Gå til innhold

Hvorfor er begrepet høysensitiv så negativt ladet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner ikke det. Nei, alle er ikke høysensitive: men noen er faktisk fryktelig følsomme. Noen er så følsomme at det plager dem, såpass at de trenger psykologisk hjelp fordi de tar inn alt rundt dem. Noen er konstant utmattet og kaster opp av for mange inntrykk. 

Å være høysensitiv er ikke en diagnose. Det er et personlighetstrekk. Det virker som om folk her inne har et problem med ordet «høysensitiv», at de har en oppfatning av at disse menneskene kun prøver å heve seg selv som bedre og mer sympatiske mennesker. Jeg hører aldri folk skryte over å være høysensitive. Det er ikke noe forskjell på å være alvorlig sensitiv, på grensen til sykelig, og høysensitiv. 

Hva tenker dere?

Anonymkode: 18563...49d

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har store problemer med den type liksom-diagnoser. Syns folk prøver hardere å kontrollere seg om man bare kaller en spade for en spade og bruker negativt ladete harde ord som: nevrotiker, nervevrak, pyse, drama-queen/-king, sutrekjerrig/-gubbe er sånne ting som man helst vil unngå å bli kalt, i stedet for å finne opp fine ord som høy-sensitiv. Det høres litt mer finslig ut kanskje, men tror det bare fører til at folk ikke gidder skjerpe seg. Bare latterlig med voksne folk som er overbevist om at de selv er laget av glass og oppfører seg deretter: "hele verden må ta hensyn til MEG, jeg er så himla skjør!" Spar mer. 

Anonymkode: 49fd0...1c2

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har store problemer med den type liksom-diagnoser. Syns folk prøver hardere å kontrollere seg om man bare kaller en spade for en spade og bruker negativt ladete harde ord som: nevrotiker, nervevrak, pyse, drama-queen/-king, sutrekjerrig/-gubbe er sånne ting som man helst vil unngå å bli kalt, i stedet for å finne opp fine ord som høy-sensitiv. Det høres litt mer finslig ut kanskje, men tror det bare fører til at folk ikke gidder skjerpe seg. Bare latterlig med voksne folk som er overbevist om at de selv er laget av glass og oppfører seg deretter: "hele verden må ta hensyn til MEG, jeg er så himla skjør!" Spar mer. 

Og du skjønner ikke at noen faktisk er så sensitive og sårbare? At det finnes mennesker som alltid har vært slik, og uten å fake eller gjøre seg til? 

Hvis personen er så sensitiv at den kaster opp, sier du at de er sutrekopper og dramaqueen da? At det bare er å skjerpe seg og slutte å spy?

• Liker 13
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen liksomdiagnose, det er et personlighetstrekk.

Anonymkode: 752c4...bc0

• Liker 25
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk ikke «godtar» begrepet. Det er jo helt åpenbart at det finnes mennesker som er ekstremt sensitive av natur. Eller benekter folk det også?

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes også at det er mange fine trekk ved å være høysensitiv også. Hvorfor er det ingen som nevner det?

Anonymkode: 4fe83...524

• Liker 6
Skrevet

Jeg tenker at Marta Loise og ikke minst hennes kompanjong har ødelagt mye ved å skrive bok om høynsensitibe barn. Å fremstille dem som barn som opplever så mye mer følelsesmessig enn andre. Som at de må få lov til å unngå ekstroverte fordi de sliter ut høsensitive barn. Dere får Google opp noe av det de har skrevet i siste bok. Blir bare lettere irritert av ekskludering og mangel på empati de viser til. Ja, noen er mer følsomme. Greit nok. Men det blir for mye fokus på dem. Alle barn er følsomme. De ekstroverte også. Det er ikke greit på en flekk at de skal betegnes som et problem for de overfølsomme. Blir ganske provosert.

Anonymkode: 21055...eee

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du skjønner ikke at noen faktisk er så sensitive og sårbare? At det finnes mennesker som alltid har vært slik, og uten å fake eller gjøre seg til? 

Hvis personen er så sensitiv at den kaster opp, sier du at de er sutrekopper og dramaqueen da? At det bare er å skjerpe seg og slutte å spy?

Absolutt alle mennesker er sensitive og sårbare på sin måte, da absolutt alle mennesker har følelser. Men alle går ikke rundt å tror at de er de eneste i hele verden som føler på ting hver eneste dag. Det er en del av livet og det og være menneske. Det er virkelig bare patetisk å drive å lage en hel masse drama bare fordi man tror man selv ser så himla spesiell og opplever alt så annerledes enn andre. Eneste forskjellen er at alle ikke lager så mye styr, som det enkelte gjør. Det er helt fjernt at man liksom skal ta hensyn til voksne folk som oppfører seg som grinunger og ingenting annet. Kul umulig å ha respekt for "høy-sensitive". Det er slitsomme og selvhøytydelige tullinger. 

• Liker 13
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dønn enig. Er bare hysterisk at ingen syns det er kult å være "lavsensitiv" for det blir aldri nevnt av noen😂

Anonymkode: b6229...403

• Liker 11
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke det. Nei, alle er ikke høysensitive: men noen er faktisk fryktelig følsomme. Noen er så følsomme at det plager dem, såpass at de trenger psykologisk hjelp fordi de tar inn alt rundt dem. Noen er konstant utmattet og kaster opp av for mange inntrykk. 

Å være høysensitiv er ikke en diagnose. Det er et personlighetstrekk. Det virker som om folk her inne har et problem med ordet «høysensitiv», at de har en oppfatning av at disse menneskene kun prøver å heve seg selv som bedre og mer sympatiske mennesker. Jeg hører aldri folk skryte over å være høysensitive. Det er ikke noe forskjell på å være alvorlig sensitiv, på grensen til sykelig, og høysensitiv. 

Hva tenker dere?

Hvis man er konstant utmattet og til stadighet må kaste opp er man ikke høysensitiv.  Da han man en diagnose.

• Liker 11
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke en diagnose.  Det er et personlighetstrekk som 1/4 av befolkningen har. 

• Liker 8
Skrevet

Hva jeg tenker? Jeg tror på vitenskap og jeg tolerer ikke at folk som ikke har peiling uttaler seg skråsikkert om et tema. Å være "høysensitiv" er et karaktertrekk, ikke noe mer enn det, men så har du disse alternativ tullingene som lager et eget univers av dette karaktertrekket. Det er ingen som sier at det ikke finnes folk som er litt ekstra sensitive. Det er vanlig, vi mennesker er forskjellige og har forskjellige karaktertrekk, noen er mer fremtrendende enn andre, men det er ikke mer enn et karaktertrekk. 

Anonymkode: 8547a...e08

• Liker 7
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingen diagnose, men så finnes det jo noen høysensitiv som behandler dette som en liksomdiagnose.

• Liker 2
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det mer enn "høysensitivtet" inne i bildet. Da er du ikke bare sårbar, da har du andre vanskeligheter.

• Liker 11
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk ikke «godtar» begrepet. Det er jo helt åpenbart at det finnes mennesker som er ekstremt sensitive av natur. Eller benekter folk det også?

Skjønte du kanskje ikke hva vedkommende mente? Folk godtar dette, det er jo bare et karaktertrekk, ikke noe mer. Det er dere som ser på det som en liksomdiagnose som bommer kraftig. Ingen som sier at det ikke finnes folk som er veldig sensitive. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette begrepet er veldig knyttet til alternativeretninger og "fakta", folk som nærmest bruker dette begrepet som en diagnose, derfor er fagmiljøer og faksepterter kritiske til dette. Du er ikke lenger litt bare sårbar, følsom eller sensitiv, neeei, du er faktisk høøøysensitiv. 

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En test for høysensitive på Forum for høysensitive😂. Den er sikkert kanonbra og superseriøst laget til😁

Ja, den er det. 

Skrevet

Tok testen. Jeg er høysensitiv. Pga at jeg merker det på humøret og konsentrasjonen når jeg blir sulten.

Stod nederst at jeg trengte kun ha en rett om jeg ikke hadde 14.

Jøss altså... Beste testen ever dette.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...