Gå til innhold

Nok en kvinne som ikke kan akseptere at menn og kvinner har forskjellige interesser


hocane

Anbefalte innlegg

Hør her. Jeg er alt for at du skal ha frihet til å bli akkurat hva du vil.

Men du kan ikke tvinge kvinner inn i typiske mannsdominerte yrker akkurat som du ikke kan tvinge menn inn i typiske kvinnedominerte yrker.

Jeg så nettopp dette klippet, og det som forbauser meg over denne kvinnen er at hun ikke ser ut til å akseptere at menn og kvinner tar forskjellige valg basert på forskjellige interesser.

Det er helt sant det Peterson sier, at generelt, kvinner er mer interessert i mennesker og menn mer interresert i ting. Dette er noe jeg har visst lenge.

 

Endret av hocane
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner ikke helt tingen her. Det er mange kvinner som jobber som sveisere. Jeg kjenner en som jeg har kjent siden jeg var liten. Hun har jobbet med sveisearbeid på rigger bygget på Stord.

Jeg vet om kvinnelige mekanikere. En av norges og europas beste driftingkjørere er kvinne og var på tv.

Så er det nå flere menn nå i omsorgsyrker enn før.

 

Vi velger det yrket som passer oss, ikke sant?

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven.Writingdesk skrev:
 

Du fanger jo åpenlyst ikke poenget hennes. Hun sier oppdragelse og kultur former våre valg  (miljø) og at det er der vi kanskje må forsette å gjøre en god jobb. Han avbryter henne og sier at «bevisene viser at dette ikke stemmer (til applaus fra salen) - også kuttes klippet.

Men det at kultur ikke spiller en rolle er jo vrøvl. Klart det gjør det. Så kvinner i Saudi-Arabia har en annen genetikk enn kvinner i Norge siden de ikke «foretrekker» å kjøre bil..?? Såklart ikke! Det er reguleringen i landet som hindrer dem fra det.

kultur er mye, en blanding av skrevne og uskrevne regler. Og kultur er miljø, altså ikke genetikk. 

Såklart hvordan vi oppdrar barna våre bidrar til å enten forsterke eller minimere kjønnsforskjellene i arbeidsmarkedet. 

At man fortsatt må krangle med folk om det i 2018 er jo helt utrolig. 

Uansett hvor mye du hadde motivert kvinner til å jobbe innen it eller byggfag hadde de fortsatt dominert omsorgsyrker og læreryrker.

Kvinner gjennom biologi er skrudd sammen til å foretrekke å jobbe med menneskefag.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, hocane skrev:
 

Uansett hvor mye du hadde motivert kvinner til å jobbe innen it eller byggfag hadde de fortsatt dominert omsorgsyrker og læreryrker.

Kvinner gjennom biologi er skrudd sammen til å foretrekke å jobbe med menneskefag.

Korrekt. The Gender Equality Paradox har sterk forankring i vitenskapen, i motsetning til Lööfs synsing. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sphere skrev:
 

Korrekt. The Gender Equality Paradox har sterk forankring i vitenskapen, i motsetning til Lööfs synsing. 

Faktisk, jo mer likestilt et samfunn blir, jo større blir forskjellene ved valg av yrkesvalg mellom menn og kvinner.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, hocane said:
 

Faktisk, jo mer likestilt et samfunn blir, jo større blir forskjellene ved valg av yrkesvalg mellom menn og kvinner.

 

Er det negativt mener du?

Anonymkode: 09014...2bb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, hocane skrev:
 

Uansett hvor mye du hadde motivert kvinner til å jobbe innen it eller byggfag hadde de fortsatt dominert omsorgsyrker og læreryrker.

Kvinner gjennom biologi er skrudd sammen til å foretrekke å jobbe med menneskefag.

Den delen er jeg ikke nødvendigvis uenig i, selv om det kan være vanskelig å ha fullt belegg til å si dette så håndfast og svart/hvitt per dags dato. Det kommer av flere faktorer:

1.) menneskets biologi (arv) er ikke statisk. Hverken på mikro eller makronivå: individet (mikro) endrer hormoner og fysikk samt psyke iløpet av livet. En kvinne på 18 har ikke samme hormonproduksjon, kognitive tanker og preferanser, som da hun er 50. Samme gjelder menn. Menn og kvinner reduserer vel produksjon av østrogen og testosteron etter overgangsalder. Ergo de vil være biologisk mer lik hverandre som 60 åringer enn hva de var som 18 åringer. Biologien er ikke statisk. Makronivå: vi vet at menns testosteronnivå har dalt de siste tiårene, grunnet klima, er det vel? (Forenklet sagt) 16 årige jenter har faktisk større pupper idag enn for 50 år siden. Hvorfor..? - p-pillen. Vi endrer menneskets biologi over tid, noe bevisst, annet som en konsekvens av andre ting. 

Altså: Biolgi er ikke statisk.

2.) å forenkle sykepleier yrker til = jobbe med mennesker» og ingeniør = «jobbe med ting», er også en falsk premiss.

Mange sykepleiere jobber mye med medisinteknisk utstyr og prosedyrer som har lite å gjøre med direkte menneskelige relasjoner. En hjerteoperasjon er mer mekanisk enn hva den er menneskelig. Og igjen: en ingeniør kan forvalte «ting» som har stor emosjonell tilknytning og verdi for mennesker. For eksempel en ingeniør som jobber i offentlig sektor som forvalter helseinstitusjoner. Eller asylmottak. De menneskelige relasjonene vil utgjøre en massiv del av ingeniørens arbeidshverdag.

3.) Et politisk liberalt land kan fortsatt ha konservative kulturelle verdier.

Det er fortsatt store kulturelle forskjeller mellom oppdragelsen og forventingen knyttet til gutter og jenter. Det kan ta lengre tid å snu den kulturelle endringen enn den politiske. Abortloven er er godt eksempel på det. Med andre ord: selv om loven tilsier at gutter og jenter har lik rett på samme utdannelse, kan fortsatt den kulturelle oppdragelsen hvor man kjøper lego til gutter og baby-dukker til jenter, sterkt bidra til å opprettholde kjønnsforskjellene i hvilke yrker disse guttene og jentene velger når de blir eldre. Banalt forklart så er gutten blitt fortalt at han er god til å bygge (lego) og jenta er fortalt at hun er god til å vise omsorg (til dukka)

Likevel er jeg ikke i tvil om at det kan godt være medfødte biologiske egenskaper som viser at kvinner er mer omsorgsorientert og menn er mer opptatt av konstruksjon og mekanisme. 

Vi trenger dog gode «mekanikere» også innenfor helse, ettersom sykepleiere ikke bare sitter å holder folk i hånda og stryker dem på kinnet. Og vi trenger gode omsorgspersoner innenfor ingeniørstudiet, ettersom de som skal forvalte et bygg eller konstruere det, må ha forståelse for hvem som skal bruke det og bo i det.

Og ledere trenger man i begge leirer. Både med de tekniske og medmenneskelige ferdighetene. 

Kort oppsummert så har han nok rett i at biologiske forskjeller gjør at kvinner kanskje har en preferanse mot det menneskelige og menn har en preferanse mot det mekaniske/tekniske, men det er da ingen grunn til å hindre gutter og jenter til å se utenfor sin egen kjønnsrolle når de bygger sin identitet, som etterhvert former dem til å velge den sektoren og det yrket de til slutt ender opp med.. 

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Rullestolbruker skrev:
 

Skjønner ikke helt tingen her. Det er mange kvinner som jobber som sveisere. Jeg kjenner en som jeg har kjent siden jeg var liten. Hun har jobbet med sveisearbeid på rigger bygget på Stord.

Jeg vet om kvinnelige mekanikere. En av norges og europas beste driftingkjørere er kvinne og var på tv.

Så er det nå flere menn nå i omsorgsyrker enn før.

 

Vi velger det yrket som passer oss, ikke sant?

Du vet om kvinnelige mekanikere? Vel, gratulerer.

Det er ikke poenget og innlegget ditt er total urelevant for tema. Her er det snakk om generelt hva kvinner og menn foretrekker å jobbe med.

Og all statistikk viser at jo mer frihet du gir kjønnene til å velge yrkesvalg jo større blir forskjellene ved valgene de tar. Du har kvinner som dominerer totalt i omsorgsyrker og menn som dominerer ved f eksempel it eller byggfag

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Er det negativt mener du?

Anonymkode: 09014...2bb

Nei, absolutt ikke.

Det som er negativt er å ikke innfinne seg i realiteten. Og realiteten viser at det er klare biologiske forskjeller mellom kvinner og menn som er en klar faktor for hvorfor menn og kvinner dominerer i ulike yrkesfelt.

Endret av hocane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KGKonto
54 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Er det negativt mener du?

Anonymkode: 09014...2bb

Kvinner holder jo ikke kjeft om hvor lite de tjener til tross for at de velger de yrkene de gjør, så jeg syns det er negativt. Lønnsgapmyten blir gjentatt til det uendelige og vil aldri dø på grunn av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hocane skrev:
 

Uansett hvor mye du hadde motivert kvinner til å jobbe innen it eller byggfag hadde de fortsatt dominert omsorgsyrker og læreryrker.

Kvinner gjennom biologi er skrudd sammen til å foretrekke å jobbe med menneskefag.

Åååh jeg burde vite bedre men kjenner jeg blir provosert, som kvinne - hvem faen er du/de/dere som tillater dere å påstå hva jeg liker og ikke basert på at jeg har innovertiss og pupper??

Jeg jobber i oljeindustrien på ledernivå omgitt av menn med kvalitet og utvikling etter å ha startet karrieren innen byggfag, jeg kjører en "manfolkbil" en diger SUV med et drog av en motor, et monster på 5.7 liter, jeg kjører MC, jeg elsker fart og spenning, har båtførerbevis, kan bortimot ingenting om slike ting som sying, eller brodering men er en kløpper med motorsagen eller annet verktøy - til tross for at jeg "biologisk er skrudd sammen" som du sier fins jeg omtrent ikke interessert i "omsorgsyrker" det kjeder meg - og har alltid kjedet meg. Jeg løp raskest, dykket dypest, klatret høyest, sloss mest og hadde blåkuler og skrubbsår på linje med gutta i oppveksten og jeg elsket det! hvert øyeblikk - til min mors store frustrasjon som kledde meg i kjoler og flettet meg og prøvde lære meg å sy, bake og alt det andre..

Jeg er representativ for de aller fleste kvinner, ferdig snakka! Vi velger det vi vil - og det skal vi fortsette med.

Endret av Carrot
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carrot skrev:
 

Åååh jeg burde vite bedre men kjenner jeg blir provosert, som kvinne - hvem faen er du/de/dere som tillater dere å påstå hva jeg liker og ikke basert på at jeg har innovertiss og pupper??

Jeg jobber i oljeindustrien på ledernivå omgitt av menn med kvalitet og utvikling etter å ha startet karrieren innen byggfag, jeg kjører en "manfolkbil" en diger SUV med et drog av en motor, et monster på 5.7 liter, jeg kjører MC, jeg elsker fart og spenning, har båtførerbevis, kan bortimot ingenting om slike ting som sying, eller brodering men er en kløpper med motorsagen eller annet verktøy - til tross for at jeg "biologisk er skrudd sammen" som du sier fins jeg omtrent ikke interessert i "omsorgsyrker" det kjeder meg - og har alltid kjedet meg. Jeg løp raskest, dykket dypest, klatret høyest, sloss mest og hadde blåkuler og skrubbsår på linje med gutta i oppveksten og jeg elsket det! hvert øyeblikk - til min mors store frustrasjon som kledde meg i kjoler og flettet meg og prøvde lære meg å sy, bake og alt det andre..

Jeg er representativ for de aller fleste kvinner, ferdig snakka! Vi velger det vi vil - og det skal vi fortsette med.

Jeg snakker ikke om deg. Jeg snakker om kvinner.

Du representerer ikke alle kvinner. Tar vi 50 % av den mannelige befokningen og 50 % av den kvinnelige befolkningen viser all statistikk at menn og kvinner velger annerledes og dominerer ulike arbeidsfelt.

Det finnes enkeltunntak i alle slags sammenhenger. Jeg sier absolutt ikke at kvinner ikke burde søke seg inn i typiske "mannefag" men ikke prøv å tvink folk inn i arbeidsfelt de egentlig ikke vil.

Menn kommer alltid til å dominere innen IT akkurat som kvinner alltid kommer til å dominere innen omsorgsfag. Sånn er det, har det og kommer alltid til å være.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, hocane said:

Jeg sier absolutt ikke at kvinner ikke burde søke seg inn i typiske "mannefag" men ikke prøv å tvink folk inn i arbeidsfelt de egentlig ikke vil.

Er det noen som gjør det, da?

Anonymkode: 09014...2bb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, hocane skrev:
Tar vi 50 % av den mannelige befokningen og 50 % av den kvinnelige befolkningen i norge viser all statistikk at menn og kvinner velger annerledes og dominerer ulike arbeidsfelt per i dag.

Det finnes enkeltunntak i alle slags sammenhenger. Jeg sier absolutt ikke at kvinner ikke burde søke seg inn i typiske "mannefag" men ikke prøv å tvink folk inn i arbeidsfelt de egentlig ikke vil.

Menn kommer alltid til å dominere innen IT akkurat som kvinner alltid kommer til å dominere innen omsorgsfag. Sånn er det, har det og kommer alltid til å være.

du glemte noe vesentlig så jeg hjalp til :fnise: tvang er ikke veien å gå, jeg er enig - men oppløysning og oppmuntring er.

Sitat

Regjeringen har et mål om jevnere kjønnsbalanse i utdannings- og yrkesvalg. Kjønnsskjeve utdannings- og yrkesvalg er uheldige og bidrar til å opprettholde forskjeller i lønn, karrieremuligheter, arbeidstid, arbeidsmiljø- og arbeidsbelastninger. De bidrar også til at samfunnet ikke klarer å ta i bruk de ressurser som menn og kvinner representerer.

Arbeidsmarkedet trenger så god arbeidskraft som mulig. Et snevert rekrutteringsgrunnlag fører til at bransjer og sektorer går glipp av dyktig arbeidskraft. Det er derfor et mål å bryte de synlige og usynlige barrierene som hindrer jenter og gutter i å ta utradisjonelle utdannings – og yrkesvalg.

På verdensbasis er det til informasjon flere og flere kvinner som for eksempel velger "it bransjen" - just saying.. Det er flere og flere som velger siv ing for eksempel.. listen er egentlig ganske lang om man orker sette seg inn i den..

OG slike holdninger som i siste avsnitt hjelper ikke, tvert imot er de med på å undergrave kvinner som meg som velger ut fra interesse og lyst fordi vi møter slike som sier " sånn er det, sånn har det alltid vært, hvorfor endre noe som fungerer" og som generelt sett er endringsmotivillige og krampaktig fastholder gamle mønster av frykt for hvordan nye vil påvirke deres hverdag.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

På verdensbasis er det til informasjon flere og flere kvinner som for eksempel velger "it bransjen" - just saying.. Det er flere og flere som velger siv ing for eksempel.. listen er egentlig ganske lang om man orker sette seg inn i den..

Det er steder hvor kvinner ikke har annet alternativ. Jeg regner med du refererer til den høye andelen kvinnelige IT arbeidere i India. Jeg kan fortelle deg en ting, hadde India vært like likestilt som Norge hadde du nok fort sett at kvinner innen it hadde stupt ned.

All forskning viser at dersom du gir kvinner og menn full likestilling blir forskjellene større ikke mindre.

Endret av hocane
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Carrot skrev:

men oppløysning og oppmuntring er.

Hvorfor er det nødvendig? Hvorfor ikke la folk velge som de vil uten innblanding?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, hocane said:
 

Det er steder hvor kvinner ikke har annet alternativ.

All forskning viser at dersom du gir kvinner og menn full likestilling blir forskjellene større ikke mindre.

I de aller fleste steder har kvinner muligheten for å jobbe i omsorgsbransjen. Så det at de velger IT og siv.ing har ingenting å gjøre med at de ikke har mulighet til å velge andre ting. Men de foretrekker disse bransjene av eget VALG..

Anonymkode: d070c...6dc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Carrot skrev:
 

Åååh jeg burde vite bedre men kjenner jeg blir provosert, som kvinne - hvem faen er du/de/dere som tillater dere å påstå hva jeg liker og ikke basert på at jeg har innovertiss og pupper??

Jeg jobber i oljeindustrien på ledernivå omgitt av menn med kvalitet og utvikling etter å ha startet karrieren innen byggfag, jeg kjører en "manfolkbil" en diger SUV med et drog av en motor, et monster på 5.7 liter, jeg kjører MC, jeg elsker fart og spenning, har båtførerbevis, kan bortimot ingenting om slike ting som sying, eller brodering men er en kløpper med motorsagen eller annet verktøy - til tross for at jeg "biologisk er skrudd sammen" som du sier fins jeg omtrent ikke interessert i "omsorgsyrker" det kjeder meg - og har alltid kjedet meg. Jeg løp raskest, dykket dypest, klatret høyest, sloss mest og hadde blåkuler og skrubbsår på linje med gutta i oppveksten og jeg elsket det! hvert øyeblikk - til min mors store frustrasjon som kledde meg i kjoler og flettet meg og prøvde lære meg å sy, bake og alt det andre..

Jeg er representativ for de aller fleste kvinner, ferdig snakka! Vi velger det vi vil - og det skal vi fortsette med.

Du er ikke representativ for de aller fleste kvinner, for de aller fleste kvinner jobber ikke i oljeindustrien på ledernivå. Du sier jo selv at du er omgitt av menn.

Ja, vi kvinner velger det vi vil, og det er stor overvekt av omsorgsyrker blant kvinner.

Anonymkode: a9355...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, KGKonto skrev:
 

Kvinner holder jo ikke kjeft om hvor lite de tjener til tross for at de velger de yrkene de gjør, så jeg syns det er negativt. Lønnsgapmyten blir gjentatt til det uendelige og vil aldri dø på grunn av dette

Hvorfor det? Er det ikke greit for renholdere å klage på lønn heller? Eller bussjåfører ? Eller er det bare klaging i kvinneyrker som plager deg spesielt ?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...