Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I mine familie har vekt alltid vært et tema, og spesielt for kvinnene har temaet vært overvekt. Som den nærmeste familiens yngste kvinne er jeg nå plutselig bli familiens sorte får og eneste tjukkas igjen! I den anledning merker jeg at fokuset og presset har økt noe voldsomt: gode velmenende råd føles bare som mas, kommentarer om kost og fysisk aktivitet. Fint at dere har funnet det som funka for dere, men for meg føles det som press, mas og unødvendig fokus på vekt, kropp og antall kiloer. Jeg gruer meg allerede til jul, en høytid preget med kos og mat, som sikkert blir et rent helvete for familiens eneste gjenværende tjukkas. Jeg vurderer nesten å reise utenlands! Men fra spøk til alvor: når en familie nærmest er nyfrelst og hekta på noe, hvordan kan man overleve å stå imot presset? Livet mitt er helt strålende sånn som det er og jeg klarer snart ikke mer tjatt og mas om antall kilo ned og hvor mange skritt hver enkelt har gått 😫

Anonymkode: cd041...88a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Der beskrev du familien min og meg selv🙈 De er så opptatt av vekt at det er sykelig!! Jeg feirer ikke jul med de i år, å jeg gruer til familiehelger og turer. Synes det er utrolig ubehagelig, klarer ikke nyte maten sammen med de lenger. 

Jeg var tynn som en stilk før, levde på kaffe, snus og matrester på jobb. Nå er jeg tyngre, snuser ikke og er lykkelig. Ikke bra🤷🏻‍♀️ 

Hvordan man overlever, enten setter du de på plass, ellers så driter du i meningene deres😜 Lettere sakt enn gjort... jeg gjør ingen av delene😅

Anonymkode: ee3b1...d4c

• Liker 4
Skrevet

Spis og kos deg. Å, så lei jeg er av slankehysteri og sunnhetstyrrani 🙂 hev hodet og vær glad. Folk er blitt hysteriske. Jeg hiver innpå med hva jeg ønsker av mat og drikke. Lar meg ikke påvirke, og har det fint  🙂

Anonymkode: 37cde...ec1

• Liker 3
Skrevet

I det øyblikket du viser svakhet og at de ser at de kan påvirke deg, så er løpet kjørt... At de kan påvirke deg emosjonelt, at du blir irritert, trist eller lei deg.. hva som helst.

Du må vise at du ikke bryr deg, kos deg med maten og vær fornøyd med deg selv :) La dem se at du er fornøyd med deg selv og nyter livet!

Anonymkode: c84fa...e14

• Liker 2
Skrevet

Når noen sier noe så ta en stor bit av noe godis og smatt så høyt du kan 😂 Jeg er ellers veldig glad i å være den som skiller seg ut, også kaldt familiens sorte får. 

Jeg husker da jeg slanket meg så ble jeg beskyldt for narkotika og alt mulig. Jeg levde sunt, spiste godis i blant, trente mye og hadde en aktiv jobb. I min familie skal man helst spise pasta med en rømmeboks blandet ut i en flaske ketchup. Ellers var jeg den eneste i familien som ville noe mer i livet og satset på både jobben og utdanningen min. At jeg ikke ville gå på lykkepiller gjennom en vanskelig periode var også feil. 

Jeg har stått på mitt hele veien og egentlig blitt droppet av de da de innså at de ikke kunne påvirke meg. 

Anonymkode: bda63...daf

Skrevet

De er glad i deg, og ønsker å hjelpe. Riktignok på feil måte. 

Fedme er veldig skadelig, og den største trusselen mot folkehelsen. Så forstår godt at det ikke er noe de ønsker for en de er glad i. Selv om du er fornøyd her og nå vil kiloene være veldig belastende om noen år. 

Snakk med dem. Si at du setter pris på omtanken. Men at det kommer ut på feil måte, på feil tidspunkt. Si rett ut at det fører til at du gruer deg til sammenkomster, til jul. Og at de er i ferd med å ødelegge hele relasjonen. 

Anonymkode: edd9b...2a0

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De er glad i deg, og ønsker å hjelpe. Riktignok på feil måte. 

Fedme er veldig skadelig, og den største trusselen mot folkehelsen. Så forstår godt at det ikke er noe de ønsker for en de er glad i. Selv om du er fornøyd her og nå vil kiloene være veldig belastende om noen år. 

Snakk med dem. Si at du setter pris på omtanken. Men at det kommer ut på feil måte, på feil tidspunkt. Si rett ut at det fører til at du gruer deg til sammenkomster, til jul. Og at de er i ferd med å ødelegge hele relasjonen. 

Anonymkode: edd9b...2a0

Egentlig kan jeg tenke meg at de er av typen "det som fungerer for meg, må fungere for alle andre." 

Anonymkode: bda63...daf

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk ofte høre «nå har du lagt på deg!» Ja, jeg var kanskje litt lubben, men ikke veldig tjukk! Hadde vel 10 kilo for mye så var jo en del. Fikk også kommentarer på skolen, den ene brant seg fast når en kom bort til meg og sa :gå å slank deg!

Jeg har hatt skjult bulimi i så mange år jeg kan huske, men ingen vet om det

Anonymkode: 70a7c...bb4

Skrevet

Eksen min var "tjukkasen" i familien hans, jeg motiverte han gjennom forståelse og ikke kritikk. Drit i familien din, hadde det vært min familie så hadde jeg vist "fingeren" for lenge siden.

Anonymkode: 0e16f...acb

Skrevet

Jeg tenker at de ikke kan komme inn på deg med slike kommentarer med mindre du lar de gjøre det. Det er så klart vanskelig å prelle det av seg helt uten videre, men det er nå dette som er oppskriften. Èn ting er hvis du selv er enig i kommentarene, men hvis du er fornøyd med deg selv bør du prøve å holde på dette, kose deg med mat og festligheter og ikke henge deg opp i tullekommentarer angående vekten din. Fnys av det og gå videre på et annet tema. 

Selv om det er plagsomt er dette sikkert helt velmenende som du skriver og bunner nok i at de selv er nyfrelst. Personlig fader jeg helt ut i samtale om trening og kalorier, og lar heller de andre styre samtalen. Så hiver jeg meg heller på når det er noe annet interessant som blir diskutert. 

Retter de seg spesifikt mot deg i slike samtaler? Hva sier de egentlig? 

Anonymkode: 4b302...b89

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...