Gå til innhold

Må ta treningspause pga skade - hvordan unngå å gå opp i vekt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har anstrengt forhold til mat men klart å få kontroll over dette med trening.

Nå har jeg klart å få en kraftig betennelse i kneet som betyr at jeg ikke kan trene på 3 måneder, og det tar opptil 1 år før kneet er helt bra igjen.

Det er kun gått to uker men jeg merker allerede at kiloene kryper på sakte men sikkert. Kjenner at problemene i forhold til mat og kropp blusser opp igjen. 

Har fått beskjed av legen om å holde meg i ro. Så jeg spiser kalorier - men får ikke forbrent dem.

Begynner å få panikk over dette. Hvordan kan jeg unngå at vekten stiger?

Anonymkode: e48a9...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bruk Lifesum eller lignende og loggfør maten, så du vet hva du får i deg. Bevissthet, bevissthet, bevissthet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalorier inn må være lik kalorier ut. Spiser du mer enn du forbrenner på en dag så går vekten opp, så enkelt er det. Du må spise færre kalorier nå enn du gjorde da du trente, hvis ikke så vil vekten øker siden du er mer i ro enn du har brukt å være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi forbrenner kalorier hele tiden, selv når vi sitter i ro. Derfor er det umulig å legge på seg om man spiser 1000 kalorier om dagen, fordi kroppen bruker de på å opprettholde hjertebank, pust og andre kroppslige funksjoner. Hvor mange kalorier du trenger per dag kommer an på hvor høy og tung du er. Det er sikkert nok å droppe et mellommåltid om dagen for å ha stabil vekt. 

Anonymkode: ada90...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ValarMorghulis skrev:
 

Kalorier inn må være lik kalorier ut. Spiser du mer enn du forbrenner på en dag så går vekten opp, så enkelt er det. Du må spise færre kalorier nå enn du gjorde da du trente, hvis ikke så vil vekten øker siden du er mer i ro enn du har brukt å være. 

Det er veldig vanskelig da min anstrengthet til mat tidligere handler om at  jeg spiser for å fylle et tomrom og stress. Trening har en stressreduserende effekt på meg.

Så nå begynner gamle impulser å innhente meg og jeg spiser ikke nødvendigvis mye mer men får ikke beveget meg.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan du svømme? 

Anonymkode: 19efe...3d5

Det er jeg usikker på.

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Vi forbrenner kalorier hele tiden, selv når vi sitter i ro. Derfor er det umulig å legge på seg om man spiser 1000 kalorier om dagen, fordi kroppen bruker de på å opprettholde hjertebank, pust og andre kroppslige funksjoner. Hvor mange kalorier du trenger per dag kommer an på hvor høy og tung du er. Det er sikkert nok å droppe et mellommåltid om dagen for å ha stabil vekt. 

Anonymkode: ada90...246

Skulle gjerne telt kalorier men har en lei tendens å få en sykelig oppheng i det. Men kanskje jeg må nå de månedene jeg er inhabil?

Ts

Anonymkode: e48a9...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke begynn å tell kalorier hvis du er sårbar for å bli for opphengt i det. Bare spis litt mindre. Enten ta litt mindre porsjoner, eller som meg; dropp kveldsmaten. 

Anonymkode: ceaba...86d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er veldig vanskelig da min anstrengthet til mat tidligere handler om at  jeg spiser for å fylle et tomrom og stress. Trening har en stressreduserende effekt på meg.

Så nå begynner gamle impulser å innhente meg og jeg spiser ikke nødvendigvis mye mer men får ikke beveget meg.

Det er jeg usikker på.

Skulle gjerne telt kalorier men har en lei tendens å få en sykelig oppheng i det. Men kanskje jeg må nå de månedene jeg er inhabil?

Ts

Anonymkode: e48a9...7f8

Jeg tenker du har to valg: du må enten akseptere at du kommer til å legge på deg. Eller så kan du prøve å omstille hodet ditt til å tenke at denne gangen skal du telle kalorier eller være bevisst alt du spiser, gjør du det på en sunn måte. Prøv å ikke la angsten for gamle tanker og oppheng ta for mye plass. 

Anonymkode: 19e05...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må justere sakte ned, så finner du ut når du blir stabil. Når du er stabil lager du deg et kosthold som blir hverdagen din, du finner ut av ca mengde. Om du har tenkt å bli veldig passiv må du kutte ut å spise noe som helst utenom måltidene, samme gjelder alkohol etc. Kun ren mat i riktig mengde.

Endret av Nyttig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tenker du har to valg: du må enten akseptere at du kommer til å legge på deg. Eller så kan du prøve å omstille hodet ditt til å tenke at denne gangen skal du telle kalorier eller være bevisst alt du spiser, gjør du det på en sunn måte. Prøv å ikke la angsten for gamle tanker og oppheng ta for mye plass. 

Anonymkode: 19e05...3d4

Tar til meg det siste du sier. Tenker jeg skal følge en slags diett denne perioden, da det bare er midlertidig. 

Tenker dere ca 1200 kcal daglig og kanskje litt snop i helgen er nok til å hindre vektøkning? 

11 minutter siden, Nyttig skrev:
 

Du må justere sakte ned, så finner du ut når du blir stabil. Når du er stabil lager du deg et kosthold som blir hverdagen din, du finner ut av ca mengde. Om du har tenkt å bli veldig passiv må du kutte ut å spise noe som helst utenom måltidene, samme gjelder alkohol etc. Kun ren mat i riktig mengde.

Takk for tips.

 

Ts

Anonymkode: e48a9...7f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ha den idiotiske vanen med å spise snop i helgene? Dette handler kun om dårlig vane! Kutt det ut! Etter noen uker så slipper hjernen suget, dette er det viktigste å programmere om i hjernen sin. Til slutt så tenker du ikke på det, selv har jeg ikke spist noe søtsaker "godteri" på 5år. Hvorfor? Får ingenting ut av det, bortkastet penger og kalorier. Da kan jeg heller spise større mengde av "vanlig" mat, om du lager deg for eks taco; ta en ekstra porsjon i stedet for det hjernedøde snopet du egentlig gleder deg til å spise 🙂

 

 

Kalorimengde er umulig å svare på da alle mennesker er forskjellig, ikke heng deg opp. Finn bare ut ca mengde, for eks 150g kjøtt/200g potet/grønnsaker valgfri mengde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Tar til meg det siste du sier. Tenker jeg skal følge en slags diett denne perioden, da det bare er midlertidig. 

Tenker dere ca 1200 kcal daglig og kanskje litt snop i helgen er nok til å hindre vektøkning? 

Takk for tips.

 

Ts

Anonymkode: e48a9...7f8

1200 er for lite. 

Kanskje du også kan bruke andre stressreduserende teknikker? Meditasjon eller noe? Bare sånn at du har et nytt mestringsverktøy nå som du må å være å trene. 

Anonymkode: 19e05...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan garantert svømme, ro med en fot, sykle med en fot og sikkert gjøre en del yoga. Jeg har i alle fall trent i alle år med betennelser her og der. Du kan få henvisning til fysioterapeut ang øvelser du kan gjøre. 

Anonymkode: 53f21...668

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan fortsette å trene selvom et ben ikke fungerer optimalt. Betennelse blir bedre av at du får opp blodpumpa så det er ingen grunn til å sitte i ro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ikke spise kalorier for å forbrenne de. Du skal spise mat for å gi kroppen næring! Kroppen din er helt avhengig av det, å for at du skal fungere normalt, ha energi og glede, så må du tilføre kroppen næring. Om du har hatt ett anstrengt forhold til mat bør du ta opp dette med legen din. Kanskje du kan få litt hjelp til å håndtere det nå som du har skadet benet og ikke får vært like aktiv. Likevel trenger kroppen mat, aktiv eller ei. Sørg for å få akkurat nok næring som samtidig gjør godt for kroppen din. Snakk med noen og få hjelp til dette om det er utfordrende. Vær grei mot deg selv, kroppen skal du ha resten av livet ❤️

Anonymkode: d0049...987

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spiseproblemene dine tidligere vært overspising eller anoreksi? Det har litt å si for hvilke råd jeg vil gi. Dersom du overspiste, anbefaler jeg å bruke appen Lifesum i en overgangsperiode dersom du begynner å legge på deg nå. Anbefaler det ikke dersom du har hatt anoreksi(snakker av egen erfaring).

Men ofte blir man mindre sulten av å være mindre aktiv. For meg har ikke aktivitetsnivå så mye å si for vekten, det er kostholdet som gjelder.

Anonymkode: 440f2...df2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje det kan være lurt å ta tak i problematikken? Snakke med noen om dette? Jeg får vondt i magen når jeg leser noen av rådene her, og når du spør om x antall kalorier er et ok sted å ligge. Og det tallet er bekymringsfullt lavt. 2000 kalorier trenger en voksen, ikke spesielt aktiv kvinne daglig for vedlikehold. Trener man, ligger man enda høyere. 

Med mindre trening kommer matlysten din i utgangspunktet til å reduseres. Kroppen din justerer seg når den ikke trenger så mye energi. Å bli sittestillende er i utgangspunktet ikke synonymt med vektøkning. Millioner av mennesker lever et sittestillende liv uten å bli overvektige. 

Spis når du er sulten, slutt når du er mett. Godteri er selvsagt helt i orden, men i et helseperspektiv er det lurt å begrense inntaket til en gang i uken som kos. Folk koser seg i helgene, og det er helt normalt og godt for oss. 

Hvis du ikke vet når du er sulten, når du er mett og du ikke vet hva du føler og må spise for å roe deg ned, bør du snakke med noen. Det å forstå følelsene dine og bruke dem som gode signaler krever øvelse og veiledning. Men veldig mange får det mye bedre når de forstår litt mer av hvordan følelsene kan brukes på en god måte.

Ellers kan det være fint å bruke musikk, meditasjon og lesing for å roe ned nervesystemet. Appen headspace er for eksempel kjempefin.

Anonymkode: 6062b...13e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Har spiseproblemene dine tidligere vært overspising eller anoreksi? Det har litt å si for hvilke råd jeg vil gi. Dersom du overspiste, anbefaler jeg å bruke appen Lifesum i en overgangsperiode dersom du begynner å legge på deg nå. Anbefaler det ikke dersom du har hatt anoreksi(snakker av egen erfaring).

Men ofte blir man mindre sulten av å være mindre aktiv. For meg har ikke aktivitetsnivå så mye å si for vekten, det er kostholdet som gjelder.

Anonymkode: 440f2...df2

Veksler mellom overspising og overspising etterfulgt av "renselse".

Jeg spiser ukontrollert når jeg ikke får trent og brukt kroppen min. Når jeg ikke bruker energien på trening får jeg en sykelig overopptatthet av mat. Jeg spiser ikke fordi jeg er sulten, jeg spiser for å håndtere den tilværelsen jeg er i nå. Trening er alfa og omega for den psykiske helsen min. 

 

Mange her foreslår meditasjon osv. Rolige aktiviteter har aldri vært det jeg trives med. Jeg drives av knallharde toppturer, bryting, tung styrke og lange intervaller. Aktiviteter som gir adrenalin og endorfiner i bøtter og spann. 

Ts

Anonymkode: e48a9...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spoiler

Ha fokus på det du kan trene og ikke hva du ikke kan. Tren overkroppen. Hør med legen om du kan trene i vann/svømme. Evt oppsøk veiledning for hvilke øvelser du kan utføre hvis du syns det er vanskelig å se selv. 

 

Anonymkode: e8e2f...e86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære trådstarter,

Jeg må dessverre stenge tråden din med bakgrunn i at vi ikke kan vite hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få. Vi kan ikke passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg eller andre i en sårbar situasjon. 

Vi anbefaler også at du tar kontakt med din fastlege for å få en profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine.

Ann Christin, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...