Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

På 15.11.2018 den 16.10, AnonymBruker skrev:

Mat: 619 / 600
Klær og sko: 0 / 600
Tekstil og hjem: 217 / 100
Personlig pleie: 417 / 300
Helse: 0 / 300
Syn: 0 / 200
Veldedighet og gaver: 827 / 400
Fritid: 518 / 500
Mediebruk og teknologi: 2039 / 500

Totalt forbruk: 4637 / 3500

Søren da, det blir jo alltid mer utgifter enn jeg planlegger! Syns dette er vanskelig, jeg. 

Fikk bestilt mobil i går og sparte en del kroner der, betalte kun 1990kr. Så bestilte jeg også et deksel til den, for det må man jo nesten ha. Og så trengte jeg plutselig en gave til et helsepersonell som jeg har hatt tett kontakt med i 3 år som jeg skal avslutte med, vipps gikk det 218kr der og. Så en julegave til en venninne jeg ikke egentlig skulle kjøpe til; 198kr. Nå fikk jeg også en legetime som gjør at jeg jo må betale egenandelen på 2-300kr. Og jeg har enda ikke kjøpt de siste to julegavene jeg skal kjøpe i november. 

Så det var en liten utblåsning. Pengene flyr, selv om jeg egentlig kjøper lite til meg selv. Hadde heldigvis litt ekstra inntekt denne måneden, som gjør at jeg får spart det jeg ønsker og litt til, men det er likevel en kjip følelse å ikke klare og være så flink som man skulle ønske man var.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Søren da, det blir jo alltid mer utgifter enn jeg planlegger! Syns dette er vanskelig, jeg. 

Fikk bestilt mobil i går og sparte en del kroner der, betalte kun 1990kr. Så bestilte jeg også et deksel til den, for det må man jo nesten ha. Og så trengte jeg plutselig en gave til et helsepersonell som jeg har hatt tett kontakt med i 3 år som jeg skal avslutte med, vipps gikk det 218kr der og. Så en julegave til en venninne jeg ikke egentlig skulle kjøpe til; 198kr. Nå fikk jeg også en legetime som gjør at jeg jo må betale egenandelen på 2-300kr. Og jeg har enda ikke kjøpt de siste to julegavene jeg skal kjøpe i november. 

Så det var en liten utblåsning. Pengene flyr, selv om jeg egentlig kjøper lite til meg selv. Hadde heldigvis litt ekstra inntekt denne måneden, som gjør at jeg får spart det jeg ønsker og litt til, men det er likevel en kjip følelse å ikke klare og være så flink som man skulle ønske man var.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Ser jeg gjorde en dårlig jobb med fargingen av tallene der. To tall til skulle vært røde 😌

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Søren da, det blir jo alltid mer utgifter enn jeg planlegger! Syns dette er vanskelig, jeg. 

Fikk bestilt mobil i går og sparte en del kroner der, betalte kun 1990kr. Så bestilte jeg også et deksel til den, for det må man jo nesten ha. Og så trengte jeg plutselig en gave til et helsepersonell som jeg har hatt tett kontakt med i 3 år som jeg skal avslutte med, vipps gikk det 218kr der og. Så en julegave til en venninne jeg ikke egentlig skulle kjøpe til; 198kr. Nå fikk jeg også en legetime som gjør at jeg jo må betale egenandelen på 2-300kr. Og jeg har enda ikke kjøpt de siste to julegavene jeg skal kjøpe i november. 

Så det var en liten utblåsning. Pengene flyr, selv om jeg egentlig kjøper lite til meg selv. Hadde heldigvis litt ekstra inntekt denne måneden, som gjør at jeg får spart det jeg ønsker og litt til, men det er likevel en kjip følelse å ikke klare og være så flink som man skulle ønske man var.

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Sånn blir det noen ganger :) Jeg har ingen glansmåned jeg heller, men mye bedre enn hvordan det har vært de siste par månedene! Jeg syntes du gjør det kjempebra jeg, Ophelia! Jeg tenker at hvis man først bruker penger så får det i allefall være til noe nyttig/viktig/betydningsfullt - og det syntes jeg du har gjort :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

November: 

Husholdning: 2521,97/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 3665,80/2000
Diverse: 1753,28/1500
Faste kostnader: 4540/5000
Transport: 875/800
Helse:
4245/-

Sist oppdatert: 1/12

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Nuttery skrev:

November: 

Husholdning: 1305,95/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 2818,80/2000
Diverse: 641,30/1500
Faste kostnader: 4540/5000
Transport: 299/800
Helse: 4245/-

Sist oppdatert: 19/11

Jeg endte opp med å gjøre litt om på budsjettet mitt. Jeg har endret det slik at "faste kostnader"-summen som er budsjettert nå stemmer med reelle faste kostnader. Jeg har også "skilt ut" alle helserelaterte utgifter i en egen post for å få et litt mer nyansert bilde av hvordan jeg bruker pengene mine. Jeg ble mer motivert når jeg så regnskapet slik :) 

Ellers: 
- Avsluttet treningsabbonementet mitt. November er siste måneden det må betales! 375kr mer å rutte med i mnd. 
- Skiftet mobilabbonement. Blir å spare ca 150kr/mnd. 
- Regner med å bare ha ca 2000kr i helseutgifter i desember. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Random Nick

Narvesen og digg på bensinstasjoner er i alle fall fy-fy!

Vanlig mat bør man unngå å kjøpe på Meny/Joker fordi det er så dyre butikker!

 

prisjakt.no er et must til julepresanger.

Endret av Mrs. Random Nick
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Nuttery skrev:

November: 

Husholdning: 1305,95/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 2818,80/2000
Diverse: 641,30/1500
Faste kostnader: 4540/5000
Transport: 299/800
Helse:
4245/-

Sist oppdatert: 19/11

Hva går under diverse? :)

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Mrs. Random Nick skrev:

Narvesen og digg på bensinstasjoner er i alle fall fy-fy!

Vanlig mat bør man unngå å kjøpe på Meny/Joker fordi det er så dyre butikker!

 

prisjakt.no er et must til julepresanger.

Noen ting er faktisk billigere på Meny og Joker. F.eks har Meny fast tilbud på 18pk med egg til 39,90,- (2,2kr/egg). Det eneste jeg har sett som er billigere enn dette er når det er 6pk med egg for 10kr (1.6kr/egg)! :) Jeg syntes også ofte det er flere varer i 50%-kurven på f. eks Meny enn i vanlige butikker som Rema 1000 og Kiwi. 

Det gjelder å holde oversikten, altså! :fnise: Julepresanger handler jeg i løpet av året når det er salg, og jeg begynner ofte allerede i romjulen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva går under diverse? :)

Anonymkode: 14aff...6bb

Denne måneden har det blitt: 
249 kr - Kondomeriet (gave til samboer) 
74,50 kr - kantina på jobb (var lat) 
278 kr - BliVakker (Redken 500ml sjampo/balsam til 50%)
39,80 kr - Plantasjen (to julestjerner) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nuttery skrev:

Sånn blir det noen ganger :) Jeg har ingen glansmåned jeg heller, men mye bedre enn hvordan det har vært de siste par månedene! Jeg syntes du gjør det kjempebra jeg, Ophelia! Jeg tenker at hvis man først bruker penger så får det i allefall være til noe nyttig/viktig/betydningsfullt - og det syntes jeg du har gjort :)

Takk, Nuttery :hjerte: Ja, sånn blir det noen ganger. Men jeg syns det blir sånn litt for ofte, selv om jeg gjør mitt beste, og det er derfor jeg tenker jeg må justere litt på budsjettet etter nyttår. Det er jo et lite realistisk budsjett når jeg så sjeldent klarer å holde meg til det. Det fører bare med seg dårlig samvittighet og en følelse av å ha mislyktes, og det er ikke noe gøy. Orker ikke at det skal knyte seg i magen hver gang jeg bruker penger. Sparing er ikke alt og man skal leve litt og. Det er en vanskelig balansegang - det er vel de fleste enige i :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.11-12.12 

Mat og husholdning: 603 / 1700

Diverse: 284 / 400

Totalt forbruk: 887 / 2100

Handlet inn mat og husholdning for 264 kr i dag. Måtte blant annet handle ny smør og tannkrem i dag, så litt andre utgifter enn en vanlig uke. Men sånn er det jo alltid, litt småting her og der som må kjøpes under husholding. Har fullt eksamenskjør med hjemmeeksamen som startet i dag, må levere på fredag og ny eksamen på mandag. Orket rett og slett ikke tenkte og planlegge for mye, jeg må nok handle på nytt til helgen, men det tar jeg som det kommer. Har jo fortsatt å litt å gå på med tanke på ukesbudsjettet, og har jo litt å gå på fra forrige uke, så det er absolutt ikke ille :) Nå har jeg så jeg klarer meg til hjemmeeksamen er ferdig og jeg har masse brød og pålegg hele uken, så slipper jeg å gå på eksamenssmellutgifter i kantinen. I morgen planlegger jeg å spise middag i kantinen siden vi planlegger å sitte til minst 18.00 i morgen. Men det er sånn eksamensmiddagspriser i morgen, så det koster bare 29 kr :) Kjøpte også 0,75 kg med klementiner i trøstemat til eksamen fremover, men det er jo veldig billig. Alt i alt, veldig fornøyd med hvordan det går med tanke på at jeg er inne i en periode hvor det er lett å bruke penger på masse trøstemat og kantinemat. 

Endret av missmcbeal
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Nuttery skrev:

Denne måneden har det blitt: 
249 kr - Kondomeriet (gave til samboer) 
74,50 kr - kantina på jobb (var lat) 
278 kr - BliVakker (Redken 500ml sjampo/balsam til 50%)
39,80 kr - Plantasjen (to julestjerner) 

Så du fører kantinemat på diversepost og ikke matbudsjettet? Vurderer å gjøre det selv ja. 

 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk, Nuttery :hjerte: Ja, sånn blir det noen ganger. Men jeg syns det blir sånn litt for ofte, selv om jeg gjør mitt beste, og det er derfor jeg tenker jeg må justere litt på budsjettet etter nyttår. Det er jo et lite realistisk budsjett når jeg så sjeldent klarer å holde meg til det. Det fører bare med seg dårlig samvittighet og en følelse av å ha mislyktes, og det er ikke noe gøy. Orker ikke at det skal knyte seg i magen hver gang jeg bruker penger. Sparing er ikke alt og man skal leve litt og. Det er en vanskelig balansegang - det er vel de fleste enige i :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

Å lage realistiske budsjetter krever ofte litt erfaring, men det er jo det som er fint med å føre budsjett en periode og faktisk se forbruket, da kan man i fremtiden heller justere budsjettet litt :) Jeg tenker man må ta det som en god erfaring i stedet for å føle på mislykketfølelsen, selv om jeg forstår deg godt. Det er jo bra at du har klart å spare en del likevel, ved ekstra inntjening. Det viktigeste er jo at du går i pluss og ikke minus :) Kjedlig når pengene flyr på uventa utgifter, men gaver er jo fornuftig da :) Og gratulerer med ny mobil!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, missmcbeal skrev:

Så du fører kantinemat på diversepost og ikke matbudsjettet? Vurderer å gjøre det selv ja. 

Ja, det er jo direkte sløs i mine øyne, og har ingenting med husholdningsinnkjøp å gjøre! Men jeg er fornøyd med bare ett kantinebesøk denne måneden - jeg pleide å ha maaange... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, missmcbeal skrev:

Å lage realistiske budsjetter krever ofte litt erfaring, men det er jo det som er fint med å føre budsjett en periode og faktisk se forbruket, da kan man i fremtiden heller justere budsjettet litt :) Jeg tenker man må ta det som en god erfaring i stedet for å føle på mislykketfølelsen, selv om jeg forstår deg godt. Det er jo bra at du har klart å spare en del likevel, ved ekstra inntjening. Det viktigeste er jo at du går i pluss og ikke minus :) Kjedlig når pengene flyr på uventa utgifter, men gaver er jo fornuftig da :) Og gratulerer med ny mobil!

Ja, ikke sant. Takk for kloke ord! Når årsregnskapet er gjort skal jeg definitivt justere budsjettet, da har jeg jo klare tall på hva som er realistisk for meg :)

Og ja, ganske stas med ny mobil da. Samme hvor lite materialistisk jeg liker å tro at jeg er, er det jo stas med nytt. 😄

Så veldig flink du har vært med maten forrige uke og til nå. Masse lykke til med eksamen! 

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Nuttery skrev:

November: 

Husholdning: 1658,65/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 2818,80/2000
Diverse: 641,30/1500
Faste kostnader: 4540/5000
Transport: 299/800
Helse:
4245/-

Sist oppdatert: 20/11

Sånn :) Nå er målet mitt å ikke handle flere matvarer i november. Kjøleskapet er fullt av grønnsaker, skuffene er fulle av tørrvarer, og fryseren er full av proteiner. 

Da jeg var å handlet grønnsaker i dag på Grønland innså jeg hvor glad jeg er i å bo i Oslo. Der jeg tidligere bodde var det bare kjedebutikker tilgjengelig slik som Kiwi, Meny og Rema 1000. Å handle billig krevde mye planlegging, og jeg gikk ofte over budsjettet. Her bare plukker jeg i vilden sky, og havner likevel godt innenfor budsjettet. 1 kilo klementiner for 6,90, 1 agurk for 8,90,  en pose spinat for 9,90, tomat til 13,90 per kilo osv osv. Det blir noe annet enn kjedebutikk-pris: 22 kroner/kg for klementin, agurk til 19,90, spinatpose til 22 og en kilo tomater til minimum 19,90 (som oftest 29,90).

Det er noe jeg er svært takknemlig for, ettersom jeg spiser mye grønnsaker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.11-12.12 

Mat og husholdning: 848 / 1700

Diverse: 475 / 400

Totalt forbruk: 1332 / 2100

Ah, jeg har gått på en smell denne uken med hjemmeeksamen, men jeg så det komme, likevel om jeg fikk en bra start. Så jeg har ført kantineutgiftene på diverse, jeg har brukt 60 kr i kaffi denne uken i kantinen, men med veldig mange timer på skolen med hjemmeeksamen ble det en nødvendighet for å holde ut. Satt på skolen 11 timer i går... Det gikk også 30 kr på middag i kantinen på tirsdag som jo var planlagt, men i går så ble jeg med på å spleise på en Peppes Pizza siden vi ble sittende så langt utover kvelden. Det ble 74 kr på hver, så ikke veldig ille. Men det var jo en uplanlagt utgift, så ja, jeg har no allerede gått over diverseposten min. Men nå er iallfall hjemmeeksamen over, og jeg trenger nesten ikke å være på skolen fremover og kommer til å jobbe en del hjemme, så i utgangspunktet skal de ikke brukes noe særlig mer penger i kantinen eller på å kjøpe take away iallfall. Det var kanskje veldig optmistisk å sette diverseposten på 400 kr når jeg både skulle ut og hadde hjemmeeksamen. Jaja. 

For all del, maten var jo nødvendig, så kanskje jeg egentlig skulle satt utgiften på mat/husholdning egentlig. Får ha det i bakhodet.

Vel. Jeg gikk på enda en smell på matbutikken i dag, men nå hadde jeg bare skikkelig uflaks,.. Jeg skulle kjøpe grandiosa pepperoni som var på tilbud til 28 kr, og siden det var på tilbud, så tenkte jeg å kjøpe 2. Så jeg la det i korga, uten å sjekke så nøye. Jeg var tross alt trøtt og sliten etter å ha levert hjemmeeksamen. Når jeg hadde betalt begynte jeg å tenke over at jeg betalte veldig mye med tanke på hvor mye jeg kjøpte. Dum som jeg var sa jeg også nei til kvittering, men har rekna over de andre varene og funnet ut at jeg har betalt sånn over 60 kr for hver pizza, så jeg har tapte over 60 kr på denne utrolige tabben... Ser nå at jeg har kjøpt en ny pepperoni med sånn fancy bunn.. For en tabbe! Så nå er jeg plutselig litt over ukesbudsjettet og jeg fikk ikke handlet brød, så må gjøre det i morgen. 

Så denne uken har virkelig vært kjip for økonomien min, som om det ikke var kjipt nok med eksamen. Men nå legger jeg det bak meg. Nå er det fokus mot ny eksamen på mandag og dermed ny uke økonomisk sett. For å se på den positive siden så har jeg middag til starten av neste uke så forhåpentligvis klarer jeg å holde meg unna ukesbudsjett da slik at jeg kan gå mer i balanse. Nå har jeg også meget fancy pizza. 

Jeg fikk en flying start i tråden men gikk rett og slett litt på trynet, selv god planlegging er ikke alltid tilstrekkelig. Men i det store bildet er ikke dette så ille, får bare komme over skuffelsen for denne dagen. Blåser nok opp denne bagatellen litt, men seriøst, når jeg gikk fra butikken var jeg nesten helt på gråten over den dumme tabben min. Tenker jeg ser lysere på det etter en god natts søvn 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, missmcbeal skrev:

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.11-12.12 

Mat og husholdning: 848 / 1700

Diverse: 475 / 400

Totalt forbruk: 1332 / 2100

Ah, jeg har gått på en smell denne uken med hjemmeeksamen, men jeg så det komme, likevel om jeg fikk en bra start. Så jeg har ført kantineutgiftene på diverse, jeg har brukt 60 kr i kaffi denne uken i kantinen, men med veldig mange timer på skolen med hjemmeeksamen ble det en nødvendighet for å holde ut. Satt på skolen 11 timer i går... Det gikk også 30 kr på middag i kantinen på tirsdag som jo var planlagt, men i går så ble jeg med på å spleise på en Peppes Pizza siden vi ble sittende så langt utover kvelden. Det ble 74 kr på hver, så ikke veldig ille. Men det var jo en uplanlagt utgift, så ja, jeg har no allerede gått over diverseposten min. Men nå er iallfall hjemmeeksamen over, og jeg trenger nesten ikke å være på skolen fremover og kommer til å jobbe en del hjemme, så i utgangspunktet skal de ikke brukes noe særlig mer penger i kantinen eller på å kjøpe take away iallfall. Det var kanskje veldig optmistisk å sette diverseposten på 400 kr når jeg både skulle ut og hadde hjemmeeksamen. Jaja. 

For all del, maten var jo nødvendig, så kanskje jeg egentlig skulle satt utgiften på mat/husholdning egentlig. Får ha det i bakhodet.

Vel. Jeg gikk på enda en smell på matbutikken i dag, men nå hadde jeg bare skikkelig uflaks,.. Jeg skulle kjøpe grandiosa pepperoni som var på tilbud til 28 kr, og siden det var på tilbud, så tenkte jeg å kjøpe 2. Så jeg la det i korga, uten å sjekke så nøye. Jeg var tross alt trøtt og sliten etter å ha levert hjemmeeksamen. Når jeg hadde betalt begynte jeg å tenke over at jeg betalte veldig mye med tanke på hvor mye jeg kjøpte. Dum som jeg var sa jeg også nei til kvittering, men har rekna over de andre varene og funnet ut at jeg har betalt sånn over 60 kr for hver pizza, så jeg har tapte over 60 kr på denne utrolige tabben... Ser nå at jeg har kjøpt en ny pepperoni med sånn fancy bunn.. For en tabbe! Så nå er jeg plutselig litt over ukesbudsjettet og jeg fikk ikke handlet brød, så må gjøre det i morgen. 

Så denne uken har virkelig vært kjip for økonomien min, som om det ikke var kjipt nok med eksamen. Men nå legger jeg det bak meg. Nå er det fokus mot ny eksamen på mandag og dermed ny uke økonomisk sett. For å se på den positive siden så har jeg middag til starten av neste uke så forhåpentligvis klarer jeg å holde meg unna ukesbudsjett da slik at jeg kan gå mer i balanse. Nå har jeg også meget fancy pizza. 

Jeg fikk en flying start i tråden men gikk rett og slett litt på trynet, selv god planlegging er ikke alltid tilstrekkelig. Men i det store bildet er ikke dette så ille, får bare komme over skuffelsen for denne dagen. Blåser nok opp denne bagatellen litt, men seriøst, når jeg gikk fra butikken var jeg nesten helt på gråten over den dumme tabben min. Tenker jeg ser lysere på det etter en god natts søvn 😅

Synes ikke det gjør noe med den pizzaen, det er snakk om 60 kr og du bruker allerede så lite penger at det ikke gjør noe😊

Anonymkode: 14aff...6bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, missmcbeal skrev:

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.11-12.12 

Mat og husholdning: 848 / 1700

Diverse: 475 / 400

Totalt forbruk: 1332 / 2100

Ah, jeg har gått på en smell denne uken med hjemmeeksamen, men jeg så det komme, likevel om jeg fikk en bra start. Så jeg har ført kantineutgiftene på diverse, jeg har brukt 60 kr i kaffi denne uken i kantinen, men med veldig mange timer på skolen med hjemmeeksamen ble det en nødvendighet for å holde ut. Satt på skolen 11 timer i går... Det gikk også 30 kr på middag i kantinen på tirsdag som jo var planlagt, men i går så ble jeg med på å spleise på en Peppes Pizza siden vi ble sittende så langt utover kvelden. Det ble 74 kr på hver, så ikke veldig ille. Men det var jo en uplanlagt utgift, så ja, jeg har no allerede gått over diverseposten min. Men nå er iallfall hjemmeeksamen over, og jeg trenger nesten ikke å være på skolen fremover og kommer til å jobbe en del hjemme, så i utgangspunktet skal de ikke brukes noe særlig mer penger i kantinen eller på å kjøpe take away iallfall. Det var kanskje veldig optmistisk å sette diverseposten på 400 kr når jeg både skulle ut og hadde hjemmeeksamen. Jaja. 

For all del, maten var jo nødvendig, så kanskje jeg egentlig skulle satt utgiften på mat/husholdning egentlig. Får ha det i bakhodet.

Vel. Jeg gikk på enda en smell på matbutikken i dag, men nå hadde jeg bare skikkelig uflaks,.. Jeg skulle kjøpe grandiosa pepperoni som var på tilbud til 28 kr, og siden det var på tilbud, så tenkte jeg å kjøpe 2. Så jeg la det i korga, uten å sjekke så nøye. Jeg var tross alt trøtt og sliten etter å ha levert hjemmeeksamen. Når jeg hadde betalt begynte jeg å tenke over at jeg betalte veldig mye med tanke på hvor mye jeg kjøpte. Dum som jeg var sa jeg også nei til kvittering, men har rekna over de andre varene og funnet ut at jeg har betalt sånn over 60 kr for hver pizza, så jeg har tapte over 60 kr på denne utrolige tabben... Ser nå at jeg har kjøpt en ny pepperoni med sånn fancy bunn.. For en tabbe! Så nå er jeg plutselig litt over ukesbudsjettet og jeg fikk ikke handlet brød, så må gjøre det i morgen. 

Så denne uken har virkelig vært kjip for økonomien min, som om det ikke var kjipt nok med eksamen. Men nå legger jeg det bak meg. Nå er det fokus mot ny eksamen på mandag og dermed ny uke økonomisk sett. For å se på den positive siden så har jeg middag til starten av neste uke så forhåpentligvis klarer jeg å holde meg unna ukesbudsjett da slik at jeg kan gå mer i balanse. Nå har jeg også meget fancy pizza. 

Jeg fikk en flying start i tråden men gikk rett og slett litt på trynet, selv god planlegging er ikke alltid tilstrekkelig. Men i det store bildet er ikke dette så ille, får bare komme over skuffelsen for denne dagen. Blåser nok opp denne bagatellen litt, men seriøst, når jeg gikk fra butikken var jeg nesten helt på gråten over den dumme tabben min. Tenker jeg ser lysere på det etter en god natts søvn 😅

Hvis du blir så oppskaket av to pizza burde du vurdere å oppsøke psykolog på studentskipnaden altså... det er virkelig ikke normalt eller sunt.

Anonymkode: 014f0...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du blir så oppskaket av to pizza burde du vurdere å oppsøke psykolog på studentskipnaden altså... det er virkelig ikke normalt eller sunt.

Anonymkode: 014f0...26e

Slapp av, det var bare krisemaksimering der og da etter en lang uke med hjemmeeksamen og lite søvn. Det at jeg ble så opprørt var et resultat av flere ting som skjedde der dagen og det er surt å kjøpe feil vare attpåtil som man trodde var på tilbud, så var det to av det. Det går bra i dag altså. 

Jeg gråt ikke og jeg blir vaneligvis ikke på gråten av at noe sånt skjer i hverdagen. Det er helt normalt å være litt ekstra emosjonell i eksamenstiden.

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes ikke det gjør noe med den pizzaen, det er snakk om 60 kr og du bruker allerede så lite penger at det ikke gjør noe😊

Anonymkode: 14aff...6bb

Nei, 60 kr i det store og hele er ikke så ille, er bare litt surt når jeg har et stramt ukesbudsjett å holde meg til og det gjorde til at jeg gikk over. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reelt forbruk / budsjett for perioden 12.11-12.12 

Mat og husholdning: 996 / 1700

Diverse: 475 / 400

Totalt forbruk: 1472 / 2100

Dagen i dag ser langt lysere ut. Jeg måtte jo på butikken i dag også for å handle brød. Handlet like godt 2 stykker så slipper jeg å handle brød i neste uke. Nå har jeg delt de opp og fryst mesteparten. Kjøpte også litt pålegg og litt middag. Nå har jeg så mye mat at jeg skal klare meg fint helt til neste helg. Med tanke på ukesbudsjettet har jeg da over 200 kr til å handle for neste helg. Det bør være mer enn nok. Etter det har jeg 500 kr igjen på matbudsjettet for 1 uke og 3 dager. Ettersom jeg reiser hjem på juleferie siste dag i denne perioden, betyr det at jeg de siste dagene bør konsentrere meg om å tømme kjøleskap og skap for matvarer som ikke kan stå til etter jul. Alt i alt ser det ut som jeg har god kontroll på budsjettet likevel om jeg kom litt skjevt ut denne uken :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...