere barnefødser er å gjøre det bedre og enklere for kvinner å få barn uten å bli alvorlig økonomisk skadelidende og/eller falle ut fra arbeidslivet. Det må rett og slett være mulig for kvinner å kunne få barn uten å risikere at de får livet sitt økonomisk "ødelag" av det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Carrot said:
barna ser på andre barn, de ser på tv, de ser det i butikker - det handler om at foreldre må ta bevisste valg. Ordet kjønnsnøytral oppdragelse ble først et tema i norge i 2012 - å forvente at verden snur på få år er ganske naivt, men om flere får øynene opp for det blir det bedre litt etter litt.

Det stemmer ikke i det hele tatt. Norske feministforskere har holdt seg til blank slate-teorien i hvert fall siden 1970-tallet.

Anonymkode: aa310...9b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Raven.Writingdesk said:

Og ja; såklart det jobber snekkere i offentlig sektor. Hvem tror du eier de fleste offentlige bygg rundt omkring i Norges land? JO, det er stat og kommune. Tømrere og snekkere og andre yrkesfag (malere, rørleggere, elektrikere osv)  jobber såklart også for offentlig sektor. 

Men de driver privat, og når stat og kommune skal leie dem inn må de betale så mye som de krever for at ikke de heller skal ta andre oppdrag.

Anonymkode: aa310...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Raven.Writingdesk said:

Men, ingen yrker er kun avhengig av en ferdighet. det holder ikke at man kun er knallgod på rom og retning i et yrke, og dårlig på alt annet. Eller at man utelukkende har gode medmenneskelige egenskaper, men kan ikke følge systemer eller forstå årsak/sammenheng. Også en sykepleier må kunne utøve tekniske prosedyrer, operere medisinteknisk utstyr.

Siden lønna for sykepleiere fastsettes felles har dette lite å si. En sykepleier som spesialiserer seg på dette og beviselig gjør en god jobb ville kunne forhandle seg til en god lønn individuelt i det private, men siden hun jobber i det offentlige og lønna fastsettes kollektivt må hun ta det hun får. Hun har heller ikke noe incentiv for å prøve å forbedre seg, utover spesielle sertifiseringsordninger som også har kollektiv lønnsfastsettelse. Så lenge hun gjør en god nok jobb til at ikke hun kan sies opp vil hun få samme lønn uansett.

Anonymkode: aa310...9b9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, hocane skrev:
 

Jeg snakker ikke om deg. Jeg snakker om kvinner.

Du representerer ikke alle kvinner. Tar vi 50 % av den mannelige befokningen og 50 % av den kvinnelige befolkningen viser all statistikk at menn og kvinner velger annerledes og dominerer ulike arbeidsfelt.

Det finnes enkeltunntak i alle slags sammenhenger. Jeg sier absolutt ikke at kvinner ikke burde søke seg inn i typiske "mannefag" men ikke prøv å tvink folk inn i arbeidsfelt de egentlig ikke vil.

Menn kommer alltid til å dominere innen IT akkurat som kvinner alltid kommer til å dominere innen omsorgsfag. Sånn er det, har det og kommer alltid til å være.

Men det er da vel ingen som tvinger menn og kvinner inn i arbeidsfelt de egentlig ikke vil inn i? Så jeg skjønner ikke problemstillingen.. La nå folk få velge det yrket de trives med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hocane skrev:
 

Dette er tull. Jenter får dukker fordi det er det de vil ha.

Faktisk har de gjort det samme eksperimentet med sjimpanser også vår nærmeste slektning.

Det som skjedde var at guttesjimpansene gir innsiktivt til bilene og jentesjimpansene gikk for dukkene. Skal vi skylde på miljø her også da? For sjimpanser?

Nei tull og tøys, det er opplagt at biologi spiller mye inn.

Det er mye som er kulturelt, men endel er også biologi. Vanskelig å se hva som er hva, hadde vært interessant å se forskning på dette. Jeg vet at jeg kun snakker for min familie her, men verken meg eller søsteren min lekte med dukker. Jeg synes det var kjedelig. Fikk likevel dukker til jul, mens broren min fikk spennende actionleker. Vi blir tidlig satt inn i en mal og lærer hva som er forventet for vårt kjønn. Jeg husker f.eks at jeg hadde lyst til å være cowboy på et karneval, men alle jentene skulle være prinsesse o.l, og jeg torte ikke å si at jeg ville være cowboy, var redd for å bli ertet. Jeg synes ikke vi skal være så trangsynte at vi setter hvert kjønn inn i en mal. Min mann syr, jeg syntes forming var det kjedeligste faget på skolen, bortsett fra da vi hadde sløyd.. Ikke kan jeg bake heller, mens mannen min er en racer på baking. Menn og kvinner er komplekse, ikke vær så opptatt av biologi når det tydeligvis er mange som ikke passer inn i ditt bilde av verden.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hocane skrev:
 

Det er ofte det som skjer ja. Jeg har en kusine som har nettopp samme erfaring.

Problemet er enkelte feminister som ikke har lyst til å innse forskjeller mellom gutter og jenter. Alt en gjør er kun å forvirre kjønnene og det er ikke bra for noen av oss.

Jeg tror det skal godt gjøres å forvirre kjønnene som du skriver.. Hvordan gjør man det? Om jenter og gutter har fremtidige valg og interesser innprentet i biologien bør man vel ikke være redd for å forvirre kjønnene? Det virker nesten som om du er redd nåtidens samfunn vil bli snudd opp ned? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...