Gå til innhold

svigermor skal steke ribba dagen før julaften... HELVETTE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvem lager ribben? Du eller henne?

Lager du den - din måte. Lager hun den - hennes måte. 

 

Personlig lager jeg den selvfølgelig samme dagen. Det tar jo 2 min å slenge en ribbe i ovnen, og 1-2 minutter til å ta av folien og endre temperatur når svoren har blåst seg opp. Fordelene: Saftig ribbe, sprø svor, og god lukt i huset hele kvelden. Ribbe med tilbehør er jo virkelig verdens enkleste og raskeste mat å lage. (bruker riktignok kuttemaskin på kålen, og skreller poteter kvelden før). 

Anonymkode: 87dd7...11a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Her blir det koselig 😂

Anonymkode: 65b4c...46e

Da er det faktisk ganske lurt å ta den diskusjonen nå - i god tid før jul - slik at kan bli ganske koselig i julen 😀

Ts, skjønner deg godt! Tradisjonen tro så er jo lillejulaften den travleste dagen i mitt hjem hvertfall. Julaften er liksom "lage mat og lide seg sulten gjennom de deilige luktene"-dagen. 

Hvordan er svigermor da? Sånn "står på sitt til hun får det slik hun vil?" Eller mer medgjørlig? 

Si at du forstår tankegangen, men at din tradisjon er å ta matlagingen på selve julaften for å kunne få en fersk middag og at det er slik du vil gjøre det denne julen. Så må du kanskje tåle at svigermor gjør det på sin måte den julen dere er hos henne 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Eg har i alle år og mine foreldre har i alle år stekt ribba veslejulaften og varma saman med kjøttkaker og julepølse juleaften. Det har alltid smakt godt! Så det at det ikkje er etande forstår eg ingenting av. 

Anonymkode: dfd01...a98

Bare lurer, hvordan får dere til sprø svor dagen etterpå?

Anonymkode: c538a...1d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med dem som sier at den som lager ribba får bestemme metoden.

Jeg ser i utgangspunktet bare en fordel med å steke ribba lillejulaften. Det er at man kan skjære opp ribba når den er kald, noe som medfører vesentlig mye mindre søl. Jeg synes på ingen måte at det veier opp for tap av saftighet og god jukelukt i huset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida! Det skal svigermor slett ikke. Ditt hjem, og du er Sjefen (og Chef'en) og bestemmer.  Og du steiker ribba på julaften.

Så får svigerbeistet bare sutre. Det kan dere andre ignorere, så gir'a seg nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Bare lurer, hvordan får dere til sprø svor dagen etterpå?

Anonymkode: c538a...1d3

Det KAN gå bra. Men ville ikke satset på det. Blir lett seig og hard ved oppvarming. (Min erfaring!)

Og nystekt er da uansett så mye bedre på alle måter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Steike så glad jeg er for at vi har pinnekjøtt som ikke trenger å gjøre noe med annet enn å skru på platen. Uansett hvem som lager maten. 

Anonymkode: b32ba...f00

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Steike så glad jeg er for at vi har pinnekjøtt som ikke trenger å gjøre noe med annet enn å skru på platen. Uansett hvem som lager maten. 

Anonymkode: b32ba...f00

Det stemmer da ikke. Det er flere ulike måter å lage pinnekjøtt på. Allerede ved valg av røkt eller urøkt er det rom for uenighet. Det er ulike preferanser for hvor lenge den skal vannes ut. Noen damper i kjele, andre i ovn og noen skjerper pinnekjøttet i ovnen etter damping slik at det blir litt crispy. Jeg vet til og med om noen som strør litt sukker på før det stekes i ovnen. 

Endret av Arkana
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.10.2018 den 16.41, Arkana skrev:

Det stemmer da ikke. Det er flere ulike måter å lage pinnekjøtt på. Allerede ved valg av røkt eller urøkt er det rom for uenighet. Det er ulike preferanser for hvor lenge den skal vannes ut. Noen damper i kjele, andre i ovn og noen skjerper pinnekjøttet i ovnen etter damping slik at det blir litt crispy. Jeg vet til og med om noen som strør litt sukker på før det stekes i ovnen. 

Honning på er også godt.

Når det gjelder ribbe, skjønner jeg ikke at noen i det hele tatt kan vurdere å steke den dagen før. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
På 26.10.2018 den 21.33, AnonymBruker skrev:

Det går ikke. Svigermors sønn (min mann) er en tøffel og sier at vi ikke kan si i mot henne desverre. 

Anonymkode: d6f90...b02

Haha, den største tøffelen ble med dette innlegget deg. Skjønner at en stakkars sønn ikke klarer å si fra til sin mor (egentlig ikke det heller) men at du ikke klarer å si fra til din mann, det er minst like tøffel! 

Ikke gjør en sak av det. "Åja, tenkte du det? Nei, den skal vi lage i morgen, da blir den best synes jeg, så sånn gjør vi det denne gangen. Har du lyst til å lage din julegrøt-spesial i dag, den er så god!" Om hun begynner å krangle så sier du lett med et smil at "men kjære deg Ragna, det er allerede bestemt, ribba skal i ovnen i morgen (julaften), det tar jeg meg av, men kanskje du har noen andre tradisjoner du har lyst til å ta ansvar for?". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 10/26/2018 at 9:28 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenkte at vi skulle slappe av og kose oss og gjøre det slik som vi har gjort det i alle år, men neida svigermor (hun er invitert til oss i julen og hun kommer den 22. desember og hun blir hos oss til 1. nyttårsdag) mener at det beste er å steke den på lillejuleaften og varme den opp på julaften! Det blir jo ikke godt i det hele tatt hvis det skal gjøres på svigermors måte! Hva skal jeg gjøre!

Anonymkode: d6f90...b02

Ribbe er uansett ikke spesielt godt. Hvorfor skal du lage et problem ut av dette?

La nå svigermor få styre med julemiddagen.

Anonymkode: b60b2...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet får opp temperaturen som en god julemattråd!

Hva med å finne opp en viktig lillejuleaften-tradisjon som holder svigermor unna kjøkkenet absolutt hele dagen? Julemarked? Juletur i skogen? Kanefart? 

Eller hva med å gjøre absolutt ingen juleforberedelser på forhånd? Dermed må huset (inkludert kjøkkenet) vaskes, pyntes og ordnes, gaver må pakkes, tre må kjøpes og pyntes, småkaker bakes, risgrøt til riskrem kokes, og naturligvis må selve ribba kjøpes inn også. Da blir det jo ikke til ribbesteking i tillegg. Bonus: Du/dere slipper å gjøre alt det der tidligere i desember og kan nyte en stressfri førjulstid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ribbe er uansett ikke spesielt godt. Hvorfor skal du lage et problem ut av dette?

La nå svigermor få styre med julemiddagen.

Anonymkode: b60b2...3f0

TS med familie syns nok at ribbe er spesielt godt siden det er det de skal ha.  Hva DU mener er helt uvesentlig i denne sammenheng!

Og, nei..når Svigerbeist er gjest skal hun absolutt ikke styre hva og hvordan.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, October 27, 2018 den 16.34, AnonymBruker skrev:

Steike så glad jeg er for at vi har pinnekjøtt som ikke trenger å gjøre noe med annet enn å skru på platen. Uansett hvem som lager maten. 

Anonymkode: b32ba...f00

Og med ribbe trenger man bare å skru på stekeovnen.  Ikke veldig mye mer komplisert.  Ribba gjør også seg sjøl 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jerry Lee skrev:

TS med familie syns nok at ribbe er spesielt godt siden det er det de skal ha.  Hva DU mener er helt uvesentlig i denne sammenheng!

Og, nei..når Svigerbeist er gjest skal hun absolutt ikke styre hva og hvordan.

Veldig mange bestemmer julemiddag ut fra tradisjon og ikke hva som er godt. Tror de færreste har ribbe og pinnekjøtt helt på topp over favorittmat. Selv om begge deler er relativt godt, ville jeg valgt noe annet dersom jeg skulle laget juletradisjon nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Brunello skrev:

Veldig mange bestemmer julemiddag ut fra tradisjon og ikke hva som er godt. Tror de færreste har ribbe og pinnekjøtt helt på topp over favorittmat. Selv om begge deler er relativt godt, ville jeg valgt noe annet dersom jeg skulle laget juletradisjon nå.

Ja, vel. Men hva du tror og syns og liker/ikke liker er også uvesentlig for TS.   😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Sago skrev:

Intet får opp temperaturen som en god julemattråd!

Hva med å finne opp en viktig lillejuleaften-tradisjon som holder svigermor unna kjøkkenet absolutt hele dagen? Julemarked? Juletur i skogen? Kanefart? 

Eller hva med å gjøre absolutt ingen juleforberedelser på forhånd? Dermed må huset (inkludert kjøkkenet) vaskes, pyntes og ordnes, gaver må pakkes, tre må kjøpes og pyntes, småkaker bakes, risgrøt til riskrem kokes, og naturligvis må selve ribba kjøpes inn også. Da blir det jo ikke til ribbesteking i tillegg. Bonus: Du/dere slipper å gjøre alt det der tidligere i desember og kan nyte en stressfri førjulstid.

Ha ha ha, dette var det beste innlegget på kg på lenge! 😘

 

Selv skulle jeg ønske noen kom til meg og lagde all julematen 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Jerry Lee skrev:

TS med familie syns nok at ribbe er spesielt godt siden det er det de skal ha.  Hva DU mener er helt uvesentlig i denne sammenheng!

Og, nei..når Svigerbeist er gjest skal hun absolutt ikke styre hva og hvordan.

Oppfatter det slik som at svigerbeistet lager maten. 

Og da må jeg bare si meg enig i at TS ikke har noe å si 

Det sagt, hadde kastet svigerbeistet ut av kjøkkenet, og fikset julematen selv. På julekvelden, slik det skal være. 

Anonymkode: 87dd7...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2018 den 21.38, AnonymBruker skrev:

Oppvarmet mat er no-go. Planlegg en annen middag 23.12 som okkuperer ovnen,da må hun bare vente til dagen etter.

Men...hun er hos dere fra 22.12 til 1.nyttårsdag??? Hvorfor skal hun være der så lenge?

Her kommer svigerfar 21.12 og vi hiver han på hue og ræv ut 2,juledag.Min mann har bestilt billett med flyet kl.06:00. Hadde tatt livet av meg om han hadde vært hos oss lengre.

Anonymkode: 32104...0b8

Mine foreldre kommer fra 8 desember og blir over nyåret,pappa fikk  hjerneslag for 2 år siden,så jeg avlaster mamma,vi er flere søsken men bor i ulike byer,så annenhvert år feirer vi alle ilag.min mann har ingen problemer ang mine foreldre,men selvfølgelig så kommer det an på hvor godt forhold man har til svigers,jeg er ikke så gla i min svigermor,klarer henne bare i små porsjoner,men hun kommer i jula,men sover hjemme.min mann har bedre forhold til mine foreldre enn sine egne

Endret av Tears in heaven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...