Gå til innhold

svigermor skal steke ribba dagen før julaften... HELVETTE!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegg en annen middag 23.12 som okkuperer ovnen,da må hun bare vente til dagen etter.

Det var lurt! :) 

Anonymkode: d6f90...b02

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oppvarmet er ikke godt! Hvorfor skjønner ikke folk dette. 

Kan du late som at du ikke vet enda at hun skal steke den dagen før, og når hun begynner å styre på lille julaften så sier du hæææ den skal jo ikke stekes før i morgen?! 

Anonymkode: fe52e...7a2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigermor vil steke ribba lillejulaften så si nei takk, det gjør dere i morgen. Insisterer hun så dra kortet om at hun er her for å slappe av og nå må hun gå å sette seg og drikke kaffe. Ribbe skal hun få. 

Også gjør du på din måte. 

Her her også svigermor vant til å være Husfrua med stor H uansett hvilket av sine barns hjem hun er i, og selv om disse barna nå er i 40-åra,har partnere og barn og strengt tatt burde få styre selv. 

Vi har gått noen runder på hjelpsomhet som ikke føles hjelpsomt og jeg måtte til slutt være ærlig på at jeg setter pris på at hun vil hjelpe til,men å velge å vaske mine klær som skal renses, eller vaske feil, samt komme med en stabel av mine truser inn på mitt soverom for å spørre hvilken skuff jeg har truser i (og gjerne begynne å åpne skuffer før jeg får svart) gjør det stikk motsatte av å senke skuldrene mine og føle at jeg får avlastning. 

Og dama er ikke ond, og det er ikke vondt ment. Det er bare slik hun er vant til å drive på. Når vi fikk forklart litt og pratet litt og jeg understreket at jeg forstår gesten, så fant vi hverandres grenser. 

Tipper dere kan komme et stykke på vei her også. Et vennlig smil og et ærlig "Tusen takk for tilbudet, det er kjekt å komme til servert og dekket bord, men akkurat julemiddagen ønsker X og jeg å gjøre på en litt annen måte. Men vi trenger sikkert hjelp med surkålen, sølvtøyet og riskremen. Ingen lager jo riskrem som deg."

Blah. Bare.. Ta roret. Det er deres skute, men hun tror antageligvis at roret er "up for grabs", spesielt om dere lar henne uten noen innsigelser. 

Anonymkode: 81baa...979

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, applestories skrev:
 

Steker den dagen før, deler i stykker, varmer steker så sammen med mårpølse i ovnen dagen etter, samtidig som man tørker pinnekjøttet litt.

Blir mye bedre stekeskorpe på alle kanter på den måten.

(aldri stekt ribbe selv, men er slik min mor gjør det)

Tørke pinnekjøtt? Er ikke det tørkt nok allerede?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har i alle år og mine foreldre har i alle år stekt ribba veslejulaften og varma saman med kjøttkaker og julepølse juleaften. Det har alltid smakt godt! Så det at det ikkje er etande forstår eg ingenting av. 

Anonymkode: dfd01...a98

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Oppvarmet er ikke godt! Hvorfor skjønner ikke folk dette. 

Kan du late som at du ikke vet enda at hun skal steke den dagen før, og når hun begynner å styre på lille julaften så sier du hæææ den skal jo ikke stekes før i morgen?! 

Anonymkode: fe52e...7a2

Problemet med dette er at hvis det blir krangling, så er jula ødelagt. Folk, spesielt eldre folk som har gjort en ting på en spesiell måte "i alle år", de blir langsinte hvis de må endre den tingen. Ribba er hellig, svigermor dauer hvis den ikke stekes slik HUN vil. Ser for meg furteleppa henger nedpå knærne på julaften hvis hun får ferskstekt ribbe.

TS, det går til nøds an å lage to ribber. En tørr jævelig seig ekkel skosåle til henne og alle som føler seg tvunget til å spise hennes ribbe, og en saftig perfekt ribbe til deg og de som tør å trosse svigermor. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag marengskakebunn på lillejulaften. Skal steke en liten evighet på lav varme, og kjøles ned inni ovnen med døra på gløtt i timesvis etterpå.

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

Tørke pinnekjøtt? Er ikke det tørkt nok allerede?

Tydeligvis ikke.

Det blir ihvertfall godt etter en liten tur innom ovnen.

Kalkunen i romjulen er min oppgave, ribbe og pinnekjøtt not so much... må prøve å følge bedre med på hva som skjer i år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage to ribber? Den ene kan svigermor lage dagen før, og så lager du din på julaften. Svigermor må bare være klar over at du trenger stekeovnen julaften. 

Og hvis du leter litt rundt på nettet, så finner du sikkert en eller annen artikkel om at oppvarmet ribbe er en bakterie-katastrofe :fnise: Eller finn en eller annen ekspert-uttalelse fra f.eks. Hellstrøm om fersk-stekt ribbes fortreffelighet. 

Du kan jo selvsagt også sabotere svigermors ribbe - f.eks. skru opp varmen så mye at den blir brent, gi henne sukker og malt korianderfrø i stedet for salt og pepper til å sette inn ribba med, eller skru ut sikringen til stekeovnen Lille Julaften.

Anonymkode: 3fe02...cc6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Om svigermor vil steke ribba lillejulaften så si nei takk, det gjør dere i morgen. Insisterer hun så dra kortet om at hun er her for å slappe av og nå må hun gå å sette seg og drikke kaffe. Ribbe skal hun få. 

Også gjør du på din måte. 

Her her også svigermor vant til å være Husfrua med stor H uansett hvilket av sine barns hjem hun er i, og selv om disse barna nå er i 40-åra,har partnere og barn og strengt tatt burde få styre selv. 

Vi har gått noen runder på hjelpsomhet som ikke føles hjelpsomt og jeg måtte til slutt være ærlig på at jeg setter pris på at hun vil hjelpe til,men å velge å vaske mine klær som skal renses, eller vaske feil, samt komme med en stabel av mine truser inn på mitt soverom for å spørre hvilken skuff jeg har truser i (og gjerne begynne å åpne skuffer før jeg får svart) gjør det stikk motsatte av å senke skuldrene mine og føle at jeg får avlastning. 

Og dama er ikke ond, og det er ikke vondt ment. Det er bare slik hun er vant til å drive på. Når vi fikk forklart litt og pratet litt og jeg understreket at jeg forstår gesten, så fant vi hverandres grenser. 

Tipper dere kan komme et stykke på vei her også. Et vennlig smil og et ærlig "Tusen takk for tilbudet, det er kjekt å komme til servert og dekket bord, men akkurat julemiddagen ønsker X og jeg å gjøre på en litt annen måte. Men vi trenger sikkert hjelp med surkålen, sølvtøyet og riskremen. Ingen lager jo riskrem som deg."

Blah. Bare.. Ta roret. Det er deres skute, men hun tror antageligvis at roret er "up for grabs", spesielt om dere lar henne uten noen innsigelser. 

Anonymkode: 81baa...979

Wow, du er svigerdatteren fra himmelen. Selv jeg, via internett og med leste ord, følte at du virkelig mente at svigermor sin riskrem er god! 🤣

Men det var en nesten vakker måte å si "fuck off" på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, applestories skrev:
 

Tydeligvis ikke.

Det blir ihvertfall godt etter en liten tur innom ovnen.

Kalkunen i romjulen er min oppgave, ribbe og pinnekjøtt not so much... må prøve å følge bedre med på hva som skjer i år.

36 minutter på 50% og pass på at den passer mikroen? også kast ut posen med søppel som ligger inni...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det jeg har sagt: langtidssteking er løsningen på alt!

Sett ribba inn i ovnen på kvelden lillejulaften, la den stå til den skal spises på julaften. Det er vinn-vinn, og begge får viljen sin😁

Langtidsstekt ribbe

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, applestories skrev:
 

Tydeligvis ikke.

Det blir ihvertfall godt etter en liten tur innom ovnen.

Kalkunen i romjulen er min oppgave, ribbe og pinnekjøtt not so much... må prøve å følge bedre med på hva som skjer i år.

Pinnekjøtt kan ha godt av en liten tur innom ovnen (på grillfunksjon). Ikke for å tørke, men raskt danne en halvcrispy overflate. Fargen på kjøttet blir også finere.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julestemningen kommer virkelig frem i denne tråden :nissevink::hjerte::sinna::tre::nisse:

To måneder igjen så er det snart over, pust dypt så overlever dere nok svigerforeldre i år også.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

24 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Jeg tenkte at vi skulle slappe av og kose oss og gjøre det slik som vi har gjort det i alle år, men neida svigermor (hun er invitert til oss i julen og hun kommer den 22. desember og hun blir hos oss til 1. nyttårsdag) mener at det beste er å steke den på lillejuleaften og varme den opp på julaften! Det blir jo ikke godt i det hele tatt hvis det skal gjøres på svigermors måte! Hva skal jeg gjøre!

Anonymkode: d6f90...b02

DUMP HENNE!!!

Neida...du er husfrue i eget hjem, så styr det slik du vil! Hadde det vært omvendt hadde det blitt svigermors variant.

Omvarmet grytemat er bare deilig, men oppvarmet ovnsmat er kun i nødstilfelle.

Anonymkode: 0ec0a...062

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:
 

36 minutter på 50% og pass på at den passer mikroen? også kast ut posen med søppel som ligger inni...

Velger nok en litt større enn som så. Men det beste er egentlig stuffingen.

Stuffingen skal selvsagt ikke stuffes. Og det som er stuffet inn der kastes.
Et år prøvde jeg å lage saus eller sjy etter Prior sin oppskrift som fulgte med.

Sjy ble det ikke. Innholdet skulle først brunes i en kasserolle. Lukten som kom derfra har så langt kun blitt slått av spurven katten kastet opp i vinduskarmen en sommernatt. Ble muligens posesaus i stedet.

Tenk hva en svigermor ville gjort! Hadde sikkert stekt fuglen dagen før!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg tenkte at vi skulle slappe av og kose oss og gjøre det slik som vi har gjort det i alle år, men neida svigermor (hun er invitert til oss i julen og hun kommer den 22. desember og hun blir hos oss til 1. nyttårsdag) mener at det beste er å steke den på lillejuleaften og varme den opp på julaften! Det blir jo ikke godt i det hele tatt hvis det skal gjøres på svigermors måte! Hva skal jeg gjøre!

Anonymkode: d6f90...b02

Jeg har faktisk tenkt til å gjøre det samme i år, er lei av å stå på kjøkkenet hele julaften nesten. Vær takknemlig for at noen vil lage mat til deg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...