Gå til innhold

Må kutte ut en venn, men klarer det ikke!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å kutte ut håpet om at vennskapet skal bli som før, selv om alt tyder på jeg egentlig ikke har en venn lengre. Men jeg takler ikke avvisningen lengre. Det knekker meg og jeg må finne en løsning!

I flere år har denne personen vært kald/varm i kortere eller lengre perioder. Det har vært lange perioder med ignorering, taushet og avvisning, og jeg får aldri en forklaring på hvorfor. Når jeg har spurt direkte om han ikke ønsker noe kontakt mer (når det er gode perioder), svarer han at jo, det vil han, og hvis noe er galt osv kommer han til å si ifra. 

Så plutselig er det taust igjen! Dette er en person jeg ikke møter, annet enn når vi avtaler det og i gode perioder møtes vi 2-4 ganger i måneden. Ellers er kommunikasjonen på sosiale medier. 

Nå er det null kontakt...igjen. Han åpner ikke snap, men ser på storyene mine. Han svarer ikke på meldinger og gir ellers ingen oppmerksomhet. Det lille jeg ser av hans oppdateringer, viser en fornøyd person, som lever livet med venner, familie og kjæreste.

Disse kalde periodene varer fra 2-6 måneder, og de fine periodene har blitt kortere og kortere. Så jeg vet jeg bør legge denne relasjonen bak meg, men det er så vanskelig. Spesielt siden alt er så uforståelig og ingen forklaring. Det hadde vært bedre med direkte melding, så jeg fikk komme meg videre, fikk glemme alt håp. 

Hva skal jeg gjøre for å glemme dette vennskapet?

Hvordan slippe tankekjøret om hvorfor, hva har jeg gjort galt, er det jeg som ikke er verdt å være venn med, være ærlig med? 

Denne vennen betyr mye for meg, vi har en lang historie, hvordan kutte ut minner, savn og sorgen?

Anonymkode: 8a644...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For en dust....

Har du prøvd å ta det opp med han?

Anonymkode: 96241...796

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For en dust....

Har du prøvd å ta det opp med han?

Anonymkode: 96241...796

Ja, har sagt til han hvor grusomt jeg opplever at han gjør slik, og det forstår han og han hater det når noen gjør det mot han.

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Hvorfor i all verden vil du ha kontakt med en som vet at han sårer deg, men allikevel så gjør han det igjen og igjen?

Anonymkode: d9aca...042

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden vil du ha kontakt med en som vet at han sårer deg, men allikevel så gjør han det igjen og igjen?

Anonymkode: d9aca...042

Nei, si det? Er glad i han og han betyr mye for meg, selv om jeg vet at jeg betyr null for han. Jeg vet at det er forferdelig tåpelig at jeg ikke klarer å slippe taket, kutte helt. Men det er derfor jeg ønsker noen tips til å komme meg videre. Jeg vet liksom ikke hva jeg skal gjøre for å komme meg over dette sviket. Blir skikkelig deprimert av hele situasjonen. Slette/blokke på sosiale medier virker så endelig, og da viser jeg meg vel bare som like umoden og barnslig?

Skrevet

Kanskje han sliter personlig.

Anonymkode: 9817b...c48

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan slippe tankekjøret om hvorfor, hva har jeg gjort galt, er det jeg som ikke er verdt å være venn med, være ærlig med? 

Selvfølgelig er du verdt å være venn med. Ikke tenk noe annet.

Kanskje han egentlig har noe problemer?

Hvorfor ikke bare ta det som det er? Godta at vennskapet går i mer og mindre kontakt i perioder. For meg er det ganske normalt at jeg i noen perioder har mer kontakt med venner enn i andre perioder. Det kan ha med mange ting å gjøre; tid, personlige problemer, overskudd, familie eller jobb tar mere plass i perioder.

Slipp tankekjøret ved å gruble og analysere om mulige årsaker. Vet du, alle har sin historie, sine grunner, sine ting i livet som ikke alle vet noe om. Vær heller opptatt av at DU i hvert fall viser at du er der for vennen din, hvis han vil. Viser han ingen kontakt, si at du er der hvis han vil snakke, finne på noe. Og så respekterer du at han ikke tar kontakt, kanskje han sliter med noe for seg selv, eller at han bare trenger ro med seg selv, ha overskudd til familien. Ting behøver ikke være som det ser ut som. Ikke grubl om negative forklaringer, aksepter og ønsk det beste for andre.

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne vennen betyr mye for meg, vi har en lang historie, hvordan kutte ut minner, savn og sorgen?

Når denne vennen betyr mye for deg, da tenker jeg at han har mange gode hyggelige sider ved seg. Hvorfor skal du kutte ham ut?

Ja, hvorfor? Du føler han har liten tid/lyst/overskudd til å være med deg i perioder. Aksepter det. Ikke kutt ham ut for det. Vær en god venn DU.

Skrevet

Det høres ut som et krevende vennskap, for begge. Sikker på at du ikke vil være mer enn en venn?

Skrevet
3 timer siden, exictence skrev:
Når denne vennen betyr mye for deg, da tenker jeg at han har mange gode hyggelige sider ved seg. Hvorfor skal du kutte ham ut?

Ja, hvorfor? Du føler han har liten tid/lyst/overskudd til å være med deg i perioder. Aksepter det. Ikke kutt ham ut for det. Vær en god venn DU.

Fordi jeg kan ikke ha det på denne måten mer. Han har ignorert alle meldinger 2, 4 og sist 6 måneder. Så sendte han meg fellessnap i 2 uker. Plutselig var det stop...igjen! Ingen forklaring, ikke et hint, ingenting. 

Har prøvd å sende noen snap de siste ukene, men de åpner han IKKE. Sendte en melding på messenger, den svarte han ikke på. Han ser mine storys på snap, og han legger ut masse med andre venner, familie, kjærest osv, ser ut som alt er bra for hans del. Tydeligvis bare meg han vil vondt (siden han vet hvor lei meg jeg blir av sånn oppførsel) 

3 timer siden, eller skrev:

Det høres ut som et krevende vennskap, for begge. Sikker på at du ikke vil være mer enn en venn?

Ja, er sikker på det. Begge er i forhold. Har aldri vært på den måten. 

Skrevet

Har det på samme måte med en venninne fra studietiden. Har slettet henne fra sosiale medier, har ikke turt å si noe :( Er vanskelig det der. 

Anonymkode: ff4c0...c50

Skrevet

Kanskje kjæresten hans vil at dere ikke skal ha kontakt?

Skrevet
29 minutter siden, bettsa skrev:

Kanskje kjæresten hans vil at dere ikke skal ha kontakt?

Kanskje det, men da kunne han sagt noe, eller i hvertfall funnet på en unnskyldning i stedet for å avvise meg så totalt. 

Rarere å la snappene ligge uåpnet i feeden, eller egentlig tror jeg kun han gjør det for å vise meg hvor ubetydelig jeg er. Ingen venner gjør sånn, så han ser ikke på meg som venn mer, og da må jeg komme meg videre på en eller annen måte. Er bare så vanskelig og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det til.

Skrevet

Er han i Oslo og startet på T? 
I så fall vet jeg hvem det er...

Anonymkode: eb4c0...101

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er han i Oslo og startet på T? 
I så fall vet jeg hvem det er...

Anonymkode: eb4c0...101

Nei, Vestlandet.

Hvorfor gjør han du vet om, dette mot noen?

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg kan ikke ha det på denne måten mer. Han har ignorert alle meldinger 2, 4 og sist 6 måneder. Så sendte han meg fellessnap i 2 uker. Plutselig var det stop...igjen! Ingen forklaring, ikke et hint, ingenting. 

Men har du spurt hvorfor han ikke har svart på meldingene, eller ikke åpnet dem? 

Når han/hun ikke forklarer eller du ikke vet noe, spør du da?

Men er dette en venn av motsatt kjønn? Da kan jeg faktisk veldig godt forstå det. Det kan ost være han føler i perioder mer varme følelser for deg enn bare vennskap. Da synes jeg ikke du bør spørre om grunn slik jeg anbefalte over. Da synes jeg heller ikke du skal ta kontakt for å si at du avslutter vennskapet. Da skal du ikke gjøre noenting. Hvis det er avslutte du vil, så vær så grei med ham, at du venter til han evt kontakter deg igjen, så sier du at det er best dere ikke har kontakt mer, og du kan si t du opplever at det er så på og av, og at du blir skuffet og ikke vil ha det sånn. Du sier at dere begge må respektere hverandres behov og lyst, og jeg foretrekker at vi ikke har kontakt mer.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd å sende noen snap de siste ukene, men de åpner han IKKE. Sendte en melding på messenger, den svarte han ikke på. Han ser mine storys på snap, og han legger ut masse med andre venner, familie, kjærest osv, ser ut som alt er bra for hans del. Tydeligvis bare meg han vil vondt (siden han vet hvor lei meg jeg blir av sånn oppførsel) 

Ja, er sikker på det. Begge er i forhold. Har aldri vært på den måten. 

Da slutter du å sende ham snaps. Du slutter å ha kontakt med ham. Ikke kontakt ham mer. Vent til han evt kontakter deg, så kan du si ifra at du ikke vil ha kontakt mer slik det har vært/slik du opplever at det er.

Skrevet
5 timer siden, exictence skrev:

Men har du spurt hvorfor han ikke har svart på meldingene, eller ikke åpnet dem? 

Når han/hun ikke forklarer eller du ikke vet noe, spør du da?

Men er dette en venn av motsatt kjønn? Da kan jeg faktisk veldig godt forstå det. Det kan ost være han føler i perioder mer varme følelser for deg enn bare vennskap. Da synes jeg ikke du bør spørre om grunn slik jeg anbefalte over. Da synes jeg heller ikke du skal ta kontakt for å si at du avslutter vennskapet. Da skal du ikke gjøre noenting. Hvis det er avslutte du vil, så vær så grei med ham, at du venter til han evt kontakter deg igjen, så sier du at det er best dere ikke har kontakt mer, og du kan si t du opplever at det er så på og av, og at du blir skuffet og ikke vil ha det sånn. Du sier at dere begge må respektere hverandres behov og lyst, og jeg foretrekker at vi ikke har kontakt mer.

Da slutter du å sende ham snaps. Du slutter å ha kontakt med ham. Ikke kontakt ham mer. Vent til han evt kontakter deg, så kan du si ifra at du ikke vil ha kontakt mer slik det har vært/slik du opplever at det er.

Tusen takk for svar. 

Det er ikke så lett å spørre om noen ting når han ikke åpner, leser eller svarer på meldinger eller snap. Men jeg spurte, sist jeg traff ham, for 7 mnd siden, og da var svaret «Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det!»

Det er ingen sånne følelser fra hans side el min, begge er i forhold og jeg er eldre enn han. Å jeg har har vært veldig snill med han, jeg har vært tålmodig og tålt så mye. Nå er jeg bare så ødelagt av å bli behandla som dritt. Har prøvd å skjule alle oppdateringer på sosiale medier, fordi det gjør meg vondt å se hvor flott han har det, hvor grei og omtenksom han er mot andre, og så vet jeg at han behandler meg så stygt. Men noe siver igjennom dessverre, noe ser jeg.

Jeg er så skuffa over at noen faktisk kan behandle venner på denne måten. Kunne de ikke bare vært ærlig å sagt «Sorry, ønsker ikke å være venn med deg mer» og stått i det som kom. Jeg hadde godtatt det. 

Han er feig! Noe galt er det, og det kan vær en filleting, så straffer han meg med taushet, fordi han vet jeg bryr meg om han og fordi han vet dette gjør meg vondt. Om jeg noen gang vil høre fra han igjen, er jeg veldig usikker på. Og det er vel der den største smerten ligger, usikkerheten, sviket, uærligheten og at han får meg til å føle meg så uverdig og at han er så likegyldig! 

Men, ja, jeg må slutte å sende noe og bare godta at jeg har mistet en venn, og at han aldri kommer til å vise meg respekt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar. 

Det er ikke så lett å spørre om noen ting når han ikke åpner, leser eller svarer på meldinger eller snap. Men jeg spurte, sist jeg traff ham, for 7 mnd siden, og da var svaret «Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det!»

For deg er faktisk det svaret godt nok, og klart nok til å trekke deg unna ham. Både det at han ikke svarer eller åpner meldinger, og at han sier at han ikke vet hvorfor. 

Sitat

Det er ingen sånne følelser fra hans side el min, begge er i forhold og jeg er eldre enn han. Å jeg har har vært veldig snill med han, jeg har vært tålmodig og tålt så mye. Nå er jeg bare så ødelagt av å bli behandla som dritt.

Jeg vet ikke hva dritt han har gjort mot deg. Men når du føler at du blir behandlet som dritt, betyr det at det beste for deg er at du ikke har kontakt med ham mer. Selv om du har gitt ham mye, tålt mye. Da er det naturlig at du føler deg såret. Men best for deg, ja, at du ikke har mer kontakt. Dette er ikke noe du må spørre ham om, få et svar på. Du lar være å kontakte ham, og sier ifra dersom han kontakter deg.

Sitat

Har prøvd å skjule alle oppdateringer på sosiale medier, fordi det gjør meg vondt å se hvor flott han har det, hvor grei og omtenksom han er mot andre, og så vet jeg at han behandler meg så stygt.

Hvis han behandlet et menneske stygt, så er han ingen god mann. Det er i hvert fall helt sikkert. Bilder kan uttrykke glede og lykke, mens sannheten er noe helt annet. Alle mennesker har sin historie. Vær heller glad på hans vegne og ønsk ham godt.

Sitat

Jeg er så skuffa over at noen faktisk kan behandle venner på denne måten. Kunne de ikke bare vært ærlig å sagt «Sorry, ønsker ikke å være venn med deg mer» og stått i det som kom. Jeg hadde godtatt det.

At noen ikke klarer å være ærlig å si "Sorry, ønsker ikke å være venn med deg" er og noe du skal godta. Dessuten tenk det beste. Er det noen som ikke ønsker å være venn, så kan det ha mange grunner, mest sannsynlig vonde grunner. 

Sitat

Han er feig! Noe galt er det, og det kan vær en filleting, så straffer han meg med taushet, fordi han vet jeg bryr meg om han og fordi han vet dette gjør meg vondt.

Da har han et problem. 

Han straffer ikke deg. Du straffer deg selv ved å  la han straffe deg.

Tenk bedre om andre og ikke minst deg selv.

Sitat

Om jeg noen gang vil høre fra han igjen, er jeg veldig usikker på. Og det er vel der den største smerten ligger, usikkerheten, sviket, uærligheten og at han får meg til å føle meg så uverdig og at han er så likegyldig! 

Du lar ham få bestemme hvordan du føler. Det er ikke så enkelt å endre tankene og dermed følelsene. Men det er faktisk du som kontrollerer dem, det er du som har makten over ditt liv. Du må ta grep om det. 

Si til deg selv at du er verdig. Utstrål at du er verdig. Vær et godt menneske, og du ER det. Gi slipp på at han har noe å si. Dere har hatt deres "kapittel"/"periode" i livet. På godt og vondt. Slik er faktisk livet. Ta det beste med deg. Her har du vært og betydd noe for et annet menneske som ikke har verdsett det, i hvert fall kanskje ikke innsett enda hvor mye det betød. Kanskje en gang går det opp for ham. Men det som betyr noe for deg, det er å vite at DU har handlet det beste du kunne.

Sitat

Men, ja, jeg må slutte å sende noe og bare godta at jeg har mistet en venn, og at han aldri kommer til å vise meg respekt.

Sannsynlig viser han ikke respekt overfor seg selv heller. Ønsk ham heller det beste, og respekter deg selv for det gode menneske du er. Alle har behov for å bli respektert og sett. 

Endret av exictence
Skrevet

Tusen takk @exictence. Takk for at du tar deg tid til å prøve å sortere dette sammen med meg. Det setter jeg utrolig pris på! Du har mange gode refleksjoner og jeg føler du forstår litt av sorgen min.

Jeg ønsker ham virkelig alt godt og har alltid gjort det. Det er jeg som nå må gjøre den vanskelige jobben med å prøve å glemme kontakten jeg har satt sånn pris på og overse at han ikke verdsetter eller ønsker videre vennskap med meg. Det blir vanskelig, men dette har vart så lenge nå, at jeg kan ikke utsette meg selv for alt det negative følelseskjøret mer. Av og til hadde det vært fint å hatt en av-knapp for mennesker og minner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...