Gå til innhold

Nøysommelighet og sparetråd frem til jul 2018


Nuttery

Anbefalte innlegg

51 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Jeg tenker at det også er sparsommelig hvis man kjøper noe man trenger til redusert pris. Du hadde jo uansett hatt utgiften :) Kjøp deg ny telefon med "god" samvittighet!

Det er et godt poeng. Takk! :)

43 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Jeg har forsøkt å analysere regnskapet mitt med ulike faktorer i bakhodet, og en ting jeg har notert meg er at nesten 7000 kroner er utgifter som er direkte relatert til min kjæreste - enten fordi han ønsker å gjøre en aktivitet, han som kjøper noe til meg så jeg kjøper tilbake, at jeg drar ut når jeg egentlig ikke har råd, han som vil ut å spise etc.

Det er virkelig til ettertanke. Jeg vet at jeg selv er ansvarlig for pengene jeg bruker, men jeg føler virkelig at jeg ofte ender opp med å bruke mer penger enn jeg er komfortabel med pga ham. Og dette er jo et lysende eksempel på det. 

Uff, det er jo kanskje ikke så bra. Men det er flott at du har blitt bevisst på det, så du eventuelt kan gjøre noe med det hvis du ønsker. :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 28.10.2018 den 18.34, AnonymBruker skrev:
 

Jeg er med her! 
Mat og husholdning: 2000 kroner måneden
Kafe- og tilbudshandling: 1000 kroner (819 kroner igjen) 
Klær: 0 kroner

Anonymkode: a3ac1...fe8

Mitt ukesbudsjett på mat ligger på 500 kroner. Hittil denne uken har jeg brukt: 
Mat og husholdning: 373 kroner (127 kroner igjen av budsjett) 
Annet tull og impulskjøp: 146 kroner

Anonymkode: a3ac1...fe8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Mitt ukesbudsjett på mat ligger på 500 kroner. Hittil denne uken har jeg brukt: 
Mat og husholdning: 373 kroner (127 kroner igjen av budsjett) 
Annet tull og impulskjøp: 146 kroner

Anonymkode: a3ac1...fe8

Hva kjøpte du under tull og impuls?☺

Anonymkode: 14aff...6bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer alltid på når det er kampanje dager hos tilbords, kichen, osv. Og kjøper de merkene som jeg vet de i familien samler på. Da får de ganske mye for julegaven sin. Og jeg kan holde budsjettet mitt.

De fleste nære og venner sier jeg er så rar så begynner så tidlig. Men samtidig misunner de meg når desember kommer og de får en enormt utgift på engang. 

Jeg vet det kanskje blir vanskelig med å bytte, men samtidig så vet jeg veldig godt hva alle samler på.

Ellers så pleier jeg å lage mer middag enn vi spiser. Ta for eksempel taco på fredag. Lager ekstra med kjøtt. Sparer til neste dag og lager lassangne. Da har jeg både kjøttet og restene fra grønnsakene blir salat :) 

Anonymkode: 38fc5...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg passer alltid på når det er kampanje dager hos tilbords, kichen, osv. Og kjøper de merkene som jeg vet de i familien samler på. Da får de ganske mye for julegaven sin. Og jeg kan holde budsjettet mitt.

De fleste nære og venner sier jeg er så rar så begynner så tidlig. Men samtidig misunner de meg når desember kommer og de får en enormt utgift på engang. 

Jeg vet det kanskje blir vanskelig med å bytte, men samtidig så vet jeg veldig godt hva alle samler på.

Ellers så pleier jeg å lage mer middag enn vi spiser. Ta for eksempel taco på fredag. Lager ekstra med kjøtt. Sparer til neste dag og lager lassangne. Da har jeg både kjøttet og restene fra grønnsakene blir salat :) 

Anonymkode: 38fc5...9ec

Det gjør jeg også:) Jeg begynner julegavehandelen i januar. Egentlig mest av praktiske hensyn, for å slippe panikk i desember!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 28.10.2018 den 18.37, Knirke skrev:
 

Jeg har sluttet å feire jul, så lommeboka har det helt fint i Desember😉👍. Synes overforbruket og mat-fråtseriet har gått helt294 av skaftet☹️. Kjøper ikke julegaver eller pynt, og hele jul-og nyttårsperioden tilbringes på jobben.

Min oktober så forøvrig slik ut:

Bil: 3241 kr

Lån: 2402

Shopping: 1929 (mest interiørgreier ifb med oppussing)

Regninger: 1219

Velvære: 842

Mat: 294

Taxfree: 226

Loppemarked: 160

Sparing: 3000

Jeg bruker appen Moneylover til å føre «regnskapet». Anbefales😎

Mat kr. 294  ?       Hvor mye mat får man egentlig  for kr. 294 .      

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva kjøpte du under tull og impuls?☺

Anonymkode: 14aff...6bb

En smoothie på treningssenteret, vann på treningssenteret (trodde vannflasken lå i bilen, noe den ikke gjorde), en notatbok og to rekker med vikinglotto :) 

Anonymkode: a3ac1...fe8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Nuttery skrev:
 

Jeg har forsøkt å analysere regnskapet mitt med ulike faktorer i bakhodet, og en ting jeg har notert meg er at nesten 7000 kroner er utgifter som er direkte relatert til min kjæreste - enten fordi han ønsker å gjøre en aktivitet, han som kjøper noe til meg så jeg kjøper tilbake, at jeg drar ut når jeg egentlig ikke har råd, han som vil ut å spise etc.

Det er virkelig til ettertanke. Jeg vet at jeg selv er ansvarlig for pengene jeg bruker, men jeg føler virkelig at jeg ofte ender opp med å bruke mer penger enn jeg er komfortabel med pga ham. Og dette er jo et lysende eksempel på det. 

Det har også skjedd meg i tidligere forhold, og jeg synes fremdeles det er vanskelig å være den som strammer inn. Jeg er singel, men gradvis på vei inn i et forhold hvis vi lar det utvikle seg. Fordelen er at vi kjenner hverandre og har vært sammen før, men begge er impulsive og det kan påvirke økonomien hvis det viser seg at vi ikke har lært.

Jeg har ikke et fast budsjett, men før jul går det cirka 500-1000 kroner i bursdagsgave. Har lyst å kjøpe noe som koster 3000 kroner, men de har råd til å kjøpe det selv og er økonomisk sterke. Julegaver skal jeg begynne med før desember, og prøve å gjøre fornuftige kjøp til en fornuftig pris. Heldigvis er ikke familien min veldig opptatt av gaver. 

Skal spare inn på å bruke opp det som er i fryser og skap, redusere budsjettet enda mer med å kutte ut det meste av fornøyelser. Jeg har ikke lært å bruke Excel fordi jeg ikke har brydd meg og gruer meg til å se svart på hvitt hva pengene går til. Jeg har en god buffer, men når den ble cirka en årsinntekt sluttet jeg å spare. Det verste er at jeg ser den minker. Er Excel vanskelig å lære seg til hjemmebruk? Jeg trenger en virkelighetsorientering. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jytte skrev:

Er Excel vanskelig å lære seg til hjemmebruk? Jeg trenger en virkelighetsorientering.

Overhodet ikke! Jeg bruker google sitt regneark fordi det er gratis og jeg liker å ha dokumentene tilgjengelig på alle enhetene mine, men det er relativt likt på alle programmene. 

Bare lek deg litt og eksperimenter med ulike funksjoner så skjønner du fort greia. :)

- Ophelia

Anonymkode: d198a...398

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Jytte skrev:
 

Det har også skjedd meg i tidligere forhold, og jeg synes fremdeles det er vanskelig å være den som strammer inn. Jeg er singel, men gradvis på vei inn i et forhold hvis vi lar det utvikle seg. Fordelen er at vi kjenner hverandre og har vært sammen før, men begge er impulsive og det kan påvirke økonomien hvis det viser seg at vi ikke har lært.

Jeg har ikke et fast budsjett, men før jul går det cirka 500-1000 kroner i bursdagsgave. Har lyst å kjøpe noe som koster 3000 kroner, men de har råd til å kjøpe det selv og er økonomisk sterke. Julegaver skal jeg begynne med før desember, og prøve å gjøre fornuftige kjøp til en fornuftig pris. Heldigvis er ikke familien min veldig opptatt av gaver. 

Skal spare inn på å bruke opp det som er i fryser og skap, redusere budsjettet enda mer med å kutte ut det meste av fornøyelser. Jeg har ikke lært å bruke Excel fordi jeg ikke har brydd meg og gruer meg til å se svart på hvitt hva pengene går til. Jeg har en god buffer, men når den ble cirka en årsinntekt sluttet jeg å spare. Det verste er at jeg ser den minker. Er Excel vanskelig å lære seg til hjemmebruk? Jeg trenger en virkelighetsorientering. 

 

Ja, jeg syntes også det er vanskelig å stramme inn - spesielt når min kjære ender med å blakke seg på å betale for meg. Men jeg får sette hardt mot hardt og være streng - det er ikke riktig at jeg skal blakke meg i så stor grad heller! 

Anbefaler å handle julegaver på black friday - jeg skal handle de siste da selv :) Jeg har et dokument på excel som det bare er å plotte inn i hvis du er interessert i det - jeg syntes det er veldig enkelt og greit, og jeg er heller ingen racer på excel. 

Sparekontoen min vokser foreløbig, men jeg vet den kommer til å minske en del neste år. Jeg er ferdig utdannet til sommeren og har bestemt meg for å ta 2 måneder fri og bare leve livet, så det går nok "noen" tusenlapper i de månedene der. Men det er helt lov tenker jeg - det er jo planlagt og regnet med! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Ja, jeg syntes også det er vanskelig å stramme inn - spesielt når min kjære ender med å blakke seg på å betale for meg. Men jeg får sette hardt mot hardt og være streng - det er ikke riktig at jeg skal blakke meg i så stor grad heller! 

Anbefaler å handle julegaver på black friday - jeg skal handle de siste da selv :) Jeg har et dokument på excel som det bare er å plotte inn i hvis du er interessert i det - jeg syntes det er veldig enkelt og greit, og jeg er heller ingen racer på excel. 

Sparekontoen min vokser foreløbig, men jeg vet den kommer til å minske en del neste år. Jeg er ferdig utdannet til sommeren og har bestemt meg for å ta 2 måneder fri og bare leve livet, så det går nok "noen" tusenlapper i de månedene der. Men det er helt lov tenker jeg - det er jo planlagt og regnet med! 

Takk for råd. Jeg har blitt en sinke med data og programmer. Dokumentet høres interessant ut, får bare håpe jeg får det til. Hvis man er i et nytt forhold er det lett å skeie ut, og til slutt kan det bli en lei uvane. Heldigvis er det lett å stramme inn hvis man er enige, men da må man ta den kjedelige praten. 

Det er lov å planlegge utskeielser. Det er vel fortjent etter fullførte studier. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jytte skrev:
 

Takk for råd. Jeg har blitt en sinke med data og programmer. Dokumentet høres interessant ut, får bare håpe jeg får det til. Hvis man er i et nytt forhold er det lett å skeie ut, og til slutt kan det bli en lei uvane. Heldigvis er det lett å stramme inn hvis man er enige, men da må man ta den kjedelige praten. 

Det er lov å planlegge utskeielser. Det er vel fortjent etter fullførte studier. 

Vi er ikke enige, men det får så være :fnise: Vi har ikke felles økonomi heller, så det er jo greit nok. Neste år skal vi ha delt økonomi, og da er han enig om at jeg tar ansvar for det økonomiske. Med andre ord kommer han til å få mindre å rutte med i måneden - men også tilsvande fin sparekonto :)

Send meg PM med epost-adresse, så kan jeg sende deg dokumentet :)  Det er veldig enkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Nuttery skrev:
 

Vi er ikke enige, men det får så være :fnise: Vi har ikke felles økonomi heller, så det er jo greit nok. Neste år skal vi ha delt økonomi, og da er han enig om at jeg tar ansvar for det økonomiske. Med andre ord kommer han til å få mindre å rutte med i måneden - men også tilsvande fin sparekonto :)

Send meg PM med epost-adresse, så kan jeg sende deg dokumentet :)  Det er veldig enkelt. 

Takk skal du ha, men da må jeg lage en e-postadresse. Skal få gjort det når jeg har et ledig minutt. Sitter og ser på Luksusfellen nå. 😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Jytte skrev:
 

Takk skal du ha, men da må jeg lage en e-postadresse. Skal få gjort det når jeg har et ledig minutt. Sitter og ser på Luksusfellen nå. 😂

Det hørtes stress ut - da ville jeg bare funnet et dokument på google som gjør samme nytten! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nuttery skrev:
 

Det hørtes stress ut - da ville jeg bare funnet et dokument på google som gjør samme nytten! 

Takk for tilbudet. Ja, det er litt stress å lage nye e-postkontoer. Jeg skal høre med en som er dyktig med sånne ting. Har brukt Excel til budsjett før, men det er mange år siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens oppdatering

På 30.10.2018 den 21.15, AnonymBruker skrev:
Jeg er med her! 
Mat og husholdning: 2000 kroner
Kafe- og tilbudshandling: 1000 kroner (444 kroner gjenstår)
Klær: 0 kroner

Mitt ukesbudsjett på mat ligger på 500 kroner. Hittil denne uken har jeg brukt: 
Mat og husholdning: 373 kroner (127 kroner igjen av budsjett) 
Annet tull og impulskjøp: 277 kroner
Restaurantbesøk: 279 kroner

Anonymkode: a3ac1...fe8

Anonymkode: a3ac1...fe8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bruker bare 250 kr. dagen nå. Nedgang på over 200 % fra 700 kr. i dagsbudsjett.

Anonymkode: b43d7...377

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Bruker bare 250 kr. dagen nå. Nedgang på over 200 % fra 700 kr. i dagsbudsjett.

Anonymkode: b43d7...377

Så flink! 

Jeg dro ut på joggetur med panten i dag, og brukte den til å betale for en rull med aluminiumsfolie og et billig glass pulverkaffe! Da følte jeg meg skikkelig sparekjerring - ikke skulle jeg bruke «ekte» penger, og ikke skulle jeg bruke bilen! 

Så november får en god start i morgen! Haha

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne helgen har samboer bursdag, og jeg har lagt litt planer. 

Jeg har kjøpt et bilde til ham fra en lokal kunstner, som kostet 1300 kroner. Jeg har kjøpt et sånt "par-brettspill" vi skal kose oss med i kveld, som kostet 249. I tillegg skal jeg kjøpe en flaske vin (ca 130), og to øl til ham (ca 60), vi skal ut på en fin restaurant i morgen noe jeg anslår blir ca 2000 kroner, og jeg skal kjøpe en annen ting til ca 300 kroner. Når jeg legger det sammen som dette innser jeg at det er alt for mye penger å bruke på en bursdag - nesten 4000 kroner! :( Og nesten 3000 kroner havner på denne månedens budsjett. Dette burde jeg ha planlagt bedre. 

Hvis man skal tenke i den store sammenheng så gir vi ikke hverandre julegaver, så sånn sett jevner det seg jo ut. 

Min tanke for å "spare inn" noe av denne kostnaden blir å bruke mindre på transport, spare inn noen hundrelapper på husholdningsbudsjettet, ikke kjøpe klær, og ikke kjøpe mer apotekvare enn nødvendig.

Endret av Nuttery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnskapet for November går slik:
(Sum: Reelt forbruk/budsjettert)

Husholdning: 961,80/2000
Klær: -/500
Fornøyelser: 2493,80/2000
Diverse: 772,50/1500
Faste kostnader: 5867/4000
Transport: 299/800
Sparing: 

Oppdaterer fortløpende. 

Endret av Nuttery
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...