Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

17 timer siden, Anonym Bruker skrev:
 

TS har ikkje lagt frem noe tall på  sine  okonomiske prioriteringer i motsettning til mange andre her .     TS innrømmer   å ha tjent godt,og kanskje er ikkje TS sin økonomiske kvardag da  heller  representativ for  mange her.             

Hvorfor snakker du om meg i tredjeperson? Jeg er TS. Jeg har lagt ut tall over mine økonomiske prioriteringer. Jeg innrømmer å ha tjent godt i det siste. Hvorfor må min økonomiske hverdag være representativ mot andres? Jeg er jo bare meg selv!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Ild skrev:
 

Hos oss går det sklidd ut i det siste, må tilbake til ukeshandling ❤

Fin tråd, bra inspirasjon.

Har forresten klippet meg selv sist uke (har langt hår), gjorde det mest av tidsmessige hensyn (hadde ikke tid til å gå til frisør) og så tilfeldigvis en film på YouTube om å klippe seg selv. Har faktisk aldri vært mer fornøyd med klippen! Klipper barna også, men det er lettere.

Har ellers sluttet (for lengst) med å kjøpe klær, sko, sminke og dill jeg ikke trenger. Så jeg kjøper veldig lite/De fleste måneder kjøper jeg ingen fysiske ting (bortsett fra mat)! 

Har tidligere hatt en uke om gangen der jeg ikke bruker noen penger -bortsett fra på helt nødvendig mat. Det er bra sparekur og anbefales 👍

 

Så bra! Jeg klipper både meg og samboer, noe vi har gjort i rundt 1,5 år! Det har spart oss så mye penger :) Vi har langt hår begge to! 170 kroner på frisørsaks + 150 (?) på uttynningssaks har virkelig tjent seg inn - det er jo ikke en klipp engang for meg! Også har jeg sluttet å farg håret. 

Høres ut som du har stålkontroll, Ild! Det liker jeg! Og henter inspirasjon fra deg :) Målet mitt er å ikke bruke en eneste krone fra søndag-søndag neste uke, annet enn en resept jeg må hente ut og kanskje en hundrelapp på grønnsaker :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nuttery skrev:
 

Regnskapet for November går slik:
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 271,69/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 113,90/2000
Diverse: 293/1500 
Faste kostnader: -/4000
Transport: -/800
Sparing: 

Oppdaterer fortløpende. 

Vi feiret litt av samboers bursdag hjemme i går, og koste oss med brettspill og pizza hjemme. Ingen dyr affære med andre ord. Vi dro på butikken på kvelden fordi han ønsket å kjøpe et par øl til, og en boks med snus. Han hadde glemt kortet sitt, og ba meg legge ut. Og det er jo så klart greit! Men denne gangen ba jeg faktisk om beløpet tilbake, noe jeg ofte glemmer. Så han fikk en vipps-forespørsel på 160 kr fra meg :fnise: Må man så må man. 

I dag skal vi ut å spise - så det blir nok et par tusen kroner. 😕 Men det er hyggelig, han fortjener dette på bursdagen sin, og det var planlagt! Så jeg lever greit med det selv om det ikke akkurat passer inn i det å være nøysommelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 28.10.2018 den 9.51, Nuttery skrev:
 

Oktober har vært en "hard" måned for meg. 

Budsjettet har gått ca slik: 
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 2422/2000
Klær: 1179/500
Fornøyelser: 5261/2000
Diverse: 4936/1500 
Faste kostnader: 7250/4000
Transport: 1114/800
Sparing: 4000

Med andre ord følges ikke budsjettet i det hele tatt. Den budsjetterte summen til faste kostnader er en del høyere enn den pleier å være, da jeg for øyeblikket har noen helseutfordringer som medfører en del kostnader.

Husholdning: Noe høyere enn vanlig. Kjæresten har vært mye på besøk, og har ikke betalt noe særlig for mat. Han har vært ganske blakk denne måneden, så denne ekstrakostnaden er egentlig grei.

Klær:  Jeg har hatt bursdag, og fått penger av et familiemedlem som de spesielt øremerket til at jeg skulle få kjøpe meg noen nye klær. Har ikke brukt av mine egne penger i det hele tatt på dette.

Fornøyelser: Preget av et ukritisk forhold til det å spise ute, kjøpe mat i kantina, og tanken om "en øl koster jo bare ... kroner". Ekkelt å se på.

Diverse-posten: Alt for høy, men når jeg ser på det er mesteparten kostnader knyttet til helse (legetime, apotekvare etc), i tillegg til en gave som kostet ca 1750 kroner. 

Transport: Kommer av at jeg har tatt en del taxi (???) noe jeg i grunn ikke kan forsvare på noen måte. Jeg tar i utgangspunktet "aldri" taxi, men har denne måneden tatt hele fire taxiturer.. En gang til/fra restaurant, en gang hjem fra byen, og en gang hjem fra togstasjonen en sen kveld da jeg hadde mye å bære på. 

Faste kostnader: Det vanlige (husleie+strøm+mobil+trening), pluss 2700 kroner til psykolog og en fast resept jeg betaler for.

Beklager !

Las bare flyktigt igjennom innleggende og registrerte ikkje at du hadde innlegg nr. 2 der du hadde  satt opp eit oversiktleg budsjett.  Under Trådstart-innlegget skriver du m.a. at du er  en sparsomeleg person men ønsker nå  å sette inn "sparekniven" før jul, men   fustrert ove at eg så i  ingen tall som ga noen indikasjon på hva du hverken tjente eller hadde i forbruk .       

Tjener man  over igjennomsnittet av befolkningen,  så er det naturleg at ein også  har eit høgere forbruk som også er   igjennomsnittet av befolkningen.     Og er man  alene så har man  kun seg selv å tenke på ,og foretar  selvsagt prioriteringer der etter,og trenger ikkje ta omsyn til andre.

    Tjener man derimot  dårlig og har i tillegg omsorgsanvar ,barn  og mange munner å mette ,så må man prioritere annerledes en de som  har seg sjølve å tenke på.        

 

    

            

          

      

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym Bruker skrev:
 

Beklager !

Las bare flyktigt igjennom innleggende og registrerte ikkje at du hadde innlegg nr. 2 der du hadde  satt opp eit oversiktleg budsjett.  Under Trådstart-innlegget skriver du m.a. at du er  en sparsomeleg person men ønsker nå  å sette inn "sparekniven" før jul, men   fustrert ove at eg så i  ingen tall som ga noen indikasjon på hva du hverken tjente eller hadde i forbruk .       

Tjener man  over igjennomsnittet av befolkningen,  så er det naturleg at ein også  har eit høgere forbruk som også er   igjennomsnittet av befolkningen.     Og er man  alene så har man  kun seg selv å tenke på ,og foretar  selvsagt prioriteringer der etter,og trenger ikkje ta omsyn til andre.

    Tjener man derimot  dårlig og har i tillegg omsorgsanvar ,barn  og mange munner å mette ,så må man prioritere annerledes en de som  har seg sjølve å tenke på.  

Ja. Til vanlig (hvis man ser på de siste par årene) har jeg levd svært sparsommelig, men de siste 6-8 mnd har jeg hatt en (for meg å være) veldig god inntekt. Som dessverre har resultert i økt forbruk, noe jeg synets er unødvendig :) Godt dette ble oppklart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 3.11.2018 den 11.05, Nuttery skrev:
 

Ja. Til vanlig (hvis man ser på de siste par årene) har jeg levd svært sparsommelig, men de siste 6-8 mnd har jeg hatt en (for meg å være) veldig god inntekt. Som dessverre har resultert i økt forbruk, noe jeg synets er unødvendig :) Godt dette ble oppklart. 

Hadde en nabo m/ Inntekt på mange millioner i lønn og høyt forbruk.     Han ærkjente etterkvart at han mistet bakkekontakten og  begrepet om penger og forbruk.    Så  på sine  tusenlapper slik eg såg på en hundrekroner -seddel. 

 Forbruket har ofte synt seg å stå i forhold til inntekter, og  mange som har "gått  seg på en smell her".   Utfordringene kommer først den dagen inntektene evntl.  svikter og ein skal begynne å "prioritere annerledes"        

 

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym Bruker skrev:
 

Hadde en nabo m/ Inntekt på mange millioner i lønn og høyt forbruk.     Han ærkjente etterkvart at han mistet bakkekontakten og  begrepet om penger og forbruk,og han såg på tusenlapper slik eg såg på en hundrekroner -seddel. 

 Forbruket har ofte synt seg å stå i forhold til inntekter, men mange som har "gått på en smell her".   Utfordringene kommer først den dagen inntektene evntl.  svikter og ein skal begynne å "prioritere annerledes"    Forøvri Trist lesning når ein ser og hører om mange barn i Norge idag  som må gji avkall på mange goder som mange andre barn ser som ein selvfølge.      

 

Ikke sant. Heldigvis har jeg en stabil økonomi, nedbetalt bolig og godt med penger i banken, så jeg lider ingen nød økonomisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 3.11.2018 den 11.37, Nuttery skrev:
1970

Ikke sant. Heldigvis har jeg en stabil økonomi, nedbetalt bolig og godt med penger i banken, så jeg lider ingen nød økonomisk :)

Du virker å ha  en fornuftig holdning til  din økonomiske planlegging.   Betale ned lån medan renten enda  er lav og ellers sørge for å ha en buffert i banken til uforutsette utgifter. 

Møysommeleghet handler om  prioriteringer ,også vel så mykje om å forsøke å  "ta vare på ting og tang" .       

  

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.10.2018 den 10.36, Nuttery skrev:
 

Hei! 

Jeg vet ikke med dere - men i allefall jeg trenger å senke forbruket frem mot jul :) Jeg er i utgangspunktet veldig sparsommelig av meg, men i en periode med en veldig hektisk hverdag og en tilsvarende veldig god lønn har det sklidd veldig ut de sist par månedene. Nå har jeg fått nok, og er klar for å knipe igjen på pengeboka frem til jul! 

Det skal selvsagt kjøpes julegaver o.l, men å jevnlig besøke kantina på jobb, kaffe ute, alkohol osv, det er det slutt på! 

Håper noen andre vil bli med meg :fnise:

Ooooh, inspirerende tråd! 

Kommer med lista mi senere, må tenke!

Anonymkode: c8483...854

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym Bruker skrev:
 

Du virker å ha  eit edrueleg forhold til din egen økonomi m/  en langsiktig planlegging,og det tegner godt.     Er selv i samme situasjon saman m / ektefellen.  Barna forlengst eteblert m /egne boliger ,og barnebarn.    Forlengst nedbetalt  hus og gjeld m/brukbar buffert i banken.    Ser slik sett lyst på tilværelsen nå ,  men eneforsørgerstatusen på midten av 1970 tallet som var vanleg  på den tiden ga  ikkje rom for store utskeielsene. 

Våre politikere snakker idag om eit "varmere samfunn og fordelingsamfunnet " Selv bevilger de seg skyhøye lønninger og frynsegoder som folk flest ikkje kan identifisere seg med.  

Ja. Jeg er i etableringsfasen selv med samboer, men jeg var så "heldig" å arve mye penger fra min far, ettersom han falt fra tidlig (og er skilt fra min mor). Altså, ikke heldig fordi han døde, men du skjønner. Pga det er vi i allefall veldig heldige økonomisk, med tanke på at vi har mulighet til å ha det såpass fritt økonomisk i en ung alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
9 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Ja. Jeg er i etableringsfasen selv med samboer, men jeg var så "heldig" å arve mye penger fra min far, ettersom han falt fra tidlig (og er skilt fra min mor). Altså, ikke heldig fordi han døde, men du skjønner. Pga det er vi i allefall veldig heldige økonomisk, med tanke på at vi har mulighet til å ha det såpass fritt økonomisk i en ung alder. 

Noen er så heldige å arve penger,og noen er så heldige å vinne i Lotto.     Er man i en etabelringsfase så kommer pengene  selvsagt godt med,og det avlaster noen bekymringer for mange.   Arvepengene har du plassert i bolig,  og  bidrar dermed til eit godt minne etter din far.

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Ja. Jeg er i etableringsfasen selv med samboer, men jeg var så "heldig" å arve mye penger fra min far, ettersom han falt fra tidlig (og er skilt fra min mor). Altså, ikke heldig fordi han døde, men du skjønner. Pga det er vi i allefall veldig heldige økonomisk, med tanke på at vi har mulighet til å ha det såpass fritt økonomisk i en ung alder. 

Hva tenker du å bruke alle pengene du sparer på da?

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva tenker du å bruke alle pengene du sparer på da?

Anonymkode: 14aff...6bb

1. Ta 2 mnd fri neste år, etter endt studie. Reise og kose meg.
2. Sparer i BSU, slik at samboer og jeg kan kjøpe oss større bolig om noen år. (+ pga skattefradraget)
3. Betale ned studielån

Utover det liker jeg å ha en solid buffer så jeg i teorien kan kjøpe meg hva jeg vil - når jeg vil. Det skjer ikke så ofte, men jeg liker å ha muligheten. 

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Nuttery skrev:
 

1. Ta 2 mnd fri neste år, etter endt studie. Reise og kose meg.
2. Sparer i BSU, slik at samboer og jeg kan kjøpe oss større bolig om noen år. (+ pga skattefradraget)
3. Betale ned studielån

Aha, smart :) Jeg trodde du var i jobb siden du har utbetalt 26.000...

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Aha, smart :) Jeg trodde du var i jobb siden du har utbetalt 26.000...

Anonymkode: 14aff...6bb

Jeg jobber ved siden av studiet! Men de siste månedene har jeg tjent "eksepsjonelt" bra altså - det pleier ikke å stå SÅ godt til! Pluss 8000 av disse kronene er jo studielån :) Men jeg har jobbet mye i det siste, og utelukkende tatt gunstige vakter. På en vanlig måned ligger det på rundt 20 000 utbetalt. 

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Jeg jobber ved siden av studiet! Men de siste månedene har jeg tjent "eksepsjonelt" bra altså - det pleier ikke å stå SÅ godt til! Pluss 8000 av disse kronene er jo studielån :) Men jeg har jobbet mye i det siste, og utelukkende tatt gunstige vakter. På en vanlig måned ligger det på rundt 20 000 utbetalt. 

Det er jo kjempe bra!

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonym Bruker
På 3.11.2018 den 12.51, AnonymBruker skrev:
 

Hva tenker du å bruke alle pengene du sparer på da?

Anonymkode: 14aff...6bb

Har ikkje heilt sansen for å plassere all sparing på bolig / forbruk.       

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym Bruker skrev:
 

Har ikkje heilt sansen for å plassere all sparing på bolig / forbruk.    Alltid fortrukket å ha en romsleg buffert m.a.  til uforutsette utgifter, innvisteringer i nedgangstider.    

buffer må man ha!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn, da er restaurantregninga for samboers bursdag betalt. 2200 kroner. Nå tenker jeg å leve på 200 kroner frem til den 15 :) Det burde gå fint, med tanke på at jeg har skuffer og skap fulle av mat som i grunn bør spises ut av uansett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...