Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en god bekjent i mange år. Dessverre var han alkoholiker, men en type person som er stillferdig og aldri raver rundt eller lagde noe leven for noen. Vi snakket mye sammen i perioder hvor jeg traff på ham. 

Så ble han lagt inn på rehab i noen måneder, kom ut og var edru lenge ( sånn i nesten et år). Var så utrolig fint å møte ham da. Han fikk en interesse/hobby som han drev på mye med, og alle heiet på ham, og tilmed de andre han kjente som slet med alkohol støttet ham fullt ut. Så pass at hvis han var på vei inn på den lokale puben "jagde" han ut.Syns det var godt gjort av dem, og tydet jo på at de brydde seg om ham.

Så møter jeg ham full. Jeg spør hva som har skjedd, og det han svarer, er at eneste grunnen til at han var edru så lenge, var fordi han ville ha tilbake førerkortet. Han kjører tungtransport. Og jeg ble så skuffet.

Og hva om han får jobben tilbake da? Skal han fortsatt kjøre i bakrus osv? Han sa at han skulle holde seg edru framover når han kjører. Kan en tro på det? Og hvorfor drikke mer når alt så ut til å gå bra? Syns synd på moren hans også, som stilte opp og hjalp han på vanskelige dager. Nå er alle bare oppgitt og bekymret. At alkohol kan ødelegge for så mange mennesker? Nitrist er det.

Og hva tror dere? Vil han klare å holde på jobben, og være helt edru når han kjører igjen? Jeg er skeptisk, og er redd det vil skje en ulykke igjen. Om han vil skade andre også. Han kjører jo eventuelt mange tonn rundt på veiene. 

Anonymkode: 21b8c...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er din fordømte plikt hvis du tror han kjører i bakrus å ringe politiet.

Anonymkode: 90947...2e2

• Liker 3
Skrevet

Ganske vanlig at misbrukere faller av vogna. Man må bare fortsette å støtte dem tilbake til nykterheten igjen. Noen er edru i flere år før de faller tilbake, de tror at siden det er så lenge siden så skader det ikke å smake litt.

Samtidig vis null toleranse for ruskjøring, meld fra til politiet dersom du mistenker dette.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at det er din fordømte plikt hvis du tror han kjører i bakrus å ringe politiet.

Anonymkode: 90947...2e2

Ja selvfølgelig om jeg vet det! Men hvordan kan jeg vite det da? Vi er bare gode bekjente, så vi sees kanskje sånn en gang i måneden. Så jeg aner jo ikke om han drikker for så å bli edru før han kjører. Jeg vet heller ikke hvilket firma han eventuell vil kjøre for. Kan sikkert finne det ut, men vil de ta ta promillekontroll av ham da i å fall? 

Skrevet

Det er mye alkoholbruk blant de i langtransportbransjen. Mange er IKKE edru etter kvelden før når de kjører av fergene i europa, men driter i det og kjører videre. Hvis du tror denne personen er sånn, så ring politiet og si fra, du må, ellers kan liv gå tapt.

Anonymkode: 80517...2de

Skrevet

Du kan ringe politiet og si det han sa til deg, eller at du har en mistanke om at vedlommende er aktiv dranker, de kan komme hjem til ham, ta promilletest og ta fra ham førerkortet ser og da som preventivt tiltak. Håper dog vedkommende klarer å holde seg på matta. 

Skrevet

Viss den eneste grunnen til å holde seg edru var å få tilbake førerkortet, så hadde han jo ikke noe ønske om å slutte med alkoholen i utgangspunktet. 

Du kan jo ringe med den informasjonen og uttrykke bekymring for om vedkommende faktisk forstod alvoret og konsekvensene av det som åpenbart skjedde sist, og at du er redd for at det vil gjenta seg.

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye alkoholbruk blant de i langtransportbransjen. Mange er IKKE edru etter kvelden før når de kjører av fergene i europa, men driter i det og kjører videre. Hvis du tror denne personen er sånn, så ring politiet og si fra, du må, ellers kan liv gå tapt.

Kan jeg virkelig bare ringe og uttrykke bekymring da? Det han har gjort før han var på rehab, var å parkere et stykke unna puben, sov i bilen og kjørte dagen derpå. Ble tatt på den måten da han selvfølgelig ikke hadde sovet ut rusen ordentlig.

Det er mest andre bilister jeg tenker på. Liker veldig dårlig å møte kjøretøy som veier tonn. Ja, som du sier, så vet en jo aldri, for en har jo lest at noen er blitt tatt for det, og de setter jo så absolutt andres liv i fare. Fader så vanskelig og skremmende. Jeg vet jo ikke når han eventuellt kjører. Tenkte mest på å kontakte de han vil kjøre for.

Og sånn ellers syns jeg det er så trist at han bare ga opp. Mange syns det. Han er jeg skrev en som ble støttet av absolutt andre her. Men selv om jeg syns synd på ham, så er det andre trafikanter jeg må tenke mest på.

Gjest Dævendøtte
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så møter jeg ham full. Jeg spør hva som har skjedd, og det han svarer, er at eneste grunnen til at han var edru så lenge, var fordi han ville ha tilbake førerkortet.

Det kan jo også være at det ble det enkleste for ham å si etter han sprakk også. I stedet for å innrømme at han ikke klarte å holde seg edru, sier han heller noe sånt, for å ikke virke svak. Da er det bedre å fremstå som dum. 

Skrevet

Det er din fordømte plikt å melde fra til politiet!!!  For alt jeg vet møter jeg på han full bak ratet når jeg skal kjøre hjem fra jobb i ettermiddag. Kanskje krasjer han i en bil med småbarn? Kan du leve med det??

Anonymkode: 96455...a3d

Skrevet

,

Anonymkode: be58c...541

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...